Teetko vapaaehtoistyötä, mitä ja miksi? Tai jos et niin miksi et tee?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
En pysty/halua sitoutumaan tuollaisiin projekteihin joissa pitäsi olla tiettyyn aikaan tietyssä paikassa
Vapaaehtoistyötä on monenlaista.
Teen hyvin tyypillistä vapaaehtoistyötä lapsen urheiluharrastuksen parissa, olen ollut rahastonhoitajana, joukkueenjohtajana, huoltajana jne.
Myös oma harrastukseni on vapaaehtoistyötä, ohjaan liikuntaa Friskis&Svettis Helsinki urheiluseurassa ja vuosien varrella olen ollut monessa muussakin mukana. Meidän pieni seura toimii lähes kokonaan vapaaehtoistyöllä ja siksi voimme tarjota edullisempia liikuntamahdollisuuksia pk-seudulla. Liikunnan ohjaaminen vapaaehtoistyönä on liikunnan ilon tuottamista ja kokemista parhaimmillaan.
Auttelen kodittomien eläinten parissa työskenteleviä, siivoan ja järjestelen.
Vierailija kirjoitti:
Koulutan veneilijöitä. Työttömänä tein enemmän, päivittäin. Se oli ihan muuta hommaa.
Työttömänä ei oikein voi tehdä mitään vapaaehtoistyötä, se lasketaan tapauksesta riippuen työksi. Eli jos tekee vapaaehtoisena jotain sellaista, jota joku toinen voi tehdä palkan edestä, se lasketaan työttömällä työksi ja päivärahaa ei makseta. Kaikki vanhusten avustaminen tms. on juuri sellaista työtä ja ihan kaikki kerhojen ja harrasteryhmien vetäminen yms. Tarkistin tämän työvoimatoimistosta silloin, kun olin työttömänä hetken ja olisin halunnut käydä apuna ja seurana vanhustenhoitolaitoksissa.
Luna-kissan kaveri kirjoitti:
Auttelen kodittomien eläinten parissa työskenteleviä, siivoan ja järjestelen.
Minä en varsinaisesti muuten auta, mutta lahjoitan tavaraa heidän kirppismyyntiinsä. Joskus oon tehnyt sitäkin, että olen ostanut jotain äärimmäisen ylihalpaa ja laadukasta jostain kirpparilta tai kierrätyskeskuksesta ja vienyt paikallisen eläimiä auttavan yhdistyksen kirpparitavarakeräykseen.
En. Minulla on kokopäivätyön lisäksi luottamustehtäviä ja opiskelen. Rahallisesti avustan eläinsuojelua, lahjoitan 20 e/kk + yksittäisiä lahjoituksia kampanjoihin, huutokauppoihin ym.
Ohjaan kerhoja lapsille useamman eri yhdistyksen kautta ja olen SPR kaveritoiminnassa, näen spr kaveriani kerran viikossa lenkillä
Erään puolueen paikallisosaston sihteeri. SPR:n ystäväpalvelun vakituinen viikkokävijä palvelutalossa. Kyläyhdistysaktiivi, jättipalsamin kitkentätalkoissa ym. mukana.
En ole enää MLLn: perhekummi. Oli liian raskasta seurata vierestä kokonaisen vuoden ajan, kun lapsi oli menossa pilalle osaamattomalla kotikasvatuksella.
Vierailija kirjoitti:
En ole sitoutunut mihinkään jatkuvaan, mutta jään juttelemaan yksinäisten kanssa ja olen ostanut joskus ruokaa nälkäiselle niin, että vien joko kauppakasillisen ruokaa kotiin tai tarjoan ulkona, kun olen menossa itsekin syömään ja keskustelemme samalla. Rahan antamista välttelen, koska minun tehtävä ei ole tarjota esim. alkoholistille kaljarahaa tai tupakoijalle tupakkarahaa eikä kustantaa peliriippuvaisen asumismenoja.
Siinähän sinä niitä kustannat kuitenkin, kun juopon tai peliriippuvaisen ei tarvitse laittaa omia rahojaan ruokaan sinun ansiostasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole sitoutunut mihinkään jatkuvaan, mutta jään juttelemaan yksinäisten kanssa ja olen ostanut joskus ruokaa nälkäiselle niin, että vien joko kauppakasillisen ruokaa kotiin tai tarjoan ulkona, kun olen menossa itsekin syömään ja keskustelemme samalla. Rahan antamista välttelen, koska minun tehtävä ei ole tarjota esim. alkoholistille kaljarahaa tai tupakoijalle tupakkarahaa eikä kustantaa peliriippuvaisen asumismenoja.
Siinähän sinä niitä kustannat kuitenkin, kun juopon tai peliriippuvaisen ei tarvitse laittaa omia rahojaan ruokaan sinun ansiostasi.
Ihan samaa ajattelin. Käyttäisin rahani hyödyllisemmin kuin tuollaiseen, laittaisin rahaa vaikka kodittomille kissoille mielummin kuin jonkun spurgun hyödyksi.
Olen kitkenyt lupiinia ja kurtturuusua.
En tee vapaaehtoistöitä, koska olen ympäri vuoden 6 pv/vko töissä
Olen yrittäjä
Seurakunnan vapaaehtoisena vammaistyössä, olen ollut esimerkiksi ohjaamassa askartelua palvelutaloissa ja kouluilla joulun aikaan yms.
Olen lähettänyt "olen kiinnostunut" -viestin ainakin 4-5 ilmoitukseen, mutta en ole saanut yhtään vastausta. Että ilmeisesti avuntarve ei aivan pakottava ole. Ja mitään sellaisia tietoja en ole antanut, joista voisi päätellä minun olevan jotenkin epäsopiva tehtävään.
Siivoan tienlaitoja keräämällä roskaa ja tölkkejä yms
Koko aikuisikäni,vaikka oli perhe ja työ elämssä olin.Joten 5 viimeistä vuotta irtautunut hommasta. Koska siitä tuli taakaa ,kun en osannut oikea paikka sanoa ei.Kilttikin saa rauhan kun oppi sanomaan napakasti EI.
Minä teen paljon vapaaehtoistyötä, olen itse aika yksinäinen ja kaipaan sitä merkityksellisyyden tunnetta jonka vapaaehtoistyöstä saa.
Olen mukana puoluetoiminnassa ja tällä hetkellä toimin paikallisosaston somevastaavana, olen ollut nuorisotyössä vapaaehtoisena jalkautuvassa työssä ja kahvilatoiminnassa, SPR- ja 4H-kerhoja ohjannut, eräässä perhejärjestössä sihteerinä ja tapahtumien ohjaajana, seurakunnan retkillä ja leireillä avustajana, Hope ry:n varastolla vaatteita lajittelemassa ja Unicefilla joulumyyjäisissä myyjänä.
Rokotusten aikaan olin vapaaehtoisena päivystäjänä tarkistamassa rokotettujen vointia ja opastamassa oikeaan paikkaan, festareilla ensiapupäivystäjänä, maskeeraajana ja näyttelijänä armeijan harjoituksissa.
En. Ei ole aikaa, koska teen oikeita töitä 30h viikossa ja jäljelle jäävän ajan käytän omiin harrastuksiini.
Alavalinta on ollut sinun omissa käsissäsi.