Valmisteletteko te sunnuntaisin seuraavan viikon ruoat?
Minä olen tehnyt tänään kaksi keittoa ja kaksi laatikkoruokaa sekä leipä/pizzataikinan valmiiksi jääkaappiin sekä lehtipihvit marinoitumaan. Meinasin vielä pilkkoa kasviksia rasioihin ja tehdä tomaattikastikkeen pizzoille.
Ei tarvitse viikolla työpäivän jälkeen aloittaa ruoanlaittoa alusta.
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Menisi sunnuntai pilalle, jos sen viettäisi keittiössä. Tavallaan siitä tulisi työpäivä.
Ruuan valmisteluun menee 5-20 min. Sen ajan kestän kyllä keittiössä sunnuntainakin:) Usein koko perhe vielä osallistuu joten mun työni on vain osa tuosta
En seiso uunin tai hellan vieressä tuijottamassa hautumista...
5-20 min kahteen keittoon, kahteen laatikkoruokaan, leipätaikinaan ja lehtipihvien marinadiin? No, ehkä jos keittoihin ja laatikoihin heittää vaan pakasteita ja taikina yleiskoneella. Mulla ei välttämättä riitä 20 min edes yhteen laatikkoruokaan. Ja jos ruuassa menisi 5 min, niin ei olisi mitään syytä tehdä sitä etukäteen.
Nää on niitä tyyppejä, joiden mielestä omakotitalon imuroi 5 minuutissa ja pyykkitelineellisen vaatteita viikkaa ihan muutamassa sekunnissa. Arvioivat ajan alakanttiin ja eivätkä laske mukaan kaikkia hommaan kuuluvia työtehtäviä (kuten tässä tapauksessa keittiön siivousta)
En ole työelämässä, joten minulla riittää aikaa ruoanlaittoon ihan joka päivä. Eikö sitä paitsi ole aika tylsää, jos pitää jo sunnuntaina päättää mitä haluaa syödä keskiviikkona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Menisi sunnuntai pilalle, jos sen viettäisi keittiössä. Tavallaan siitä tulisi työpäivä.
Ruuan valmisteluun menee 5-20 min. Sen ajan kestän kyllä keittiössä sunnuntainakin:) Usein koko perhe vielä osallistuu joten mun työni on vain osa tuosta
5-20 min kahteen keittoon, kahteen laatikkoruokaan, leipätaikinaan ja lehtipihvien marinadiin? No, ehkä jos keittoihin ja laatikoihin heittää vaan pakasteita ja taikina yleiskoneella. Mulla ei välttämättä riitä 20 min edes yhteen laatikkoruokaan. Ja jos ruuassa menisi 5 min, niin ei olisi mitään syytä tehdä sitä etukäteen.
Nää on niitä tyyppejä, joiden mielestä omakotitalon imuroi 5 minuutissa ja pyykkitelineellisen vaatteita viikkaa ihan muutamassa sekunnissa. Arvioivat ajan alakanttiin ja eivätkä laske mukaan kaikkia hommaan kuuluvia työtehtäviä (kuten tässä tapauksessa keittiön siivousta)
Se ihmetyttää miten sitä 5-20 minuuttia ei ole arkena käyttää. Saisi tuoretta ruokaa.
Mulla on erikseen lista nopeita arkiruokia, plus pakasteessa ranskiksia, kasviksia ja kalapuikkoja hätätilanteisiin (pelastaneet esim koronaväsymyksessä kun lapset pitää kuitenkin ruokkia). Viikonloppuna kokkaan yleensä pari isompaa lämmitystä kestävää ruokaa, joista sitten syö pari kertaa, ja arkenakin syödään usein kaksi päivää putkeen samaa. Ja pakastimeen menee yhden hengen annoksissa pakastamisen kestäviä ruokia, kiva jollekin väsyneelle yksinäiselle hetkelle.
Etukäteen miettimällä säästää, se on iso juttu yhden vanhemman taloudessa. Tokihan voi woltata kipeänä jne, mutta budjetti ei kestä usein moista.
Vierailija kirjoitti:
Teen sunnuntaisin päivälliseksi ruoan josta syömme myös ma päivälliseksi, siihen vain salaatti lisäksi.
Ja sitten 1pvänä jotakin jonka tekemisessä menee ehkä 30min-1h mahdollisen liesiajan kanssa ja 1pvänä jotakin mistä riittää taas seur pvän päivälliseksi.
Ja perjantaisin tilaamme ruoan aina ulkoa, tehty niin jo vuosia.
Työmatkani kestää 5-10min ja mies on etänä ja voi käyttää 5-10min siihen, että pilkkoo, raastaa, paloittelee tms minulle valmiiksi, jos pyydän/tarvetta on.
