Nyt suomalaiset sitä rahaa kulutukseen!
Taas uutisissa maininta siitä miten suomalaisilla makaa miljarditolkulla rahaa käyttötileillä. Netissäkin saa lukea päivittäin miten ihmiset ovat alkaneet säästelemään rahaa ja lakanneet kuluttamasta entiseen malliin kun hinnat ovat hieman nousseet. Tällä tavalla me vain syöksemme itsemme lamaan, vaikka nyt pitäisi nimenomaan kuluttaa. Menkää nyt ostelemaan ja tukekaa yrittäjiä!
Kommentit (114)
Jag har satsat en aning på inhemsk konst. Hoppas att konstnärerna kommer ihåg att konsumera inhemskt de med.
Säästöön laitoin tuotto- osuuksiin juuri 600€. Joka kuukausi säästöön tuotto- osuuksiin 500-700€ välillä 1000€. En näe hyvänä käyttää rahaa mikäli tarvetta siihen ei ole. Parempi säästää.
Mitäs maapallo sanoo sellaisesta kulutuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kulutan rahani jossain aivan muualla kuin Suomessa. Rahalle saa paljon enemmän vastinetta kuin siellä kitumaassa.
Sama. Suomesta hankin vain pakolliset, kaiken muun ulkomailta. En esimerkiksi käy Suomessa ravintoloissa, ulkomailla joka ilta.
Minä en onneksi tarvitse enää Suomesta mitään. Jotenkin naurattaa että eilen kaupassa ja ruokakassi maksoi 7.60e. Ostin kalaa tiskistä, tomaattia, kurkkua, salaattisekoitusta, täysmehua, täysjyväleipää, leikkeleet, juustoa, viiniä, hedelmiä, hammasharjan sekä vessapaperia. Ei onnistu Suomessa mitenkään.
Missä maassa on noin halpaa? Itse kävin tänään kaupassa, ja ostokset maksoivat lähes sentilleen 20 euroa, vaikka en ostanut paljoakaan enkä todellakaan mitään kallista.
Jossakin oikeudenmukaisessa ja solidaarisessa SIVISTYSVALTIOSSA
Suomi on PASKAVALTIO
DVV käsittelyaika 4vk
Kela käsittelyaika 4vk
Lääkäriaika 3kk
Yhteiskuntajärjestalmä romahtaa jo.
Postikulut ilmaiset kun kerää 100€ tilauksen.
Ei tarvi säilyvää tavaraa kivijalasta ostella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt pysty. Kulutapa sinä, jos kerran löysää rahaa on.
Ei kenenkää talous kaadu siihen että vessapaperi maksaa nyt 10 senttiä enemmän kuin kaksi vuotta sitten. Vastahan liitot neuvottelivat isot korotuksetkin.
Mun hyvä palkkaisen palkankorotuksen bruttovaikutus oli +70 euroa, nettovaikutus oli n 30 euroa.
Viime vuonna sähkölaskumme tuplautui, kun tehtiin sopimus 30 Kwh -> sähkölasku n 500 kuussa. Asunnossa suorasähkölämmitys. Ostin ilmalämpöpumpun (2500 euroa), muutoin pahimmillaan lasku olisi ollut 5-kertainen. Lämmitys meni päälle vain jos lämpötila laski +16 asteeseen. Lämmin vesi lämmitetään myös sähköllä, on siirrytty yösähköllä lämmittämiseen siksi, että sähköä käytetään vähemmän aikaa. Lämmin vesi riittää jos suihkussa ollaan 5 minuuttia per nuppi. Meillä 5 henkinen perhe.
Mulla on siis puoliso ja 3 nuorta miestä. Ruokaan kuluu 30 prosenttia enemmän rahaa kuin aiemmin. Vessapaperiinkin huomattavasti aiempaan enemmän.
