Onnibus oli jättää kaksi alaikäistä yöksi vieraaseen kaupunkiin Ihana nainen pelasti tytöt
Näitä pätijöitä löytyy myös asiakaspalveluammateissa.
Jotenkin törkeää käytöstä kuskilta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f6c92a52-a68d-449a-a83f-36ba432b7086
Kommentit (518)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaa liput netistä, varauskoodi riittää kuskille. Sen olisi iskä voinut vaikka tekstata tytöille tai kertoa kuskille puhelimitse. Ihan oma vika nyt!
Tuon tähän vielä sen pointin, että entä jos isällä ei ollut rahaa sellaisella tilillä, josta voi reaaliajassa siirtää rahaa?
Kaikilla ei myöskäön ole MobilePayta. esim. mun puhelin on niin vanha, ettei tähän saa ladattua sitä. Enkä osta uutta puhelinta siksi, että saatan kerran vuodessa ehkä kenties tarvita MobilePayta.
Ketähän me nyt sitten siitä syytettäisiin ettei ole mitään millä maksaa. Olisiko sekin vaihtoehto bussinkuljettajan vika?
Kyllä kuljettaja toimi väärin. Ne vaan näkee sitä niin paljon ettei niitä paljon jaksa kiinnostaa liputta matkustajat. Vastahan oli uutinen vastaavasta tapauksesta ja sen alle kommentoitiin kyseisellä välillä liputta matkustamista tapahtuvan aivan kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Miksei se kuski ohjeistanut näitä ostamaan lippuja netistä puhelimellaan? Kun kerran rahaa oli tilillä. Ihmeellinen juttu.
Kuski saattoi olla ei-suomalainen niin silloin ei moiset ongelmat kiinnosta, hänet on palkattu bussia ajamaan !
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuski ei ohjeistanut isää ostamaan nettilippua, jos se kerran oli vaihtoehto? Ei tainnut tulla hänelläkään mieleen, miten sitten hätääntyneille lapsille tai heidän isälleen, joka ei välttämättä ole itse edes käyttänyt Onnibussia.
14- ja 15-vuotiaat ovat vielä lapsia, vaikka monessa mielessä osaavia, mutta odottamattomassa tilanteessa aivan varmasti hätääntyvät. Täällä tuntuu olevan jokseenkin häiriintyneitä kommentoijia, joiden mielestä kaikkien pitäisi aina osata keksiä vaihtoehtoiset ratkaisumallit äkillisissä tilanteissa. Tässä tapauksessa ilmeisesti nettilippu olisi ollut ainoa vaihtoehto, jos käteinenkään ei käy, mutta jos ei kuskikaan tajua vinkata siitä, miten lapset tai heidän isänsä tietäisivät, että sellainenkin on olemassa?
En yhtään ihmettele, että lapset hätääntyvät, jos eivät pääse bussiin. Kesätyömatka on ollut suunniteltu ja mietitty, mutta kun odottamattomat mutkat yllättävät, aikuinenkin voi joutua ihmettelemään eikä kaikki mahdolliset ratkaisuvaihtoehdot tule siinä äkkiseltään mieleen. Eipä se itsellekään olisi mikään kiva juttu, vaikka aikuisena toki vaihtoehtoja on, kuten monta maksukorttia ja varaa vaikka taksiin.
Näin juuri. Kun tilanne tulee äkkiä ja vielä hätäännystä mukana, niin ei siinä kohtaa vaan tule kaikki vaihtoehdot mieleen. Tämän tietää kyllä jokainen aikuinen ihminen.
Ainahan tämä jälkiviisaus on ollut sitä parasta viisautta.
Jos ei ole kokemusta jostain Onnibusseista (ei minullakaan ole, ikinä en ole mennyt ja ikää yli 50), niin ei välttämättä tule kaikki mahdollisuudet mieleen ja bussi kuitenkin lähdössä, niin eihän tuossa ole ollut loputtomasti aikaa jaaritella.
Ja miksei tosiaan kuski neuvonut? Kun ei kiinnostanut ja halusi vaan päästä liikkeelle ja asiasta eroon (=asiakkaista eroon).
14 -15 vuotiaat voivat tuntua jo isoilta. Mutta riippuu heidän kokemuksistaan, kuinka "isoja" todellisuudessa ovat. Ja ovatko kuinka ujoja ja arkoja luonteeltaan.
Meidän kuopus on pian 14v, ihan reipas poika, mutta kyllä äkkiä ajattelisin, että hätääntyisi hänkin tuossa tilanteessa.
