Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kivunlievitys synnytyksessä ennen vanhaan?

Vierailija
02.08.2023 |

Joiko synnyttäjät viinaa? Miksi nykyään ei käytetä viinaa kivunlievitykseen? Se turruttaa keskushermostoa todella hyvin.

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vaan syöksynä virhetarjonnassa synnyttänyt. Valitettavasti ei voi antaa mitään kipulääkettä, sanottiin. 45min yritettiin synnyttää ja itse pyysin imukuppia kun tunsin että ei pysty syntymään ja happiarvot laski. Tuttu kätilö sanoi että monelle synnyttäjälle sopii vähän tiukempi käskytys ja pahinta on painia vastaanpanevan kanssa.

Mistä se tuttu kätilö oikein päättelee, kenelle se vähän tiukempi käskytys sopii, ja miksei hän halua kohdella kaikkia synnyttäjiä arvostaen ja todellisella ammattitaidolla? On myös aika erikoista, että ko. kätilö näyttää inhoavan äitejä, joilla on oma tahto ja toivomuksia synnytyksen kulusta. Parasta kätilön mielestä taitaa olla kun pääsee täysillä mestaroimaan ja käskyttämään. Sanoisin, että on väärällä alalla, tuollaisella persoonallisuushäiriöllä sitä oikeaa alaa on tosin vaikea nimetä. Sotealalla vaikuttaa olevan aika paljon tällaisen ajatusmaailman omaavia töissä, eikä mitään parannusta ole näkyvissä.

Vierailija
102/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/12/17/synnytysten-historiaa

Vaikeita synnytyksiä oli paljon ja maallikkokätilöiden mahdollisuudet auttaa synnyttäjiä niissä olivat vähäiset. Tuohon aikaan noin joka sadas synnytys vei äidin hengen ja siksi sitä myös pelättiin kovasti.

Synnytysten ja siihen liittyvien sairauksien lisäksi pelättiin myös lasten menettämistä. Ennen 1800-luvun lääketieteen kehittymistä suomalainen nainen synnytti keskimäärin kuusi lasta, joista vain kaksi tai kolme kasvoi aikuisiksi.

Keskivertonaisen elämä on varmasti ollut melkoista helvettiä vielä about 100 vuotta sitten, puhumattakaan vanhemmasta ajasta

Ja miettikää, että nykyään etenkin moni mies tuntuu huolehtivan lähinnä siitä, ettei vaimon paikat vaan veny liikaa tai tule raskausarpia ym...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1972 oli jo epiduraalipuudutus tarjolla, ei ehditty antaa. Kaikki puudutus kannattaa käyttää.

Vierailija
104/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan usko, että vauva menee känniin jos äiti juo muutaman desin viinaa turrutukseen.

Vauvan promillet on samat kuin äidillä niin kauan kun vauva ei ole syntynyt. Jos viinaa juo niin paljon, että äiti on humalassa, niin on vauvakin. Sillä erolla, että vauvan maksa ei polta alkoholia kuten aikuisen ja vaikutukset on pahemmat. Juottaisitko omalle vauvallesi viinaa?

Vierailija
105/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se huutaminen auttaa? Ei mitään. Jos 100kg synnyttäjä huutaa ja riehuu niin voi estää kätilön tekemästä työtään ja saattaa itsensä ja vauvan vaaraan. Turpa tukkoon vaan. Kaikki ne sieltä on syntynyt jollain tavalla. Yksikään ei ole mahaan jäänyt.

Kurjaa kun nainen syyllistää toisia naisia, että pitäisi "pitää turpa tukossa". Taidat olla joko sadistinen kätilö tai mies

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/12/17/synnytysten-historiaa

Vielä 1800-luvulla lasta odottavaa tai vastasynnyttänyttä äitiä pidettiin yleisesti saastaisena. Saastaisessa tilassa oleva nainen ei periaatteessa olisi saanut käsitellä elintarvikkeita, liikkua ulkona tai olla tekemisissä muiden ihmisten kanssa.

Vanhat asenteet elävät vielä osassa kansaa ja siksi synnyttäjän kipuun suhtaudutaan vähättelevästi, jopa vihamielisesti. Onhan nainen saastainen kun on kerta seksiä harrastanut...

Aika monet niistä, jotka näiden vanhojen asenteiden mukaisesti ajattelevat, hakeutuvat kätilön työhön.

Vierailija
106/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 60-luvun puolessavälissä.  Tietämäni mukaan synnyin jossakin sairaalan isossa salissa, jossa oli paljon samassa tilassa naisia odottamassa omaa synnytystä ja äidilleni huudettiin, että pitää olla hiljaa, kun hän huusi kipuaan. Ettei muut pelästyisi.  Kai siellä joku verho oli suojana, ehkä. , Ilmeisesti asiat kehittyivät  siinä vaiheessa  koska kun mun nuorempi sisarus syntyi 1970-uvun alussa, oli kuulema jo oma huone. Mitään kivunlievityksiä ei kai silloinkaan ollut .

Vierailija
107/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani kokemuksistasi. Kuulostaa aivan hirveältä. Mutta tuo viina asia nyt on ihan selvä, että tottakai se vahingoittaa lasta. Se menee samalla tavoin verenkiertoon olkoonkin lapsi kuinka kehittynyt vain. Fassia siitä nyt ei enää siinä vaiheessa tule, mutta muut haitat ovat ehdottomasti mahdollisia. Onhan sillekin syyt miksi alaikäisenä ei saisi juoda ja miksi imetysaikana ei saisi juoda. Voi lapsi saada myrkytyksen ja joutua suolihuuhteluun. Näistäkään ei varmasti olla paljoa puhuttu silloin.

Itseasiassa alkoholin juominen ei ole kiellettyä imetyksen aikana ellei ole ihan deeku ja pysty juomaan monen promillen kännejä. Rintamaidon alkoholiprosentti on noin sama tai vähemmän kuin äidin veren alkoholipituisuus. Eli jos äiti on 1,5 promillen humalassa on rintamaidon alkoholipitoisuus on 1,5% mikä on yhtä paljon kuin piimässä. 1,5 promillea on kuitenkin jo ihan suhteellisen hyvä humalatila naiselle. Marja hintikkahan testasi tätä ja vei rintamaitoaan analysoitavaksi puhallettuaan ensin 1,6 promillea ja maidon alkoholipitoisuus oli 0,6%.

Näin ollen imettävä äiti saa nauttia alkoholia kohtuudella eikä siitä aiheudu vauvalle vaaraa. Tärkeintä on, että vauvaa ei hoideta humalassa. Faktat kuntoon!

Vierailija
108/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa joi viinaa ja osa synnytti ns luomuna. Ei ollut muita kivunlievityksiä enne vanhaan. Sitäpaitsi ajateltiin että synnytyskivut olivat rangaistus naisille Eevan lankeemuksesta paratiisissa...Joten synnytyksen kuuluikin sattua

Niin ne ovatkin. Naisen lankeemuksen vuoksi ihminen karkottaa tettoin Paratiisista eikä nainen sovellu seurakunnan johtajaksi.

Lisäksi kivunlievitys vain pitkittää synnystä mikä voi olla haitaksi lapselle. Suurin osa maailman naisista synnyttää ilman kantta vunlievitystä. Afrikkalainen nainen on innellinen jos saa synnyttää edes paikallisella alkeellisella terveysasemalla.

Olen sanaton, huhhuh...

Lainaamasi kirjoittaja on ainakin nauttinut jos jonkinlaista lievitystä.

Vierailija
109/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeellistä on jos anestesialääkäri ei ehdi antaa epiduraalia? Sairaalassa on varmasti ihmisiä paljon isommissa ongelmissa.

Typerys. Jos synnytyksessä ei ehdi saada kivunlievitystä, voi kokemuksesta jäädä sellainen trauma, että lapsiluku jää yhteen.

Mielestäni se on aika iso ongelma, jos perhe olisi halunnut enemmän lapsia ja tällaisen takia se jää toteutumatta.

Aina ei voi antaa mitään kipulääkettä. Jotenkin synnytyksessä menee sellaisiin tiloihin että kivun kestää.

Sen kestää varmaan siksi, että se on pakko kestää.

