Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinki - Tukholma - risteilyjen aikakausi on päättymässä

Vierailija
06.08.2023 |

Laivat ovat vanhoja, vanhoja mm. tekniikaltaan....
Oletko yksi heistä, joka on "vuosittain" käynyt ko risteilyillä? Jäätkö kaipaamaan?

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt pari kertaa vuodessa risteilyllä, mutta enää en mene. Niin kauan kun laivalle otetaan sähköautoja, ainakin minulta jää risteilyt väliin.

Mikäs tämä sähköautot laivalla juttu nyt on?

Palovaara oletan.

Vierailija
42/119 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt pari kertaa vuodessa risteilyllä, mutta enää en mene. Niin kauan kun laivalle otetaan sähköautoja, ainakin minulta jää risteilyt väliin.

Palovaara oletan.

Pertti Palovaara

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukholmassa onkin vähän levotonta.

Jossain lehdessä suositeltiin, ettei Tukholmaan tehtäisi risteilystä eikä vietettäisi aikaa ainakaan kauppakeskuksissa. Mene ja tiedä sitten. Minä ainakin aion elää ihan normaalisti. En aio antaa pelotella itseäni, koska juuri sitä tässä halutaan, ettei kukaan uskalla lähteä Tukholmaan. Parempi sanoa itselleen, että minä en pelkää.

Vierailija
44/119 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009748602.html

Uusin tapaus, näitä on ollut muitakin

Kiitos. En ollut tästä ennen kuullut.

Vierailija
45/119 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiläisten ongelmia, muu Suomi nauttii Turun uusilla laivoilla.

Turusta olen risteillyt viimeksi teininä. Reitti saariston läpi on ainutkertaisen upea. Voisinkin vaihteeksi tehdä risteilyn Turusta. Helsingistä risteilyt on niin nähty. Ainut vaan, etten koskaan nuku laivalla hyvin matkapahoinvoinnin takia. Vaikka otan siihen lääkettä niin aamuyöstä, kun laiva tekee käännöksiä Tukholman saaristossa, saan siitäkin pahoinvointia. Tosin hyvin pärjää päivän maissa yhden yön valvottuaan. Kotona sitten saa nukkua.

Vierailija
46/119 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parilla kympillä Tukholmaan on jonkinlainen henkireikä köyhälle. Ja jos joskus tarvitsee vaikka olla poissa kotoa remontin tm takia toi on paras vaihtoehto.

Vierailija
47/119 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turusta olen risteillyt viimeksi teininä. Reitti saariston läpi on ainutkertaisen upea. Voisinkin vaihteeksi tehdä risteilyn Turusta. Helsingistä risteilyt on niin nähty. Ainut vaan, etten koskaan nuku laivalla hyvin matkapahoinvoinnin takia. Vaikka otan siihen lääkettä niin aamuyöstä, kun laiva tekee käännöksiä Tukholman saaristossa, saan siitäkin pahoinvointia. Tosin hyvin pärjää päivän maissa yhden yön valvottuaan. Kotona sitten saa nukkua.

Turun laivojen ongelma on se, että laiva on tosi aikaisin perillä ja laivasta on poistuttava heti. Vrt. Helsingistä lähtevät, joista voi Tukholmaan mennä silloin kun itseä huvittaa, koska laiva on päivän satamassa.

Vierailija
48/119 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä nämä Päivä Tukholmassa -risteilyt on todella kivoja! Helppo ja hyvä tapa katkaista arkea.

Varaan ystävän / miehen kanssa kivan hytin (ei ole pakko ahtautua mihinkään bunkkeriin autokannen alle...), käydään laivamatkan aikana laivan kylpylässä ja illalla syödään hyvin ravintolassa (ei tod. ängetä buffettiin). Nautin itse merimaiseman katselusta ja Tukholman saaristohan mökkeineen on aivan ihana!! Viinilasin kanssa kannella auringossa saaristoa katsellen viihtyisi vaikka kuinka pitkään.

Päivällä just sopivasti aikaa käydä Tukholmassa katsomassa joku näyttely ja hiukan kierrellä keskustan kaupoissa, Tukholmassa nyt esim. laadukkaita second hand -liikkeitä ihan ydinkeskustassa.

Aamulla hyvä aamiainen laivassa ja sitten rentoutuneena kotiin.

Aion todellakin risteillä jatkossakin!

