Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siskoni tulevat häät ärsyttävät jo valmiiksi

Vierailija
01.08.2023 |

Ei sillä, että menee naimisiin, vaan sillä, että järkyttävät kustannukset sinne menemisestä. Hotellit ovat kalliita sillä paikkakunnalla ja sinne meneminenkin kallista näin matalatuloiselle.
Lisäksi vanhempani ja muut sisaret painostavat minua antamaan yhtä suuren rahalahjan, kuin he, vaikka olen matalalla palkalla työskentelevä nuori. Elän kädestä suuhun joka kuukausi ja joka viikko, joka surettaa äärimmäisen paljon. Mielelläni haluaisin antaa lahjan, mutta talous ei anna myöten. Tuollainen ylimääräinen kuluerä verottaa aika paljon muista menoista. Lisäksi minulla on ollut ylimääräisiä laskuja pakollisten lääkärikäyntien takia tässä viime aikoina. Tuntuu vaan niin kohtuuttomalta. Tuntuu siltä, että minut halutaan sinne vain rahalahjan takia.
Olen niin ärtynyt, että harkitsen jo pois jäämistä tuon painostuksen ja jatkuvan kyselyn takia. Tiedän tasan tarkkaan, että tämä johtuu siitä, koska siskoni on vanhempieni lempilapsi.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmiltasi oli ihan kohtuullista, että liittäisivät sinut mukaan heidän lahjaansa ilman, että sinun pitää laittaa siihen rahaa, koska kuten kerrot, olet nuori ja taloudellinen tilanteesi ei ole hyvä. He voisivat varmasti myös maksaa majoituskulusi hääpaikkakunnalla.

Vierailija
22/58 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vähät välität niistä vanhemmistasi ja sisaruksistasi. Onko se naimisiin menevä sisaruksesi järkevämpi? Ehkä se ymmärtäisi vaikka lahjasi olisi esim. vain jotain itsetehtyä ja edullista. Älä nyt ala niiden muiden takia tuhlaamaan vähiä rahojasi johonkin häälahjaan.

Ei ole yhtään sen järkevämpi. Haluavat rahaa häämatkaansa varten jokaiselta vieraalta. Toivomuksena oli, että vähintään sellainen summa, mitä menee tarjoiluihin per henkilö.

Ap

Tästä huomaa minkälaisia syöpäläisiä varakkaat ovat. Meinaavat juhlat maksattaa vierailla. Vie kahvipaketti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei kuulu muille, mitä annat lahjaksi tai kuinka paljon rahaa. Itse jäisin pois kemuista, kun on tiukkaa jo muutenkin.

On pöyristyttävää, että sukulaiset tenttaa ja painostaa antamaan jonkin rahasumman. Ei mitenkään ole asiallista toimintaa. 

Vierailija
24/58 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi, ja laittaisin onnittelukirjeen, jossa kehutaan sitä, kuinka paljon he säästävät, kun heidän ei tarvitse maksaa sinun tarjoiluasi häissä. Lisäksi lahjaksi 5 €, jotta hääpari saa häämatkallaan törsätä oikein kunnolla.

Vierailija
25/58 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jo iso tyttö. Olisiko aika ottaa sitä todellista vastuuta siitä omasta elämästä?

Vierailija
26/58 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoisin, että nyt pitää valita. Joko menet paikalle tai annat rahalahjan, kumpaankin ei ole varaa. Jos ne valitsee rahan niin nakkaat tilille 5€ ja toteat, että ei tarvi olla jatkossa tekemisissä.

Vierailija
27/58 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sanoisin, että nyt pitää valita. Joko menet paikalle tai annat rahalahjan, kumpaankin ei ole varaa. Jos ne valitsee rahan niin nakkaat tilille 5€ ja toteat, että ei tarvi olla jatkossa tekemisissä.

Mitä aloittajalle sitten enää jää jäljelle? Huonoissa suhteissa roikkuu ne joilla ei muillakaan sektoreilla vahvasti mene.

Vierailija
28/58 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa todella epäkohteliasta toimintaa kaikilta osapuolilta! Jos sun vanhemmilla on itsellä raha-asiat kunnossa, niin heidän ehdottomasti pitäisi maksaa sun matkat, majoitus, juhlavaatteet ym. siltä osin kuin on tarpeen (esim. vaatteet vain siinä tapauksessa että sulla ei ennestään ole mitään sopivaa, hotelli mikäli paikkakunnalla ei ole tuttuja joiden luona yöpyisit), ja sun pitäisi saada olla mukana heidän lahjassa. Omasta puolestasi voisit antaa jonkun muutaman euron pikkulahjan jossa on kaunis ajatus, kuten ostaa hääparin kiinnostuksen kohteisiin liittyvän hauskan koriste-esineen kirppikseltä, tai virkata jämälangoista patalapun johon kirjailet heidän nimikirjaimet. Ymmärrän lahjatilit siinä mielessä, että rahan voi käyttää itse valitsemaansa asiaan, sen sijaan että ihmiset käyttäisivät sen saman rahan johonkin hääparin kannalta tarpeettomaan, kuten ostamalla kalliita astioita ihmisille joilla on jo aivan riittävästi astioita ennestään. Taktikointi lahjatilin summilla on sen sijaan ilkeää.

Vierailija
29/58 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sinne ilman lahjaa. Minä en välittäisi vanhempien enkä muiden vaatimuksista yhtään mitään. Jos kutsu on tullut eikä ole varaa lahjaan niin menee ilman lahjaa. Sanoisin vanhemmilleni että ostakaa te lahja kun on varaa ja laittakaa minunkin nimi siihen. 

Joillain voi olla niin pieni budjetti että pitäisi olla viikko syömättä että saisi irti jonkun lahjan. 

Vierailija
30/58 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin, mutta antaisin pienen, henkilökohtaisen ja itse tehdyn lahjan. Lämmin onnittelu ja iso halaus.

Meillä vanhemmat vielä auttaisivat matkakuluissa että varmasti pääsisin, koska kyseessä on tärkeä juhla! Perheillä on erilaisia tapoja.

Vierailija
31/58 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena voit sanoa että ei en tule

Tai jos tulet sanot että ei en anna mitään lahjaa kun minulka ei ole varaa

Vierailija
32/58 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko sanot, että ei ole varaa tulla ja/tai hankkia kallista lahjaa tai vaan jätät menemättä.

On aika sokea perhe jos eivät ymmärrä vähävaraisuutta todellisena haasteena osallistumiselle. Jos vanhempasi/sisaresi eivät ymmärrä/hyväksy tuota rajan vähyyttä syytä, jättäisin moiset omaiset taakseni. Eiväthän he oikeasti ajattele sitten sinun tilannettasi, joten miksi olla tekemisissä.

Vierailija
33/58 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään mennyt siskon ensimmäisiin häihin. Sanoin että kutsu sitten viimeisiin häihin (möksähti). Toisiin häihin osallistuin, toivottavasti on ne viimeiset. Kerta riittää.

Vierailija
34/58 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoa ei ole mennä sukulaisen juhliin. Ilmoitus vaan, että et pääse.

Vierailija
35/58 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä kehtaisin siskolleni sanoa rahatilanteestani.

Onko sun pakko yöpyä. No ei, en ole kertaakaan yöpynyt, vaikka olisi pidempi matka.

Vierailija
36/58 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta lahjaksi second-handista mahdollisimman mauton maljakko kympillä.

Vierailija
37/58 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskon häihin on mentävä koska se nai jännä miehen. Menet ainakin sanomaan sille että se tekee suurimman virheen elämässä.

Vierailija
38/58 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ihmeellistä touhua. Mun sisko varmaan maksaisi mun matkat ja majoitukset, jotta saisi mut häihinsä, jos tietäisi, että mulla ei ole rahaa lähteä. Oletko kertonut tilanteestasi perheellesi? Jos eivät tiedä, niin tuon ymmärtää, muuten ei.

Vierailija
39/58 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vähät välität niistä vanhemmistasi ja sisaruksistasi. Onko se naimisiin menevä sisaruksesi järkevämpi? Ehkä se ymmärtäisi vaikka lahjasi olisi esim. vain jotain itsetehtyä ja edullista. Älä nyt ala niiden muiden takia tuhlaamaan vähiä rahojasi johonkin häälahjaan.

Tää "itsetehty" on ihan kamala klisee. Me ommeltiin 1980-luvulla lakanoita hääparille. Mahtoi olla ihana lahja.

Vierailija
40/58 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei avioon muusta syystä mennäkään kuin rahan toivossa. Kukaan ei pitäisi mitään juhlia, jos lahjojen vastaanottoa pidettäisiin nolona tai junttimaisena. Maistraatissa käynti ei paljoa maksa eikä sen kuluja ole enää maksamatta, kun kahden lapsen jälkeen se ero kuitenkin tulee. Järkeä päähän. Jää pois. Vanhemmat saavat lahjoittaa, mutta sinulta ei kukaan voi vaatia penniäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme