Asunnon ulosmittaus
Apua mitä tehdä puoliso jättänyt laskut maksamatta ja nyt on menneet ulosottoon. Voiko mitään tehdä että maksettu yhteisessä omistuksessa oleva asunto on mahdollisesti menossa ulosmittaukseen?voiko mitenkään estää ? Eli asunto on lasten koti minulla ei ole velkaa, vakkari työ ja hoidan laskut ajallaan.
Kommentit (57)
Asunnon kohtalo riippuu paljon siitä, millaiset tulot miehellä on ja kuinka paljon hän pystyy palkastaan maksamaan ulosottoon. Jos esim. mies pystyisi maksamaan 1000 €/kk, velka lyhenee ulosotossa sillä kohtuullisessa ajassa. Silloin uo tuskin lähtee ulosmittaamaan taloa. Mutta jos mies pystyy maksamaan vain esim. 400 €/kk, riittää se 40 000 € lainassa lähinnä korkoihin ja kuluihin eikä itse pääoma lyhene lainkaan. Silloin uo todennäköisesti lähtee myymään taloa (ap saa toki puolet myyntihinnasta).
Vierailija kirjoitti:
Ole yhteydessä velkaneuvontaan ja myös siihen ulosottomieheen, hän osaa neuvoa, mitä voit tehdä.
Kai otat myös eron miehestäsi?'
Asunto ulosmitataan ihan viimeisenä, mutta jos velkaa on isoja summia,asunto voidaan ulosmitata. Millaisista summista puhutaan?
AP pääsee sitten maksamaan ositusta miehelleen jonka omaisuutta velat pienentävät. Eli asunto todennäköisesti lähtee alta jos eroavat.
Avioehto on, mutta siitä varmaan vain apua erossa. Keskitulot itsellä ja alaikäisten lasten johdosta vaikea saada laina. Varaillaan huomenna aikaa uo keskustelemaan onko mitään tehtävissä. Täällä päin ei ole perheasuntoja mihin mahtuisimme, talossa pienet Asumiskustannukset maalämpö ym. Eli vuokralle ei päästä lähelle vaihtamatta kouluja ja päiväkotia. Talo olisi normaalissa maailman tilanteessa varmasti helppo myydä, mutta ei tällä hetkellä.
Itsellä oli melkein 500ke velkaa ulosotossa, olen nyt maksanut kaiken pois ja olen veloista vapaa.
Nopea toiminta auttoi siinä kohdassa kun oli selvä uhka että UO tulee ottamaan asuntoni ja myymään sen jollain shaissehinnalla pois mikä ei vastaa markkinahintaa, kuten heidän diileissään tapaa olla. Laitoin sen heti myyntiin ja kiitos hyvän sijainnin, asunto myytiin kolmessa päivässä hyvään markkinahintaan. UO ei ehtinyt siinä ajassa edes reagoimaan sen enempää kuin että UO:lla oli edessään valinta joko hyväksyä kauppa tai ei, joten heillä ei ollut oikein muuta mahdollisuutta kuin hyväksyä kauppa ja toimittaa lappu missä ohjeistettiin pankkia maksamaan osuuteni heille.
Pankin osuuden jälkeen tämä kuittasi yli puolet veloistani. Jos olisin jäänyt odottamaan UO:n mielipidettä ja toimia asiassa, olisi asia mennyt varmasti hyvin toisin ja en jaksa uskoa että kunnollista markkinahintaa olisi tavoitettu mitenkään. Nopean toiminnan ansiosta ohjakset olivat minun käsissäni kokoajan ja hoidin välittäjän kanssa kaupan alusta loppuun.
Ymmärsin että UO ei ole vielä aloittanut mitään toimia perinnän osalta.
Tämä antaa tilaa tehdä nopeita toimia ja jos saatte myytyä asunnon nopeasti, tuollainen 40ke on helposti kuitattu pois ja rahaa jää vielä pitkäksi ajaksi asua vuokralla kunnes saatte talouden balanssiin. Maksuhäiriömerkintä oli minulla mutta nyt kiitos uuden lain se meni pois lyhyessä ajassa kun velka oli kuitattu.
Huomasin että siitä pisteestä kun UO alkaa kysellä summan perään, verrattuna siihen pisteeseen kun he alkavat tehdä jotain asian eteen on niin pitkä aika että siinä ajassa ehtii myymään jo yhden talon, maksamaan velat pois, käymään parin viikon lomalla ja vuokraamaan uuden asunnon, eikä riko mitään sääntöjä ja luottotiedot säilyy. Itsellä luottotiedot palasivat ja kysyin pankista myönnettäisiinkö minulle lainaa jos pyytäisin, sanoivat etteivät näe mitään ongelmaa miksi ei, tuloni riittävät mainiosti. Se siitä maksuhäiriöstä näemmä. Asiat eivät ole niin pahoja kuin miltä vaikuttavat, kun ottaa ohjakset ja toimii nopeammin kuin byrokratia.
