Pala kurkussa
Mikä ihme voi aiheuttaa palan tunnetta kurkussa koko ajan ?? Ja varsinkin silloin, kun nielaisee, se tuntuu siellä kulkevan ylös ja alas. Eikä asiaa auta yhtään, että samalla mulla on pahoinvointia myös. Tuo pala kurkussa tekee olosta vielä pahemman, tuntuu, et koko ajan saa olla nielemässä ! Yöks !
Onko muilla ollut samanlaista ja tiiättekö mikä asiaan voisi auttaa ?
lion76 rv 6+2
Kommentit (8)
mulla on ollu samanlaista tunnetta kun oon sairastanu angiinaa...
ja se kyllä on oksettava olo, sympatiani. toivottavasti ei ole mitään vakavaa sinulla ja pääset olosta pian eroon.
Kuulostaapa tutulta.. :D Minulla kylläkin tuo pala tuntui enemmän niin kun leivänpalalta tms. joka on jäänyt puoliväliin kiinni. Aina välillä hävisi ja taas tuli ja saattoi olla tämä tuntemus viikonkin. Yrjöhän siinä kakoessa meinasi aina lentää, varsinkin kun oli alussa muutenkin huono olo.
Tiedä sitten oliko oikeasti jotain ruokaa vai joku pieni turvonnut kohta kurkussa vaan.
Nyt ei ole (onneksi) vähään aikaan tuntunut! *kop,kop* :)
T:tiitiäinen, poika ja Oiva rv 16+5
Mulla sama vaiva ja kävin ihan lääkärissäkin. Johtuu kuulemma närästyksestä, vaikka mun mielestä mulla on ollut tosi vähän närästystä. Meni kuitenkin ohi kun hörpin magnesiamaitoa ja vältin närästystä aiheuttavia ruokia. Ilman raskautta tätä vaivaa kuulemma hoidettaisiin mahahappoja neutraloivilla lääkkeillä...
Just kyselin pari päivää sit kaksplussan sivuilta, et onko muillakin tätä palan tunnetta kurkussa ja nyt huojensi kun täältä löytyi muitakin, joilla on sama todella rasittava ja epämiellyttävä vaiva!!!
Mulla on ollut tuo pala kurkussa kohta 2 vkoa. Ensin oli oikealla puolella ja nyt enemmän tossa keskellä " kaulakuopassa" .
Kävin lääkärillä alkuviikosta, joka otti kilpirauhaskokeet ja nielunviljelyn ym. kokeita. Kaikki olivat kunnossa ja lääkäri epäili että joku rauhanen on vain turvonnut ja tuntuu nielussa.
Itse epäilen enemmän, että johtuu närästyksestä. Välillä iskee paniikki, et tukehdunko siihen mönttiin, mutta eipä ainakaan vielä ole niin käynyt.
Aion nyt ottaa tota Gaviscon-närästyslitkua(maistuu oksettavalle) joka päivä viikon ajan ja jos ei auta, meen uudelleen lekuriin, kun hermo menee ton tunteen kanssa! Enää mulla ei ole pahoinvointia, mutta toi pallukka saa kyllä nousemaan yrjön kurkkuun.
Jos saatte kunnon selityksen palan tunteen syylle ja mahdollisen konstin sen poistoon, niin tulkaa ihmeessä kertoo tänne:)
Lumi ja Neiti 28+4
oli just tuollaista pala kurkussa -meininkiä. Esim. vitamiinipillereitä en saanut mitenkään nielastua koska tuli heti oksennusrefleksi. En tiedä mitä sille voi tehdä, mul ainakin meni itsestään ohi raskauden edetessä ja pahimman pahoinvoinnin hellittässä. Tosin korkeakauluksisia paitoja jne en ole voinut käyttää kun tuntuu että ne kuristaa kurkkua! Ei-raskaana ei vastaavaa ole ollut.
eli siis moro;)!
samasta vaivasta kävin ihan nielu- ja kurkkuspesialistilla viime keväänä kun tuo palan tunne kurkussa vaan vaivas ja vaivas. lääkäri tuumas, että mitään kasvaimia tai muuta elimellistä vika ei oo, vaan joillakin närästys ja vatsahapot pääsee nousemaan heikon vatsaportin ohi liian ylös ja aiheuttaa tulehduksen joka turvottaa paikkoja ja saa nielu tuntumaan siltä kuin siellä olisi pala koko ajan. hoitona oli aika tymäkkä vatsahapposalpaajakuuri oliko se nyt viikon ajan ja mulla meni onneksi ohi silä. jos ei ois lääkkeet auttanu niin sit ois vuorossa ollu tähystys eli onneksi ei tarvinnu siihen mennä.
näin raskaana ollessa ei varmaan auta muuta kuin syödä niitä sallittuja närästyslääkkeitä vaikkei sitä närästystä niin ite tuntiskaan. mulle se läääkäri sanoi et 20% näistä tapauksista ei ite edes huomaa sitä vatsahappojen nousua, kuten asia oli mun kohdalla.
toivotavasti saat apua vaivaa, se on oikeesti tosi inhottavaa!!
Vahvistitkin juuri oman epäilyni:)
Mulla on refluksitauti (todettu tähystyksellä) ja normaalistihan joutuisin käyttämään nexiumia tmv. mitä ei nyt raskausaikana saa käyttää.
Täytyy sit kärsiä inhottavasta vaivasta tämä raskausaika, ellei toi gaviscon helpota.. Renniestä kun ei ole niin minkäänlaista apua mulle.
Lumi
Hei!
Stressi voi aiheuttaa tällaista tunnetta kurkussa. Toinen mikä myös voi aiheuttaaon kilpirauhasvaivoja, lähinnä vajaatoiminta. Varmaan paljon muutakin, mutta näistä on henkilökohtaisita kokemusta.
Enna