Sinulle valmiiksi? Eikö mies osaa sitä hoitaa loppuun saakka?
Nää on näitä "mies auttaa kotitöissä".
Teen ruokia sen verran suuria annoksia, että laitan osan pakastimeen. En millään jaksaisi joka päivä laittaa ruokaa. On todella järkevää tehdä mahdollidimman paljon etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen sunnuntaisin päivälliseksi ruoan josta syömme myös ma päivälliseksi, siihen vain salaatti lisäksi.
Ja sitten 1pvänä jotakin jonka tekemisessä menee ehkä 30min-1h mahdollisen liesiajan kanssa ja 1pvänä jotakin mistä riittää taas seur pvän päivälliseksi.
Työmatkani kestää 5-10min ja mies on etänä ja voi käyttää 5-10min siihen, että pilkkoo, raastaa, paloittelee tms minulle valmiiksi, jos pyydän/tarvetta on.Sinulle valmiiksi? Eikö mies osaa sitä hoitaa loppuun saakka?
Ja vain pyydettäessä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se arkena vie sen kauemmin. Jos hella tai uuni on päällä, jonkun on oltava kuitenkin sisällä. Mutta sä saat tehdä mitä haluat.
Mä teen. 🙋🏼 Tosin ei välttämättä ole sunnuntai, voi olla muukin päivä, riippuu ruoan riittävyydestä ja vapaapäivistä. En välttämättä aina kokkaa vapaapäivänä.
Teen yleensä kerralla 2-3 ruokaa kerralla, joista riittää 3-4 päivää. Lisäksi saatan jo valmiiksi tehdä uunijuureksia, raastaa kaalia/porkkanaa jne ja laittaa jääkaappiin. Ruoan punnitsin eväsrasioihin valmiiksi. Sitten vaan lämmitys, jääkaapista valmiiksi tehtyä raastetta tai juuresta tai sitten pilkon kasviksia sillä välin kun ruoka lämpenee.
Vuorotyöläisenä, joka liikkuu paljon just sopiva tapa mulle, kerralla kun tekee enemmän, jää muina päivinä aikaa liikunnalle, kotitöille ja ihan vaan rentoutumiselle. Myös ruokakulut ja paino on pysynyt paremmin kurissa. 👌🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ihmetyttää miten sitä 5-20 minuuttia ei ole arkena käyttää. Saisi tuoretta ruokaa.
Minulla valmistelut vievät kyllä puoli päivää. Tai siltä ainakin tuntuu. Pesen myös pyykkiä ja silitän vaatteita viikkoa varten. En ole tuo jota lainasit.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Ehdin ne tekemään viikollakin.
Minä en jaksa työpäivän ja kaiken muun pakollisen homman lisäksi, joten tämä sopii minulle hyvin. Jos en valmistelisi ennakkoon, meillä syötäisiin eineksiä.
Ok. Itse olen huomannut, että kun tekee salaatin ja lämmittää ruuan, kattaa pöydän, niin lopulta ajan säästö on aika olematon.
Meillä ei syödä tai tehdä salaatteja. Kurkkua voi pilkkoa lautaselle.
Tätä vähän arvelinkin. Terveellisyys ei taida kuulua teidän keittiöön muutenkaan.
En välttämättä valmistele, mutta suunnittelen ja mietin kuitenkin vähän jotain valmiiksi. Jos olisi enemmän tilaa, voisin tehdä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
En ole työelämässä, joten minulla riittää aikaa ruoanlaittoon ihan joka päivä. Eikö sitä paitsi ole aika tylsää, jos pitää jo sunnuntaina päättää mitä haluaa syödä keskiviikkona?
Ihanan vapauttavaa, kun ei tarvitse miettiä, mitä söisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmatkani kestää 5-10min ja mies on etänä ja voi käyttää 5-10min siihen, että pilkkoo, raastaa, paloittelee tms minulle valmiiksi, jos pyydän/tarvetta on.Sinulle valmiiksi? Eikö mies osaa sitä hoitaa loppuun saakka?
Piti sitten yrittää jotain negatiivista tästäkin vääntää ja keksiä? Auta armias mekkalaasi, jos ei mies osallistuisi yhtään.
Ja vastaus kysymykseesi, ei, mieheni ei osaa kokata eikä häntä ole kiinnostanut sitä sen kummemmin opetella (paria tiettyä ruokalajia lukuunottamatta), suon sen hälle, pääasia, että osallistuu ja auttaa. En minäkään tee "kaikkia" hommia taloudessamme. Ja toisekseen, kyse oli ajankohdasta jolloin hän vielä työajalla eli ei siksikään voisi käyttää sen kummemmin aikaa ruoanlaittoon, minä kun olen lyhyen työmatkani vuoksi kotona ainakin 1h ennenkuin hän lopettaa päivänsä.