Kriisi kirjoitti:
Nämä velat tullut ihan puolison omista menoista, piti niitä hoitaa , ei vaan ole hoitanut. Uo nyt 40000. Ja kyllä tämä tulee nyt meidän kohdalla eroon johtamaan. Velkaneuvontaan soitettu ja sieltä sitten ruvetaan selvittämään asiaa.
mistä te näitä unelmien prinssejä oikein onnistutte naaraamaan ja menette vielä lisääntymäänkin niiden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin tai myöhemmin mies ei voi pitää puolikastaan vaan se menee velkojille Eli talo pakkomyyntiin
Ja pakkomyynti on aina huonompi kuin myynti vapaaehtoisesti
Yksi poikkeus on, eikä edes niin harvinainen poikkeus. Jos kiinteistö osoittautuu hometaloksi, niin pakkomyyntitapauksessa ei ole myyjän vastuuta. Ostajan murhe.
Jos taloa ei ole vielä ulosmitattu, osta heti mieheltä hänen puolikkaansa talosta velalla miehellesi, velalla pitää toki olla realistinen maksusuunnitelma. Maksusuunnitelmaa voi sitten muuttaa.
Syytekynnys velallisen epärehellisyyteen on sen verran korkea, että miehesi tuskin tuollaisesta kauoasta käräjille joutuu.
Kyllä varmasti saat lainan talon puolikkaan ostoon. Onhan sinulla toinen puoli talosta vakuutena. Laitat vaan riittävän pitkän laina-ajan, ettei kuukausittainen lyhennys ole liian suuri.
Muutama kommentti.
* onhan teillä erilliset pankkitilit? Jos ei ole, niin avaa heti oma uusi tili ja laita palkkasi menemään sinne. (+mieheltä käyttöoikeus pois sinun tileihisi)
* Eihän miehellä ole pääsyä pankkitunnuksiisi? Pidä visusti huoli, ettei mitenkään saa niitä. Joskus peliongelmaiset (tms) saattaa ottaa pikavippejä myös läheistensä nimiin..
* Hoidatko sinä kaikki teidän perheen laskut ja vakuutukset? Jos et, niin ala hoitaa.
* Tarkista että vakuutukset on voimassa. Tarkista, että kodin ja perheen tärkeät laskut on maksettu.
Sitten muuta :
* lopeta osamaksulla ostaminen, se on törkeän kallista hommaa.
* maksa osamaksut pois jos ne on jotain pieniä ja jos pystyt.
* tee itsellesi listaus tuloista ja menoista. (Laske itsesi ja lapset sekä kodin kuluja . Miehen tuloja älä huomioi. )
* tee asuntolainahakemus johonkin pankkiin tai useaan. 40 000 euroa on oikeasti aika pieni summa, joten kumma jos et vakityössä lähes velattomana sellaista saisi.
* Ala säästää rahaa, mikäli tähän asti et ole säästänyt. Käy läpi noi menot ja peru esim. lehti tai suoratoistotilauksia, tee eväät töihin yms.
Et voi luottaa mieheesi, mutta mielestäni voit yrittää pelastaa perheesi kodin ostamalla miehen osuuden. Kirjoita suunnitelmat paperille. (+Avioehto kuntoon, ettet mahdollisessa erossa joudu miehen velkojen maksajaksi)
Meillä kun oli tuo tilanne, mies lunasti itsensä pois ja laina siirtyi mun nimiin. Ei kyllä ollut helppoa, pitkään siitä riideltiin. No tässä elän, eikä ole varaa remontoida vaikka pitäisi.
Siis annoit asuntosi takaukseksi miehesi muille veloille? Mihin se niitä velkoja tarvitsi?
Omasta typeryydestäsi nyt kärsit.
Vierailija kirjoitti:
Voiko aviopuoliso joutua maksamaan jotain, jos puoliso jättää laskut maksamatta ja joutuu ulosottoon, enkä ole puolisona taannut hänelle velkoja, eikä ole yhteistä asuntoa? Voinko joutua vastuuseen puolison veloista yhtåkkiä, vaikuttaako avioehto siihen mitenkään?