Nuoresta asti kuulin äidiltäni, että synnytyskipu oli kauhein kipu, mitä hän oli siihen asti kokenut. Hän synnytti 60-luvun alussa. Hänestä kaikki mahdolliset kivunlievitykset kannattaa ottaa siinä tilanteessa.

Vierailija
110/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että ennen kristinuskoa naisilla on ollut helpompaa. Yhteisön parantaja tai muu poppamuori tiesi luonnonlääkinnästä kaiken, ja monista kasveista on saatu kivunlievitystä. Onhan moni nykyisinkin käytettävä lääke kasviperäinen, kuten morfiini. Kristinuskon tullessa raamatusta luettiin, että Eevan syntiinlankeemuksen vuoksi hänen oli kivulla synnytettävä. Parantajat tukahdutettiin kerettiläisinä ja luonnonlääkinnän perimätieto ei enää kulkenut eteenpäin. Varmasti paljon tietoa luonnosta on hävinnyt historiaan.

Vierailija
111/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni äiti kiintyy lapseen suurelta osin synnytyskipujen kautta. Täten ollen kivunlievitys tai jopa epiduraalipuudutus enteilevät huonoja välejä lapsen kanssa tai jopa heitteillejättöä. Synnyttäkää vain kuten Luoja on käskenyt: kivulla ja kärsimyksellä.

Vierailija
112/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin äideillä on taipumus rehvastella sillä ettei ole halunnut tai saanut kivunlievitystä alatiesynnytykseen.

Jos mahdollista niin eikö tuo ole hyvä asia että kipuun saa lievytystä?

En ole koskaan kuullut esimerkiksi leikkauksesta toipuvalta, ettei ole halunnut kipuun ollenkaan lääkitystä.

En kyllä yhtään ymmärrä, miksi synnytys vertautuisi leikkaukseen. Ennemmin sitten vaikka lapsen alullepanoon, jos kaikki menee tosi hyvin ja saa positiivisen hormonimyrskyn.

Keisarileikkaus, tollo.

Ahaa, luulin että tässä ketjussa puhuttiin alatiesynnytyksestä. Erikoinen nikki sinulla.

Alatiesynnytyksestäkin hyvin usein saa tikkejä, jopa kymmeniä, kuten leikkauksesta. Miksi ihmeessä, kun mitään "ei leikata"? Miksi ei siis voisi kivunlievitystä saada, kun ihminen repeää auki? Vuoden 2023 synnytystarinassa oli muuten sattumoisin kerrottu, miten nainen ei saanut edes tikkejä laittaessa puudutusta, koska "lääkärillä loppuu vuoro ei ehdi odottamaan". Kertakaikkiaan silmittömän törkeää kivun vähättelyä. 

Yleensä kyllä kätilö ompelee, joten lääkärin ajanpulasta se ei jää kiinni.

Ja taitaa olla ihan yhtä yleistä sekin, ettei tarvitse ommella yhtään tikkiä. Mihinkäs sellaista synnytystä verrataan? Tähystysleikkaukseen?

Tällä nimenomaisella naisella, jonka synnytystarinasta oli puhe, hänellä se jäi lääkärin vuoron loppumisesta kiinni. Voit lukea kaksplus puolelta.

Ihme näsäviisastelua. No voidaan toki mennä samalle linjalle. Jos haluat verrata tähystykseen, niin verrataan vaikka paksusuolentähystykseen, jos se tehdään amerikkalaisen jalkapallon kokoisella instrumentilla.

Onko nyt hyvä? 

Loistava analogia - olettaen että ihmisen paksusuoli on tarkoitettu amerikkalaista jalkapalloa varten.

Vierailija
113/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan absurdi ajatus että vauvan promillet olisivat samat kuin äidin, jos synnytyksen aikana juo. Eihän vauva saa muustakaan ravinnosta irti kaikkea, kuten saman vitamiinimäärän appelsiinista kuin äiti?

Vierailija
114/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni äiti kiintyy lapseen suurelta osin synnytyskipujen kautta. Täten ollen kivunlievitys tai jopa epiduraalipuudutus enteilevät huonoja välejä lapsen kanssa tai jopa heitteillejättöä. Synnyttäkää vain kuten Luoja on käskenyt: kivulla ja kärsimyksellä.

