Mitä tarjottavaa juhliin kun jokaisella eri ruokavalio?
Tulossa juhlat, ja vierasjoukkoon osuu ihmisiä joilla vähän jokaisella on jotain ruokarajotteita, mutta tietenkin erilaisia keskenään. Mitä tarjoan?? Laittaisin voileipäkakkua ja cocktailpiirakoita munavoilla, täytekakkua ja jotain pullaa tai keksiä. Mutta mitä käytännössä teen, kun vieraista löytyy laktoositon, yksi gluteeniton, vegaani, pähkinäallergia, muna-allergia, kasvissyöjä, sekasyöjiä. Itselle vieraimpia ja haastavimpia huomioida gluteeniton ja vegaani. Etenkin jos koittaa miettiä kaikille sopivia tarjottavia, ettei tarvis jokaiselle erikseen omaa syötävää.
Kommentit (65)
Vähän kummastelen noita jätä huomiotta-viestejä. Kyllä minä haluan juhlan järjestäjänä että kaikki vieraat löytävät itselleen jotain sopivaa syötävää. Omissa juhlissani vieraat ovat tärkeitä ihmisiä, lähisukua tai ystäviä tms. En ikinä olisi noin välinpitämätön heitä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ratkaisin tuon niin, että tarjolla oli vain raaka-aineita eli oli hedelmiä, vihanneksia, juureksia paloina, lisäksi grillattua lihaa ja kalaa. Kukaan ei päässyt sanomaan, että hänen ruokailutottumuksiaan ei otettu huomioon.
Kakkua on vähän vaikea tarjota raaka-aineina. Vatkatkaa ja täyttäkää ite omanne, heh.
Ap ei kertonut, että juhlissa olisi oltava kakku. Se taas ratkaistaan tekemällä peru
najauhotaikinasta kakkulevyjä ja toisia marengista (siitä munattomasta) ja kakkunsa saa koota itse lisäämällä päälle marjoja tai hedelmiä. Jos ihmisillä on ruokarajoitteita, niin sitten heitä kohdellaan kuin vakavasti sairaita eli olennaista ei ole tarjoilun näyttävyys vaan se, että pystyy syömään edes jotain.
Munatonta marenkia EI OLE. Jotain samankaltaista voi olla mutta marenkia se ei silloin ole jos siinä ei ole munan valkuaista.
"Munatonta marenkia" ei erota oikeasta. Se on myös vegaaninen, pähkinätön, maidoton, gluteeniton,
Kyllä erottaa. Vielä yhtään "korviketta" jota ei erottaisi alkuperäisestä imitoitavasta tuotteesta en ole eläissäni nähnyt. Miksei vain voida tehdä aitoa ruokaa, ja sitten tehdä reilusti kasvisperäistä eikä "munaton paistettu kananmuna" huonoja jäljitelmiä. Ei se paahdettu kasvisleipä minusta yhtään sen huonompi ole kuin hampurilainen, mutta "kasvishampurilainen" taas on...
Aah, tulee ihan mieleen lapsuuden synttärit, kun viimeisimpien muotivirtausten mukaan menevä äitini teki aina jotain outoa "tonton"-kakkua, josta jäi päällimmäiseksi pettymys. Mitään allergiaa ei ollut kellään, mutta kakku oli gluteeniton, maidoton, munaton, jne. ja pääosin MAUTON.
Serkun synttäreillä olin sitten kateellinen, kun siellä serkun äiti, joka oli juureva maatalon elämäntä, oli tehnyt perinteisiä kermakakkuja ja ai ETTÄ kun sitä olisi voinut syödä vaikka useamman kilon. Aivan eri maailmasta kuin täytteetön sahajauhokakku kookosmaidosta tehdyllä "kermavaahdolla".
Vierailija kirjoitti:
Asuin Keski-Euroopassa ja kovia juhlijoita kun ovat, olin monissa juhlissa mukana, isoissa tilaisuuksissakin kuten häissä ja viiskymppisillä. Ällisttyksekseni yksissäkään, ei yksissäkään, ollut mitään erikoisruokavaliota noudattaville tai allergisille. Ei edes laktoositonta. Itsellä ei ole rajoitteita, mutta monesti mietin, miten pärjäisin, jos pitäisi olla esim. just tuota laktoositonta. Mutta kaikki näyttivät lappavan lautasilleen niin salaatteja kuin kermakakkujakin. Enkä todellakaan usko, että ne oli tehty rajoitteisia huomioiden.
Omat eväät mukana pärjää kyllä.
Tosi pahasti ruokarajoitteinen ymmärtää että ei hänelle pystytä tarjoamaan herkkuja. Ei myöskään tee siitä numeroa. Nämä ns. ruokarajoitteiset ovat ikäviä tapauksia.
Itse olen tumpelo keittiöihminen. Sukulaiset saavat siis tuoda omat syötävät mukanaan (maksan ne toki) Niiden tarjoaminen ja syöminen sujuvat hyvin ilman mitään sirkusta siinä ympärillä, kun antaa luvan viedä ne jääkaappiin ja hakea itse sieltä.
Salaattibaari ja jäätelöbaari ovat hyviä ehdotuksia. Jos haluat kakkua niin tee (tai tilaa) yksi gluteeniton & laktoositon joka käy kaikille koska ei eroa normaalista kakusta ja toinen vegaani & munaton (netistä löytynee ohjeita). Keksien suhteen kaupasta vaan katsot sopivia. Voileipäkakut omasta mielestäni melko järkyttäviä mutta jos niitä haluat niin paras vaan tehdä yksi normaaliversio, gluteeniton leipä tai vegaaniset & munattomat juustot/majoneesit voi maistua oudolta muille. Lisää vaikka salaattibaariin gluteenitonta leipää saataville. Jos cocktail piirakoita haluat niin gluteenittomista pakaateista löytyy myös maidottomia vaihtoehtoja. Pähkinä on kuitenkin valmistuotteiss hankala koska suurin osa saattaa sisältää pähkinää, varmista vieraan herkkyys (itsellä on ns aito anafylaksiaa aiheuttava pähkinäallergia mutta onneksi saattaa sisältää tuotteita olen pystynyt käyttämään).
Vierailija kirjoitti:
Asuin Keski-Euroopassa ja kovia juhlijoita kun ovat, olin monissa juhlissa mukana, isoissa tilaisuuksissakin kuten häissä ja viiskymppisillä. Ällisttyksekseni yksissäkään, ei yksissäkään, ollut mitään erikoisruokavaliota noudattaville tai allergisille. Ei edes laktoositonta. Itsellä ei ole rajoitteita, mutta monesti mietin, miten pärjäisin, jos pitäisi olla esim. just tuota laktoositonta. Mutta kaikki näyttivät lappavan lautasilleen niin salaatteja kuin kermakakkujakin. Enkä todellakaan usko, että ne oli tehty rajoitteisia huomioiden.
Näin ennen vanhaa Suomessakin että isäntäväki kattoi pöydän herkuilla ja vieraat nappasivat siitä mitä halusivat. Kuten esim hopeatee oli monelle se juttu koska vatsa ei kestä kahvia eikä teetä.
Ei siitä mitään haloota tehty ettei pystynyt omien rajoitteiden vuoksi ottamaan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat eväät mukana pärjää kyllä.
Tosi pahasti ruokarajoitteinen ymmärtää että ei hänelle pystytä tarjoamaan herkkuja. Ei myöskään tee siitä numeroa. Nämä ns. ruokarajoitteiset ovat ikäviä tapauksia.Itse olen tumpelo keittiöihminen. Sukulaiset saavat siis tuoda omat syötävät mukanaan (maksan ne toki) Niiden tarjoaminen ja syöminen sujuvat hyvin ilman mitään sirkusta siinä ympärillä, kun antaa luvan viedä ne jääkaappiin ja hakea itse sieltä.
Näinhän se on, mutta pahasti ruoka-aineallergisena myös jätän väliin näiden tumpeloiden juhlia koska tuntuu myös tympeältä aina jäädä ilman tarjottavia ja raahata ruokaa itse mukanaan. Arvostasin kyllä jos juhlien järjestävä vaivautuis edes kysymään että onko jotain valmistuotteita kaupassa mitä voin varmasti syödä kun hän ei osaa tehdä. Ja sitten kaikesta mitä hän hankkii säästäisi paketit ja pitäisi erillään. Oma ystäväpiiri onneksi osaa näin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Laktoositon ruoka on helppo toteuttaa, ostat vaan kaikki maitotuotteet laktoosittomana. Valikoimaa on kaikissa tuoteryhmissä yllinkyllin.
Gluteenittomalle ostaisin suosiolla erikseen gluteenitomia piirakoita pari kpl ja makeita leivonnaisia valmiina. Kotileipurilla joka ei ole tottunut gluteenittomaan leivontaan, tulee helposti kontaminaatio ns.tavallisiin tuotteisiin esim jauhopölyn muodossa.
Vegaanille ja kasvissyöjälle ja muna-allergiselle tekisin esim alla olevan reseptin mukaan rieskarullia korvaamaan suolaiset leivonnaiset. Makeiksi leivonnaisiksi ostaisin valmiita keksejä/karkkeja esim Fazerilta, löytyy lähes joka kaupasta. Alla linkki heidän vegaanisiin tuotteisiin
https://www.valio.fi/reseptit/vegaaninen-valimeren-rulla/
https://fi.fazer.com/collections/fazer-storen-vegaaniset-tuotteet
Pähkinäallergiselle sopii riisipiirakat ja munavoi. Valmiista kekseistä ja karkeista, jotka vegaanisia myös, tarkistaisin että ovat myös pähkinättömiä.
Näin jokaiselle on edes jotain syötävää tarjolla. Mielestäni ei ole merkitystä, että kaikki ei voi syödä kaikkea. Samoin tarjoilujen valmistaminen ei kuormita ihan hirveästi.
Mukavia juhlia!
Kiitos linkeistäsi! Olet oikeassa, että laktoosittomuus on helppo huomioida. Gluteeniton ja vegaaninen itselle tosiaan vieraimmat ja siksi vaikeimmat. Tietenkään kaiken ei tarvi sopia jokaiselle syötäväksi, mutta haluaisin tarjota niin että kukin löytäisi edes yhden suolaisen ja yhden makean syötävän tarjottavista. Lisäksi toivoisin että samat tarjoilut kävisi mahdollisimman monelle, eikä jokaikiselle erikseen omaa annosta. Siitä tulisi aika sekamelska. Pakko ehkä silti muutama "erillistarjottava" hankkia esim gluteenittomalle. Luulen että se on parempi vaihtoehto kuin tarjota kaikille gluteenitonta. Ehkä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vettä eri muodoissaan
Entä kun joku on vesiallergikko? :D
Tee salaattia, ainekset eri kulhoihin niin jokainen voi ottaa haluamaansa. Kylkeen niitä cocktailpiirakoita (saa gluteenittomanakin) tai patonkia. Tavallinen laktoositon kakku, ja sit gluteenittomalle ja vegaanille jotain omaa makeaa.
Pidä knyyttikalasit. Ottakoon itse jokainen mukaan itselle sopivaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ratkaisin tuon niin, että tarjolla oli vain raaka-aineita eli oli hedelmiä, vihanneksia, juureksia paloina, lisäksi grillattua lihaa ja kalaa. Kukaan ei päässyt sanomaan, että hänen ruokailutottumuksiaan ei otettu huomioon.
Kakkua on vähän vaikea tarjota raaka-aineina. Vatkatkaa ja täyttäkää ite omanne, heh.
Miksi pitää olla kakku?
Kyllä nyt täytekakku kuuluu juhliin kahvin kanssa.
No EI OLE PAKKO!
