Kuinka paljon teidän asuntolainan kokonaiskorko on nyt?
Toukokuussa oli korontarkistus ja kokonaiskorko pomppasi 5,56%.
Lainasta korkoihin menee yli 500€ ja itse lainan lyhennykseen vain 300€. Minulla on 12kk:n eurobor.
Kannattaisiko se yrittää vaihtaa lyhyempään euriboriin tai mitä vaihtoehtoja olisi selviytyä lainasta sekä kasvaneista elinkustannuksista? Tilanne on tukala.
Tasaeräannuiteetti?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, tasaerälyhennys niin ei mitään väliä.
Luulisi olevan, koska korkeampi korkokanta lisää maksukuukausia.
Mutta, ilokseni voin todeta teille pankin orjille, että mä sain oman lainani maksettua viime vuoden huhtikuussa eli juuri ennen kun korot lähtivät nousuun. Mulla oli myös vanha sopimusmalli eli kun korot meni miinukselle ja yli mun marginaalin 0,25%, niin en maksanut käytännössä korkoja tai muitakaan kuluja viimeiseen vajaaseen 10 vuoteen.
Mutta, onnea ja menetystä kaikille velallisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, tasaerälyhennys niin ei mitään väliä.
Luulisi olevan, koska korkeampi korkokanta lisää maksukuukausia.
Mutta, ilokseni voin todeta teille pankin orjille, että mä sain oman lainani maksettua viime vuoden huhtikuussa eli juuri ennen kun korot lähtivät nousuun. Mulla oli myös vanha sopimusmalli eli kun korot meni miinukselle ja yli mun marginaalin 0,25%, niin en maksanut käytännössä korkoja tai muitakaan kuluja viimeiseen vajaaseen 10 vuoteen.
Mutta, onnea ja menetystä kaikille velallisille.
Kyllä mutta ei pienintäkään vaikutusta toimeentuloon, toisin kuin niillä joilla pamahti kk-erä pilviin.
3kk EB, Eilen tarkistus. Kok.korko 3.7 %
Asuntolainan kokonaiskorko on 1,6% vielä reilut 20 vuotta :)
Hei! Mikä on korko- ja lainatilanne nyt? Mikä on kokonaiskorko ja marginaali?
Enpä muista. Olisko 3 prossaa. Lainaa noin 9000 e jäljellä joten korolla ei ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Enpä muista. Olisko 3 prossaa. Lainaa noin 9000 e jäljellä joten korolla ei ole merkitystä.
Katsoin saldoa: asuntolainaa jäljellä noin 7000 e eli koron osuuskin olematon.
Oisko joku 4.5. Marginaali 0.55. Mökkilainassa 4.69. Marginaali 0.8
Up.
Kiinnostaa, kun omassa asuntolainassa kokonaiskorko on 5,057 ja marginaali 1%. Lainaa jäljellä 63 000 €. Että näin.
Marginaali korkeahko 0,89%. Euribor 12kk, joulukuussa tarkistettiin korko 4,8%. Laina-aikaa jäljellä vajaat 19 vuotta Lyhennystapana annuiteetti.
Tuttaa kyllä maksaa korkoja ja kuluja 200€ ja lyhennystä vain reilut 100€ :(
Olenkin alkanut tekemään kuukausittain ylimääräisiä lyhennyksiä 200-400€/kk. Tavoitteena päästä lainasta eroon 10 vuoden aikana
Täh :D ?
Meillä kyllä nousevat korot "tuntuilee", vaikka nettoa 6000€/kk ja vaikka pärjätäänkin. Riippuu tietenkin lainasta ;)