Suomalaisten mediaanipalkka kipusi yli 3800 euroon. Siis mitä?
Tilastokeskuksen mukaan palkka- ja palkkiotulojen mediaani nousi kesäkuussa 3822 euroon. Kesäkuussa 2022 vastaava mediaanitulo oli lähes 400 euroa pienempi.
https://www.hs.fi/talous/art-2000009764163.html
Uskotteko? Minä en.
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain 5v. työskentelyn jälkeen palkankorotuksen 1600 eurosta 1800 euroon vuonna 2018 ja nyt tänä vuonna nousi 2100 euroon, mutta käteen jää paljon paljon vähemmän rahaa kuin 1600e palkasta!
Tämäkin on kukkua. Jos tienaisit 1600 euroa, käteesi jäisi pari sataa vähemmän.
Esimerkkejä.
Vuonna 2018 bensa maksoi 1.4e/L. Nyt maksaa 2e/L. Maitopurkki maksoi noin 70snt, nyt sama 1,69e. Sähkö oli 3.9snt/kWh + 24e siirrosta perusmaksu, nyt 11,89snt/kWh + 6e perusmaksu sekä 38e/kk siirrosta perusmaksu. Puhelinliittymä maksoi 19,90e, nyt 29,90e.
Kyllä käteen jää vähemmän.
Ja vielä vähemmän jäisi jos tienaisit 1600 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korotusten jälkeen keväällä jotkut saavat nettona vähemmän. Kuten itse. Kiitos progressiivisen verotuksen. Menin kk palkassa 150 eur/kk ylös, vuosituloissa 0,5 % veroprosentin kiristys. Kk palkassa tarkoittaa nettona vähemmän käteen. Ei iso ero, mutta ero kuitenkin. Seuraavat korotukset näkyvät netossa positiivisesti, sillä olen nyt vero % alapykälällä.
Tämä on täyttä kukkua. Suomessa ei millään tulotasolla ole 100 prosentin marginaaliveroa. Puhumattakaan yli. Miksi moista edes väität?
Kyllä muuten voi käydä, koska vero on koko vuoden tuloista. olet siis alkuvuonna maksanut "liian vähän" jolloin se palkka meneekin siihen uuteen korkeampaan prosenttiin JA alkuvuoden "rästiinjääneiden" verojen maksuun.
Eikä mene. Olet alkuvuonna maksanut juuri sen verran kuin sinun niistä tuloista pitääkin, ja loppuvuoden maksat uuden tulotason mukaan. Miten ihmiset ei ymmärrä ihan perusteitakaan asioista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäkuun palkka oli 6698,20€ mutta pidin kyllä kolme palkatonta päivää. Onko tämä nyt ihan ok palkka?
Kuulut rikkaisiin. Älä esitä tyhmää.
Olen rikas koska normi kuussa käteen tulee aika tasan 3000€? Eihän tällä pääse edes korkeimpaan tulodesiiliin
Pääsee....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Mistä työstä edes voi tienata 3800e/kk?
Lääkärit,lentäjät ja lakimiehet nyt tienaa ton yli mutta mistä muusta työstä saa noin hyvää palkkaa?
Paperimiehet pääsee 4000e/kk tienesteille jos painaa viikonloput töitä ja ylitöitä.Valtaosa akateemisesti koulutetuista tienaa yli 4 000 euroa kuussa. Poikkeuksena tietyt humanistihommat (itse kyllä saan umpihumanistinakin noin 4 500 kuussa, brutto siis; pitkä työura ja päällikköasema).
en kyllä alkaisi 4500 €/kk mihinkään "päällikköasemaan" eli tarkoittanee tiimiesimiestä. Sellainen koiran virka ettei tosikaan.
T: Asiantuntija, palkka 6300 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Mistä työstä edes voi tienata 3800e/kk?
Lääkärit,lentäjät ja lakimiehet nyt tienaa ton yli mutta mistä muusta työstä saa noin hyvää palkkaa?
Paperimiehet pääsee 4000e/kk tienesteille jos painaa viikonloput töitä ja ylitöitä.Valtaosa akateemisesti koulutetuista tienaa yli 4 000 euroa kuussa. Poikkeuksena tietyt humanistihommat (itse kyllä saan umpihumanistinakin noin 4 500 kuussa, brutto siis; pitkä työura ja päällikköasema).
Juu-u suomi on kuin onkin sitten luokkayhteiskunta. Akateemiset kuuluu hyväosaisiin ja kaikki alemman tason ihmiset paiskii orjapalkalla orjan töitä.
