Suomessa on Pisa-tuloksissa teollisuusmaiden suurimmat oppimiserot tyttöjen ja poikien välillä
Suomea on ylistetty menestyksekkäästä koululaitoksestaan. Siitä huolimatta erot poikien ja tyttöjen tulosten välillä ovat maailman suurimpia, kirjoittaa ruotsalaislehti Kvartal.
Kiilaa tyttöjen ja poikien tulosten välille alkoi syntyä jo 1980-luvulla, kertoo Nuorisotutkimusverkoston erikoistutkija Tomi Kiilakoski. Hän osoitti tutkimuksessaan, että molempien vuosina 1989 ja 1997 syntyneiden ikäryhmien tytöt suoriutuivat keskimäärin puoli arvosanaa paremmin kuin pojat.
- Ero on iso ja se osoittaa, että meillä on suomalaisessa koulutusjärjestelmässä sisäänrakennettua rakenteellista vinoumaa, hän kertoo Kvartalille.
Erot ovat syventyneet viime vuosien aikana. Kvartal kirjoittaa, että tytöt pärjäävät lähes kaikissa aineissa poikia paremmin. Poikkeuksina vain englanti ja historia, joissa tulosten kesken on vaihtelua.
Helsingin yliopiston tutkija Sirkku Kupiainen pohtii lehdessä pedagogiikan ja opetuksen järjestämisen vaikutusta tuloksiin. Hän uskoo, että uusi pedagogiikka on vaikuttanut negatiivisesti poikiin.
- Vanha kurinalaisuutta korostanut luokkahuoneopetus näyttää sopineen pojille paremmin. Se näyttää auttavan poikia keskittymään oppimiseen. Lahjakkaat hyötyvät annetuista vapauksista, mutta heikot kärsivät, Kupiainen sanoo viitaten siihen, että impulssien hallinta ja seurausajattelu kehittyvät yleensä pojilla myöhemmin.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/63c5b2cb-61d3-43dd-a556-571e1b5ffb0d
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä outoa, koska suomalaisten poikien älykkyysosamäärä on korkeampi kuin tyttöjen, ja PISA-tulosten korrelaatiokerroin ÄO:n kanssa on keskimäärin 0.8, kun tarkastellaan kaikkia maita
Ei ole olemassa ainuttakaan tutkimusta jossa suomalaislasten äo:ta olisi tutkittu.
Mutta laita toki linkki...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan pojat ovat olleet keskimäärin huonompia koulussa kuin tytöt.
Oletettavasti "S2" poikien tuleminen mukaan tilastoihin on niitä huonontanut entisestään.
Ei pidä paikkaansa. Matematiikassa pojat ovat perinteisesti olleet selvästi parempia.
Kyllä mutta nyt tuokin ero tyttöihin verrattuna on kaventunut tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 40 -vuotias. Kun olin lapsi, niin se oli pojalle vähän häpeä, jos se oli hikari. Minua 10 vuotta vanhemmalla kaverilla on sama kokemus. Se juuri ja juuri menetteli, jos oli hyvä koulussa, mutta piti muistaa korostaa sitä, että oli hyvä ilman että opiskeli ja jos opiskeli, niin se piti piilottaa. Ahkerasti opiskeleva oli toisten poikien silmissä auttamatta luuserihikke. Kaverini oli siis koulussa hyvä ja piti opiskelusta, mutta hänen sanojensa mukaan vasta abivuonna alkoi olla sosiaalisesti hyväksyttävää panostaa kouluun.
Minulla on kaksi lasta, tyttö ja poika. Tytölle ja hänen kavereilleen arvosanat ovat tärkeitä ja niitä vertaillaan ja kilpaillaan, että kuka saa parhaan numeron. Kokeeseen lukeminen on ihan pätevä syy olla menemättä kaverin luo kylään. Pojan kaverit taas eivät vähää välitä mitä numeroita kukakin saa ja jos joku saa nelosen tai vitosen, niin se on enemmänkin hassun hauskaa kuin harmittavaa.
En tiedä mistä nämä asenteet tulevat, kun itse olen koettanut molemmille lapsille korostaa koulutyön tärkeyttä.
