Täyttävä aamupala
Vinkkejä täyttävään aamupalaan?
Olen nälkäinen jo pari tuntia syömisen jälkeen. Syön aamupalan klo 6.30 ja lähden liikenteeseen seitsemän aikoihin. Ruokatauko töissä on klo 11:30, mutta olen jo kymmenen aikoihin nälkäinen :( Hävettää, kun välillä vatsa kurisee. Pikkupurtava aterioiden välissä varmaan helpottaisi, mutta mieluiten jatkaisin pelkän aamupalan voimin lounaaseen, enkä jyrsisi mitään välissä. Jostain syystä samaa ongelmaa ei ole kotona.
Syön useimmiten kaurapuuroa ja juustoleivän (kaura) aamupalaksi.
Kommentit (38)
Puuroa parempia vaihtoehtoja kyllä löytyy. Puuroa syömällä nälkä vain kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla puuro toimii hyvin, kunhan sen tekee maitoon, ja lisäksi syö sen kanssa reilusti jotain proteiinipitoista esim. raejuusto, mozzarella, kananmuna, pähkinä- tai mantelirouhe
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla puuro toimii hyvin, kunhan sen tekee maitoon, ja lisäksi syö sen kanssa reilusti jotain proteiinipitoista esim. raejuusto, mozzarella, kananmuna, pähkinä- tai mantelirouhe
Sä siis kuvittelet, että juurikin se puuro toimii kun syöt lisäksi jotain kylläisenä pitävää? Tyhmäkö olet?
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo pitkä väli. Pähkinöitä ja marjoja puuroon? Kokojyväpuuro? Jugurttia puuron päälle.
Oma aamupala on luonnonjugurttia, sokeriton pähkinämysli ja marjoja. Syön aamulla seiskalta. Kyllä tuollakin useimmiten nälkä tulee jo klo 11 mennessä.
Pitkä väli? Viisi tuntia syömättä? No vauvalle ehkä, aikuiselle ihmiselle ei.
Itse komppaan tuota yhtä vastaajaa, minäkin juon aamuisin vain kahvia niin ei nälkä vaivaa ennen iltapäivää. Jos taas syön aamiaisen, taatusti on nälkä ennen lounasaikaa. Sama juttu kuin jos syön vähän ennen nukkumaan menoa= aamulla kiljuva nälkä. Kun menen pikkuisen nälkäisenä nukkumaan, ei nälätä aamulla yhtään. Kumma juttu. Sanon vaan, että aamiaisen skippaamistakin voi kokeilla. Ei nälätä ennen puoltapäivää niinkuin ap:lla nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä siis kuvittelet, että juurikin se puuro toimii kun syöt lisäksi jotain kylläisenä pitävää? Tyhmäkö olet?
Osaltaan kyllä. Täyttää mahaa ja antaa kaloreita eli energiaa. Mutta jos syö pelkkää hiilaria, verensokeri nousee ja laskee liian nopeasti. Kun hidastaa sitä rasvaa ja/tai proteiinia sisältävällä kaverilla, energia tulee käytetyksi hitaammin ja verensokeri pysyy tasaisempana.
Ihan ohiksena, mikä tää nykyinen puurovillitys oikein on? Kysyn ihan tosissani koska itse olen moista syönyt viimeksi lapsena, näin aikuisena ei onneksi kukaan tuputa aamupalaa eikä sitä ole mikään pakko syödä. En tunne ystäväpiirissä yhtäkään ihmistä joka ainakaan tunnustaisi syövänsä puuroa mihinkään aikaan päivästä. Ja itse "aamiainen on päivän tärkein ateria"-löpinähän on mainosmiesten keksintö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaltaan kyllä. Täyttää mahaa ja antaa kaloreita eli energiaa. Mutta jos syö pelkkää hiilaria, verensokeri nousee ja laskee liian nopeasti. Kun hidastaa sitä rasvaa ja/tai proteiinia sisältävällä kaverilla, energia tulee käytetyksi hitaammin ja verensokeri pysyy tasaisempana.