Et voi joutua maksamaan, jos ei ole jostakin selkeästi perheen elatukseen otetusta, kuten vanhanaikaisesta kauppalaskusta.
Kyllä asunnon toisen puolikkaan omistaja saa osuutensa rahana, ja vain ulosotossa olevan osuus menee velkoihin. Avioehdolla ei ole tässä mitään merkitystä, sillä se huomioidaan vain avioerossa, ja aloituksessa omistus oli puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntoa pyritään yleensä säästämään ulosotosa, mutta jos velkaa on 40000€, eikä juuri muuta omaisuutta ole, siihen ei todennäköisesti ole mahdollisuutta.
Mutta muista, että ulosottoon menee vain miehesi osuus asunnosta. Sun puolikas maksetaan sulle. Muista vaatia se.
Maksetaanko oikeasti? Jos ei ole avioehtoa ja omistetaan yhdessä, niin ei taida olla mitään vaimon puolikasta.
Oikeasti maksetaan - tietenkin! Vain jakamattomat kuolinpesät omistetaan yhdessä, mutta kiinteistöt 50/50, jos paperissa niin lukee. On kummallakin oma puolikas. Ei avioliiton aikana ole avioehdolla merkitystä.
Selvitelty asiaa, ei saa uo maksusopimusta, Nyt ihmettelen vaan että sanotaan helposti että antakaa
, mennä laskut ulosottoon mutta sieltä heti realisoidaan omaisuus?? Velkajärjestelyä ehdottivat mutta sanoivat että siellä on hyvä olla ollut uo 1-2 vuotta ennen kun sitä haetaan. No eihän ehdi olla edes 2vkoa ulosotossa kun ulosmitataan talo, sanoivat että 2kk aikaa hoitaa asiat kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntoa pyritään yleensä säästämään ulosotosa, mutta jos velkaa on 40000€, eikä juuri muuta omaisuutta ole, siihen ei todennäköisesti ole mahdollisuutta.
Mutta muista, että ulosottoon menee vain miehesi osuus asunnosta. Sun puolikas maksetaan sulle. Muista vaatia se.
Maksetaanko oikeasti? Jos ei ole avioehtoa ja omistetaan yhdessä, niin ei taida olla mitään vaimon puolikasta.
Jos me myydään tämä talo ja puolet summasta siirtyy minulle, on minun osuus, eli puolet. Ei yhteisomistukseen tehdä avioehtoa tai sit olen kuutamolla. Meillä oli yhteinen laina, jota yhdessä maksettiin, on tämä myydessä jaollinen kahdella, vaikka yhteiselo jatkuu.
Avioehdon voi tehdä mihin tahansa, myös siihen mikä omistetaan puoliksi tai yhdessä. Ja aapeen tilanteessa nyt kannattaisi tehdä avioehto, ei niinkään talon omistuksen takia, vaan velkojen takia. Talo menee puoliksi joka tapauksessa, koska se jo omistetaan puoliksi. Mutta velat on miehet, ja jos olis se avioehto, niitä ei osituksessa pantaisi puoliksi vaan ne jäisi miehelle.
Kriisi kirjoitti:
Selvitelty asiaa, ei saa uo maksusopimusta, Nyt ihmettelen vaan että sanotaan helposti että antakaa
, mennä laskut ulosottoon mutta sieltä heti realisoidaan omaisuus?? Velkajärjestelyä ehdottivat mutta sanoivat että siellä on hyvä olla ollut uo 1-2 vuotta ennen kun sitä haetaan. No eihän ehdi olla edes 2vkoa ulosotossa kun ulosmitataan talo, sanoivat että 2kk aikaa hoitaa asiat kuntoon.
Mulla on kokemusta asiasta. Vuosia sitten mun talo ulosmitattiin, olin aivan paniikissa kun pelkäsin että menee koti alta. Niin ei sitten kuitenkaan käynyt, olin vuoden verran ulosotossa ja hain velkajärjestelyä. Sain asunnon säilyttävän järjestelyn. Se on hyvä mutta kestää aivan hirveän pitkään, 15 vuotta.
Jos ap:llä on mahdollista saada pankista lainaa 40 000 (miehen velkojen määrä), niin ap voi ostaa mieheltä talosta tuota summaa vastaavan osuuden (esim. talon arvo 200 000, ap ostaa mieheltä 20 %, minkä jälkeen ap omistaa talosta 70 % ja mies 30 %). Mies sitten maksaa ulosottoon ap:ltä saamansa summan.
Näin talo ei tule ulosmitatuksi. Mutta tätä ei kannata tehdä, jos ap joka tapauksessa ottaa miehestä eron.