Minkä ikäisenä aloit juoda kahvia ja annat lastesi aloittaa
Kommentit (63)
Noin 5-vuotiaana. Mummolassa kaikki joivat kahvia 3-4 kertaa päivässä ja halusin tuntea itseni osaksi porukkaa...
Mitkä lapset?
11 vuotiaana. Omia lapsia ei ole.
Olin 25-vuotias, työpaikalla opin. Välillä join enemmänkin, mutta nykyään juon yleensä vain aamuisin yhden mukillisen (n. 2 kuppia) maidolla. Tosi erityinen tilaisuus pitää olla, jotta joisin iltapäivällä kahvia.
Kukaan lapsistani ei juo kahvia, saavat aloittaa jos haluavat, ovat jo 26-30-vuotiaita.
Parivuotiaana mummun kupista maistoin, parikymppisenä koitin opetella, en oppinut. Nyt viisikymppinenä en edelleenkään juo kahvia. Tee maistuu paremmin.
Lapsi alkoi juomaan yläluokilla, kun kotiluokan perällä oli kahvinkeitin ja kerääntyivät sinne jollain välitunnilla porukalla kahville.
Vierailija kirjoitti:
5 v. Ja äitini aloitti kahvin juottamisen minun lapsilleni 5 v. Tosin kupissa oli suurin osa maitoa.
Kumpikin poika on nyt aikuinen ja juovat kahvia hyvin, hyvin harvoin.
Kylläpäs äitisi on nuori kun viisivuotiaana pystyy jo lapsenlapsiaan juottaa....
Mikseivät lapset saisi juoda sitä jos maistuu? Yleensä ei maistu.
Vierailija kirjoitti:
Noin 5-vuotiaana. Mummolassa kaikki joivat kahvia 3-4 kertaa päivässä ja halusin tuntea itseni osaksi porukkaa...
Mitkä lapset?
Sama mulla. Pappa keitti aina kunnon pannukahvit. Mulla on se vanha kahvipannu vielä tallessa. Joku päivä ostan pannukahvia ja keitän vielä.
M-58
Aloitin tuossa ala-asteen lopulla ja omat lapset samoin, mutta eivät ole innokkaita kahvinjuojia.
En muista, milloin olen ensimmäisiä kertoja juonut kahvia. Joskus lapsena. Muistaakseni joskus 12-13-vuotiaana join säännöllisemminkin hetken, mutta päivittäin aloin juomaan vasta yli kolmekymppisenä. Mun omat lapset on aloittaneet aikaisin, toinen ehkä seiskaluokalla ja toinen vitosella.
Olin yli 30. Kyllästyin juhlissa jne siihen teepussin liottamiseen.
Olin 15 vee, kun eräissä häissä päätin aloittaa kahvinjuonnin. Päätin samalla, että juon sitä aina mustana. Ärsytti lapsena nämä kermaa ja tietynlaista maitoa kahviin kerjäävät vieraat ja siksi päätin toimia toisin kuin he.
Lapsistani toinen ei juo kahvia, vaan teetä, mutta toinen aloitti kahvinjuonnin ollessaan noin 20-vuotias.
Olen juonut kahvia niin kauan kuin muistan, ensimmäisiä kertoja vauvana varmaan isän sylissä istuessani, kahviin laitettiin kermaa ja sokeria joten ei varmaan maistunut kovin pahalta. Muistan, että meillä katettiin minulle aina iltakahvipöytään kahvikuppi vaikka isoveljet joivat teetä. Kahvi ollut siis elämässäni nyt päälle 50 vuotta. Nykyään juon aamukahvin ilman sokeria ja maitoa. Töissä lounaalla ja joskus iltapäiväkahvilla. Lapset ovat alkaneet juoda kahvia teini-iässä, osa ei juo sitä vieläkään aikuisina. Nykyään nuo energiajuomat taitavat olla suurempi pahis kuin kahvi.
2 - 3 vuotiaana maistaneet. Vain yksi neljästä juo "normaalisti" muut vähän tai ei lainkaan.
Mietin, onko kahvin juominen sokerin kanssa vähän sama kuin kahvin juominen tassilta: katoava tapa (toki jälkimmäinen vanhempi). En muista, milloin viimeksi olisin nähnyt jonkun laittavan sokeria kahviin. Olen myös järjestänyt paljon buffetteja, ja harvoin sokeria on mennyt. Eihän sitä välttämättä ole edes aina tarjolla.
9v join jo kahvia mutta paljon maidon ja sokerin kanssa, vasta 11v join mustana ja vähän säännöllisemmin
Kuka pakottaa juomaan kumpaakaan? Itse osaan kieltäytyä kummastakin, eikä ole kukaan inttänyt vastaan yhtenäkään vuosikymmenenä tai edes paheksinut saati sitten väkisin juottanut.