Miksi isä ei sitten hakenut? Onhan tuohonkin nyt syitä jos kuinka monta! Oliko edes autoa perheessä? Eikö perhe ollut Hesasta? Olen käsittänyt, että siellä pärjätään hyvin ilman omaa autoakin? Oliko ajokorttia? Sattuiko olemaan juuri töissä itse? Äiti töissä perheen mahdollisella autolla? Jne jne.
Ei asiat ole aina niin mustavalkoisia kuin kuvitellaan.
Minusta kuski arvioi tilanteen väärin. Arvioi väärin myös tyttöjen iän. Olisi voinut kysyä ja/tai pyytää näyttämään mahdollisia henkkareita/kelakorttia tai mitä lie, jos kuskin mielestä yli 15v ikä oli yksi syy olla ottamatta tyttöjä kyytiin.
Matkustaja teki hienosti maksaessaan tyttöjen matkan.
On selvää, että jos voi maksaa kortilla, silloin oletetaan että sillä kortilla voi maksaa.
Kyllä tässä nyt toimimaton pääte bussissa on syyllinen. Ei mikään muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä olisi voinut ostaa liput ja laittaa koodit tytöille.
Niin olisi voinut mutta hän on mies.
Ei hyvätuloiset autoilijat osaa julkisia systeemejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisia on kahdenlaisia.
Näitä jotka intona kyykyttää.
Ja niitä jotka osaa suhtautua.
Mun esikoinen olu yläkouluaikana aina myöhässä bussilta. Kuski jäi aina jokaikinen kerta odottamaan sen hetken, että hän juoksi kyytiin.
Eli myöhästytti koko liikennettä. Hienoa.
Ehkä sinun järkesikin myöhästyi matkalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämän takia bussiin tulee _aina_ ostaa liput ennakkoon.
Jos eivät tuon ikäiset ole ymmärtäneet noin päivänselvää asiaa, ei ole asiaa yksin matkustaa vielä omaa kotikylää pidemmälle.Siitäpä olisi ollut paljon hyötyä, kun myöhästyivät suunnitellusta bussista. Olisivat joutuneet ostamaan uudet liput. Ohjeesi on palstan typerin 😆
Yksinkertainen. Ostaa siihen SEURAAVAAN bussiin, jota odottelivat Cittarissa. Kyllä on avutonta 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisia on kahdenlaisia.
Näitä jotka intona kyykyttää.
Ja niitä jotka osaa suhtautua.
Mun esikoinen olu yläkouluaikana aina myöhässä bussilta. Kuski jäi aina jokaikinen kerta odottamaan sen hetken, että hän juoksi kyytiin.
Nolot myöhästyjät viivästyttävät liikennettä, valitettavasti.
Kyse oli noin 20 sekunnista.
Ehkä oppisi tulemaan ajoissa kun muutaman kerran seisoisi sateessa odottamassa seuraavaa.
Minut bussikuskit opettivat lapsena ja nuorena niin hyvin, että heti kun oli mahdollista, ostin auton. Enkä ole sen jälkeen bussiin astunut.
Enkä astu.
Bussikuski jätti minut kerran vieraaseen kaupunkin nimittäin turkuun. Tulin laivalta ja menin bussiin ja oli tarkoitus vaasaan päästä. Bussikuski tuli ja sanoi minun pitää poistua. Mitään syytä en saanut miksi en bussiin päässyt. En ole häiriöksi, en ollut kännissä en edes puhunut ihmisille. Kuski vaan tuli ja sanoi minun pitää poistua. En poistunut joten se soitti poliisit. Poliiseille se ei sanonut mitään syytä miksen päässyt kyytiin. Se oli koivistoisen bussi muistaakseni. Minulla oli työpäivä seuraavana päivänä vielä. No minun piti jäädä turkuun yöksi hotelliin. Menin tekemään rikosilmoituksen siitä bussikuskista sitten. Joskus 6 kuukauden päästä oikeudessa poliisitkin todisti etteivät tienneet miksi minut poistettiin bussista enkä itse saanut mitään selityksiä. Vaadin korvauksia hotelliyöstä 132 euroa, korvauksia sain 1600 euroa. Menetetystä palkasta sain 180 euroa.
Mies- kirjoitti:
Bussikuski jätti minut kerran vieraaseen kaupunkin nimittäin turkuun. Tulin laivalta ja menin bussiin ja oli tarkoitus vaasaan päästä. Bussikuski tuli ja sanoi minun pitää poistua. Mitään syytä en saanut miksi en bussiin päässyt. En ole häiriöksi, en ollut kännissä en edes puhunut ihmisille. Kuski vaan tuli ja sanoi minun pitää poistua. En poistunut joten se soitti poliisit. Poliiseille se ei sanonut mitään syytä miksen päässyt kyytiin. Se oli koivistoisen bussi muistaakseni. Minulla oli työpäivä seuraavana päivänä vielä. No minun piti jäädä turkuun yöksi hotelliin. Menin tekemään rikosilmoituksen siitä bussikuskista sitten. Joskus 6 kuukauden päästä oikeudessa poliisitkin todisti etteivät tienneet miksi minut poistettiin bussista enkä itse saanut mitään selityksiä. Vaadin korvauksia hotelliyöstä 132 euroa, korvauksia sain 1600 euroa. Menetetystä palkasta sain 180 euroa.
Oikein.
Vierailija kirjoitti:
No jos mun teinitytöt olisi Porvoossa tuossa tilanteessa, menisi hakemaan.
Ja aina kannattaa olla vähintään parikymppiä ihan käteisenä mukana.
Ei ottanut Onnibus käteistä, kun tarjosin.
Vierailija kirjoitti:
Saakeli kirjoitti:
Minulla on aina käteistä rahaa mukana.
Kuulemma tuossa bussissa ei voi maksaa käteisellä. Toki taksin sillä saa.
Onnibus ei ota käteistä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos mun teinitytöt olisi Porvoossa tuossa tilanteessa, menisi hakemaan.
Ja aina kannattaa olla vähintään parikymppiä ihan käteisenä mukana.
Ei ottanut Onnibus käteistä, kun tarjosin.
Niin. Käteinen ei kelpaa. Eli kun oletetaan että kortilla maksetaan, sillä kortilla täytyy voida maksaa.
Edelleen: vika vain toimimattomassa päätteessä.
Jatkakaa alapeukutusta, mutta näin se on. Näin se on ollut ja näin se tulee olemaan.
Toivottavasti onnibussi häviää oikeudessa ja tulee kunnon korvaus. Ja kuskille potkut.
Onnibussimatkan voi(?) maksaa myös Matkahuollon sivuilla, tai tytöt olisivat voineet kulkea muun firman bussilla. En jättäisi lipun ostoa viime tippaan, jos työmatkoja. Sarjaliput ovat edullisia.
Olen itse saanut hyvää ja joustavaa kohtelua erilaisilta pikavuorokuskeilta. Kerran yöllä oli menossa varikolle, ja vei kotiovelle, siihen lähelle. Ei tarvinnut ottaa taksia. Tämä ei kyllä ollut Onnibussi.
Bussiyhtiön vastaus tähän tapaukseen kuulosti siltä, että kuskeille on laitettu tosi tiukat säännöt eli voi olla niinkin, että kuski ei uskaltanut käyttää omaa harkintaa, jos sellaista olisi ollut. Ehkä pelkäsi työpaikkansa puolesta. Minä olen kerran ajanut ilmaiseksi kyseisellä firmalla, kun ei käynyt kortti eikä käteinen. Kuski sanoi, hyppää kyytiin, nyt pitää lähteä. Ehkä olin hämmästynyt, kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Diginatiivit tytöt eivät osaa ostaa puhelimellaan lippua Onnibusin sivuilta, kun pankkikortti ei toimi. Mutta ihan hyvä, että joku kuitenkin auttoi. Minäkin olisin auttanut tuossa tilanteessa.
Alaikäiset eivät varmaan voi tuota tehdä. Isä olisi voinut ostaa liput onnibusin sivuilta ja lähettää ne tyttöjen puhelimeen.
Bussikuskit eivät nykyään jaksa joustaa eivätkä neuvoa, koska heillä on ajatukset muualla, pelkäävät porokolareita. En itse lähtisi ollenkaan ajamaan bussia henkeni kaupalla aggressiivisiä porolaumoja väistellen.
Siis isän olisi kannattanut tehdä onnibussin sivuille tili ja ostaa liput sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diginatiivit tytöt eivät osaa ostaa puhelimellaan lippua Onnibusin sivuilta, kun pankkikortti ei toimi. Mutta ihan hyvä, että joku kuitenkin auttoi. Minäkin olisin auttanut tuossa tilanteessa.
Alaikäiset eivät varmaan voi tuota tehdä. Isä olisi voinut ostaa liput onnibusin sivuilta ja lähettää ne tyttöjen puhelimeen.
Onnistuu varmaan alaikäisenä, mutta ei kaikilla 14-15v ole vielä pankkitunnistautumista kännykässä, vaikka pankkikorttia käyttäisikin. Omalla pojalla on pankkikortti ja tili, mutta ne on minun systeemeihin liitetty eikä hän itse pääse kirjautumaan tilille.
Ehkä oppisi tulemaan ajoissa kun muutaman kerran seisoisi sateessa odottamassa seuraavaa.