Trollotiloo taas :D

Jonnen pro vo nro 983

Vierailija
115/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äidille oli sanottu 80-luvulla synnytyksessä, että "ei täällä saa huutaa" kun huusi kivusta :(

Tää tapahtui Jyväskylässä

Kertonee kaiken siitä miten synnytyskipuun suhtauduttiin vielä siihen aikaan.

Minulle sanottiin samaa Tampereella 2019, kipulääkettä ei saanut, koska se vaikeutti kätilön työtä.

Tampere on kyllä ollut sellainen paikka synnyttää, et moni perhe jättää yhteen lapseen

Vierailija
116/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan absurdi ajatus että vauvan promillet olisivat samat kuin äidin, jos synnytyksen aikana juo. Eihän vauva saa muustakaan ravinnosta irti kaikkea, kuten saman vitamiinimäärän appelsiinista kuin äiti?

Eivät välttämättä olekaan, vaan voivat olla jopa monin kertaiset äidin promillemäärään nähden. Kannattaa ottaa asioista selvää. Löytyy ihan yksinkertaisella Google haulla ja monelta eri sivustolta tietoa. Anna mennä vain. Ei kannata yrittää yksinkertaistaa asioita joista ei ymmärrä

117/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa joi viinaa ja osa synnytti ns luomuna. Ei ollut muita kivunlievityksiä enne vanhaan. Sitäpaitsi ajateltiin että synnytyskivut olivat rangaistus naisille Eevan lankeemuksesta paratiisissa...Joten synnytyksen kuuluikin sattua

Niin ne ovatkin. Naisen lankeemuksen vuoksi ihminen karkottaa tettoin Paratiisista eikä nainen sovellu seurakunnan johtajaksi.

Lisäksi kivunlievitys vain pitkittää synnystä mikä voi olla haitaksi lapselle. Suurin osa maailman naisista synnyttää ilman kantta vunlievitystä. Afrikkalainen nainen on innellinen jos saa synnyttää edes paikallisella alkeellisella terveysasemalla.

Olen sanaton, huhhuh...

Niin minäkin. En tiedä ollaanko samasta syystä sanattomia mutta huhhuh joo...

Vierailija
118/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilöt näkevät niin monenlaisia synnyttäjiä että osaavat varmasti vähän arvella minkälainen lähestymistapa sopii kenellekin. Itse vihaan lässyttämistä ja oikein odotin vuoron vaihtumista että pääsin eroon imelästä kätilöstä. Reippaampi asenne kätilöllä ainakin itsellä tuo tunteen siitä että tuo tietää missä mennään ja että pystyy luottamaan että osaa hommansa. Jos olisi sattunut lestadiolainen kätilö niin se olisi pahinta. Miehelle oli annettu ohjeet että pitää vaihtaa jos en itse kykene. Itse olin molemmilla kerroilla asennoitunut että en elävänä tule pois sieltä niin ei tarvinut huutaa eikä kiroilla. Jotenkin menin siihen synnytyskuplaan enkä olisi hirveästi halunnut kommunikoida kenenkään kanssa.

119/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse oon synnyttänyt -80-90 ja 2000-luvulla. Ikinä en oo epiduraalia ottanyt, enkä kiljunut/huutanut. Hyvin oon luomuna, tai paraservicaalilla? pärjännyt. Se huutamisen voima kannattaa käyttää siihen ponnistamiseen ennemmin, mun pisin ponnistusaika on ollut 4 minuuttia. Ja muutamankin olen tähän eloon ponnistanut 😅

No se on hyvä, että olet helpolla päässyt. Kaikki ei pääse. Minun pisin ponnistusvaihe kesti 3 h 45 min. Olin onnellinen epiduraalista ja siitä että lopulta kaikki päättyi hyvin.

Vierailija
120/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tämä känniläisäijä täällä nyt olla provoamassa, pelkkää yksinäisyyttään. Kukaan ei hänen kanssaan muuten juttele.

Yleensä saa naiset 'huutamaan' höpsimällä ylipainosta tai siitä, kuinka tyhmiä naiset ovat tai sitten vaan aikansa pnoa katseltuaan alkaa spämmätä prvojuttua.

Ei äly eikä lahjat riitä enempään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä