Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä aloit juoda kahvia ja annat lastesi aloittaa

Vierailija
06.08.2023 |

?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin olla kahdeksanviikkoinen.

Vierailija
22/51 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus parikymppisenä taisin itse aloittaa. Oma lapseni on tykännyt kahvista jo 2-vuotiaasta alkaen. Ei tietenkään kovin pienenä saanut kuin maistaa suullisia ja vähän isompana satunnaisia mukillisa, mutta 8-vuotiaana alkoi pyytää kahvia päivittäin. On saanut juoda yhden kupillisen päivässä, mutta toki hänelle teen hyvin laihaa kahvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien kummilapseni Johan&Nyströmille Skattalle ja pyydän tehdä kalleinta ja hienointa kahvia.

Sitten annan maistaa ja sanon että se on kahvin aito maku, älä koskaan juo mitään huonompaa.

Vierailija
24/51 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin olla 20 tai niillä main kun edes maistoin kahvia. Vanhemmat ei juoneet kahvia ja isovanhemmatkin joivat teetä useammin kuin kahvia niin ei tullut lapsena maistettua.

Vierailija
25/51 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vien kummilapseni Johan&Nyströmille Skattalle ja pyydän tehdä kalleinta ja hienointa kahvia.

Sitten annan maistaa ja sanon että se on kahvin aito maku, älä koskaan juo mitään huonompaa.

Ja ihan FYI, on vaaleapaahtoista!

https://johanochnystrom.fi/collections/kaffe/products/finca-la-negrita-…

Vierailija
26/51 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena sain maistaa kahvia välillä runsaalla maidolla. Teininä join pari kertaa mustaa kahvia ja 26v. aloin juomaan sitä.

Mustana menee edelleen, mutta vaihtelevissa määrin. Tällä hetkellä vain lähinnä aamuisin ja kylässä.

Lapselleni en sitä anna, mutta saa aloittaa joskus teini-iässä jos haluaa. Ehkä hellyn aikaisemmin jos alkaa oikein urakalla kinuamaan. Ei kyllä tykkää edes kahvin tuoksusta.

Vierailija
27/51 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummilla sain maistaa, kun olin lapsi. Maitoa oli paljon, kahvia vähän. 

En juo kahvia tai teetä. 

Lapsilleni en tarjoaisi kumpaakaan.

Vierailija
28/51 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 40v kun opettelin juomaan kahvia. Teinit ei ole vielä halunneet maistaa. Teetä juovat.

Vierailija
29/51 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin varmaan 3v.

Lapsiani ei hirveästi kahvi kiinnosta.

Naurattaa muuten kun moni suhtautuu kahviin kuin kuin alkoholiin mitä lapsiin tulee....

Vierailija
30/51 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika alkoi juomaan kahvia 9 vuotiaana. Juo mukillisen aamulla ja kylässä juo kahvia myös. Itse aloin ehkä 13 vuotiaana. Maistaa erot, vain tummapaahtoisimmat kelpaa.

Vierailija
31/51 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista milloin itse aloin juoda kahvia, ehkä 14-15v. Omat lapset saa halutessaan juoda kahvia kohtuullisen määrän milloin vain, paitsi ei nyt ihan pienenä...sanoisin kouluiässä. Nyt 16v lapsi ei juo kahvia, kokeili muutamia kertoja 13-14v, mutta totesi ettei sovin hänen vatsalle. Seuraava lapsi 12v juo kahvia välillä, ehkä kupillisen viikossa, runsaalla maidolla.

Nuorin 8v on maistanut, mutta on hänen mielestä pahaa.

Vierailija
32/51 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on kyllä hassu maa kun kahvin juonti on jotain sellaista joka kuuluu aloittaa. Toisaalta tiedostetaan myös kahvin haitat eikä välttämättä anneta lasten juoda, mutta tietyn iän jälkeen kannustetaan ja ihmetellään jos ei juo. Todellinen suomalainen kapinallinen on silloin jos ei juo kahvia eikä alkoholia.

Ja Etelä-Euroopassa kuuluu aloittaa viinin juonti jo lapsena. Kyllä lapselle on satunnainen kahvikuppi terveellisempi vaihtoehto kuin säännöllinen viinilasi.

Vierailija
33/51 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 52 enkä ole juonut kahvia kuin kaksi kertaa; 13v ensimmäisen ja viimeisen kerran.

Lapset opiskelevat, yksi heistä juo kahvia useammin kuin muut mutta ei juo päivittäin, ehkä kerran viikossa

Vierailija
34/51 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena joskus varmaan 5v ikäisenä join isoäidin kanssa aina kahvit, kun olin siellä kyläilemässä.. mutta en kovinkaan säännöllisesti. Juhlissa aloin juomaan varmaan 10v ikäisenä, joskin sillon saattoi limppari valikoitua kahvin yli jos oli tarjolla. Päivittäin aloin juomaan lukioikäisenä ja sillä tiellä ollaan. Oma lapsi on 10v ja juo juhlissa kupillisen, mutta ei kovinkaan usein. Toinen lapsi (jo teini) ei ole koskaan puolestaan tykännyt.

Vierailija
35/51 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on kyllä hassu maa kun kahvin juonti on jotain sellaista joka kuuluu aloittaa. Toisaalta tiedostetaan myös kahvin haitat eikä välttämättä anneta lasten juoda, mutta tietyn iän jälkeen kannustetaan ja ihmetellään jos ei juo. Todellinen suomalainen kapinallinen on silloin jos ei juo kahvia eikä alkoholia.

Tämä. Massatyhmyyttä. Päiväkoti-ikäiselleni olen kertonut, ettei kannata aloittaa kahvin juomista. Ei nuorena eikä vanhempana.

Vierailija
36/51 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin varmaan 3v.

Lapsiani ei hirveästi kahvi kiinnosta.

Naurattaa muuten kun moni suhtautuu kahviin kuin kuin alkoholiin mitä lapsiin tulee....

Naurattaa, että moni sallii lastensa ryhtyä halutessaan kofeiiniaddiktiksi? Heh heh heh, onpa huvittavaa.

Vierailija
37/51 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18 vuotiaana aloitin. Sen jälkeen juonut 9 kuppia päivässä.

Lapsia ei ole koskaan kärsin kroonisesta unettomuudesta. Pelkään aamuherätyksiä ja lasten ja lasten kanssa niitä tulisi.

Suosittelen lämpimästi vieroittautumaan kahvista muun unettomuuden hoidon apuna.

Vierailija
38/51 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 12-vuotias, kun join ekan kerran kahvia ja se säännöllistyi aika nopeasti. Teiniä juotiin tolkuttomasti kahvia. Tosi join myös alkoholia ja poltin tupakkaa, niin en tiedä mikä vaikutus lopulta tuolla kahvilla oli silloisiin uni- ja mielialaongelmiin. Antaisin lapsen juoda kahvia teininä, mutta mieluiten vasta yli 15 v, kun pahin murrosikä on ohi.

Vierailija
39/51 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Valtion ravitsemusneuvottelukunta toteaa, että kofeiinin on todettu pieninäkin määrinä aiheuttavan lapsilla ärtyneisyyttä, levottomuutta, unihäiriöitä, jopa riippuvuutta. Energiajuomiin lisätään myös muita piristäväksi tarkoitettuja aineita, joiden saanti voi nousta suureksi, kun juomia nautitaan runsaasti. Ravitsemusneuvottelukunta muistuttaa, että näiden aineiden pitkäaikaisvaikutuksista ei ole tietoa."

https://yle.fi/a/3-5272770

Vierailija
40/51 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18 vuotiaana aloitin. Sen jälkeen juonut 9 kuppia päivässä.

Lapsia ei ole koskaan kärsin kroonisesta unettomuudesta. Pelkään aamuherätyksiä ja lasten ja lasten kanssa niitä tulisi.

Suosittelen lämpimästi vieroittautumaan kahvista muun unettomuuden hoidon apuna.

Tee se on pahempi valvottaja kuin kahvi, eritoten vihreä tee. Mulla on molemmista katkeria kokemusta, eli esim kyläillessä valitsen mieluummin iltakahvin kuin -teen.