Nyt suomalaiset sitä rahaa kulutukseen!
Taas uutisissa maininta siitä miten suomalaisilla makaa miljarditolkulla rahaa käyttötileillä. Netissäkin saa lukea päivittäin miten ihmiset ovat alkaneet säästelemään rahaa ja lakanneet kuluttamasta entiseen malliin kun hinnat ovat hieman nousseet. Tällä tavalla me vain syöksemme itsemme lamaan, vaikka nyt pitäisi nimenomaan kuluttaa. Menkää nyt ostelemaan ja tukekaa yrittäjiä!
Kommentit (114)
Kuluta keskenäsi, olen super köyhä vaikka käyn töissä ja rahaa ei liiemmin ylimääräisyyksiin riitä.
Minä kulutan rahani jossain aivan muualla kuin Suomessa. Rahalle saa paljon enemmän vastinetta kuin siellä kitumaassa.
Jekku kirjoitti:
Ei ole tarvetta millekkään
millekään
Vierailija kirjoitti:
Minä kulutan rahani jossain aivan muualla kuin Suomessa. Rahalle saa paljon enemmän vastinetta kuin siellä kitumaassa.
Sama. Suomesta hankin vain pakolliset, kaiken muun ulkomailta. En esimerkiksi käy Suomessa ravintoloissa, ulkomailla joka ilta.
Vierailija kirjoitti:
Nii! Suomi on tyhmä ja huono! Muut on hyviä!
Ei ole mitä kuluttaa. Ruoka ym. päivittäistarvikkeet ovat jo niin kalliita, että joutuu ennestäänkin riisutusta ostoskorista jättämään aina vain enemmän tuotteita pois. Kauppojen omia merkkejä olen ostanut jo kauan, nykyään käytännössä pelkästään niitä, suurin osa ostoksista Lidlistä, vaikka hinnat on nousseet pilviin sielläkin. Silti vähän kilpailijoita edullisempi.
Yhtään mihinkään muihin kuin elintärkeisiin palveluihin ei ole varaa, vaatteita (paitsi alushousut) en ole ostanut vuosiin. Lenkkarit on pakko hankkia vuosittain, koska kalliitkaan eivät kestä käytössä sen kauempaa. Ne ostan alesta sitä merkkiä ja mallia mistä löytyy oikeaa kokoa.
Mutta hei, jos ap sulla sitä rahaa makaa tilillä, niin ei muuta kuin alat kylvää kauppoihin vaan. Kuluta minunkin puolestani, jos luulet, että kauppiaiden ahneus sillä poistuu, että saavat isompia voittoja.
Vierailija kirjoitti:
Lama on välttämättömyys, jotta karannut inflaatio saadaan taittumaan.
Laman mukana tulisi uusjako. Näin käy varsin harvoin, Säkällä menestyneet pääsevät haaskoille.
Ekologisista syistä en todellakaan osta tuotteita, joita en välttämättä tarvitse. Eikä juuri nyt ole palvelujenkaan tarvetta.
Niin kulutankin. Mm. musiikkiin (levyt ja keikkaliput sekä keikkareissut) menee niin paljon rahaa kuin niihin vaan raaskii laittaa. Laitan kuitenkin joka palkasta säästöönkin rahaa, juuri meni kissan eläinlääkäriin ja lääkkeisiin reilu 500e ja eipä tuollaiset menot paljon naurattaisi jos niitä varten ei olisi säästössä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Suomesta hankin vain pakolliset, kaiken muun ulkomailta. En esimerkiksi käy Suomessa ravintoloissa, ulkomailla joka ilta.
Minä en onneksi tarvitse enää Suomesta mitään. Jotenkin naurattaa että eilen kaupassa ja ruokakassi maksoi 7.60e. Ostin kalaa tiskistä, tomaattia, kurkkua, salaattisekoitusta, täysmehua, täysjyväleipää, leikkeleet, juustoa, viiniä, hedelmiä, hammasharjan sekä vessapaperia. Ei onnistu Suomessa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kulutan olutta joka päivä ja te maksatte sen. Täytyypä lisätä kulutusta.
Pahintahan olisi jos joku elää tuella mutta ei kuluta sitä ollenkaan vaan laittaa säästöön ja sijoituksiin.
Työttömillä ei saa olla säästöjä eikä sijoituksia. Tai saa olla, mutta ne lasketaan aina tuloiksi toimeentulotuessa, ja se on iso ongelma. Kerron esimerkin: Löysin keväällä toiselta paikkakunnalta asunnon, jonka vuokra oli noin 200 euroa nykyistä pienempi. Olisin mielelläni muuttanut sinne lapseni kanssa, mutta Kela ei myöntänyt maksusitoumusta 400 euron vuokravakuuteen, eikä minulla itselläni tietenkään ole lainkaan säästöjä, koska olen toimeentulotukiasiakas.
Vaikuttaa vahvasti siltä, että työttömät halutaan pitää mahdollisimman kalliissa asunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en onneksi tarvitse enää Suomesta mitään. Jotenkin naurattaa että eilen kaupassa ja ruokakassi maksoi 7.60e. Ostin kalaa tiskistä, tomaattia, kurkkua, salaattisekoitusta, täysmehua, täysjyväleipää, leikkeleet, juustoa, viiniä, hedelmiä, hammasharjan sekä vessapaperia. Ei onnistu Suomessa mitenkään.
Missä maassa on noin halpaa? Itse kävin tänään kaupassa, ja ostokset maksoivat lähes sentilleen 20 euroa, vaikka en ostanut paljoakaan enkä todellakaan mitään kallista.
Maapallo on siinä jamassa, että kaikenlainen turha kuluttaminen pitäisi lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuluta? Mihin?
Kapitalismi perustuu kulutukseen.
Kapitalismi on pyramidikekopaska
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä maassa on noin halpaa? Itse kävin tänään kaupassa, ja ostokset maksoivat lähes sentilleen 20 euroa, vaikka en ostanut paljoakaan enkä todellakaan mitään kallista.
Jossakin oikeudenmukaisessa ja solidaarisessa SIVISTYSVALTIOSSA
Suomi on PASKAVALTIO
Lapset tulivat teini-ikään samaan aikaan kun ruuan hinta nousi räjähdysmäisesti. Do the math.
Vierailija kirjoitti:
Kuluta keskenäsi, olen super köyhä vaikka käyn töissä ja rahaa ei liiemmin ylimääräisyyksiin riitä.
Ostovoima on VARASTETTU ja tuhottu
Just tilasin vaatteita Zalandosta.
Ei tipu rahaa kulutukseen sentin vertaa. Jos kuluttaa niin se raha tuppaa vähenemään omalta tililtä ja se on huono asia se. Kaikkea on jo enkä tarvitse turhia. Ruokaa saa kaupasta ja kokata osaan itse.
Niin, samoin. Ruoka ja juoma, Kissalle ruokaa ja pelletit. Niitä tarvitaan.