Suomalaisten mediaanipalkka kipusi yli 3800 euroon. Siis mitä?
Tilastokeskuksen mukaan palkka- ja palkkiotulojen mediaani nousi kesäkuussa 3822 euroon. Kesäkuussa 2022 vastaava mediaanitulo oli lähes 400 euroa pienempi.
https://www.hs.fi/talous/art-2000009764163.html
Uskotteko? Minä en.
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
No keväällähän tuli lähes kaikille aloille kunnon palkankorotukset.
Olispa tes. Viiden vuoden aikana palkka noussut kerran 140 e, tälle vuodelle tuskin tulossa korotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäkuun palkka oli 6698,20€ mutta pidin kyllä kolme palkatonta päivää. Onko tämä nyt ihan ok palkka?
Kuulut rikkaisiin. Älä esitä tyhmää.
Olen rikas koska normi kuussa käteen tulee aika tasan 3000€? Eihän tällä pääse edes korkeimpaan tulodesiiliin
Korkeimman tulodesiilin tulot ovat jotain muuta kuin palkkatuloja.
Ne on nimenomaan ansiotuloja, yritystulot on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Mistä työstä edes voi tienata 3800e/kk?
Lääkärit,lentäjät ja lakimiehet nyt tienaa ton yli mutta mistä muusta työstä saa noin hyvää palkkaa?
Paperimiehet pääsee 4000e/kk tienesteille jos painaa viikonloput töitä ja ylitöitä.Valtaosa akateemisesti koulutetuista tienaa yli 4 000 euroa kuussa. Poikkeuksena tietyt humanistihommat (itse kyllä saan umpihumanistinakin noin 4 500 kuussa, brutto siis; pitkä työura ja päällikköasema).
en kyllä alkaisi 4500 €/kk mihinkään "päällikköasemaan" eli tarkoittanee tiimiesimiestä. Sellainen koiran virka ettei tosikaan.
T: Asiantuntija, palkka 6300 €/kk.
Siis PÄÄLLIKKÖTASON työstä 4500 euroa kk??? Niin vähän ei voi olla mahdollista. Olin itse päällikkötason tehtävissä eli yli 600 henkilöä työllistävässä yrityksessä keskijohdon tehtävissä ja siitä on nyt aikaa kohta 5 vuotta ja sain jo silloin liksaa 6700 euroa kuukaudessa. Ja tämä oli ihan Suomessa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Noihan on tilastoja, ei niihin kannata uskoa.
Otetaan sata rikasta ja kymmenen köyhää ja lasketaan palkoista keskiarvo, niin se köyhä siivoojakin saa teoriassa sen 3000 euroa kuukaudessa palkkaa.
Tosiasiassa ne rikkaat saa 10 000 euroa ja siivooja korkeintaan 2000.
Onko porukka oikeasti niin yksinkertaista että ei tiedä keskiarvon ja mediaanin eroa?
Elinkustannukset ovat nousseet, joten on joutunut tekemään lisätöitä. Näin ainakin itselläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noihan on tilastoja, ei niihin kannata uskoa.
Otetaan sata rikasta ja kymmenen köyhää ja lasketaan palkoista keskiarvo, niin se köyhä siivoojakin saa teoriassa sen 3000 euroa kuukaudessa palkkaa.
Tosiasiassa ne rikkaat saa 10 000 euroa ja siivooja korkeintaan 2000.
Onko porukka oikeasti niin yksinkertaista että ei tiedä keskiarvon ja mediaanin eroa?
Tällä palstalla ihmiset eivät erota bruttoa ja nettoakaan....
AY-porukka aiheuttaa inflaation ja korkojen nousun kirjoitti:
Ja korot nousee! AY-liikkeessä ei ymmärretä, että palkkojen nousu tuo hintojen nousun ja se tarkoittaa inflaatiota ja se pitää korot korkealla. Nyt ei kannattaisi olla tyhmä! Olisi hyvä ymmärtää talouden perusasiat
Kaksi viimeistä lausetta olivat sekä jokseenkin ymmärrettäviä että ihan hyviä neuvoja, joskaan itse et näytä niitä noudattavan.
Mites vaikkapa inflaatio maissa joissa ei ole AY-liikettä ollenkaan? Tai korkojen nousu ilman palkkojen nousua? Tai palkkojen nousu ilman AY-liikettä?
Ja mitkä korot?
Jokohan yleisö uskoo että mafia eli EK eli kok hallitsee mediaa. Ännestä tästä lähtien sitä puoluetta joka puhuu totta ja muista että vääristymää alaspäin on noin 1 milj / ihmisistä jotka elävät kansaneläkkellä eli 760 €/kk joten eiköhän mafian taloudessa eletä vaikka hinnat nousevat. Muista äänestää. Toki tämä hallitus mukaanlukien kristilliset kannattivat edellen ruuvin kiristämistä eli asumistuen leikkaamista köyhimmiltä eli vieläkö kuulut kirkkoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No keväällähän tuli lähes kaikille aloille kunnon palkankorotukset.
Olispa tes. Viiden vuoden aikana palkka noussut kerran 140 e, tälle vuodelle tuskin tulossa korotuksia.
vaihda työpaikkaa.
T. Joka vuosi 5-7% korotus pyytämättä.
Niin ja sitten on samalla verotuksen päättymiskuukausi kesäkuu, vaikka veronpalautukset maksetaan heinäkuussa ja siitä eteenpäin. Tossa on lomaraha+veronpalautus.
Sitten taas loppuvuodesta tulee uutinen, että ihmiset tienas hyvin heinä, elo, syyskuu, koska saavat palkan ja veronpalautukset.
Suomessa on aina kesä, heinä, elo, syyskuu suurin piikki tuloissa mitä tulee tilille ja sitä syötetään tavalliselle kuolevaiselle, että hyvin menee. Noissa ei IKINÄ kerrota miten se piikki tulee. Siitä vaan jätetään palautukset ja lomarahat pois. Sain itse palkankorotuksen mikä ei näy missään muualla kuin paperilla. Tililläni se korotus ei näy. Silti olen yli keskituloinen kaiken maailman mittareissa.