Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Streptokokkiset synnyttäjät - onko muita?

16.12.2006 |

Heipsan. kiinnostaisi tietää, onko tän maan päällä ketään muita, joilla on ollut synnytyksen aikana antibioottisuoja tipan kautta streptokokkipöpön takia? Mulla on toi ihana bakteeri vakiovarusteena, mut siitä ei oo mitään haittaa eikä sitä hoideta paitsi raskausaikana ja synnytyksessä. Mul on taas alkamassa antibioottikuuri, kun toi pöpö on lisääntynyt. Vaikuttaako antibiootti maidon tuotantoon? Maitoa on tullu tosi hyvin tähän asti, liikaakin, ja huolettaa vaikuttaako toi kuuri siihen. Entä voiko tää streptokokki pahimmillaan aiheuttaa kohdun tulehduksen, niinku oon kuullu väitettävän?

Sekavaa tekstiä, mut jospa joku sais selkoakin ja osais auttaa :).

-mai21 ja viikon vanha pikkuinen tonttutyttö

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin streptokokki, tosin ei oireillut mitenkään ennen synnytystä vaan tarttui vauvaan synnytyksen yhteydessä " yllätyksenä" koska mitään testiä ei tehty. Minä en myöskään saanut tuohon mitään antibioottihoitoa, olisiko se pitänyt minultakin hoitaa vaikka oireeton? Vauva oli viikon kuurilla..

Vierailija
2/14 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollu kokoajan lähes oireeton, söin raskausaikana 5 antibioottikuuria, tosiaan synnytyksessä oli antibiootti ja nyt vko synnytyksen jälkeen taas kuurilla olen... Tästä vaivasta ei oikeen mitää tietoa oo saatavilla! Vai onko jollain heittää hyviä linkkejä??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla sairaalakohtaisia osa ohjeista. Mutta meilläpäin raskausaikana ei tarvitse antibiootteja syödä ellei ole jotain oireita kuten ennenaikaisia supistuksia. Mutta vaikka oisi ollut täysin oireeton äiti niin aina streptokokki positiivinen (jos se tiedetään) saa suonensisäisen antibiootin synnytyksen aikana (antibioottiprofylaksia). Jos äiti tulee synnäriin vedenmenon takia,otetaan myös silloin jokaiselta streptokokkiviljelyt. Vastaukset ei toki ehdi tulla jos synnytys jo käynnissä mutta kun vastaukset tulevat (bakteeriviljely) niin niiden perusteella osataan vauvan tilaa seurata tarkemmin.

Jos äiti strepto-positiivinen lapsesta otetaan automaattisesti seuraavana päivänä CRP (tulehdusarvo) ja tuloksen ja yleisvoinnin mukaan jatkot. Jos tulehdus on vauvalla niin lastenosasto hoitaa suonensisäisen antibioottihoidon.

Tämän bakteerin kantajia on paljon joten ei mitenkään harvinaista. Hoitaa pitää koska vauva voi olla todella infektoitunut pahimassa tapauksessa. Toivottavasti jotain tietoa sait tästä. Hyvää vointia!

t.midwife.

Vierailija
4/14 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sanoi mulle lekuri, kun synnytin ekan positiivisena. Mulla oli antibiootit tippumassa vaan sen synnytyksen ajan. Sen koommin ei mitään antibiootteja ei ole tarvinnut popsia. Ja miksi popsia, jos tuo ei mitään vaivaa aiheuta. Empä saanut mitään kuuria kyllä raskausaikanakaan. Aiheuttaa vissiin pää-asiassa supisteluherkkyyttä. No mun supistelut raskausaikana, ei saaneet kerrassaan yhtään mitään aikaan joten tokkopa nuo nyt mitään saa aikaan nytkään.

Maidon tuloon ei pitäs antibioottejen vaikuttaa käsittääkseni. Eri asia on jos sitten se kuuri ei sovi imettäjälle, mutta sellaisia antibiootteja taitaa olla aikas vähän ja niillekkin löytyy sellainen imetysyhteensopiva vaihtoehto useimmiten.