Hanki käytöstavat, aikuinen ihminen!
Onneksi olen lapseton sinkku, joten ruokailu ei ole ongelma. Joo, myönnetään että syömistottumukseni ei ole kovin terveelliset. Syön paljon eineksiä. On päiviä jolloin syön pelkkiä voileipiä. Karkit ja sipsit täyttää myös vatsan. Harvemmin tulee viikolla mitään kokkailtua. Viikonloppuna voikin sitten kokata kun on aikaa ja jaksamista. Mutta silloinkaan ei tehtaile seuraavan viikon ruokia pakastimeen. Olisi jokseenkin ankeaa, jos joka päivä tarvisi väsätä ruokaa. Ja sitä vasta vaikea on ymmärtää, kun toiset tekee kaksi eri ruokaa päivän aikana. Ensin syödään lounaaksi sitä, päivälliseksi syödään tätä.
Mutta niinkuin sanoin, onneksi ei ole lapsia eikä miestä. Ei ole siis pakko tehdä joka päivä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla valmistelut vievät kyllä puoli päivää. Tai siltä ainakin tuntuu. Pesen myös pyykkiä ja silitän vaatteita viikkoa varten. En ole tuo jota lainasit.
Ap
Ei vaatteita tarvitse silittää.
Olet varmaan entinen naapurini joka silitti myös miehensä boxerit..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä pakasteita ja nyt oli kyse 2 ruuasta (Ei taikinasta, sen teen illalla 3 minuutissa jääkaappiin kohoamaan ja paistan aamulla) . Voin laittaa uunin lämpiämään ja padan hellalle. Kun pata on kuuma (induktio 1 min) laitan paistipalan ruskistumaan. Samalla kun se ruskistuu kuorin ja pilkon porkkanoita, sipulia ja perunoita öljyttyyn vuokaan välillä lihaa käännellen. Ropsaus oliiviöljyä, yrttejä, valkosipulinkynsiä kuorineen, suolaa ja. pippuria ja juurekset vuoassa uuniin. Lihalle litra vettä, liemikuutio, kokonaisia pippureita ja katajanmarjoja, soijakastiketta, mustaherukkamehutiivistettä. Jätetään hautumaan, käännetään kerran.
Toinen ruoka voi olla vaikka lohikeitto: kattilaan kalalientä, perunaa, sipulia, ruohosipulia, mausteita. Mitä nyt kuorimiseen ja pilkkomiseen menee aikaa? 10 min hellalla ja lohta, kermaa ja koskenlaskijaa. 10 min lisää.
VALMISTELUIHIN menee tuo 5-20 min, se ei koskaan ole ongelma vaan ruuan valmistumisaika (= mitä tahansa 20min ja 12 tunnin välillä) .
No joo, ravioli/tortellini burro &salvia valmistuu alusta loppuun reilussa 5 minuutissa tuorepastasta.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen. 🙋🏼 Tosin ei välttämättä ole sunnuntai, voi olla muukin päivä, riippuu ruoan riittävyydestä ja vapaapäivistä. En välttämättä aina kokkaa vapaapäivänä.
Teen yleensä kerralla 2-3 ruokaa kerralla, joista riittää 3-4 päivää. Lisäksi saatan jo valmiiksi tehdä uunijuureksia, raastaa kaalia/porkkanaa jne ja laittaa jääkaappiin. Ruoan punnitsin eväsrasioihin valmiiksi. Sitten vaan lämmitys, jääkaapista valmiiksi tehtyä raastetta tai juuresta tai sitten pilkon kasviksia sillä välin kun ruoka lämpenee.
Vuorotyöläisenä, joka liikkuu paljon just sopiva tapa mulle, kerralla kun tekee enemmän, jää muina päivinä aikaa liikunnalle, kotitöille ja ihan vaan rentoutumiselle. Myös ruokakulut ja paino on pysynyt paremmin kurissa. 👌🏻
Aina pahaa ruokaa.
Ja miksi se pitää punnita?
Teen sunnuntaisin seuraavan viikon lounaaksi aina jonkin sortin pataruokaa, pastavuokaa tai linssikeittoa. Säilyvät sinne perjantaille saakka. Joskus keitän perunoita valmiiksi, jos työpäivän jälkeen haluan syödä paistettuja perunoita pakasteproteiinin kanssa.
Minulla ja puolisollani ei ole lapsia, joten päivällistä emme juurikaan syö lämpimänä, aika monesti teen hummuksella ja kasviksilla täytettyä leipää tai syön chia jugurttia. Puoliso huolehtii omista syömisistään, koska minä olen vegaani ja hän sekasyöjä.
Eivät todellakaan parane. Ton lihan marinoimisen etukäteen ymmärrän.