No ei ne sun lapset missään kuplassa kasva. Eli ympäristöstähän ton on tultava. Kaverit ja koulu. Opettajat eivät välttämättä kohtele tyttöjä ja poikia samalla tavalla.
Eivät niin mutta eivät vain niin että sorsisivat poikia ja suosisivat tyttöjä. Minulla on kaksi poikaa ja sinällään ihan fiksuja mutta silti "vain" ihan tavallisia. Mutta koska molemmilla on ollut tosi positiivinen asenne oppimiseen ja ovat olleet aktiivisia koulussa, he ovat olleet opettajien suosikkeja. Varmaankin siksi kun sellaisia poikia ei niin paljon ole. Ja varsinkin yläkoulussa saivat selkeästi vähän paremmat arvosanat kuin olisivat minusta ansainneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä outoa, koska suomalaisten poikien älykkyysosamäärä on korkeampi kuin tyttöjen, ja PISA-tulosten korrelaatiokerroin ÄO:n kanssa on keskimäärin 0.8, kun tarkastellaan kaikkia maita
Jos olisi korkeampi kuin tyttöjen he ei tarvisisi opetuksen selkokielistämistä ja avustajien armeijaa että selviää edes keskitason alapuolella koulunsa läpi. Että ne tiedä mistä ne sinun älykkyyslukusi on temmattu.
Pojilla on keskimäärin korkeampi älykkyysosamäärä kuin tytöillä, ja Mensan jäsenistä suurimmalla osalla on penis.
Mensan 😂 Eihän niissä kokeissa edes käy naisia koska tuollainen ei kiinnosta heitä.
Mutta jos tutkitaan laajoja joukkoja niin nykyään tytöt saa keskimäärin paremmat tulokset pitkän matikan ja fysiikan yo-kokeissa. Nuo korreloi hyvin äo-kokeiden kanssa koska niissäkin mitataan matemaattis-loogista päättelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Matematiikassa pojat ovat perinteisesti olleet selvästi parempia.
Johtunee opettajasta: vaatii pojilta enemmän kuin tytöiltä. Olisikin kiinnostavaa nähdä vertailuja seka-, poika- ja tyttökoulujen välillä.
Paljon on myös tekemistä sillä, että opettajat on monesti naisia varsinkin ala- ja yläasteilla jossa määräytyy mennäänkö lukioon vai amikseen. Omassa nuoruudessa tosiaan muistan ala-asteelta stereotyyppisen tyttöoppilaan joka oli kuin miniopettajan näköinen kypäräkampauksessaan ja pukeutumisessaan. Selkeä ysin tyttö, mutta (nais)opettaja nosti monesti kympin kerhoon. Mietippä sitten sitä riiviön näköistä poikaoppilasta jonka tukka on sotkussa ja vaatteet nuhruiset joka kerää kymppejä kokeista, niin antaako se (nais)ope sille kympin vai ysin? Nii-in....
Eipä kyllä tule mieleen juurikaan omasta kouluajasta tai lapsieni koulusta tuollaisia tapauksia mieleen. Kyllä ne kymppejä kokeista ottavat pojat ovat olleet niitä kiltimpiä ja rauhallisempia ja ne riiviöt sitten haikompia koearvosanoja saavia.
Tulee muistaa, että opettajatkin ovat ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan pojat ovat olleet keskimäärin huonompia koulussa kuin tytöt.
Oletettavasti "S2" poikien tuleminen mukaan tilastoihin on niitä huonontanut entisestään.
Kyllä mutta nyt tuokin ero tyttöihin verrattuna on kaventunut tosi paljon.
Ei vain kaventunut vaan tytöt menneet jo vuosia sitten ohi. Pisassa tytöt saaneet jo pitkään parempia tuloksia matikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 40 -vuotias. Kun olin lapsi, niin se oli pojalle vähän häpeä, jos se oli hikari. Minua 10 vuotta vanhemmalla kaverilla on sama kokemus. Se juuri ja juuri menetteli, jos oli hyvä koulussa, mutta piti muistaa korostaa sitä, että oli hyvä ilman että opiskeli ja jos opiskeli, niin se piti piilottaa. Ahkerasti opiskeleva oli toisten poikien silmissä auttamatta luuserihikke. Kaverini oli siis koulussa hyvä ja piti opiskelusta, mutta hänen sanojensa mukaan vasta abivuonna alkoi olla sosiaalisesti hyväksyttävää panostaa kouluun.
Minulla on kaksi lasta, tyttö ja poika. Tytölle ja hänen kavereilleen arvosanat ovat tärkeitä ja niitä vertaillaan ja kilpaillaan, että kuka saa parhaan numeron. Kokeeseen lukeminen on ihan pätevä syy olla menemättä kaverin luo kylään. Pojan kaverit taas eivät vähää välitä mitä numeroita kukakin saa ja jos joku saa nelosen tai vitosen, niin se on enemmänkin hassun hauskaa kuin harmittavaa.
En tiedä mistä nämä asenteet tulevat, kun itse olen koettanut molemmille lapsille korostaa koulutyön tärkeyttä.
No ei ne sun lapset missään kuplassa kasva. Eli ympäristöstähän ton on tultava. Kaverit ja koulu. Opettajat eivät välttämättä kohtele tyttöjä ja poikia samalla tavalla.
allekirjoitan edellisen oman kokemuksen kautta. Pojalleni ja kavereilleen hikkeily on noloa ja huonot arvosanat vain jotain huvittavaa, kunnes tuli yhteishaun aika. Silloin moni heräsi, että tie lukioon on tullut katkaistua ihan omilla valinnoilla. Amikseen menevät kaverit katkaisivat välit lukioon päässeeseen poikaani hakutulosten selvittyä. Poika kertoi, että opo oli lähtökohtaisesti tarjonnut heille pelkästään amista ja innostunut valtavasti kun poika olikin kertonut hakevansa lukioon. Kuulostaa ettei tyttöjen ja poikien kannustaminen ole ihan samalla tasolla?
Kyllä se malli ja kannustus tulee kaikkein eniten kotoa. Muistan kun olin itse yläkoulussa sellaisessa kaupunginosassa jossa vanhempien koulutustaso ja tulotaso oli selkeästi korkeampi kuin keskimäärin. Vielä seiskalla ja kasilla monet pojat olivat juuri sellaisia laiskoja murrosikäisiä kuin sen ikäiset useimmiten ovat ja arvosanat sen mukaiset. Sitten kun tultiin ysille niin äkkiä tsempattiin sen verran että juuri päästiin lukioon. Kummasti sitten lukiossa saatiinkin jos ihan hyvät tulokset ja lopulta ne yläasteen riiviöt olivatkin jo korkeakouluissa vanhempiensa jalanjäljissä.
Jossain toisessa koulussa toisenlaisella tastalla samat pojat olisivat menneet vain suosiolla amikseen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä naisten " ylivalta" on suoraa seurausta heidän voitokkaasta valtapelistään miehiin nähden: kauneus ( lue. tasa- arvo ja oikeudenmukaisuus) on voittanut arvoissa voiman ( miehen ideaali). Tämän vuoksi meillä ei ole enää hyviä johtajia, herroja eikä käskijöitä. Tämä myös tulee romahduttamaan pitkällä aikavälillä koko yhteiskunnan, merkit ovat jo ilmassa , kun katselee tätä menoa, lähtien matalasta syntyvyydestä. Enkä syytä naisia , vaan tätä me olemme halunneet yhdessä, eli sitä saa mitä tilaa kuten on tapana sanoa.
Syntyvyys on laskenut rajusti hyvin monenlaisissa maissa, myös sellaisissa joissa miesten ja naisten asemaa ei ole kyseenalaistettu. Suomen syntyvyysluvuista puhutaan kuin ne olisivat jotain erikoista mutta eivät ole.
Sikäli ei ole vanhaa tietoa että vaikka s2-pojat heikentävät isojen kaupunkin oppimistulosten keskiarvoa, koko oppilasaineksen keskiarvo on silti heikoin Itä-Suomessa jossa s2-oppilaita on vähän.