Mitä tarjottavaa juhliin kun jokaisella eri ruokavalio?
Tulossa juhlat, ja vierasjoukkoon osuu ihmisiä joilla vähän jokaisella on jotain ruokarajotteita, mutta tietenkin erilaisia keskenään. Mitä tarjoan?? Laittaisin voileipäkakkua ja cocktailpiirakoita munavoilla, täytekakkua ja jotain pullaa tai keksiä. Mutta mitä käytännössä teen, kun vieraista löytyy laktoositon, yksi gluteeniton, vegaani, pähkinäallergia, muna-allergia, kasvissyöjä, sekasyöjiä. Itselle vieraimpia ja haastavimpia huomioida gluteeniton ja vegaani. Etenkin jos koittaa miettiä kaikille sopivia tarjottavia, ettei tarvis jokaiselle erikseen omaa syötävää.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laktoositon ruoka on helppo toteuttaa, ostat vaan kaikki maitotuotteet laktoosittomana. Valikoimaa on kaikissa tuoteryhmissä yllinkyllin.
Gluteenittomalle ostaisin suosiolla erikseen gluteenitomia piirakoita pari kpl ja makeita leivonnaisia valmiina. Kotileipurilla joka ei ole tottunut gluteenittomaan leivontaan, tulee helposti kontaminaatio ns.tavallisiin tuotteisiin esim jauhopölyn muodossa.
Vegaanille ja kasvissyöjälle ja muna-allergiselle tekisin esim alla olevan reseptin mukaan rieskarullia korvaamaan suolaiset leivonnaiset. Makeiksi leivonnaisiksi ostaisin valmiita keksejä/karkkeja esim Fazerilta, löytyy lähes joka kaupasta. Alla linkki heidän vegaanisiin tuotteisiin
https://www.valio.fi/reseptit/vegaaninen-valimeren-rulla/
https://fi.fazer.com/collections/fazer-storen-vegaaniset-tuotteet
Pähkinäallergiselle sopii riisipiirakat ja munavoi. Valmiista kekseistä ja karkeista, jotka vegaanisia myös, tarkistaisin että ovat myös pähkinättömiä.
Näin jokaiselle on edes jotain syötävää tarjolla. Mielestäni ei ole merkitystä, että kaikki ei voi syödä kaikkea. Samoin tarjoilujen valmistaminen ei kuormita ihan hirveästi.
Mukavia juhlia!
Kiitos linkeistäsi! Olet oikeassa, että laktoosittomuus on helppo huomioida. Gluteeniton ja vegaaninen itselle tosiaan vieraimmat ja siksi vaikeimmat. Tietenkään kaiken ei tarvi sopia jokaiselle syötäväksi, mutta haluaisin tarjota niin että kukin löytäisi edes yhden suolaisen ja yhden makean syötävän tarjottavista. Lisäksi toivoisin että samat tarjoilut kävisi mahdollisimman monelle, eikä jokaikiselle erikseen omaa annosta. Siitä tulisi aika sekamelska. Pakko ehkä silti muutama "erillistarjottava" hankkia esim gluteenittomalle. Luulen että se on parempi vaihtoehto kuin tarjota kaikille gluteenitonta. Ehkä. Ap
Itse en ainakaan näin gluteenittomana ole kovin vaativa vieras. Kunhan juhlissa on edes yksi mulle sopiva syötävä niin olen tyytyväinen. Ja sekin voi ihan hyvin olla jotain kaupasta valmiina ostettua. En ole mikään ruokahifistelijä.
Siellä syödään mitä tarjotaan tai ollaan syömättä. Ei sitä jokaiselle tarvi erikseen annoksia tehdä.
Kävisikö makeaksi pavlova kikherneliemeen tehdyllä marengilla ja jollain vegaanikermakevaahdolla (kookoskerma on hyvää ja vaahto säilyy pitkään kiinteänä), tuoreilla marjoilla/hedelmillä/molemmilla. Sopisi kaikille.
Kuppikakut olisi myös helppo tehdä kaikille sopivina tai jos haluaa, niin vegaanille omalla päällisellä ja muille vaikka joku kerma-tuorejuusto pursotus. Taikinaan banaania ja tai/psylliumia kananmunan tilalle. Googlettamalla löytyy ohjeita.
Karjalanpiirakat olisi suht helppo toteuttaa vegaanisina ja gluteenittomina, ja olisivat sitten tietenkin myös laktoosittomia. Taikina gluteenittomista jauhoista (kannattaa lisätä psylliumia, on helpompi leipoa eikä murene niin pahasti), riisipuuro johonkin kaikille sopivaan kasvismaidokkeeseen keitettynä ja lisäksi erilaisia levitteitä, joista jokainen vpi valita itselleen sopivan. Kaikki levitteet voi tehdä laktoosittomina, vegaanille vaikka hummusta tms., munavoita niille, jotka sitä voivat syödä ja munatonta varten esim. joku savulohi-tuorejuustojuttu, jos kala käy. Sitäkin voi syödä kaikki muut paitsi vegaani.
Pöydässä ei tarvitse olla seitsemää sorttia, jos vain muutaman tunnin mittainen juhla.
Ap, minulla ollut sama ongelma juhlissa. Olen ratkaissut homman niin, että olen tehnyt esim. täytekakun gluteenittomana ja laktoosittomana (ihan helppoa perunajauhoilla ja/tai gluteenittomilla jauhoseoksilla) ja sit tilannut paikallisesta leipomosta yhden pienen gluteenittoman, vegaanisen kakun. Se käy ihan kaikille, koska siinä ei ole myöskään munaa. Lisäksi voit ostaa gluteenittomia ja laktoosittomia coctailpiirakoita tai tehdä pienen vegaanisen suolaisen piirakan. Se on ihan helpoa: gluteeniton suolainen pohja, kermaviilin/munamaidon tilalle esim. maustamatonta soijajugurttia ihan sellaisenaan (tietysti kannattaa maustaa vähän) ja päälle voi ripotella vegaanista juustoraasteen korviketta. Täytteeksi ennen jugurtin laittamista esim. minitomaatteja, oliviiveja, aurinkokuivattua tomaattia, sipulia yms. kasviksia. Hyvää on tullut!