Täyttäähän se, mutta nälkä on kuitenkin taas kohta. Jos söisit nuo muut, mutta et sitä puuroa, niin kylläisenä pysyt, vaikka se maha ei ihan täysi olisikaan.
Yksi ruoka, joka toimii hyvin, mutta jota kukaan ei ole vielä ehdottanut, on munakas. Siihen vaan täytteitä oman maun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohiksena, mikä tää nykyinen puurovillitys oikein on? Kysyn ihan tosissani koska itse olen moista syönyt viimeksi lapsena, näin aikuisena ei onneksi kukaan tuputa aamupalaa eikä sitä ole mikään pakko syödä. En tunne ystäväpiirissä yhtäkään ihmistä joka ainakaan tunnustaisi syövänsä puuroa mihinkään aikaan päivästä. Ja itse "aamiainen on päivän tärkein ateria"-löpinähän on mainosmiesten keksintö.
Iltapäivälehtien jututhan siitä puurosta jankkaa harva se päivä ja lampaat seuraa :)
Minäkin syön aamulla lautasellisen puuroa, mutta ei se yksinään täytä. Lisäksi syön keitetyn kananmunan ja kahvin kanssa pari dallaspullaa. Tällä pärjään lounasaikaan asti.
Munakas, jossa voita/öljyä ja kasviksia,
Vierailija kirjoitti:
Munakas, jossa voita/öljyä ja kasviksia,
Ja puuron siirtäisin iltaan.
Proteiinipitoinen aamiainen pitää nälkää pidempään. Tuo grahampuuro ja vaapukkahillo sopisi todellakin pikemminkin ilta- kuin aamupalaksi.
Veteen keitetty puuro pelkästään ei minullakaan pidä nälkää, mutta kun teen puuron kokonaan tai puoliksi maitoon ja lisään maapähkinävoita, nokareen maustamatonta jugurttia ja hyppysellisen siemeniä, nälkä pysyy poissa nelisen tuntia lounaaseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin syön aamulla lautasellisen puuroa, mutta ei se yksinään täytä. Lisäksi syön keitetyn kananmunan ja kahvin kanssa pari dallaspullaa. Tällä pärjään lounasaikaan asti.
Pari dallaspullaa? Niissä on aivan älyttömästi kaloreita, mutta vähän mahantäytettä tai hyödyllisiä ravintoaineita.
Ehkä minun elimistöni on vain outo sillä syön aamuisin kaurapuuroa ja kupin kahvia. Seuraava ruoka noin 11.30 eikä nälän tunne vielä vaivaa. Aamupalan syön noin 6.30. Voisin toki syödä aamulla muutakin mutta sillon kaappiin pitäisi hankkia muitakin tarvikkeita sitä varten. Nyt riittää kahvi ja paketti pika-Nallea.
Klassikkoaamupala steak and eggs pitää aika hyvin nälkää.
Kaurapuuro sopii iltapalaksi.
Mulle tärkeintä on ihan se kalorimäärä. Pitää saada vähintään 400 kcal energiaa siitä, tai muuten tulee nälkä. Tavallisia aamupalojani, joista tulee 400-500 kcal
- Kreikkalaista jogurttia (rasva 10%), mysliä tai granolaa reilusti, banaani, päärynä, hunajaa (kaikki sekaisin)
- Banaanista ja 2 munasta tehdyt letut (voi tehdä jo illalla valmiiksi ja mikrottaa), marjoja, hunajaa
- Maitoon tehty kaurapuuro, marjoja, pähkinärouhetta kunnolla, hunaja
- Reissumies-leipä, jonka väliin voita, leikkelettä useampi siivu, juustoviipale, paistettu muna, tomaattia ja sipulia
- Smoothiet joihin rasvaisia aineksia kuten avokadoa, esim. tänään mixasin pari desiä luonnonjogurttia, desin mehua, avokadon, 1/2 banaania, lehtikaalia muutaman varren, mangokuutioita (pakaste) ja vähän hampunsiemeniä
- Kauraleipää 2 viipaletta joiden väliin rasvaa, 3-4 kana- tai kalkkunaleikkeleviipaletta, avokadoa, juustoa