Aveciton hääkutsu
Mitä mieltä olette tällaisista avecittomista hääkutsuista?
Nykyään saa kuulla, että jopa naimisissa olevista vain toinen puolisoista on kutsuttu vieraaksi. Menisittekö?
Kommentit (29)
En menisi. Tuntuisi tosi oudolta tönöttää jossain juhlissa ilman seuralaista. Jos ei ole varaa lähettää kutsuja aveceineen, pienentäkää vierasmäärää tai säästäkää jostain muusta. Tai pitäkää häät sitten kun on rahaa.
Vierailija kirjoitti:
ei sillä ole merkitystä, sillä minä en mene häihin enää muutenkaan. omissani olin paikalla, pakon sanelemana. ukko olisi pettynyt jos en olisi mennyt. edes parhaiden ystävieni häihin en enää mene, kun on jo toinen tai kolmas kierros menossa, ja saatanalliset lahjatoiveet taas kerran. ostakoon itse roinansa. olisi nimittäin tulevana lauantaina hyvän ystäväni häät, kun vihdoin löytyi se elämän rakkaus 45 vuotiaalle sarja-avioitujalle. ukon kanssa ollaan juuri silloin mettäreissulla, koska kutsu tuli vasta eilen. kahden kuukauden seurustelun jälkeen naimisiin. taas. edullisin lahjatoive noin 700e arvoinen. edes vanhempansa eivät osallistu tilaisuuteen, joten miksi minäkään sinne menisin ja vielä ilman ukkoa.
Voiko tämä pitää paikkansa? 700 e lahjatoive? Minä vien yleensä 50 e/pää, eli mieheni kanssa annetaan yhteensä 100 e. Ei tulisi mieleenkään antaa monen sadan lahjaa edes lähisukulaiselle.
On moukkamaista. Menisin vain siinä tapauksessa, että paikalla olisi paljon omia ystäviä tai sukulaisiani, joiden kanssa jutella.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitoin avecittomia kutsuja omiin häihin sellaisille ihmisille, joiden puolisoita emme tunne ja jos kutsutulla oli häissä kuitenkin muita ennestään tuttuja kavereita joiden kanssa olla. Sitten taas pari ihmistä jotka eivät paikalta tunteneet ketään, saivat luvan ottaa halutessaan mukaan avecin.
Tuo nyt on aika epäreilua, kun ei ole joko/tai. Omasta mielestä häät lähtökohtaisesti ovat avec-juhla. Ja avec on nimenomaan puoliso tai seurustelukumppani, jos sellainen on. Sitä en ymmärrä jos joku sinkku ottaa mukaansa ystävän/muun perheenjäsenen vain koska kutsu sallii avecin - silloin on parempi tulla yksin. En kyllä tiedä onko tällainen kuitenkaan yleistä. Ja kuten joku totesi, häät kannattaa järjestää ajankohtana jolloin pystyy kutsumaan haluamansa ihmiset aveceineen. Kutsuttu pariskunta varmaan useimmiten tulee yhdessä, mutta jos toinen osapuoli ei tunne lainkaan pariskuntaa tai muita vieraita jne niin halutessaan voi varmaan jäädä pois. Mutta mukavia ja sosiaalisia juhliahan häät yleensä ovat. Toinen mitä voisi miettiä Maija ja Matti Meikäläinen perheineen - tyyliset kutsut. Tarkoittaako se pelkästään parin kotona asuvia lapsia, vai esim myös Maijan aikuista, omillaan asuvaa tytärtä miehineen. Omiin häihini saapui yllättäen tällainen kokoonpano - se ei kyllä haitannut kun juhlapaikkaan mahtui ja tarjottavat eivät loppuneet kesken. Ja ihan mukavia ihmisiä.
Miksi ihmeessä kutsuisin häihini ihmisiä, joita en tunne lainkaan? Esimerkiksi lauman työkavereitani kutsuisin porukkana ilman puolisoita. Miksi heidän pitäisi raahata minulle täysin tuntemattomat puolisonsa mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kutsuisin häihini ihmisiä, joita en tunne lainkaan? Esimerkiksi lauman työkavereitani kutsuisin porukkana ilman puolisoita. Miksi heidän pitäisi raahata minulle täysin tuntemattomat puolisonsa mukaan?
Voit tehdä semmoisen harjoituksen, että mietit asiaa toisen ihmisen näkökulmasta.
Helposti sitä aina miettii minäminä-näkökulmasta, mutta jos aidosti kiinnostaa tuo mitä kysyit, niin voit löytää vastauksen tällaisen harjoituksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
En menisi ikinä aveciksi häihin, jos en itse tunne pariskuntaa...ihan kauheaa olis, jos ei tunne porukkaa. Mielestäni nykyaikana tuollaiset avec-kutsut on todellakin liian vanhanaikaisia! Tulee mieleen ensimmäisenä, eikö pariskunnan jommalla kummalla osapuolella ole omia ystäviä.
Eihän sitä ikinä tutustukaan jos ei käy missään missä voisi tavata. Sehän on avec-kutsujen idea että tutustutaan myös puolisoihin.
Juhlapari haluaa maksimaaliset lahjoitukset mahdollisimman suurelta porukalta, mutta ei syöttää pareja.
Eli taloudesta kutsutaan vain yksi. Se tuo sitten lahjan, joka tulee talouden molemmilta aikuisilta. Eiks ole näin?
ei sillä ole merkitystä, sillä minä en mene häihin enää muutenkaan. omissani olin paikalla, pakon sanelemana. ukko olisi pettynyt jos en olisi mennyt. edes parhaiden ystävieni häihin en enää mene, kun on jo toinen tai kolmas kierros menossa, ja saatanalliset lahjatoiveet taas kerran. ostakoon itse roinansa. olisi nimittäin tulevana lauantaina hyvän ystäväni häät, kun vihdoin löytyi se elämän rakkaus 45 vuotiaalle sarja-avioitujalle. ukon kanssa ollaan juuri silloin mettäreissulla, koska kutsu tuli vasta eilen. kahden kuukauden seurustelun jälkeen naimisiin. taas. edullisin lahjatoive noin 700e arvoinen. edes vanhempansa eivät osallistu tilaisuuteen, joten miksi minäkään sinne menisin ja vielä ilman ukkoa.