Miten joku ei tunne vauvan liikkeitä vielä rv 16, onhan sillä sikiöllä jo sen verran pituutta...
Kommentit (18)
Kertoisitko minulle miten ylipaino vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen?
Silloin toki liikkeet tuntuvat ULOSPÄIN vasta myöhemmin, kun siinä sitä kerrosta on, mutta kyllä ne itse tuntee samoihin aikoihin kuin muutkin.
Uudelleen synnyttäjät SAATTAVAT tuntea liikkeet vk 16, mutta ei se fakta ole.
ja nyt tämän toisen rv.17+ . ja normaali painoinen olen. En tiedä miksi en tuntenut liikkeitä aikaisemmin, mutta onneksi edes nyt:). Iso kohtu minulla tosin on. sf-mitta oli rv.17+4 20cm. Nyt viikot 19+5 ja kohdun yläreuna tuntuu 2-3cm navan yläpuolella. JOspa vauva sitten vaan mahtuu niin hyvin siellä molskiaan ettei osumia tule niin paljon, en osaa sanoa.
Minän tunsin esikoisen ja keskmmäisen liikkeet viikolla 20+, kuopuksen viikolla 17. Kaikki vauvat ovat olleet isokokoisia (keskari ja kuopus syntyessään 58 cm), mutta heitä on syntymään asti luultu kauhean pieniksi, koska olen sen verran pitkä että vauva jotenkin " häviää" sisälleni.
Keskimmäinen oli ylipäätään hyvin vähän liikkuva kun taas kuopus melskasi kaiken aikaa (ja luonteet tuntuu olevan tallella).
Minä olen hoikka, ja olin sitä myös raskausaikana. Istukan paikalla voi olla merkitystä.
Kolmannella kerralla tunsin ensimmäiset hennot hipaisut rv12, että se siitä teoriasta :D
Ensikertalainen " ei tunne" kovin aikaisin, koska ei tiedä miltä ne ekat havinat tuntuu!
en oo läski, ennen raskautta bmi 18.
esikoista odottaessani osasin tunnistaa tuntemukset vauvan liikkeiksi siinä jossain rv20 kieppeillä. ehkei sitä aina osaa niin tarkkaan kuulostella.
tosiaan nytkin voi mennä muutama päivä etten tunne yhtään mitään ja sitten taas tuntuu selkeästi.
kaikissa opuksissa kerrotaan, että ensisynnyttäjä alkaa tuntea liikkeitä rv20 kieppeillä, toissynnyttäjät ehkä pari viikkoa aiemmin... joten kyllä tuo rv16 on aika varhaista.
ja näin on ollut omallakin kohdalla (kaksi raskautta takana).
ps. ja olen hoikka.
itse olin raskauden alussa 168/109, viikolla 13+, jolloin tunsin ekat liikkeet (rv16 liikkeet olivat " jatkuvia" ). Rv 13+ mitat oli 168/105
merkinnät- pituus/paino
Eli ne joilla on pulputtava suoli ja paljon ilmavaivoja eivät tunne liikkeitä ajoissa, koska luulevat niitä normaaleiksi ilmanpaineen tasauksiksi. Eli hoikkuus ei avainsana liikkeisiin vaan se onko pierukone vai not!
Aamen.
miten se sikiön pituus tähän asiaan vaikuttaa? vaikka olisi kuinka pitkä, ei se tunnu, jollei se liiku tarpeeksi tehokkaasti ja voimakkaasti..!
Molemmilla kerroilla istukka edessä
Minä tunsin ensimmäisen lapsen liikkeet n. viikolla 17 ja toisen lapsen vasta viikolla 19 tai 20. En ole ylipainoinen ollenkaan. Itse mietin jälkeenpäin, että istukan paikka ja lapsen asento varmasti vaikuttivat. Jos en tuntenut liikkeitä siksi,että istukka oli edessä?
Siksi että terkkarissa puhutaan näin, myös muutamassa oppaassa, että laihemmat tuntee liikkeet ehkä herkemmin. En ole tätä asiaa suuremmin puntaroinut.
Mulla tuntui ensiraskaus Rv 14-15, olin tosi hoikka. Vauva oli pieni, mutta niin oli kohtukin. Varmaan riippuu aika paljon sikiöveden määrästäkin toi juttu.
Ps. eikös ne rasvasolut ole lihaksessa? Tunteeko se lihas ne potkut, jotka tulee kohdusta? Nyt kun tarkemmin alkaa pohtia niin kyllä mulla sellasessa paikassa on huonompi tuntoaisti ainakin iholla, jossa on läskiä enemmän.
Ehkä olen ottanut nyt yhden kuohuviinin liikaa..
Esitätkö sinä älykkäänä ihmisenä, että läskeillä on läskikerros myös tuolla kohdun ympärillä?
Esikoisesta tunsin viikolla 21-22, tarkkaan en muista. Kuopuksella vasta 22, istukka oli edessä, siinä syy miksi en liikkeitä tuntenut aiemmin...
Esikoiselta tunsin liikkeet rv15 ja kuopukselta rv13, molemmissa istukka edessä.
Nyt kolmannelta istukka takana ja liikkeet tunsin rv12-13.
Ja potkujen suunnallakin on suuri merkitys, samoin sillä läskillä.
Ihmisten tuntoaistikin on erilainen.