Sairastuin burn outtiin 4 vuotta sitten (liikunta asiaa)
Ja sain masennuslääkkeet ja olen lihonut 15kg sen seurauksena.
Nyt olen lopen kyllästynyt tähän ulkonäkööni. Viimeinen niitti oli tänään aamulla Facebookissa kuva 8vuoden takaa..olin niin hoikka ja hyvinvoivan näköinen.
Olen toipunut masennuksesta, mutta edelleen minulla on lääkitys. Jaksan,pystyn ja voin.
Olen ajatellut aloittavani entisen rakkaan kuntosaliharjoittelun ja lähteväni kävelyille metsään. Nämä ovat jääneet burnoutin kanssa. En jaksanut kulkea 500metriä kun jo heikotti pahimpana burn out aikana.
Nyt kysynkin, että miten laihtuminen onnistuu masennuslääkkeiden kanssa? Onko kohtalotovereita?
Kommentit (14)
Miksi laihtuminen ei onnistuisi, vaikka on lääkitys päällä? Laihtumisessahan on kyse energian saannin ja sen kulutuksen välisestä suhteesta. Vaikka masennuslääkitys lisäisi ruokahalua ja sekoittaisi elimistön toimintaa, luulisi todellisella energiankulutuksen lisäämisellä olevan laihduttava vaikutus - paitsi jos liikunta lisää ruokahalua ja johtaa mässäilyyn (vaikka nk. tiedostamattomasti).
Nyt kyllä otan itseäni niskasta kiinni (hih!) Ja alan tiedostamaan mitä syön ja liikkumaan.
AP
Ihmettelen miksi sinulle on määrätty masennuslääkkeet työuupumuksen takia? Ei työuupumukseen liity masennus mitenkään.
Laihdutuksesi voi olla hidasta, jos lääke osaltaan siihen vaikuttaa, mutta luulisi että liikunta puolestaan tukee sitä.
Olen laihtunut masennuslääkkeitä syödessäni, eli mahdollista se on. Runsaasti liikuntaa ja niukasti ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi sinulle on määrätty masennuslääkkeet työuupumuksen takia? Ei työuupumukseen liity masennus mitenkään.
Laihdutuksesi voi olla hidasta, jos lääke osaltaan siihen vaikuttaa, mutta luulisi että liikunta puolestaan tukee sitä.
Ne määrätään, koska muuten on riski sairastella omalla kustannuksella. Ja itselläni lääke on auttanut vähän. Uupumukseen liittyy myös masennustyyppistä oiretta yleensä ja sairaslomadiagnoosi masennus.
Ap, mikä lääke?
Mulla masennuslääke kahdesti elämässä nosti painoa 15 kg. Pääsin niistä kiloista molemmilla kerroilla eroon vasta lopetettuani lääkkkeet.
Mistä tiedät, että jaksat ja voit, jos kuntosali ja kävely ovat vasta toiveita? Ihan vaan sillä, että itse olen uupunut ja joku pv jaksaa ja joku pv ei kerta kaikkiaan jaksa.
Minulle määrättiin sertralin ekana. Se vain teki zombien, näytin niin sairaalta, lihoin.
Tämä vain pahensi masennusta. Se lääke vaihdettiin pyynnöstäni toiseen. En koskaan olisi alunperin suostunut lihottavaan lääkitykseen, mutta lääkärit päättivät puolestani..jouduin kokeilla kai 4 eri ssri lääkettä, he vain:käviskö tää, oho ei, mitä jos vielä jatkaisit, ai ei? Vaihdetaan?
Olen nyt kehoni luontaisessa painossa taas.
Vierailija kirjoitti:
Minulle määrättiin sertralin ekana. Se vain teki zombien, näytin niin sairaalta, lihoin.
Tämä vain pahensi masennusta. Se lääke vaihdettiin pyynnöstäni toiseen. En koskaan olisi alunperin suostunut lihottavaan lääkitykseen, mutta lääkärit päättivät puolestani..jouduin kokeilla kai 4 eri ssri lääkettä, he vain:käviskö tää, oho ei, mitä jos vielä jatkaisit, ai ei? Vaihdetaan?
Olen nyt kehoni luontaisessa painossa taas.
Auttoiko vasta ilman lääkettä vai löytyikö joku ei-lihottava ja zombittava?
Vierailija kirjoitti:
Suomi on sairaiden paratiisi
Sulla ei kokemusta kelasta?
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä otan itseäni niskasta kiinni (hih!) Ja alan tiedostamaan mitä syön ja liikkumaan.
AP
Jäitä hattuun - älä ota stressiä ainakaan ihan heti.
Lisääntynyt paino on kyllä rasittava henkisesti, ymmärretään kyllä.
Ala liikkua sen mukaan mitä jaksat, lihasmassa kun kasvaa vähänkin niin tilanne helpottuu.
Oma henkinen hyvinvointisi ja jaksaminen pitää olla etusijalla, paino korjaantuu kyllä kunhan pääset taas normaalitilaasi ja lääkityksenkin saat lopetettua kunhan toipuminen on siinä vaiheessa.
Masennuslääke voi aiheuttaa myös turvotusta. Se ei lähde muulla kuin lääkityksen lopettamisella. Lääkitys kannattaa lopettaa vähitellen, lääkärin ohjeistuksen mukaisesti.
Lapsi (teini) aina ikävästi kommentoi, että äiti oot läski. Ihan, kuin en itse sitä ymmärtäisi...
Ap