Huomioin tarkasti vain terveyttä uhkaavat allergiat. Sitten ronkeleille löytyy aina jotain syötävää, mutta vähemmän laatuja. Olen seurannut, että kummasti vain suklaajuustokakkukin on mukisematta kelvannut vegaanille, kun sattui olemaan sellainen päivä, ettei ollut niin väliä.
Olen ihmetellyt sitä, että ihmiset jotka olevinaan osaavat laittaa ruokaa ja leipoa muuttuvat jotenkin osaamattomiksi, kun pitäisi tehdä jotain uutta ja erilaista. Missä on uteliaisuus, uuden oppimisen ilo tai kokeilunhalu?
Minä katon googlesta reseptejä ja olen tähän mennessä onnistunut aina tarjoamaan juhlissani sellaisia ruokia, että kaikki ovat voineet syödä. Mulle on ihan sama mistä syystä ihminen ei halua syödä munia, maitoa tai viljoja, toisten terveystiedot tai elämänkatsomus eivät mulle kuulu. Haluan, että juhlissa on kaikilla kivaa ja kaikille syötävää. Mikä idea on järjestää juhlia, jos tarkoitus on, että osaa porukkaa pitää "rangaista"? Juhlien tarkoitus on se, että ihmiset viihtyvät. Vai järjestättekö te juhlia jostain muusta syystä?
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt sitä, että ihmiset jotka olevinaan osaavat laittaa ruokaa ja leipoa muuttuvat jotenkin osaamattomiksi, kun pitäisi tehdä jotain uutta ja erilaista. Missä on uteliaisuus, uuden oppimisen ilo tai kokeilunhalu?
Minä katon googlesta reseptejä ja olen tähän mennessä onnistunut aina tarjoamaan juhlissani sellaisia ruokia, että kaikki ovat voineet syödä. Mulle on ihan sama mistä syystä ihminen ei halua syödä munia, maitoa tai viljoja, toisten terveystiedot tai elämänkatsomus eivät mulle kuulu. Haluan, että juhlissa on kaikilla kivaa ja kaikille syötävää. Mikä idea on järjestää juhlia, jos tarkoitus on, että osaa porukkaa pitää "rangaista"? Juhlien tarkoitus on se, että ihmiset viihtyvät. Vai järjestättekö te juhlia jostain muusta syystä?
Kaikki ei oo niin taitavia kokkaajia ja leipureita. Vaikka olis netissä reseptejäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vähän kummastelen noita jätä huomiotta-viestejä. Kyllä minä haluan juhlan järjestäjänä että kaikki vieraat löytävät itselleen jotain sopivaa syötävää. Omissa juhlissani vieraat ovat tärkeitä ihmisiä, lähisukua tai ystäviä tms. En ikinä olisi noin välinpitämätön heitä kohtaan.
Jo kestää värkätä eri ateriaehdotusten kimpussa. Laktoositon, gluteeniton, vegetaarinen, vegaaningen, ei pähkinöitä, mansikkoja, marjoja joissa kivi, ym ym. En vaan suostuisi tekemään erillisesti jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo kestää värkätä eri ateriaehdotusten kimpussa. Laktoositon, gluteeniton, vegetaarinen, vegaaningen, ei pähkinöitä, mansikkoja, marjoja joissa kivi, ym ym. En vaan suostuisi tekemään erillisesti jokaiselle.
Niin. Sehän tän aloituksen idea olikin mitä tarjoaisi, ettei tarvisi jokaiselle erillistä? Mutta kuitenkin et kaikille löytyisi jotain sopivaa.
Mä en ainakaan osaisi tehdä tuollaisia. Olisi kyllä iso kynnys alkaa vääntää juhliin jotain raakakakkuja, kun en ole ikinä mitään sellaisia tehnyt. Ja kaikella kunnioituksella, niin kyllähän tuollaiset viljattomat, munattomat, maidottomat sotkut ovat takuulla aika järkyn makuisia. Toki allergisille itselleen kiva, että jotain kakkua voi syödä, mutta että kaikille..?