Vierailija
5/14 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Streptokokki alfahemolyticuksen kantaja. Tämä tuli ilmi kun synnytin ensimmäistäni v. 2001, vedet olivat menneet joten pöpö pääsi etenemään ja aiheutti kohtutulehduksen. Synnytin lähes 39 asteen kuumeessa, nukuin supistusten välillä ja synnytys kesti n. 11,5 tuntia. Tulehdusarvo oli yli 200, joten synnytyksen jälkeen olin 5 päivää antibiootti-tipassa. Lapsi laitettiin vastasyntyneiden teholle varmuuden vuoksi (tulehdusarvo oli puhdas) yhdeksi vuorokaudeksi ja annettiin 3 päivää antibioottia. Kun pääsin kotiin sain vielä mukaani " hevosan-noksen" antibioottia.

Seuraavassa raskaudessa tutkittiin ja huomattiin että ko. pöpö löytyy minulta edelleenkin, joten sain synnytyksessä suojalääkityksen.

Kolmannessa ja viimeisessä raskaudessa pöpöä ei enää löydetty, mutta sairaalan lääkäri päätti kuitenkin antaa suojalääkityksen.

Muulloin en ole saanut lääkitystä tähän oireettomaan pöpöön.

terv. Äityli_3

Vierailija
6/14 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla löydettiin ekassa raskaudessa streptokokki ennen aikaisten supistelujen yhteydessä. Söin yhden kuurin, ei auttanut ja sen jälkeen sanottiin, ettei kannata enää syödä, kun ei kerta auta. Synnytyksessä sain sitten tipan ja ei muuta. Kaikki o.k.

Toisessa raskaudessa kysyin neuvolassa raskauden loppupuolella, voisivatko ottaa näytteen, jos ei kerta ekallakaan kerralla pois lähtenyt. Lääkärin mielestä siihen ei ollut aihetta. Ajattelin, että otan asian puheeksi synnyttämään mennessä, jos ei tulipalokiire. Sairaaalaan mentäessä kätilö sanoi ottavansa näytteen ja se olikin positiivinen, eli sain taas tipan. Vauva joutui keskolaan aluksi muista syistä, mutta hänelle aloitettiin myös sitten 3vrk:n antibioottitiputs varoiksi. Onneksi ei ei kuitenkaan saanut mitään infektiota. Tosin kuukausi sitten kävi ilmi, että tällä kuopuksella (vajaa 3v. ikää) on myöskin streptokokki emattimen suulla, että jotenkin meidän elimistöt ei pysty sitä vastustamaan, voi kuulemma johtua emättimen ph-arvosta (otollinen kasvualusta). Sairaalasta sanottiin, että jos vielä olen raskaana myöhemmin, näyte täytyy ehdottomasti ottaa neuvolassa ennen synnytystä.

Nyt kolmannessa raskaudessa ei sitten yllättäen ollutkaan streptokokkia ainakaan rv 32! Olin aivan yllättynyt. Terkka miettii, pitäisikö vielä ottaa näyte viim. lääkärintarkastuksessa ja sanoi kysyvänsä äitipoliltakin asiaa. Katsotaan nyt sitten. Ja aina on oireettomana mulla ollut. Inhottavaa vaan, että se on nyt meidän pikkuneitilläkin...

Vierailija
7/14 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

oletteko saaneet apua streptokokin häätöön / oireiden lievittymiseen jostain MUUSTA kuin antibiooteista? Streptokokki kun voi olla tosi sitkeä ja kaikki eivät parane antibiooteilla, vaikka ab-kuuri suojaakin vauvaa synnytyksessä. Eli onko kokemuksia voiko ravinnolla tms. vaikuttaa kehon voimistamiseen ja haitallisten bakteerien nitistämiseen??!

Onko kokemuksia ko bakteerista paranemisesta jos takana on monta abkuuria ja aiemmin tulehdusarvot ovat olleet aina uudelleen ja uudelleen koholla?

-Niittyheinä

Vierailija
8/14 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myöskin sen kantaja. Ensimmäisessä raskaudessa ei ollut minkäänlaisia oireita. Streptokokki löydettiin vasta synnytyksessä, jolloin minulle nousi korkea kuume. Vedet olivat menneet vuorokautta aiemmin. Sain hevosannoksen antibioottia ja esikoinen joutui aluksia vastasyntyneiden teholle, josta päästi parin päivän jälkeen luokseni. Antibioottikuuria jatkettiin hänellä kuitenkin 5 päivää.

Toisessa raskaudessa oireita oli viikosta 10 alkaen lähes koko ajan. Kirvelevää tunnetta kohdunsuulla, alavatsakipuja, supistuksia. Bakteeria yritettiin häätää kahdella antibioottikuurilla sekä yhdellä Dalacin-emätinvoidekuurilla - tuloksetta. Olen käynyt useilla eri lääkäreillä ja kaikki ovat olleet sitä mieltä, että streptokokkia on turha yrittää häätää, koska se tulee ja menee koko ajan. Jossain vaiheessa raskautta testi saattaa olla positiivinen ja pari viikkoa myöhemmin taas negatiivinen. Antibiootit ovat siis muuten turhia, ellei oireilu on kovin voimakasta. Koska olen ns. streptokokkipositiivinen, niin mitään testejä ei raskauden aikana enää tarvita vaan aina synnyttämään mennessäni tulen saamaan antibioottia suoneen. Kuopusta synnyttäessäni antibiooteista oli onneksi apua, eikä hän infektoitunut. Nyt olen taas raskaana ja sama käytäntö tulee olemaan, kun synnyttämään lähden. Vielä ei mitään oireita ole ollut.

Niittyheinä, minulle eräs lääkäri sanoi, että kuten kaikki bakteerit niin myös streptokokki eivät viihdy kovin happamassa elinympäristössä. Hän kehotti kokeilemaan apteekista saatavia maitohappobakteerikapseleita sekä lisäämään piimän, greippi-, karpalo- ja puolukkamehun juontia, jos niistä vaikka löytyisi apu. Minulla nuo auttoivat oireiluun selkeästi toisessa raskaudessa, jolloin antibiootit eivät siis olleet oireita lieventäneet. Vähensin sokerin syönnin minimiin ja join noita mehuja, piimää sekä käytin Gynophiluspuikkoja. Oireet katosivat kokonaan loppuraskaudessa.

Vierailija
9/14 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten surullisesti sinulla on käynyt. Olen todella pahoillani. Onneksi toisella kertaa kaikki päättyi onnellisesti. Oliko sinulla minkäänlaisia oireita ennen synnytyksen käynnistymistä? Supistuksia? Kipuja? Vai tapahtuiko kaikki ihan yllättäen?

Vierailija
10/14 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö näyte pissasta vai emättimestä?

Vierailija
11/14 |
04.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Streptokokki b -bakteeri voi aiheuttaa supisteluja (ja siis ennen aikaisen synnytyksen). Bakteeri löytyy valkovuodosta.

AIHA:

Löytyykö näyte pissasta vai emättimestä?

Vierailija
12/14 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ki et mites nyt jatkossa sen kanssa.. mulla ei oo ollu mitää oireita siitä. Mistä oon sellasen saanu? ja tarttuuko se mun miehee? Sairaalassa ne ei selittäny siitä mitään..

Vierailija
13/14 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-streptokokki ei ole mikään sukupuolitauti eli se ei tartu mieheesi, sen suhteen voit olla huoletta. Bakteeri vain kuuluu joillain naisilla normaaliin emättimen bakteeriflooraan ja saattaa raskauden aikana aktivoitua ja aiheuttaa oireita. Toisilla taas pysyy täysin oireettomana.

Itse olen sen kantaja ja tulen saamaan jokaisen synnytyksen yhteydessä antibioottia suoneen, ettei vauva saisi infektiota. Monesti näin tehdään, jos tiedetään äidin kantavan ko. bakteeria.

Vierailija
14/14 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla myös streptokokki,todettiin kun esikoisen synnytys käynnistyi sen takia 25+2..tulehdus oli kerennyt myös lapseen joka kuoli 1 päivän ikäisenä.ei jaksanut taistella.oli niin pieni(770g) ja tulehdus rasitti entisestään.silloin tehtiin hätäsektio ja tulehdus oli myös kohdussa.nyt kun synnytin toisen lapseni,olin erityis seurannassa koko raskauden ajan ja söin varmuudeksi 2 antibioottia riskiviikoila,ettei käy niin kuin aiemmin.tyttö synyi 41+1 ja sain tipan kautta antibiootin synnytyksen ajaksi.kaikki sujui sillä kertaa mallikkaasti=)