Newsweek: Joka kolmas nuori ihminen ei halua lapsia
Ei koske matala syntyvyys ja haluttomuus saada lapsia vain Suomea.
https://www.newsweek.com/genz-millennials-young-people-dont-want-childr…
"One in three Gen Zers and millennials do not have and do not want to have children, a new report shows, as birth rates in the United States continue to decline."
"Now, polling done by the Independent Center, in association with Newsweek, showed that 30 percent of Gen Zers (people born between 1997 and 2012) and millennials (people born between 1981 and 1996) did not have nor want any children."
Kommentit (43)
Sehän on yleismaailmallinen ilmiö paitsi niissä maissa mitä tällä palstalla ei saa mainita ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on yleismaailmallinen ilmiö paitsi niissä maissa mitä tällä palstalla ei saa mainita ääneen.
Kyllä palstalla voi mainita ääneen, että syntyvyys laskee ihan kaikkialla lukuun ottamatta Saharan eteläpuolisia maita ja sielläkin on tahti hidastumassa.
Ihmisten määrän onkin syytä laskea, ja paljon, jos täällä maanpinnalla meinataan vielä jatkossa asustaa.
Kenellä ikinä olisi varaa lapsiin? Hyvä kun itsensä pystyy elättämään, vaikka on tutkinnot ja vakityö omalla alalla. Kaikki on aivan törkeän kallista.
Vanhemmuus on nykyään yhtä sirkusta. Miksi kukaan haluaisi lähteä siihen mukaan vapaaehtoisesti? Ja pahinta siinä ei ole edes omat lapset, vaan muiden lapset joita ei ole kasvatettu ja oma lapsi joutuu kohtaamaan esim. koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten määrän onkin syytä laskea, ja paljon, jos täällä maanpinnalla meinataan vielä jatkossa asustaa.
Aikamme asutaan, kunnes luonto pyyhkäisee meidät huitsin hittoon ja jatkaa eteenpäin ilman meitä.
Ja kun miettii että ennen vanhaankin moni lapsi olisi takuulla jäänyt syntymättä, mikäli ihmisillä olisi ollut siihen enemmän vaikutus- tai sananvaltaa tai jos elämä olisi ollut helpompaa... ehkä nyt ollaan pääsemässä lähemmäs totuutta siinä, moniko ihminen ihan tosissaan tykkää lisääntymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamme asutaan, kunnes luonto pyyhkäisee meidät huitsin hittoon ja jatkaa eteenpäin ilman meitä.
No, aikanaan kyllä aurinko pyyhkäisee myös luonnon huitsin hittoon ja biosfääri lakkaa olemasta.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kolmasosa nuorista ihmisistä tarkoittaa samaa kuin kaksi kolmasosaa nuorista miehistä + nolla kolmasosaa nuorista naisista. Kaikki naiset haluavat lapsen/lapsia, naisilla on hoivavietti, jonka takia heihin iskee vauvakuume viimeistään kun ovat noin 35v vanhoja.
Nuoret miehet eivät halua lapsia, koska eivät halua parsihuhdatta nykynaisten kanssa. Miehet haluavat feminiinin parisuhdekumppanin.
Ei pidä paikkaansa, hoivavietti ei ole mitenkään sukupuolittunutta eikä sitä hoivaa aina tarvitse kohdistaa omaan lapseen. Monet naiset hankkivat lemmikin lapsen (ja miehen!) sijasta, eivätkä lasta ollenkaan.
En tunne yhtäkään vela-miestä. Yhden yhtä. Omiakin tapailuita on kaatunut nimenomaan siihen, etten minä halua lapsia ja mies haluaa.
Jumalan kiitos. Kenenkään ei pitäisi enää lisääntyä.
Uskon, että nykyisistä kolmekymppisistä ehkä 1/3 hankkii lapsia. Itse olen yliopistovuosikurssistani ainut kenellä on lapsi ja peruskoululuokaltakin vain parilla on lapsi tai lapsia. N29
on parempikin että nykynuoret ei lisäänny. samalla typeryys laskee, paitsi poliitikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että nykyisistä kolmekymppisistä ehkä 1/3 hankkii lapsia. Itse olen yliopistovuosikurssistani ainut kenellä on lapsi ja peruskoululuokaltakin vain parilla on lapsi tai lapsia. N29
Minun peruskoululuokilta monet hankkivat lapset kaksikymppisinä, jotkut saivat esikoisen jo teininä. N35.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun peruskoululuokilta monet hankkivat lapset kaksikymppisinä, jotkut saivat esikoisen jo teininä. N35.
Missä tuollainen koulu on? Ensimmäinen lapsi saadaan nykyään keskimäärin yli 30-vuotiaana.
Moni nuori nainen sanoo että voisi hankkka lapsia jos voisi tehdä sen isän roolissa. Raskaus, synnytys jne. ei kiinnosta.
Naisen panos lisääntymisessä on niin kohtuuttoman suuri mieheen verrattuna. Siksi lapsia ei ihan vaan huvikseen viitsi hankkia.
Tuollahan joku kanadalainen kommenteissa tiivistää asian erittäin hyvin. Että kannattaa mennä kesäpäivänä Toronto Islandille katsomaan, miltä siellä näyttää. Näkyy paljon somalialaisia, afganistanilaisia ja pakistanilaisia naisia raskaana, kun samaan aikaan typerät kanadalaiset naiset valittavat, kuinka lasten saaminen kiihdyttää ilmastonmuutosta.
Lapsissa on tulevaisuus. Toisilla kansoilla sitä on tulevaisuutta, toisilla taas ei.
Miksi tehdä lapsia oravanpyörään. Huhkit pitkiä päiviä, et edes omistusasuntoa saa. Et saa lainaa kun et pysty säästämään kun maksat ylikallista vuokraa. Turvattomuus ja huu meet on todellisuutta lähikulmilla. Kyllä tätä rikkaiden pyörää saa jotkut muut köyhät pyörittää kuin minun lapseni. Onneksi olen jo päälle 50.
Kuulostaa siltä, että nuoret ovat tässäkin asiassa fiksumpia. Hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Tuollahan joku kanadalainen kommenteissa tiivistää asian erittäin hyvin. Että kannattaa mennä kesäpäivänä Toronto Islandille katsomaan, miltä siellä näyttää. Näkyy paljon somalialaisia, afganistanilaisia ja pakistanilaisia naisia raskaana, kun samaan aikaan typerät kanadalaiset naiset valittavat, kuinka lasten saaminen kiihdyttää ilmastonmuutosta.
Lapsissa on tulevaisuus. Toisilla kansoilla sitä on tulevaisuutta, toisilla taas ei.
Kanadalaiset naiset eivät ole alistettuja, he elättävät itse itsensä, päättävät itse elämästään.
Yllättävän moni ilmeisesti siis haluaa lapsia. Kuvittelisin, että niistä ihmisistä jotka ovat tällä hetkellä alaikäisiä suomalaisia, vain puolet tulevat tekemään lapsia.