Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sisäministeriö valmistelee lainmuutosta, joka laajentaisi poliisin pääsyä arkaluontoisiin potilastietoihin

Vierailija
02.08.2023 |

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/1390150

Sisäministeriö valmistelee lainmuutosta, joka laajentaisi poliisin pääsyä arkaluontoisiin potilastietoihin, kertoo Helsingin Sanomat
Sen tarkoituksena olisi tunnistaa mielenterveyspotilaita, jotka suunnittelevat vakavia rikoksia.

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu jo todella pahalta kun olen sellaisessa työvoimapalvelussa, jossa virkailijat lukevat ilman lupaa minun terveystietoja. En saa estettyä tätä. Hyvin arkaluontoisia tietoja. Estääkseni tämän olen lopettanut terveyspalvelujen käytön tietoisesti. En pysty hoidattamaan itseäni niin pitkään kun olen tämän palvelun piirissä. 

Kysyin tämän laillisuudesta, niin annettiin lakitekstejä kouraan. Työvoimaviranomainen saa ottaa asiakkaan terveystietoja ilman asiakkaan lupaa ja tietoja on luovutettava työvoimaviranomaiselle. 

En pysty hoidattamaan masennusta tällä hetkellä koska haluaisin pitää ne tiedot yksityisasiana. Tätä ei ymmärretä ollenkaan.  Kohta olen niin masentunut ilman hoitoa että ei minusta todellakaan ole mihinkään enää. Tätäkö se lainsäätäjä haluaa?

Vierailija
42/102 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa poliisivaltioon! Eipä ple ainoa lakimuutos, jonka poliisi on saanut hallitusohjelmaan. On vain alkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme hulluja tässä keskustelussa. Jos sä ajattelet rikoksen tekemistä niin olet pimeä enemmän tai vähemmän. Ja haluaisin että joku tietää sun ajatukset ja voit olla yksi niistä tekijöistä, jotka on jotain pahaa tehneet, joita esim poliisi yrittää kiinni ottaa.

Normi-ihmisille on ihan sama kuka niitten ajatuksia tietää.

Vierailija
44/102 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtamedia hämillään: Sydänkohtausten määrä lisääntynyt nuorilla aikuisilla 30% koronarokotusten jälkeen

Vierailija
45/102 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne vaarallisimmat edes hae apua. Joten tavoitteena on jokin muu. Joko tiedonkeruu tai loanheitto.

Aletaan lähestyä rajaa, jossa ajattelukin voi olla rikos.

Vierailija
46/102 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme hulluja tässä keskustelussa. Jos sä ajattelet rikoksen tekemistä niin olet pimeä enemmän tai vähemmän. Ja haluaisin että joku tietää sun ajatukset ja voit olla yksi niistä tekijöistä, jotka on jotain pahaa tehneet, joita esim poliisi yrittää kiinni ottaa.

Taas tätä "minulla ei ole mitään salattavaa!" ajattelua

Olen normi-ihminen ja silti minulle on aika helvetisti väliä sillä, tietääkö joku ajatukseni vai ei. Arvostan yksityisyyttä enkä pidä nykykehitystä, joka lopulta vie oikeuden yksityisyyteen meiltä kaikilta

Vierailija
47/102 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu jo todella pahalta kun olen sellaisessa työvoimapalvelussa, jossa virkailijat lukevat ilman lupaa minun terveystietoja. En saa estettyä tätä. Hyvin arkaluontoisia tietoja. Estääkseni tämän olen lopettanut terveyspalvelujen käytön tietoisesti. En pysty hoidattamaan itseäni niin pitkään kun olen tämän palvelun piirissä. 

Kysyin tämän laillisuudesta, niin annettiin lakitekstejä kouraan. Työvoimaviranomainen saa ottaa asiakkaan terveystietoja ilman asiakkaan lupaa ja tietoja on luovutettava työvoimaviranomaiselle. 

En pysty hoidattamaan masennusta tällä hetkellä koska haluaisin pitää ne tiedot yksityisasiana. Tätä ei ymmärretä ollenkaan.  Kohta olen niin masentunut ilman hoitoa että ei minusta todellakaan ole mihinkään enää. Tätäkö se lainsäätäjä haluaa?

Voitko kertoa, miksi se pitää olla yksityisasia? Työnantajan tarvitsee tietää kenen kanssa on tekemisissä, varsinkin jos työyhteisö on suuri.

