Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimia ikääntyvän äidin kanssa, joka käyttää liikaa alkoholia?

Vierailija
04.08.2023 |

Äitini on 75-vuotias ja käyttää edelleen reilusti alkoholia. En tiedä kuinka paljon nykyisellään juo, mutta tuntuu juovan säännöllisesti ja kunnon humalaan saakka. Isäni oli työssä käyvä alkoholisti ja äitinikin käytti jo lapsuudessani runsaasti alkoholia. Paljon ankeita muistoja on jäänyt jo lapsuudesta lähtien, osin traumaattisiakin.

Isäni on jo kuollut. Äiti tuntuu taas kesän mittaan mökillä ollessaan juovan tosi paljon ja soittelee minulle humalaisia puheluita ja mielialasta riippuen lähettelee humalassa ollessaan katkeria ja itsesäälisiä viestejä minulle. Äidilleni on täysin selvä kuinka raskaita kokemuksia minulla on alkoholinkäytöstä sieltä ammoisista ajoista lähtien. Tietää tarkalleen, että en siedä juomistaan ja sen aiheuttamia edesottamuksia yhtään. Mutta ottaa enenevästi säännöllisemmin yhteyttä minuun juotuaan. Luuleeko hän, etten muka kuulisi puhelimessa, milloin hän on juonut... Nämä korvat ja koko elimistö on tottunut reagoimaan hetkessä sammaltavaan puheeseen, känniseen olemukseen, humalaiseen itsesääliin ja toimintakyvyttömyyteen.

Miten rajaan ja rajoitan äitini känniset edesottamukset, kun ei itse ymmärrä? Miten viimein laittaa rajat tälle elämänikuiselle traumalle, joka ei lopu ilmeisesti koskaan :( Äitini on ilmeisen itsekeskeinen ongelmassaan, koska vaikka tietää täysin reaktioni ja mielipiteeni/asenteeni asiaa kohtaa, niin ei sitä kunnioita eikä pysy rajoissa.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kaikki alkoholistit juo ympäri vuorokauden. jotkut juo "vain" iltaisin... :(

Vierailija
22/27 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun äitisi soittaa ja kuulet hänen olevan humalassa, voit sanoa että et juttele kun hän on juonut, hyvästelet ja katkaiset puhelun. Samana päivänä et sitten enää vastaa.

Kannattaa myös harkita terapiaa, että pääset eroon mahdollisesta läheisriippuvaisuudesta ja pystyt elämään normaalisti vaikka taustalla on tuo vanhempien alkoholiongelma.

Minustakin tämä on parempi neuvo kuin katkaista välit kokonaan. Kerrot, kun hän on selvinpäin, että jatkossa hän ei voi sulle soittaa juovuksissa. Ja jos hän soittaa, kun on juovuksissa, niin sanot, että soittaa kun on selvinpäin. Sitten katkaiset puhelun, ja sinä päivänä et enää vastaa.

Ei minusta iäkkäitä vanhempia pitäisi kovin herkösti hylätä. Vaikka se sua harmittaisikin, että hän juo, niin anna juoda niin kauan kuin ei häiritse sua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteydenpitoa on hyvä rajata niin, että voimasi eivät lopu.

Tärkeä pointti on juuri tuon ikäluokan suurehko alkoholiongelmien esiintyvys verrattuna aiempiin sukupolviin. Kuten joku kuvasi, iäkäs nainen on herkkä alkoholihaitoille.

Tuossa tilanteessa harkitsisin huoli-ilmoituksen tekoa, jotta alkoholiriippuvuuden hoitaminen voisi käynnistyä. Niin ei ehkä tapahdu ensimmäisestä yhteydenotosta, mutta asia virittyy kuitenkin.

Vierailija
24/27 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene juomaan äitin viinat. Siinä se raitistuu kun ei ole mitään ryypättävää.

Vierailija
25/27 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa julmalta mutta katkaisisin välit. Kertoisin etukäteen asiasta: en halua juoppopuheluita enkä viestejä. Jos tämä raja ylitetään, numero estoon.

Vierailija
26/27 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ihminen itse halua laittaa korkkia kiinni, niin ei häntä mikään pelasta. Kun on sellainen rako, että äitisi on suht selvänä, niin silloin olisi hyvä hetki lukea hänelle madonluvut, ja sanoa painokkaasti, että et kuuntele kännisiä horinoita puhelimessa tai muuallakaan ja ehkä voisit vielä koettaa sanoa, että mielelläsi tuet häntä, jos hankkii itselleen apua ja olet yhteyksissä silloin kun on selvänä.

Vierailija
27/27 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun oli pakko laittaa isäni numerosta tulevat puhelut estoon. Soittelua milloin vain , myös aamuyöllä, jatkuvaa räyhäämistä ja sopertelua puhelimessa. Ilkeää syyttelyä. Viesteihin vastaan jos ne ovat asiallisia. Kerron meidän perheen kuulumisia.Tavataan joskus ja hän on silloin aina humalassa. Jos jutut menevät kauheiksi kasvokkain, lähden heti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi