Antaisitko 12 vuotiaan lapsen matkustaa yksin bussilla, niin että
ketään ei olisi vastassa? Suurehko ennestään tuttu kaupunki. Matka edestakainen, noin 55 km suuntaansa. Yksin ei ole ennen matkannut. Uskaltaako päästää? On pienempänä pari kertaa kulkenut aikuisen seurassa, mutta ei tätä reittiä.
Kommentit (25)
antaisin, jos lapsi itse kokisi olevansa siihen valmis
Riippuu lapsesta ja monesta muusta asiasta. Ei tosta selvinnyt tarpeeksi, että siihen voisi vastata.
Eniten minua huolestuttaisi se, miten selviäisi siellä kaupungissa eikä bussimatka. Siinähän vaan istutaan paikallaan ja siinä se.
Omat lapseni matkustivat tuossa iässä ja nuorempinakin. Kerran oli vaihto, josta se bussi myöhästyi, mutta asia järjestyi. Siihen aikaan oli luotettavat bussikuskit.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta kulkemista tuohon matkaan kuuluu kuin tuo pelkkä bussimatka? Se vähän vaikuttaa.
Perillä linja-autoasemalta noin kilometrin kävelymatka määränpäähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta kulkemista tuohon matkaan kuuluu kuin tuo pelkkä bussimatka? Se vähän vaikuttaa.
Jos osaa tuon reitin itse kävellä, anna mennä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo matka on tuttu ja lapsi kokee olevansa valmis, niin miksipä ei. Osannee käyttää myös puhelimessaan karttaa tarvittaessa.
Oma lapseni meni junalla 13-vuotiaana Oulu - Turku, Tampereella vaihtaen. Ei ollut mennyt tuota matkaa kuin kerran, samana keväänä luokkaretkellä, eikä muutenkaan paljon junalla matkustellut.
Onko autoa jolla hakea, jos tulee jotain? Tai onko puhelinyhteys.
Vierailija kirjoitti:
Onko autoa jolla hakea, jos tulee jotain? Tai onko puhelinyhteys.
On puhelin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sillä bussimatkan pituudella ole mitään väliä onko se 5 vai 500km. Kunhan tietää reitin mihin kävellä perillä niin en näe ongelmaa.
Voi tsiisus... no jos lapsi on itse sitä mieltä, että homma hoitui, niin ihan varmasti. Esimerkiksi omat lapseni olisivat menneet tuollaisen jo 7 vuotiaana ja nauttineet!
Menin 10 vuotiaana junalla Helsingistä Lieksaan ja vaihdoin vielä Joensuussa junaa. Eikä ollut puhelimia.
Jos reitti on tuttu ja lasta ei arvelluta, niin totta kai. Mutta riippuu myös lapsesta. Mun 10-vuotias on mennyt itse mummolaan junalla ja siellä päässä asemalta paikallisbussilla perille. Ei ongelmia. Isosisarus ei olisi missään nimessä kyennyt samaan samassa iässä, ehkä 13-14-vuotiaana olisi ollut valmis.
En epäile niinkään lapsen kykyä kun nykypäivänä lapset osaavat tälläistä aika hyvin, mutta enemmän varoisin muiden ihmisten varalta. Kaikenlaisia pedareita ympäriinsä ja näkee lapsen ilman aikuista. Hoitaisin aikuisen vastaan jos ei kokonaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
En epäile niinkään lapsen kykyä kun nykypäivänä lapset osaavat tälläistä aika hyvin, mutta enemmän varoisin muiden ihmisten varalta. Kaikenlaisia pedareita ympäriinsä ja näkee lapsen ilman aikuista. Hoitaisin aikuisen vastaan jos ei kokonaan mukaan.
Mites ne ko. kaupungissa asuvat lapset kulkevat vaikkapa omat koulumatkansa, jos vieraalta paikkakunnalta ei lasta uskalla laittaa sinne kävelemään?
Vierailija kirjoitti:
No just. Keskellä päivää? Kai lapsi osaa hyvänen aika puhua? Jos lapsi on suurinpiirtein normaali kehitykseltään, niin kovin isoja vaaroja en tuossa näkisi. Isompi vaara on siinä, että lapsi pidetään niin syvällä pumpulissa, että tämä tukehtuu siellä.
Kuljetatko lapsesi käsi kädessä koululuokkaankin vielä ja harrastuksiinsa??
Omassa lapsuudessani, siis 1990 luvun alkuun saakka, asia oli ok, mutta monikulttuurisessa Suomessa en antaisi.
Taisin olla 8v kun yksin kuljin bussilla. 3 km oli bussiasemalta kävelyä kotiin.
Onko tämä vitsi, vai olenko tullut vanhaksi ihan viralllisesti? Siis että 12-vuotias ei voisi matkustaa bussilla itsekseen? Itse kuljin säännöllisesti kahdensadan kilometrin päähän ystävien luokse kun olin 10 v. Onko kyseessä vammainen tai muuten erityinen lapsi, vai mistä kiikastaa?
Heh lensin tapaamaan isääni aina pari kertaa vuodessa Kaakkois-Aasiaan ja vaihdoin konetta Thaimaassa. 12-vuotiaasta lähtien yksin. Puhelimeni ei siihen aikaan toiminut ulkomailla saldorajan takia. Tästä on 20 vuotta aikaa. Kerran isäni tuli noin tunnin myöhässä hakemaan minua lentokentältä, kun oli unohtanut asian.
Kai nyt bussimatka Suomessa onnistuu 12-vuotiaalta.