Vierailija
48/102 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaaja kokee olevansa hullujen keskellä. Tuomitaan tahdosta riippumattomaan hoitoon kahdeksi vuodeksi. Syy: harhaluulot.

/sarkasmi

Vierailija
49/102 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ajatusrikos

Ajatusrikos viittaa hallituksen tuomitsemiin ajatuksiin ja ajattelutapoihin George Orwellin teoksessa Vuonna 1984. Teoksessa maan hallitus pyrkii kontrolloimaan sekä kansalaisten toimia että ajatuksia. Tätä valvomaan on kehitetty erityinen ajatuspoliisit-ammattiryhmä.[1]

Orwellin dystopiassa ajatusrikoksiin kuuluvat valtioon, sen ideologiaan tai johtajaan (Isoveli) kohdistuvat negatiiviset, paheksuvat tai epäkunnioittavat ajatukset. Sanana ajatusrikos sisältää tämän kaiken niin, että selventäviä termejä ei tarvita, ja teoksessa esiintyvästä uuskielestä voidaan poistaa ajatusrikokseen sisältyvät sanat. Terminä ajatusrikos lienee tullut suomen kieleen juuri Orwellin teoksesta.

Vierailija
50/102 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kuntoutustuella ja osin tästä samaisesta syystä aion olla vastaisuudessakin. Riittää, että tietojani pääsevät katsomaan minua hoitavat tahot, muiden ei tarvitse päästä ja osaan puhua itsekin. En halua, että minusta tehdään mitään tulkintoja lääkäreiden tai hoitajien kirjauksien perusteella.

Vierailija
51/102 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko kertoa, miksi se pitää olla yksityisasia? Työnantajan tarvitsee tietää kenen kanssa on tekemisissä, varsinkin jos työyhteisö on suuri.

Oletkohan joku pro voilija? Tottakai jokaisella ihmisellä on oikeus yksityisyyteen ja terveystietoihin ei pitäisi kenenkään muun päästä käsiksi kuin hoitajien ja lääkäreiden. Terveystiedot eivät kuulu työkkärille eivätkä työnantajalle

Vierailija
52/102 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä menee hoitoalan ihmisten oikeus olla ainoa ryhmä joka urkkii ihmisten tietoja vaikkei heille kuuluisikaan.

Vierailija
53/102 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos että olin terapiassa 2000-luvulla, silloin ei ollut vielä tätä Kanta-systeemiä. Enää en terapiaan menisi, koska en halua että poliisi ym tahot pääsisivät käsiksi arkaluonteisiin terveystietoihini. Enkä ikinä ottaisi lääkärissä puheeksi esim masennusta jos vielä joskus sellaiseen sairastun. Koska kaikkea, minkä kerrot viranomaisille, voidaan käyttää jatkossa sinua vastaan...Miettikääpä esim Kiinan valvontayhteiskuntaa

Vierailija
54/102 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätevää. Äkkiäkös tuolla seuraavassa nk. pandemiassa targetoidaan rokottamattomat poliisivallalle ilman mitään passeja ym hidastavaa välikättä välissä.

Vierailija
55/102 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suomettumisesta jo niin pitkä aika, että pidetään hyvänä ajatuksena kiinattumista?

Vierailija
56/102 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko kertoa, miksi se pitää olla yksityisasia? Työnantajan tarvitsee tietää kenen kanssa on tekemisissä, varsinkin jos työyhteisö on suuri.[/quote

Ei kenenkään tarvitse tietää terapiakeskusteluja mitä on käyty terapeutin ja asiakkaan välillä. Tässä rikotaan luottamusta todella pahasti.  Tätä minä tarkoitan. Eri asia on kertoa diagnoosi, mutta ei enempää.

Vierailija
57/102 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa :(

Vierailija
58/102 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perkeleellinen laki. Totalitääristä nwo menoa.

Pahenee vain kokoajan touhu.

Vierailija
59/102 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ihmeen järkeä tuossa nyt on? Hullua.

Joku hakee ehkä lääkäriapua, koska kokee tarvetta rikoksiin ja haluaa apua. Pääsee terapiaan tai saa lääkitystä tai muuta apua. Jatkossa tuollaiset ihmiset sitten vain pysyisivät hiljaa, eivät saisi apua ja ehkä tekisivät rikokset.

Vierailija
60/102 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa pirun kalliilta uudelta järjestelmähankinnalta.

Ihanaa, saako poliisi oman Apotti-haarakkeensa. Ihanan vaikeaa. Ihanan kallista.