Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisten mediaanipalkka kipusi yli 3800 euroon. Siis mitä?

Vierailija
04.08.2023 |

Tilastokeskuksen mukaan palkka- ja palkkiotulojen mediaani nousi kesäkuussa 3822 euroon. Kesäkuussa 2022 vastaava mediaanitulo oli lähes 400 euroa pienempi.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009764163.html

Uskotteko? Minä en.

Kommentit (171)

Vierailija
41/171 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noihan on tilastoja, ei niihin kannata uskoa.

Otetaan sata rikasta ja kymmenen köyhää ja lasketaan palkoista keskiarvo, niin se köyhä siivoojakin saa teoriassa sen 3000 euroa kuukaudessa palkkaa.

Tosiasiassa ne rikkaat saa 10 000 euroa ja siivooja korkeintaan 2000.

Mediaani ja keskiarvo ovat eri asioita. Eikö se opetettu jo yläasteella?

Ehkä juuri siksi sinä kuulut tuohon 2000 ryhmään?

Keskiarvoja on erilaisia. Keskiverto on geometrinen keskiarvo, kun keskiarvolla ymmärretään tyypillisesti aritmeettista keskiarvoa. Fysiikassa sovelletaan usein painollista keskiarvoa, jota kutsutaan massakeskipisteeksi.

Vierailija
42/171 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on taas jotain herrojen satua. Mun palkka ei ainakaan noussut kuin reilut 300€.

Mutta kun ne tilastot eivät perustu "sun palkkaan". Niissä on mukana 2 700 000 muunkin palkat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/171 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missä päin asut.En kanssa ole koskaan tuota mediaani palkkaa saanut.Kaikkihan nuo gallupit sun muut on hesan tollojen tekemiä.

Vierailija
44/171 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelialalla ohjelmoijana, enkä jää tuosta kuin vähän päälle tonnin.

Vierailija
45/171 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuossa nyt joku idea käyttää sellaista kuukautta vertailukohtana kun tulee lomarahat tilille?

On ne siis tietysti viime vuonnakin tullut kesäkuussa, mutta muina kuukausina on sitten huomattavasti matalampi mediaani.

Vierailija
46/171 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu missä päin asut.En kanssa ole koskaan tuota mediaani palkkaa saanut.Kaikkihan nuo gallupit sun muut on hesan tollojen tekemiä.

Uskon kyllä, ettet ole mediaanipalkkaa saanut. 50 prosenttia työtekijöistä on tienannut vähemmän kuin mediaanipalkka.

(Toki 50 prosenttia on saanut mediaanipalkkaa enemmän, mutta ne ovat varmaan niitä "Hesan tolloja"...).

Vierailija
47/171 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse saan jonkun verran yli tuon. Nythän on sotealueilla myös palkkaharmonisoinnit toteutuneet.

Vierailija
48/171 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korotusten jälkeen keväällä jotkut saavat nettona vähemmän. Kuten itse. Kiitos progressiivisen verotuksen. Menin kk palkassa 150 eur/kk ylös, vuosituloissa 0,5 % veroprosentin kiristys. Kk palkassa tarkoittaa nettona vähemmän käteen. Ei iso ero, mutta ero kuitenkin. Seuraavat korotukset näkyvät netossa positiivisesti, sillä olen nyt vero % alapykälällä.

Vierailija
49/171 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiljaiseksi vetää tämmöiset uutisoinnit pitkällä työkokemuksella IT -alalta....

Oletko kunnalla vai valtiolla, jos pitkä it-alan kokemus ei ole tuonut sinulle vähintään tuota palkkaa?

Aina yksityisellä sektorilla ja aina on palkka ollut alle suomalaisten keskiansioiden. Ei mahda minkään. Duunari on nöyrä, mutta vaatimaton....

Vierailija
50/171 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuossa nyt joku idea käyttää sellaista kuukautta vertailukohtana kun tulee lomarahat tilille?

On ne siis tietysti viime vuonnakin tullut kesäkuussa, mutta muina kuukausina on sitten huomattavasti matalampi mediaani.

No noita tilastojahan julkaistaan pitkin vuotta. Kesäkuun tilasto on tuorein valmistunut, siksi siitä uutisoidaan nyt.

