Antaisitko 12 vuotiaan lapsen matkustaa yksin bussilla, niin että
ketään ei olisi vastassa? Suurehko ennestään tuttu kaupunki. Matka edestakainen, noin 55 km suuntaansa. Yksin ei ole ennen matkannut. Uskaltaako päästää? On pienempänä pari kertaa kulkenut aikuisen seurassa, mutta ei tätä reittiä.
Kommentit (25)
Jos lapsi itse kokee osaavansa bussilta määränpäähän, niin eihän siinä bussimatkassa ole mitään arveluttavaa. Varsinkin, jos määränpäässä on joku tavoitettavissa (jos vaikka iskee epävarmuus kumpaan suuntaan risteyksesestä pitikään mennä), niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa.
Varmista että puhelimessa on akku täynnä. Ja riippuu tietty lapsen valmiuksista. Onko itsenäinen? Vai sellainen haahuilija?Miksei kukaan voi tulla vastaan?
Vierailija kirjoitti:
En epäile niinkään lapsen kykyä kun nykypäivänä lapset osaavat tälläistä aika hyvin, mutta enemmän varoisin muiden ihmisten varalta. Kaikenlaisia pedareita ympäriinsä ja näkee lapsen ilman aikuista. Hoitaisin aikuisen vastaan jos ei kokonaan mukaan.
Kaikenlaisia pedareita voi löytyä lähempääkin, esim. suvusta. Itse uhri omassa lapsuudessa. En kuitenkaan anna vaikuttaa omiin lapsiin tuota omaa kokemaa.
Lapsi itse tietää milloin on valmis.
Päästäisin jos lapsi on sellainen että pärjää ja tietää minne menossa. Puhelin ladattuna ja vaikka varapankki mukaan. Eihän sitä uskaltaisi ikinä päästää minnekään yksin jos alkaisi pelätä pedoja jne joka nurkalla ja mitä voisikaan vastaan tulla.
Näkee lapsen ilman aikuista? Ainakin täällä Helsingissä näkee alle kymmenen vuotiaita lapsia jatkuvasti koulumatkoilla ilman aikuista. Ja jopa iltaisin matkalla harrastuksiin ja pois. Tulkaa katsomaan vaikka Kampin ostoskeksukseen jossa vaihdetaan bussista metroon ja toisin päin.