Vierailija
49/119 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siljalla käydään. Edelleen hauskaa mutta hytin pitää olla väh de luxe. Yleensä otetaan commodore. Siisti oma lounge ilmaisine pikku purtavineen on kiva.

En tosin enää lähtisi ikkunattomaan kopperoon ja maissa ei nykyään yleensä käydä. Ns kaikki on nähty. Mitä nyt joskus åhlensin kahviossa kahvilla.

Minulle kelpaa vain commodore. Ihanan rauhallista, kun palaa Tukholmasta jalat rättipoikki, juo hyvät kahvit rentoutuen ja menee saunaan kaikessa rauhassa. Ei juoppoja, ei meteliä ja hyvät näkymät vaikka sängyllä rentoutuen.

Tykkään käydä kuninkaanlinnan luona ja yleensä siellä onkin vahdin vaihto katsottavana. Vanha kaupunki on aivan hurmaava. Joskus tulee ostettua kivijalkaliikkeistä jotain pientä erikoista. Samalla saa hyvin liikuntaa. Kuljen Tunnelbanalla niin ei tarvitse Siljan bussiaikatauluja.

Vierailija
50/119 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain lehdessä suositeltiin, ettei Tukholmaan tehtäisi risteilystä eikä vietettäisi aikaa ainakaan kauppakeskuksissa. Mene ja tiedä sitten. Minä ainakin aion elää ihan normaalisti. En aio antaa pelotella itseäni, koska juuri sitä tässä halutaan, ettei kukaan uskalla lähteä Tukholmaan. Parempi sanoa itselleen, että minä en pelkää.

Miks valehdella itselleen?

Vierailija
51/119 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne mihinkään ole päättymässä. Risteilyt on edelleen kivoja, erityisesti Tukholmaan. Tallinna on liian lähellä.

Nimenomaan Tukhoma on kiva.

Alkaa jo tympäsemään kun ei mitää muuta nämä valmismatkojen järjestäjät osaa , kuin valmismatka Tallinnaan !

Tai yleensäkin AINA Viroon ja Saaremaalle.

Eläkkeellä oleva äitini aina keväisin etsiskelee valmismatkoja ( asuu Itä-Suomessa) , niin eipä juuri mitään muuta kuin Tallinna Tallinna Tallinna...😟..

Ovatko näin suppeakatseisia nämä matkojen järjestäjät, että eivät jaksa perehtyä MUUHIN ja UUSIIN suuntiin ?

Tukholmasta esimerkiksi vielä Bussilla Kööpenhaminaan.... olisi varmaan kivaa seutua katsella niitäkin maisemia.

Mutta EI !

Pelkkää vatun Viroa.

PS. Vieläköhän on ja minkälaisia laivamatkoja Vaasasta Ruotsiin ?

Joskus ainakin oli.

Vierailija
52/119 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turun laivojen ongelma on se, että laiva on tosi aikaisin perillä ja laivasta on poistuttava heti. Vrt. Helsingistä lähtevät, joista voi Tukholmaan mennä silloin kun itseä huvittaa, koska laiva on päivän satamassa.

Ainakin ennen matkavarauksen yhteydessä on voinut ostaa aamiaiskupongin, jolla on voinut mennä hotelliaamiaiselle Tukholmassa. Olikohan 2 vai 3 eri paikkaa, joista valita. Siinä menee mukavasti ekat pari tuntia.

Vierailija
53/119 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, kun kerroit! Tuo oli uusi tieto minulle, matkatavarat sitten vissiin kans mukaan. Säilöön terminaaliin arvelisin. Aikamoista, jos on kiire aamulla. Mitäs rentoutumista se sitten on?

Vierailija
54/119 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan yksi syy Ruotsin levottomuutta koskeva uutisointi? Kävimme ennen koronaa pari kertaa vuodessa Tukholmassa. Teatterissa, oopperassa, museoissa. Tänä vuonna on tehnyt mieli lähteä, mutta onko Tukholmassa enää turvallista?

Tanskakin tarkastaa Ruotsista tulevia terroristien pelossa. Mihin ollaan menossa Pohjoismaissa?

Kyllähän se tiedetään mihin ollaan menossa, tai ainakin yhtään ajattelukykyä omaavat tietävät, mutta siitähän ei saa puhua.