Meillä tehdään aiempaan enemmän ruokas itse, monet puolivalmisteet ovat jääneet kauppaan ja tehdään nämä ruuat itse. Samoin syödään edullisempia ruokia - esim juuri nyt on tulossa hernejritto, mies pilkko juuri sipulia ja kinkkua, herneet ovat jo kiehumassa.
Elämiseen kuluu huomattavasti enemmän rahaa nyt kuin aiemmin.
Se mihin meillä edelleen käytetään rahaa, on
-satunnainen ulkona syöminen tai tilausruoka (ei enää joka viikkoista).
- matkustaminen.
- harrastukset: soitto- Ja laulutunnit
- vaatteita ostetaan edelleen tarpeeseen, samoin kenkiä. Kengät ostetaan uutena, vaatteita etsitään ensin käytettynä.
- kuopuksen silmälasit uusittiin juuri myös.
Lisään nyt vielä, että 5-henkinen perheemme asuu 95 neliöisessä paritaloasunnossa, jossa on 3 makuuhuonetta. Olkkari, keittiö, kylppäri ja sauna. Ei erillistä vessaa tai kodinhoitotiloja. Pieni piha 150 neliötä. Asunto on taloyhtiössä, jossa asuntoja on kaikkiaan 8. Asumme pääkaupunkiseudulla
Säästän sähkölaskuihin kun paska hallitus ei laittanut kattoa sähkön hinnalle. Säästän myös vesilaskuihin koska vedet on varmaan seuraava kohde mikä myydään yksityisille sijoittajille.
Hallitus on nyt niin paljon jokenut kurjistavansa Suomen kansaa, ettei kukaan uskalla enää luottaa omaan talouteensa. Kohta talous sakkaa kokonaan ja taantumasta tulee pysyvä. Ihan kuten kävi Kataisen hallituksen aikaan.orban toistaa saman.
Ostin jo tekohampaat ja kohta myös silmälasit. Siinä on tämän vuoden kulutusjuhlani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kulutan rahani jossain aivan muualla kuin Suomessa. Rahalle saa paljon enemmän vastinetta kuin siellä kitumaassa.
Nii! Suomi on tyhmä ja huono! Muut on hyviä!
Suomi on ryssälä naamiaisasussa.
Julkiset palvelut ei selviä edes muuttoilmoituksesta ilman 4vk odottamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt pysty. Kulutapa sinä, jos kerran löysää rahaa on.
Ei kenenkää talous kaadu siihen että vessapaperi maksaa nyt 10 senttiä enemmän kuin kaksi vuotta sitten. Vastahan liitot neuvottelivat isot korotuksetkin.
Mun hyvä palkkaisen palkankorotuksen bruttovaikutus oli +70 euroa, nettovaikutus oli n 30 euroa.
Viime vuonna sähkölaskumme tuplautui, kun tehtiin sopimus 30 Kwh -> sähkölasku n 500 kuussa. Asunnossa suorasähkölämmitys. Ostin ilmalämpöpumpun (2500 euroa), muutoin pahimmillaan lasku olisi ollut 5-kertainen. Lämmitys meni päälle vain jos lämpötila laski +16 asteeseen. Lämmin vesi lämmitetään myös sähköllä, on siirrytty yösähköllä lämmittämiseen siksi, että sähköä käytetään vähemmän aikaa. Lämmin vesi riittää jos suihkussa ollaan 5 minuuttia per nuppi. Meillä 5 henkinen perhe.
Mulla on siis puoliso ja 3 nuorta miestä. Ruokaan kuluu 30 prosenttia enemmän rahaa kuin aiemmin. Vessapaperiinkin huomattavasti aiempaan enemmän.
Meillä tehdään aiempaan enemmän ruokas itse, monet puolivalmisteet ovat jääneet kauppaan ja tehdään nämä ruuat itse. Samoin syödään edullisempia ruokia - esim juuri nyt on tulossa hernejritto, mies pilkko juuri sipulia ja kinkkua, herneet ovat jo kiehumassa.
Elämiseen kuluu huomattavasti enemmän rahaa nyt kuin aiemmin.
Se mihin meillä edelleen käytetään rahaa, on
-satunnainen ulkona syöminen tai tilausruoka (ei enää joka viikkoista).
- matkustaminen.
- harrastukset: soitto- Ja laulutunnit
- vaatteita ostetaan edelleen tarpeeseen, samoin kenkiä. Kengät ostetaan uutena, vaatteita etsitään ensin käytettynä.
- kuopuksen silmälasit uusittiin juuri myös.Lisään nyt vielä, että 5-henkinen perheemme asuu 95 neliöisessä paritaloasunnossa, jossa on 3 makuuhuonetta. Olkkari, keittiö, kylppäri ja sauna. Ei erillistä vessaa tai kodinhoitotiloja. Pieni piha 150 neliötä. Asunto on taloyhtiössä, jossa asuntoja on kaikkiaan 8. Asumme pääkaupunkiseudulla
Minä en kyllä.jaksaisi puolison lisäksi pitää kolmea nuorta miestä. Alkaa kunto loppua.
N56
Rahani laitan kaikki säästöön. En tuhlaileva.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos. Säästän päästäkseni pois oravanpyörästä.
Sama. Laskeskelen usein, montako vuotta pystyisin elämään säästöillä.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus on nyt niin paljon jokenut kurjistavansa Suomen kansaa, ettei kukaan uskalla enää luottaa omaan talouteensa. Kohta talous sakkaa kokonaan ja taantumasta tulee pysyvä. Ihan kuten kävi Kataisen hallituksen aikaan.orban toistaa saman.
Tämä on sen hevletin demaripolitiikan tavoite.
Verotetaan kaikki kuoliaaksi ja sosiaaliturvalle, jotta voidaan antaa juhlallisesti sosiaaltiurvaa ja sanoa että me pidetään kyllä huolta heikoista.
Suurin osa työttömistä tukien leikkausten valittajista ei tajua, että niiden työttömyys on juurikin niiden tukien syytä.
Esim. kohta alkaa loskapska ja ihmisten liikkumisen estäminen perverssillä tasolla olevalla autoilun verotuksella tappaa kyllä tehokkaasti talouden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa minäkin lasken. Sitä tulee vaan ahneeksi, että aina vaan jatkaa oravanpyörässä ja säästää lisää. Pelkään, että odottelen liian kauan, enkä lopulta kerkeä käyttämään säästöjäni hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista laskea niihin säästöihin 20% todellinen inflaatio.
Kulutusta lisäämällä voimme pelastaa Suomen talouden, kulutusta vähentämällä maapallon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Suomesta hankin vain pakolliset, kaiken muun ulkomailta. En esimerkiksi käy Suomessa ravintoloissa, ulkomailla joka ilta.
Minä en onneksi tarvitse enää Suomesta mitään. Jotenkin naurattaa että eilen kaupassa ja ruokakassi maksoi 7.60e. Ostin kalaa tiskistä, tomaattia, kurkkua, salaattisekoitusta, täysmehua, täysjyväleipää, leikkeleet, juustoa, viiniä, hedelmiä, hammasharjan sekä vessapaperia. Ei onnistu Suomessa mitenkään.
Missä maassa on noin halpaa? Itse kävin tänään kaupassa, ja ostokset maksoivat lähes sentilleen 20 euroa, vaikka en ostanut paljoakaan enkä todellakaan mitään kallista.
Etelä-Euroopassa pienessä maalaiskylässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista laskea niihin säästöihin 20% todellinen inflaatio.
Jos säästöt on sijoituksissa, niiden tuotto voi olla mitä vaan.
Kävimme lomalla Suomessa ja käytiin ostoksilla, syötiin ravintoloissa ja käytettiin palveluita.
Kallistahan se oli, mutta tosi kiva reissu.