Lue keskustelun säännöt.
SMILE - laserleikkaus
SMILE
10.08.2023 |
Onko täällä SMILE - laserleikkauksessa käyneitä? Kiinnostaisi tietää kuinka kauan kesti, että näöstä tuli yhtä hyvä kuin silmälasien kanssa? Oliko haloja ja ovatko ne ajan kanssa kadonneet? Ja kuinka kauan kesti?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Olen käynyt noin 5v sitten. Näkö oli jo 1-2 pv leikkauksen jälkeen parempi kuin aiemmin laseilla korjattuna. Ei ollut merkittävästi haloja tai muitakaan komplikaatioita.
Leikkaus oli ihan mukava toimenpide vaikka jännitin sitä kovasti etukäteen. Koko operaatio vei noin 15minuuttia ja reilua tuntia myöhemmin olin aurinkolasit silmillä taksissa matkalla kotiin.
Itselläni näkö kuitenkin valui ensimmäisen vuoden aikana takaisin lievästi likinäköisen puolelle (regressio) ja leikkaus aiheutti myös lievää taittovirhettä. Näiden johdosta joudun taas käyttämään laseja esim pimeällä ajaessa tai elokuvissa. Toisaalta pärjään nyt normaali arjessa ja esim urheillessa ilman laseja mikä on tosi kivaa.
Leikannut silmäsairaala tarjosi ns takuukorjausta eli silmän sarveiskalvon muotoilua PRK leikkauksena, mutta en halunnut siihen ryhtyä koska haitat olivat aika pieniä ja uudesta leikkauksesta olisi saattanut taas tulla jotain uutta sivuoiretta kuten silmien kuivumista tms.
Tää on vähän ristiriitainen viesti, mutta tavallaan olen tosi tyytyväinen siihen että kävin leikkauksessa, mutta suosittelen myös ottamaan mahdollisista haittavaikutuksista hyvin selvää ennen leikkausta ja jos mahdollista niin puhumaan aiheesta jonkun muunkin kuin leikkausta myyvän firman silmälääkärin kanssa.
Vaikka itsellenikään lopputulos ei ollut ihan luvattua tasoa, niin ainoa mikä kaduttaa on etten mennyt leikkaukseen jo 10v aiemmin. Näköni oli ennen leikkausta -5 ja olin 35 vuotias kun menin leikkaukseen.