Suomalaisten mediaanipalkka kipusi yli 3800 euroon. Siis mitä?
Tilastokeskuksen mukaan palkka- ja palkkiotulojen mediaani nousi kesäkuussa 3822 euroon. Kesäkuussa 2022 vastaava mediaanitulo oli lähes 400 euroa pienempi.
https://www.hs.fi/talous/art-2000009764163.html
Uskotteko? Minä en.
Kommentit (171)
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noihan on tilastoja, ei niihin kannata uskoa.
Otetaan sata rikasta ja kymmenen köyhää ja lasketaan palkoista keskiarvo, niin se köyhä siivoojakin saa teoriassa sen 3000 euroa kuukaudessa palkkaa.
Tosiasiassa ne rikkaat saa 10 000 euroa ja siivooja korkeintaan 2000.
Mediaani ja keskiarvo ovat eri asioita. Eikö se opetettu jo yläasteella?
Ehkä juuri siksi sinä kuulut tuohon 2000 ryhmään?
Ohiksena. Mediaania ei minun aikana opettettu koulussa. Ja silti tiedän mikä se on. Silti kuulun tuohon 2000€ joukkoon.
Oletus siis on, että ryhmä tienaa vähän? On paljon ammatteja joissa ei voi olla tyhmä ja silti tienaa vähän.
Turha noita Tilastokeskuksen tietoja on epäillä. Ne on otettu suoraan tulorekisteristä, johon kuuluu joka ikinen palkka- tai palkkiotuloja saava kansalainen.
Jutun mukaan tällaisia ihmisiä oli kesäkuussa yhteensä noin 2608000.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on silti edelleen 555 €/kk, työmarkkinatuki n. 590 €/kk.
Eipä ole tarkoitus noustakaam, vain työntekijät aaa porskuttaa rahassaa, muutenhan kaikki mukaisia kotona ja etsisi itseään.
Ensin Riku Aalto sopi umpi surkea 3.5% korotuksen ja sitten idiootti työpaikan luottamusmies meni tekemään vielä surkeamman paikallisen sopimuksen missä korotus oli makäx 2.5% ja siitäkin yli puolet oli kertaerä. Ei paljoa palkka noussut minulla :(
Itselläni ei ole vielä senttiäkään noussut palkka. Kertakorvaukset saatiin ja nekin vaatimattomat.
Hiljaiseksi vetää tämmöiset uutisoinnit pitkällä työkokemuksella IT -alalta....
Miten te muut olette saaneet jotain 300-500e korotuksia? Tuohan on iso raha kuukaudessa palkannousuun. Olen kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Otetaan sata rikasta ja kymmenen köyhää ja lasketaan palkoista keskiarvo, niin se köyhä siivoojakin saa teoriassa sen 3000 euroa kuukaudessa palkkaa.
Kotitehtävä Ota selvää, mikä ero on mediaanilla ja keskiarvolla.
Vierailija kirjoitti:
No keväällähän tuli lähes kaikille aloille kunnon palkankorotukset.
Miten ihmeessä keväällä 2023 tulleet korotukset näkyy vuoden 2022 tilastoissa?
en mä usko näihin taulukkokorotuksiin mutta asiantuntija väki on vaihtanut duunia ainakin it-alalla tosi paljon ja sillähän se palkka nousee
Vierailija kirjoitti:
Hiljaiseksi vetää tämmöiset uutisoinnit pitkällä työkokemuksella IT -alalta....
Oletko kunnalla vai valtiolla, jos pitkä it-alan kokemus ei ole tuonut sinulle vähintään tuota palkkaa?
Ukko40 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä keväällä 2023 tulleet korotukset näkyy vuoden 2022 tilastoissa?
No ei mitenkään. Nuo tuoreet tiedot on kesäkuulta 2023.
Ja niitä on verrattu kesäkuuhun 2022. Korotusta on noin 400 euroa vuodentakaiseen.
Minä jo ajattelin, ettei tämä olisikaan aivan persaukista kansaa, mutta noissa luvuissahan olivat lomarahat mukana. Sosialistisessa kurjuudessa tarvotaan edelleen.
Kesäkuun palkka oli 6698,20€ mutta pidin kyllä kolme palkatonta päivää. Onko tämä nyt ihan ok palkka?
Vierailija kirjoitti:
Minä jo ajattelin, ettei tämä olisikaan aivan persaukista kansaa, mutta noissa luvuissahan olivat lomarahat mukana. Sosialistisessa kurjuudessa tarvotaan edelleen.
Eiköhän enemmistölle tule lomarahat vasta heinäkuussa, minulle ainakin. Toki jotkut saavat ne jo kesäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan hoitoalalle, vaikka niin väitettiin. Palkka nousi kokonaiset 40e. T sh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on taas jotain herrojen satua. Mun palkka ei ainakaan noussut kuin reilut 300€.
Niinpä. Mutta esimerkiksi mun palkka nousi kesäkuun 2022 ja kesäkuun 2023 välissä reilut tuhat euroa.
Millä alalla?
Vierailija kirjoitti:
Henkilön, joka ei ymmärrä tilastoja, ei kannata tehdä niistä tulkintoja, koska ymmärtää ne kuitenkin väärin!
Vierailija kirjoitti:
.
Tässä on ehkä tyhmin lause minkä olen koskaan lukenut.
Johtuisiko sairaanhoitajien saamasta korotuksesta?