Vierailija
51/171 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkuussa maksetaan useimmiten lomarahat, mikä selittää summan. Etkö lukenut uutista?

Vierailija
52/171 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noihan on tilastoja, ei niihin kannata uskoa.

Otetaan sata rikasta ja kymmenen köyhää ja lasketaan palkoista keskiarvo, niin se köyhä siivoojakin saa teoriassa sen 3000 euroa kuukaudessa palkkaa.

Tosiasiassa ne rikkaat saa 10 000 euroa ja siivooja korkeintaan 2000.

Keskiarvo on eri asia kuin mediaani. Mediaani tarkoittaa että puolet tienaa enemmän ja puolet vähemmän, siihen ei siis vaikuta ne kaikkein isoimmat huippupalkat kuten keskiarvoon. Tietenkään siivooja ei tienaa mediaanipalkan vertaa.

Itse asiassa mediaani on järjestetyn lukujonon keskimmäinnen arvo.

Lukujoukossa 1, 1, 1, 6, 200, 400, 800 mediaani on 6, mutta keskiarvo on 201,285....

Vierailija
53/171 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korotusten jälkeen keväällä jotkut saavat nettona vähemmän. Kuten itse. Kiitos progressiivisen verotuksen. Menin kk palkassa 150 eur/kk ylös, vuosituloissa 0,5 % veroprosentin kiristys. Kk palkassa tarkoittaa nettona vähemmän käteen. Ei iso ero, mutta ero kuitenkin. Seuraavat korotukset näkyvät netossa positiivisesti, sillä olen nyt vero % alapykälällä.

Tämä on täyttä kukkua. Suomessa ei millään tulotasolla ole 100 prosentin marginaaliveroa. Puhumattakaan yli. Miksi moista edes väität?

Vierailija
54/171 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäkuun palkka oli 6698,20€ mutta pidin kyllä kolme palkatonta päivää. Onko tämä nyt ihan ok palkka?

Kuulut rikkaisiin. Älä esitä tyhmää.

Vierailija
55/171 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 5v. työskentelyn jälkeen palkankorotuksen 1600 eurosta 1800 euroon vuonna 2018 ja nyt tänä vuonna nousi 2100 euroon, mutta käteen jää paljon paljon vähemmän rahaa kuin 1600e palkasta!

Vierailija
56/171 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain 5v. työskentelyn jälkeen palkankorotuksen 1600 eurosta 1800 euroon vuonna 2018 ja nyt tänä vuonna nousi 2100 euroon, mutta käteen jää paljon paljon vähemmän rahaa kuin 1600e palkasta!

Tämäkin on kukkua. Jos tienaisit 1600 euroa, käteesi jäisi pari sataa vähemmän.

Vierailija
57/171 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun palkka nousu 50€. Ja olin onnellinen, kunnes kuin näitä.täällå.

Tsemppiä! Itse olen tällä hetkellä työkyvytön ja tuntuisi ruhtinaalliselta tehdä vielä joskus työtä, jossa ansaitsee tekemisellään rahaa. 

Vierailija
58/171 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No noita tilastojahan julkaistaan pitkin vuotta. Kesäkuun tilasto on tuorein valmistunut, siksi siitä uutisoidaan nyt.

Jaa. Tilastoja julkaistaan mutta ei niistä joka kuukausi uutisoida. Otsikoinnin perusteella olisi voinut kuvitella että suomalaisten palkkataso on oikeasti noussut noin korkealle, eikä vain yhden kuukauden mikä jutusta selviää. Mielestäni siis aika turha uutinen.

Vierailija
59/171 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Kireämpi verohan koskee ainoastaan tuloja jotka ylittävät tietyn rajan. Mitä suurempi brutto, sitä suurempi netto. Aina

Vierailija
60/171 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin on kukkua. Jos tienaisit 1600 euroa, käteesi jäisi pari sataa vähemmän.

Höps. Johan vero% on paljon enemmän. Inflaatio päälle ja nousseet asumiskustannukset, matkakustannukset, ruoka, hygienia. Paljon mahdollista siis.