Puhut paskaa. En ole käynyt lukiota, ja peruskoulutukseni on merkonomi. Palkka päälle 6000 €/kk.
Mitä? Eikö maailman onnellisin kansa ole onnellinen jos palkka ei yllä edes keskitasoo?
Eikö ole onnellista paiskia töitä niskalimassa että saa muutaman roposen tilille kun joku toinen saa istumalla tietokoneella enemmän? 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain 5v. työskentelyn jälkeen palkankorotuksen 1600 eurosta 1800 euroon vuonna 2018 ja nyt tänä vuonna nousi 2100 euroon, mutta käteen jää paljon paljon vähemmän rahaa kuin 1600e palkasta!
Tämäkin on kukkua. Jos tienaisit 1600 euroa, käteesi jäisi pari sataa vähemmän.
Esimerkkejä.
Vuonna 2018 bensa maksoi 1.4e/L. Nyt maksaa 2e/L. Maitopurkki maksoi noin 70snt, nyt sama 1,69e. Sähkö oli 3.9snt/kWh + 24e siirrosta perusmaksu, nyt 11,89snt/kWh + 6e perusmaksu sekä 38e/kk siirrosta perusmaksu. Puhelinliittymä maksoi 19,90e, nyt 29,90e.
Kyllä käteen jää vähemmän.
Noita MENOJA ei oteta huomioon "käteen jäävässä" vaan "käteen jää" on sama kuin NETTOPALKKA. Siitä nettopalkasta sitten maksetaan ihan kaikki kulut. Fiksuimmat tosin laittaa ensin sijoituksiin osan.
Ja silti vingutaan että työttömien arki olisi muka niin luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuossa nyt joku idea käyttää sellaista kuukautta vertailukohtana kun tulee lomarahat tilille?
On ne siis tietysti viime vuonnakin tullut kesäkuussa, mutta muina kuukausina on sitten huomattavasti matalampi mediaani.
No noita tilastojahan julkaistaan pitkin vuotta. Kesäkuun tilasto on tuorein valmistunut, siksi siitä uutisoidaan nyt.
Uutisoidaan, koska on niin yli keskimääräisen kuukausipalkan? Voisiko puhua tarkoituksenmukaisesta uutisoinnista? Sehän on tunnettu ilmiö, että ihmiset lukevat vain lööpit eli otsikot. Se pienellä präntillä painettu jää yleensä lukematta, kuten tieto siitä, että kesäkuussa maksetaan eniten lomarahoja...
eiks tossa vertailla edelliseen vuoteen jolloin on saatu samat lomarahat samassa kuussa
Vierailija kirjoitti:
Minä voin vain haaveilla noin isosta palkasta, pärjään onneksi vähällä koska tulen toimeen paljon pienemmällä palkalla. Toki en minä mitään perhettä voi perustaa tai ostaa sitä sähköautoa koska palkkani on liian pieni.
Tienaan nyt sen 2900e bruttona kuukaudessa, pitäiskö näin aikuisiällä mennä amk opiskelemaan jotta saisin parempaa palkkaa? 🤔
Hah, ihanko amk-tutkinnolla ajattelit palkkatasoa tuosta parantaa. En pidättäisi hengitystä. Arvaan, että olet yli syntynyt 70-luvulla tai aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noihan on tilastoja, ei niihin kannata uskoa.
Otetaan sata rikasta ja kymmenen köyhää ja lasketaan palkoista keskiarvo, niin se köyhä siivoojakin saa teoriassa sen 3000 euroa kuukaudessa palkkaa.
Tosiasiassa ne rikkaat saa 10 000 euroa ja siivooja korkeintaan 2000.
Kotitehtävä Ota selvää, mikä ero on mediaanilla ja keskiarvolla.
Minusta mediaanipalkka ei kerro todellisesta tilanteesta juuri sen enempää kuin keskiarvokaan. Mediaanin alapuolella voi olla (ja onkin) vaikka kuinka paljon hyvin hyvin pienipalkkaisia.
Jos tuntipalkat on esim. (euroissa) 10, 10, 10, 10, 10, 50, 60, 60, 60, 70, 90, niin mitäköhän luulet, onkohan yhteiskunta ollenkaan rakennettu noille kympin tunnissa tienaaville? Ehei, vaan hehkutetaan, kuinka vähintään puolet saa 50 euroa, joten kaikki hinnat sun muut suunnitellaan sille porukalle.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voin vain haaveilla noin isosta palkasta, pärjään onneksi vähällä koska tulen toimeen paljon pienemmällä palkalla. Toki en minä mitään perhettä voi perustaa tai ostaa sitä sähköautoa koska palkkani on liian pieni.
Tienaan nyt sen 2900e bruttona kuukaudessa, pitäiskö näin aikuisiällä mennä amk opiskelemaan jotta saisin parempaa palkkaa? 🤔Hah, ihanko amk-tutkinnolla ajattelit palkkatasoa tuosta parantaa. En pidättäisi hengitystä. Arvaan, että olet yli syntynyt 70-luvulla tai aiemmin.
Mitä enemmän opiskelet niin sitä parempaa palkkaa saat. Ennen vanhaa näin ei ollut vaan ennen vanhaa maksettiin osaamisesta,työnkuvasta ja vastuusta.
Vierailija kirjoitti:
Otetaan sata rikasta ja kymmenen köyhää ja lasketaan palkoista keskiarvo, niin se köyhä siivoojakin saa teoriassa sen 3000 euroa kuukaudessa palkkaa.
Jos rikkaiden suhde köyhiin on 10:1 niin meillähän menee hyvin.
Siinä on vain sellainen juttu että myös tulodesiilejä seurataan...
Ja korot nousee! AY-liikkeessä ei ymmärretä, että palkkojen nousu tuo hintojen nousun ja se tarkoittaa inflaatiota ja se pitää korot korkealla. Nyt ei kannattaisi olla tyhmä! Olisi hyvä ymmärtää talouden perusasiat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan nyt sen 2900e bruttona kuukaudessa, pitäiskö näin aikuisiällä mennä amk opiskelemaan jotta saisin parempaa palkkaa? 🤔Hah, ihanko amk-tutkinnolla ajattelit palkkatasoa tuosta parantaa. En pidättäisi hengitystä. Arvaan, että olet yli syntynyt 70-luvulla tai aiemmin.
Mitä enemmän opiskelet niin sitä parempaa palkkaa saat. Ennen vanhaa näin ei ollut vaan ennen vanhaa maksettiin osaamisesta,työnkuvasta ja vastuusta.
Kas kun se on edelleen noin. Sitä vastuuta ja parempaa toimenkuvaa vaan tuppaa saamaan helpommin jos olet koulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mediaani, eri asia kuin keskiarvo.
Itse en ole vielä.koskaan päässyt yli 2000€ palkan. Siksi hämmästytti tuo mediaani. Miehillä aika paljon isompi kuin naisilla.
Siitä vain naiset tuottaviin töihin. Naistutkimuksen maisteri nyt tienaa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korotusten jälkeen keväällä jotkut saavat nettona vähemmän. Kuten itse. Kiitos progressiivisen verotuksen. Menin kk palkassa 150 eur/kk ylös, vuosituloissa 0,5 % veroprosentin kiristys. Kk palkassa tarkoittaa nettona vähemmän käteen. Ei iso ero, mutta ero kuitenkin. Seuraavat korotukset näkyvät netossa positiivisesti, sillä olen nyt vero % alapykälällä.
Tämä on täyttä kukkua. Suomessa ei millään tulotasolla ole 100 prosentin marginaaliveroa. Puhumattakaan yli. Miksi moista edes väität?
Kyllä muuten voi käydä, koska vero on koko vuoden tuloista. olet siis alkuvuonna maksanut "liian vähän" jolloin se palkka meneekin siihen uuteen korkeampaan prosenttiin JA alkuvuoden "rästiinjääneiden" verojen maksuun.
Niin, se ei ole marginaalivero vaan aiemman liian matalan veroprosentin korjaamista!
Mitäs epäuskottavaa tuossa on. Isoja TES-korotuksia tullut ja palkkaneivotteluissa moni vaatinut inflaatiota vastaavia palkankorotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas kun se on edelleen noin. Sitä vastuuta ja parempaa toimenkuvaa vaan tuppaa saamaan helpommin jos olet koulutettu.
Vastuuta ei saa kouluttautumalla vaan siten saa helpomman työnkuvan hyvällä palkalla.
Ei toki aina näin mutta mitä olen työelämää nähnyt niin ne ketkä on lukenut niin ne saa ne helpoimmat työt.
Lääkärit ja lentäjät nyt on eri asia, heillä sitä vastuuta on mutta joku suunnittelija tai asiantuntija on melko pilipali hommaa pääosin.