Miksi kerrostalossa porataan AINA
Meillä on 60-luvun taloyhtiö ja kämpät liikkuvat hitaasti, eli ei pitäisi olla paljon muuttoliikettä. Silti on joka ikinen päivä joku asukas, joka poraa seinään jotakin. Häiritsee etätyötä ja viikonloppuisin mielenterveyttä. Meilläkin taitaa olla vain 60 kämppää. Eli jokainen poraa 6 päivää vuodessa???
Ja ei, en ole käynyt kyttäämässä, kuka milloinkin poraa. Ehkä on siis vain muutama himoporaaja. Mutta luulisi, että useammassa vuodessa olisi jo "projekti" valmis!
Onko muilla samanlaista?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On toki. Uudehkoissakin porataan esim. kesälomalla, kun haluaisi nukkua pari tuntia pidempään niin eikö joku aloita yhdeksältä koko päivän kestävän porauksen.
Olen miettinyt, että onko niillä jotain levyjä, joihin huvikseen poraa kuvioita. Taulut tuskin vaativat jatkuvaa poraamista. Tuo ääni, kun alkaa pänniä, ei sitä pääse pakoon kuin ulos. Kuuluu partsillekin. Sille herkistyy.
Pitäiskö isännöitsijälle tai hall.puh.joht. sanoa siitä? Ei ole normaaleja elämisen ääniä jatkuva poraaminen.
Minä olen aina superiloinen, kun valvotun yön (kiitos yläkerran mielenterveyskuntotujapariskunnan) jälkeen joku alkaa porata seinää, leikata nurmikkoa, tai vaikkapa asvaltoida pihaa. Se tarkoittaa sitä, että toivottavasti yläkerrassakin tiedetään, miltä tuntuu, kun ei saa nukkua, koska joku pitää meteliä. Itseäni ei päivämetelit haittaa, teen töitä, mutta yöllinen huuto vtuttaa ja lujaa!!
Hahaa, ihan sama meillä! Tosin meidän naapuri on juoppo, luultavasti kyllä myös sairas. Enemmän vaan meteliä päiviin, niin nukkuis sekin hullu joskus yöllä.
Meidän 80-luvun isossa kerrostalossa aina, joka päivä jossain porataan, sahataan, skrapataan, naulataan ja sillee. Jos joskus sattumoisin ei, niin huoltoporukka ulkona/ rappukäytävissä/ muissa yleisissä tiloissa paikkaa metakan puutteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt päätellyt, että viimeisin poraaja on yksi tietty naapuri. Ei tuntikausia putkeen poraa, vaan muutaman minuutin välein aina minuutin kerrallaan. Tuo on niin raivostuttavaa, kun just kun luulee, että nyt se lopetti, se aloittaa taas. 3-5 tuntia joka ilta samaa rumbaa. Eipä viitti telkkaria katsella, kun menee hermot kun yrittää keskittyä ja se kone laulaa. Tämä tapaus on ollut vauhdissa jo kolmisen viikkoa.
ap
Asentaa varmaan listoja.
Vierailija kirjoitti:
Ettei olisi joku käsityöläinen. Porailee reikiä hartsi/fimomassa/vanerikoruihinsa.
Tuskin kuuluu naapuriin saakka noiden poraus, se on pientä hyrinää. Se tehoblenderi, missä joku pyörittää pähkinöitä/jääpaloja/juureksia pitää hirveää meteliä, puhumattakaan, että se alla oleva keittiötaso toimii vielä kaikupohjana ja pahimmillaan resonoi kunnolla.
Tekevät kiusaa. Ottakaa ajat ylös ja nauhoittakaa vielä esimerkkejä. Sitten vain yhteys isännöitsijään ja häätöä hommamaan.
Alkaa kyllästyttää porailu. Kuukausikaupalla jatkunut meidän talossa. Luulisi näin pienissä kopeissa joskus tulevan valmista.
Antakaa esimerkkejä mitä ylipäänsä kerrostaloasunnossa voi porata kun poraaminen kestää kymmeniä ja kymmeniä tunteja?
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus katsellut ilmoitustauluja kyllä, että onko siellä poraamisen selittäviä lappuja. Meinaan meillä ei saisi ilman ilmoituslappua porata. Yksi lappu on tainnut olla. Siinäkin kerrottiin 2 kk kestävästä rempasta, joka kesti sitten 4 kk...
Hankala valittaa, kun meidän hallitus ainakin vaatii sen, että valituksen aiheesta on tarkat tiedot ja päivämäärät. Pitäisi siis kytätä ja kuunnella ovien läpi, mistä ääni kuuluu.
Ei kaikki varmaan seinää poraa, mutta vaikea sanoa, mitä poraavat. On kyllä mielenkiintoista ajatella, että joku harrastuksen ja viihteen vuoksi porailisi tuntikausia reikiä, kun eikö pinta-ala asunnossa loppuisi jo. Ellei sitten tosiaan osta joitakin puulevyjä ja niitä siellä porailee.
ap
Puulevyjen porailusta ei mitään ääntä kuule naapureille.
Juuri kävin naapurin vaimoa poraamassa. T: M65+
Se naapurin "pora" on muuten aika usein tehosekoitin.
Itsellä on ollut porahäirikkö yläpuolella jo noin kymmenisen vuotta. Hauskaa tässä on se että siinä asunnossa asuu vanhempi rouvahenkilö joka tasan tarkkaan ei tuota harrasta. Suurimman osan ajasta on hiljaista mutta kun tämä "joku" tulee paikalle alkaa tuntien joskus jopa päivien täysin randomi poraaminen(ja hakkaaminen) Tätä on tosiaan jatkunut 10 vuotta. Ja se poraaminen ei ole normaalia poraamista. Se on joku muu laite, se jurnuttaa ja jyystää, niin paha tärinä että rupeaa päähän sattumaan. Pari kertaa on oma kattolamppu ruvennut välkkymään kun tämä jurnuttaa yläpuolella. Joskus yöllä kuului myös sahauksen ääntä ja puupölkkyjen(?) heittelyä. Tämä tolvana hiljeni pariksi vuodeksi kun luultavasti joku kävi sille yhden "session" aikana valittamassa. Silloin jyysti todella pahasti lattiaa tai sentään, poran terä jurnutti ihan löperöllään ja vinosti(kuuli äänestä) Kuulin vihaisen ovikellon pimputuksen ja jotain puhetta. Sen jälkeen loppui porailu.
Mutta tuo hyypiö on aloittanut sen taas. Paripäivää sitten kello kahdeksan aamulla hakkasi yhtä ja samaa kohtaa 2 tuntia. Samassa rytmissä. Tiesin että pora astuu kuvioon taas..ja eikös tänään yläpuolella taas jyystetty poralla(?) ja vinguteltu ilmaan sillä(tekee tuotakin, varmaan leikkii jotain länkkäriä) Huoh..en tiedä mitä tuon kanssa tekisi. Olen nainen joka haluaisi vain elää rauhassa ilman jatkuvaa poran mölinää ja täriseviä seiniä ja pelkoa siitä koska tuo pöpi aloittaa sen uudestaan. Tuolla tyypillä on selvästi ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ihmettelen itsekin. Olen nimennyt yhden naapurin maanantaiperjantaiporaajaksi, koska hän poraa joka maanantai ja perjantai alkuiltapäivästä tunnin-pari. Tätä on jatkunut jo ainakin vuoden.
Siellä se nytkin poraa.
Ei nyt ole maanantai eikä perjantai.
En ole itse 30 vuoteen tarvinnut poraa kertaakaan mutta silti jostain naapuri-asunnosta kuuluu poran ääni vähintään kerran viikossa. Onko siellä seinät jo aivan reikäjuustoa vai mitä ihmeen ikuista remonttia ne oikeen tekee?? Ajattelisi vähän edes naapureita ja ottas rennommin.
Aikoinaan naapurini poraili mitä lie muutaman viikon. Yksi kerta meni hermot ja otin oman poran käteen ja painelin hänen ovelleen. Painoin ovikelloa ja kun herra aukaisi oven sanoin topakasti. Tulin auttamaan tossa porailussa, josko kahdestaan saatais se nopeemmin valmiiks. Ymmärti vittuilun ja ei ole sen jälkeen poraillut mitään 😂
Minä olen aina superiloinen, kun valvotun yön (kiitos yläkerran mielenterveyskuntotujapariskunnan) jälkeen joku alkaa porata seinää, leikata nurmikkoa, tai vaikkapa asvaltoida pihaa. Se tarkoittaa sitä, että toivottavasti yläkerrassakin tiedetään, miltä tuntuu, kun ei saa nukkua, koska joku pitää meteliä. Itseäni ei päivämetelit haittaa, teen töitä, mutta yöllinen huuto vtuttaa ja lujaa!!