Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vakavia perinnöllisiä sairauksia tutkia julkisella ennakoivasti vai pääseekö tutkimuksiin vasta kun on saanut vammaisen lapsen?

Vierailija
01.08.2023 |

Tiedän että suvussa on vakavia suomalaiseen tautiperintöön kuuluvia sairausgeenejä mitkä haluaisin tarkistuttaa ennen perheen perustamista. Julkisella puolella kukaan ei tunnu oikein tietävän koko aiheesta mitään, yksityisellä puolella myös näin. Luulisi että jotain testejä olisi kehitetty, ihmeen vaikeaa. Rahasta ei ole kiinni.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että voi jos suvussa jo jotain on ollut. Siinä tapauksessa, että on kyse peittyvästi periytyvästä, riittää jomman kumman vanhemman testaaminen. Jos taas vallitsevasti periytyvä, täytyy testata se jonka suvussa näitä on.

Vierailija
2/11 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöllisyysneuvontaan voit hakeutua ennen vauvasuunnitelmia, on osa julkista terveydenhuoltoa. Se on tarkoitettu niille, joiden suvussa on perinnöllisiä sairauksia ja kaipaavat lisätietoa periytymisriskistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että voi jos suvussa jo jotain on ollut. Siinä tapauksessa, että on kyse peittyvästi periytyvästä, riittää jomman kumman vanhemman testaaminen. Jos taas vallitsevasti periytyvä, täytyy testata se jonka suvussa näitä on.

Kyse on peittyvästi periytyvistä sairauksista, näitä on useampi. Olen soittanut useammalle yksityiselle lääkäriasemalle kevään ja kesän aikana ja kaikkialla ollaan vastaanotossa yhtä kujalla. Olen ollut siinä uskossa että kyse on rutiiniasioista mitä moni haluaa tutkituttaa. ap

Vierailija
5/11 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenitestit.

Vierailija
6/11 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa perinnöllisyysneuvonta

Vierailija
7/11 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on peittyvästi periytyvistä sairauksista, näitä on useampi. Olen soittanut useammalle yksityiselle lääkäriasemalle kevään ja kesän aikana ja kaikkialla ollaan vastaanotossa yhtä kujalla. Olen ollut siinä uskossa että kyse on rutiiniasioista mitä moni haluaa tutkituttaa. ap

Harvinaiskeskus Norio antaa julkisella puolella neuvontaa ilman lääkärin lähetettä perinnöllisistå sairauksista. Julkisella puolella sairaalan perinnöllisyysneuvontaan pääsee lääkärin lähetteellä.

Jos haluat yksityisellä puolella perinnöllidyysneuvontaan, googlaa perinnöllisyysneuvonta niin löytyy ainakin Felicitas jonne voi jättää lomakkeella yhteydenottopyynnön verkossa.

Vierailija
8/11 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 luvulla ainaki on tehty. Omat vanhemmat kävi testauttamassa (isä pääasiassa) ennen lapsien tekemistä. Geenivirheestä johtuvia kehitysvammoja on isän puolelta sukua. Luulis että ne tekee jos suvussa on jotain.   

Vierailija
9/11 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tapauksessa pääsette kyllä tutkittumaan asian.

Vierailija
10/11 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiettyjä tauteja ainakin testaavat, tai puolison onko riskiä että häneltä löytyy sama geeni. En tiedä päteekö tämä kaikkiin vai vain osaan.

Vierailija
11/11 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvinaiskeskus Norio antaa julkisella puolella neuvontaa ilman lääkärin lähetettä perinnöllisistå sairauksista. Julkisella puolella sairaalan perinnöllisyysneuvontaan pääsee lääkärin lähetteellä.

Jos haluat yksityisellä puolella perinnöllidyysneuvontaan, googlaa perinnöllisyysneuvonta niin löytyy ainakin Felicitas jonne voi jättää lomakkeella yhteydenottopyynnön verkossa.

Pitääkö aluksi käydä siis tavallisella lääkärin vastaanotolla ja vasta sieltä saa lähetteen perinnöllisyysneuvontaan ja sieltä mahdollisesti testeihin? Soitin keväällä terveystaloon ja sieltä eivät edes osanneet sanoa onko heillä tälläistä palvelua ollenkaan. Kummallista, sillä tiedän isänikin käyneen tekemässä yhden testin 90-luvulla. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä