Pitäisikö kännykät kieltää oppitunneilla - mutta kenen idea oli ylipäänsä sallia kännykän käyttö oppituntien aikana.
Sen voin hyvin kuvitella miten paljon oppilailla riittää intoa keskittyä opetukseen, kun saa samalla käyttää puhelinta. Eiköhän se aika kulu mukavasti kännykkäpelejä pelaamalla, sosiaalisessa mediassa, ja kaikessa muussa vastaavassa toiminnassa opittavaan aineeseen keskittymisen sijasta.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Tämä maa on mennyt hulluksi kun lasten kasvatukseenkin pitää olla joku laki. Ei ihme että mellastavat joka paikassa, kun ei mitään kuria ole enää, oikeuksia vaan. Tietenkään ei saa sallia, arvatkaa mitä ne lapset kännyköillä tuntien aikaan tekevät. Eivät ainakaan mitään opiskeluun liittyvää. Antakaa niiden opettajien tehdä työnsä.
Kyllä, laki lasten suojelusta pitää purkaa. Lapsia saa ja pitää pieksää, kotona vitsalla ja koulussa karttakepillä. Siitäpä oppivat ihmisten tavoille.
Assburger kirjoitti:
Digihuumaan liittyy myös vahvasti itseohjautuvuus opiskelussa.
Suurin osa lapsista ja nuorista on kykenemättömiä itseohjautuvuuten ja varsinkin itsearviointiin.
Peruskoulun alamäen taustalla pääasiallisesyi on 3 tekijää:
Älylaitteiden myötä kadonnut keskittymiskyky, lukuharrastuksen väheneminen ja opettajavetoisesta opetuksesta luopuminen.
Aloitin opettajanurani silloisen ammatillisen opetuksen perusjaksolla, jonka jälkeen valittiin varsinainen opiskelulinja. Oppilaista osa oli aikuisia. Minä olin aikaani edellä ja uskoin itseohjautuvuuteen. Yliarvioin oppilaitten kyvyt ja aliarvioin omat opetustaitoni, epäpätevänä ensimmäisessä opetustyössäni vain siksi, kun toinen vaihtoehto olisi ollut työttömyys.
Silloin aikuiset oppilaat tulivat sanomaan "sinun pitää opettaa meitä". Ja he olivat todella osaavia, mutta kun kouluun tultiin sitä varten, että joku opettaa heille sellaista, mitä eivät ole saaneet itse opiskeltua.
Älylaitteitten puolesta puhuu se sukupolvi, joka on itse sitä käyttänyt opiskeluaikana. Eräällä luennolla seurasin takarivissä, kuinka edessä istuva seurasi koko luennon ajan jotain jääkiekko-ottelua läppäriltään. Ne sai silloin ilmaiseksi käyttöön yliopistolta. Silti käsitöitten tekeminen tunneilla ja luennoilla on ollut aina kiellettyä, vaikka se auttaa keskittymään kuuntelemaan. Mutta eipä ole enää! Jos tämä mummo lähtee vielä jollekin luennolle, otan sukankutimen mukaan.
Itsearviointi onnistu huonosti useimmilta aikuisiltakin.
Olen vahvasti sitä mieltä, että työntekijöiden arviointi on esimiehen tehtävä.
Mutta eihän niin voida tehdä, ihmiset pahoittavat mielensä jos pomo sanoi hommien menneen päin persettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kännyköiden käyttö tulisi kieltää myös aikuisilta lounasravintoloissa.
Ja ainakin äänekäs käyttö kaikissa yleisissä kulkuvälineissä. Lentokoneissa ei kai saa käyttää, mutta saisi kieltää junissa ja busseissa.
Voin vaan kuvitella, kuinka villi meininki on kouluissa alkavana syksynä, kun nyt on oppilailla ihan virallisesti lupa yksilönvapauden perusteella räplätä kännykkää, ja varmaan tehdä muutakin sellaista, jota ei ole erikseen kielletty. Taivaan kiitos, en ole enää opettajana!
Onko nyt siis tehty joku päätös kännyköiden käytöstä kouluissa?
Minusta on päivänselvää, että kännyköitä ei pitäisi olla oppitunneilla esillä, muuten kuin opettajan erityisellä luvalla tai silloin kun niitä hyödynnetään opetuksessa. Luvattomasta käytöstä, opettajilla pitäisi olla oikeus takavarikoida laite oppitunnin ajaksi peruskoulussa. Sen sijaan vaikeampaa on löytää kunnollisia perusteita sille miksi oppilaat eivät saisi käyttää puhelimiaan koulumatkoilla, välitunneilla tai vaikkapa ruokatauolla. Koulusta ei siis pidä tehdä mitään kännykkävapaata vyöhykettä, mutta oppitunneilla puhelimien tulisi olla äänettömällä repuissa.
Eihän Nintendo GameBoykaan aikoinaan ollut sallittu! Aina sai koulupäivän jälkeen käydä hakemassa sen rehtorin kansliasta!
Kuinka opettaja voi voittaa kilpailun kaverin jakaman Tiktok-videon kanssa?
Minun historianopettajani teki varsin mielenkiintoisia piirtoheitinesityksiä.
Vieläkin muistan, kun hän havainnollisti Batistan pakoa Kuubasta valtion kassa mukanaan:
Pikaisesti piirretystä Kuuban kartasta viuhahti tikku-ukko panamahattu päässä ja salkku kainalossa...
Osa oppilaista vihasi opettajaa, takapulpeteissa vaihdeltiin savukkeita ja heiteltiin paperitolloja.