Itse vielä toistaiseksi uskaltaisin lähteä Tukholmaan mutta kyllähän tilanne on muuttunut vaikkapa 10v takaiseen verrattuna.

Höpö höpö, saa puhua ja puhutaan!!

Vierailija
55/119 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ollut laivalla, ikää pian 50.

Vierailija
56/119 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks valehdella itselleen?

Oikeasti en pelkää. Jos epäilyttää tai pelottaa, on hyvä olla ruokkimatta pelkoa ja rohkaista itseään. Jälkikäteen saa olla tyytyväinen, että meni eikä mitään pahaa tapahtunut. Ei se ole valehtelua tai itsepetosta. Aikuinen ja lapsi joutuu monesti pelottaviin tilanteisiin, joita ei voi välttää vaan mentävä on. Siksi on hyvä olla aina rohkealla mielellä.

Vierailija
57/119 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran olen käynyt Helsinki-Tukholma risteilyn ja kyllä se on liian tylsä. Ei siellä nyt koko ajan jaksa syödä tai juodakaan. Sen sijaan Turku-Tukholma on just sopiva. Varsinkin iltalähtö, ensin syömään ja iltahuvit. Aamulla hyvä aamiainen (premium) ja sitten kylpylään ja katselemaan maisemia. Vielä jotain pientä syötävää ja ollaankin jo perillä. Just sopiva pikku loma.

Vierailija
58/119 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mihinkään päättymässä. Nuo laivat ovat autolauttoja ja kuljettavat myös rahtia. Me matkustajat ollaan sitten siinä lisänä.

Tukholman risteilyt on Helsingistä lähdettäessä kivoja, kun siinä on koko viikonloppu (tai mitkä 2vrk nyt valitseekaan) aikaa rentoutua. Laukut hyttiin eikä niitä tarvitse raahata yhtään mihinkään ennen kotiinlähtöä. Saa nukkua aamulla pitkään. Tukholma on aika levoton paikka, mutta todennäköisyys joutua johonkin vaaran paikkaan on aika mitätön. Vaarallisempaa minun on ylittää tietä tässä kodin lähistöllä.

Aika vanhoja ne laivat on, mutta en ole asiantuntija. Mikä on tuollaisen autolautan käyttöikä?

Vierailija
59/119 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne mihinkään ole päättymässä. Risteilyt on edelleen kivoja, erityisesti Tukholmaan. Tallinna on liian lähellä.

Nimenomaan Tukhoma on kiva.

Alkaa jo tympäsemään kun ei mitää muuta nämä valmismatkojen järjestäjät osaa , kuin valmismatka Tallinnaan !

Tai yleensäkin AINA Viroon ja Saaremaalle.

Eläkkeellä oleva äitini aina keväisin etsiskelee valmismatkoja ( asuu Itä-Suomessa) , niin eipä juuri mitään muuta kuin Tallinna Tallinna Tallinna...😟..

Ovatko näin suppeakatseisia nämä matkojen järjestäjät, että eivät jaksa perehtyä MUUHIN ja UUSIIN suuntiin ?

Tukholmasta esimerkiksi vielä Bussilla Kööpenhaminaan.... olisi varmaan kivaa seutua katsella niitäkin maisemia.

Mutta EI !

Pelkkää vatun Viroa.

PS. Vieläköhän on ja minkälaisia laivamatkoja Vaasasta Ruotsiin ?

Joskus ainakin oli.

Entisenä vaasalaisena ilahduin kuullessani, että ainakin yksi laiva taitaa seilata siellä. Olikohan 70- vai 80-luvulla, kun kovassa sumussa kaksi laivaa törmäsi kyljittäin toisiinsa. Lehdessä oli kuvia molempien laivojen kyljistä täynnä skraaduja. Ei sitä kauhisteltu tai mitään hässäkkää tullut. Laivat kulkivat normaalisti sen jälkeen eikä muita haavereita sattunut. Silloin ei pienistä välitetty.

Vierailija
60/119 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin ennen matkavarauksen yhteydessä on voinut ostaa aamiaiskupongin, jolla on voinut mennä hotelliaamiaiselle Tukholmassa. Olikohan 2 vai 3 eri paikkaa, joista valita. Siinä menee mukavasti ekat pari tuntia.

Apua!! Mun aamu ei lähde liikkeelle ilman paria kuppia sumppia. Muuten tulen jopa murhanhimoiseksi, varokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi