Varhaiskasvatus Helsingissä on iso vitsi
Olen niin turhautunut tähän tilanteeseen ja siihen että mikään ei muutu kuin huonompaan suuntaan. Lapseni aloitti tänään kolmannen päiväkotivuotensa eikä tänäkään vuonna ryhmässä ole opettajaa eikä kaikkia ryhmän aikuisia ole saatu palkattua. Koko päiväkodissa on kaksi opettajaa ja toinen heistä on ymmärrettävästi sijoitettu eskariin. Loput ryhmät saavat opettajakseen jonkun lastenhoitajista kun pätevää opettajaa ei löydy.
Tuotakin enemmän silti minua turhauttaa ne jatkuvat sijaiset. Ymmärrän että jos sijaisia ei ole, heitä ei ole, mutta silti olen hyvin surullinen lasten puolesta. He aloittavat jokaisen päiväkotipäivänsä tuntemattoman aikuisen kanssa.
Jos minulla olisi rahaa jäädä pois töistä, en todellakaan veisi lastani päiväkotiin. Päivittäin vaihtuvien sijasten kanssa ei voi toteuttaa mitään varhaiskasvatusta vaan lapsia vain säilötään päiväkodissa. Ihan naurettavaa yrittää saada kaikki lapset varhaiskasvatuksen pariin. Ellei lapsi ole täysin heitteillä kotona, hän ei hyödy päivähoidosta mitään.
Kommentit (74)
" Ennen sen vakaopen (LTO) työnä olivat lapset, nyt erilaiset raportit ja suunnitelmat. Joka kuukausi toistuva metsäretki pitää erikseen suunnitella 12 kertaa vuodessa, vaikka se näyttää olevan joka kerta samanlainen. Ehei, tällä kertaa aiheena ovat puut, ensi kerralla kasvit ja sitten linnut, vaikka tosiasiassa kävellään metsään ja lapset touhuavat omiaan malttamatta kuunnella tietoa siitä, että männyllä on paalujuuri. Mutta suunnittelu menee ehdottomasti lasten edelle! Vasuja väsätään vimmalla, vaikka vakaope ei tiedä, kuka lapsista on Leo Kolehmainen, kuka Leo Korhonen ja kuka Leo Koppinen.
Varhaiskasvatus on rikki siksi, että sen halutaan olevan kasvatusta hoidon ja hoivan sijaan. Ei se 2v tarvitse tietoa eikä välttämättä edes ryhmäytymisharjoituksia, vaan tuttua syliä. Sitä vasemmistopropagandapohjainen kasvatusmalli ei salli."
Olipa kerran eräässä pk:ssa riemunpäivä, kun hoitajat kuulivat että saavat vihdoin sinne pätevän open ryhmäänsä.
Mutta mitä ihmettä? Tyyppi kävi häthätää lukemassa jonkun sadun suurieleisesti ja suureen ääneen kailottaen nukkariaikaan ja häipy vikkelään "suunnittelemaan toimintakautta tai jotain pienryhmätoiminnan pedagogiikkaa" toimistoon.
Hoitajat ne siellä taas suunnitteli kuten aiemminkin ne kaikki pienryhmätoiminnot sun muut ja toteutti myös,
jotka ope toki kuunteli "tiimipalaverissa" ja "antoi tiimille palautetta" + otti kaiken kunnian (ja palkan tietty) itselleen.
Kova täti oli myös vettuilemaan niille jonka naama "ärsytti suunnattomasti häiriten hänen työrauhaansa" eli jotka kysyivät tyhmiä esimerkiksi tyyliin että koska ope tulis ryhmään ja voisko ope tulla edes tään kerran auttamaan ryhmään kun Lassemaija sai pahan raivarin.
Vasut toki teki copypastella lopputuloksen perusteella, kysellen hoitajilta, että mitä sää tykkäät tästä lapsesta et mitä se niinku osaa, mä ny tiiä et mitä mä ny tostakin kirjaisin onko ehotuksia kun tiimityötähän tääki nää vasulaadinnat kuiteski niinku on. Metsäretkiin osallistui hermostuneena kiljuen lapsille että älkää repikö niitä puita ja sammaleita ja pysykää ny ryhmässä hittosoikoon multa menee kohta hermo jossei uskota!
Lopulta ope lähti toiseen pk:hon opeksi, siellä sai parempaa palkkaa.
Mutta jipii ! Mikä säkä ! Tuli toinen ope tilalle! Toki tämäkään ei viihtynyt ryhmässä muutoin kuin jakelemassa hoitajille käskyjä kuinka tehdä ja mitä tehdä minäkin päivänä, mutta eipä ainakaan vettuillut kelleen vaan jutteli oikein mukavia iloisesti kaikille.
Muun ajan juoksenteli pk:n ryhmätilojen väliä (Miksi? kukaan ei tiennyt.) Tärkeän näköisenä puhui koko ajan puhelimeen johon täytyi heti vastata vaikka kesken hoitajan kysymyksen ja sitten taas sori oli hänen juostava nopsaan toimistoon kannettavan ääreen. Kun tämä täytyy nyt hoitaa asap ja mää olen tällänen hihhih multitaskaaja, oota moimoi mitäsullaolikaan joo oota mä vastaan tähän ja sit sori mut mun tarvii mennä.
Tämä ei käynyt lukemassa lapsille nukkarissa, mutta näytti netistä kivan kirjan hoitajalle, sen voi käydä lasten kanssa vaiks kirjastosta lainaamassa jotta hoitaja voi lukea sen sitten lapsille .
Kävi se kai sentään joskus lässyttämässä ryhmässä lapsille no moimoi mites sulla menee pienikulta.
Vaihtoi hänkin aika nopeasti paremmin palkattuun pk:hon.
Heihei olitte tosi kivoja mutta ope lähtee nyt opettaan toisia lapsia jotka tarvii opettajaa enempi heiheikullat !
Osaavista ja koulutetuista opettajista kun on kova pula.
Tuli kolmas ope.
Hän oli talon vakituinen lähihoitaja ja alkoi tekemään määräaikaista opettajan sijaisuutta.
Kuulemma paras ja pidetyin ope ikinä.
Miksi muka? Lähihoitajako ?
Koska oli aidosti sitoutunut paikkaan ja tunsi lapset ja heidän potentiaalinsa.
Sen pituinen se.
Aika paljon opettajia haukutaan täällä mutta oon mä aika monta läpikehnoa hoitajaa myös tavannut. Eivät halua yksinkertaisesti laittaa tikkua ristiin yhtään missään asiassa. Ei toiminnassa ei suunnittelussa ei yhtään missään. He haluavat juoruta ja sitten mennä kotiin.
Toiseksi. Opettajien vuorovaikutus on lapsien kanssa pääsääntöisesti lempeämpää ja ymmärtäväisempää kuin hoitajilla. Miksiköhän? Ehkä koska opettaja yleensä ymmärtävät lasten kehityspsykologiaa, temperamentteja, käytöshäiriöitä, kehitysvaiheita ja sitä miten lapsia ylipäätään kannattaa ja saa kohdella ja kohdata. Hoitajat ylenkatsovat tätä tietämystä ja jatkavat vahingoittavaa huutavaa vuorovaikutustaan, he tietävät paremmin, ja noh, "koska opet vaan on tyhmiä."
Haukkukaa opeja vaan, miksi ette itse sellaiseksi opiskele? Ja kyllähän open sijaisuuksia voi tehdä niin paljon jaksaa, miksi et tee? Jos osaisit niin paljon paremmin?
T. Ope
Hki nosti vakaopettajien palkkoja 0€, vakahoitajien 40€, lääkärien 400€.
Vantaa nosti nyt kesän aikana ja viimeisin korotus tuli nyt 1.8, vakahoitajien palkkoja 155€ ja vakaopettajien 300€.
Tämä 1.8 tullut korotus oli ylimääräinen 1milj € lisäbudjetointi joka suunnattiin kokonaan, ja pelkästään, Vantaan kaupungin varhaiskasvatushlöstölle.
Nyt vakahoitajien lähtöpaikka ilman mitään lisiä tai työkokemusta on Vantaalla 2400€ /2460€ lisien kanssa jopa 2800€.
Vakaopettajien palkka alkaa nyt kolmosella, 3049€.
Hki on Hki, eihän siellä kannata asua, ellei sitten halua pistää palkastaan yli puolta pelkkään asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Pelle pormestarina, voiko se muuta olla kuin vitsi?
Edellinen ollut yhtään parempi.
Kummasti nämä Helsinkiä kritisoivat ketjut kuolee aina hetimiten aloituksen jälkeen, muita kuntia kritisoivat ja todella asiattomastikin "haukkuvat" ketjut kyllä kasvaa ja elää.
Hmmm🤔
" Aika paljon opettajia haukutaan täällä mutta oon mä aika monta läpikehnoa hoitajaa myös tavannut. Eivät halua yksinkertaisesti laittaa tikkua ristiin yhtään missään asiassa. Ei toiminnassa ei suunnittelussa ei yhtään missään. He haluavat juoruta ja sitten mennä kotiin.
Toiseksi. Opettajien vuorovaikutus on lapsien kanssa pääsääntöisesti lempeämpää ja ymmärtäväisempää kuin hoitajilla. Miksiköhän? Ehkä koska opettaja yleensä ymmärtävät lasten kehityspsykologiaa, temperamentteja, käytöshäiriöitä, kehitysvaiheita ja sitä miten lapsia ylipäätään kannattaa ja saa kohdella ja kohdata. Hoitajat ylenkatsovat tätä tietämystä ja jatkavat vahingoittavaa huutavaa vuorovaikutustaan, he tietävät paremmin, ja noh, "koska opet vaan on tyhmiä."
Haukkukaa opeja vaan, miksi ette itse sellaiseksi opiskele? Ja kyllähän open sijaisuuksia voi tehdä niin paljon jaksaa, miksi et tee? Jos osaisit niin paljon paremmin?
T. Ope"
Aika moni lähihoitajista nykyään opiskeleekin opettajaksi.
Lähihoitajasta opettajaksi opiskelleet eroavat tosi paljon työn painotuksellaan siitä, että ymmärtävät LÄSNÄOLON merkityksen lapselle.
Käytännön työ ja lasten kohtaaminen arjessa ei ole aiemmin lähi- tai lastenhoitajina toimineille vierasta opiskelujen alkaessa, toisin kuin opettajilla joilla käytännön työ nojaa pakollisiin opiskeluihin sisältyviin päiväkotityöharjoitteluihin ja sitten suoraan koulun penkiltä tullaan opettamaan lapsiryhmää.
Sillä mitä hyötyä on opiskella lasten kehityyspsykologiaa , temperamentteja ja käytöshäiriöitä jos suurimman osan ajastaan opettaja on aivan jossain muualla jotain muuta tekemässä kuin vuorovaikutuksessa lasten kanssa. Otetaan mieluummin omituinen rooli missä ollaan ikäänkuin pikkupomoja hoitajille, jotka arjessa toteuttaa käytännön työn lasten kanssa ja metsään mennään että kohina käy. Opettaja ei ole kaikkitietävä pikkupomo vaan yksi tiimin jäsen, sen aiemmin lastenhoitajina työskennelleet sisäistävät hienosti ja homma toimii, eikä hoityajia jätetä yksin pärjäilemään missään nimessä vaan lapset tulevat aina ensin.
" Ongelma on henkilökunnan vähyys ja jatkuvasti vaihtuvat aikuiset. Turvattomuus. "
.
Olen niin turhautunut vakao
oettajana,kun esimies sosionomi ja hänen esimies sosionomi,siis vy. aluejohtaja. Kasvatustieteen maisterit aluejohtoon ja päiväkodin johtajiksi myös,niin eiköhän open paikatkin täyty.
Vierailija kirjoitti:
Ennen sen vakaopen (LTO) työnä olivat lapset, nyt erilaiset raportit ja suunnitelmat. Joka kuukausi toistuva metsäretki pitää erikseen suunnitella 12 kertaa vuodessa, vaikka se näyttää olevan joka kerta samanlainen. Ehei, tällä kertaa aiheena ovat puut, ensi kerralla kasvit ja sitten linnut, vaikka tosiasiassa kävellään metsään ja lapset touhuavat omiaan malttamatta kuunnella tietoa siitä, että männyllä on paalujuuri. Mutta suunnittelu menee ehdottomasti lasten edelle! Vasuja väsätään vimmalla, vaikka vakaope ei tiedä, kuka lapsista on Leo Kolehmainen, kuka Leo Korhonen ja kuka Leo Koppinen.
Varhaiskasvatus on rikki siksi, että sen halutaan olevan kasvatusta hoidon ja hoivan sijaan. Ei se 2v tarvitse tietoa eikä välttämättä edes ryhmäytymisharjoituksia, vaan tuttua syliä. Sitä vasemmistopropagandapohjainen kasvatusmalli ei salli.
ja aikaa menee noiden retkien turvallisuussunnitelmien tekoon.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon opettajia haukutaan täällä mutta oon mä aika monta läpikehnoa hoitajaa myös tavannut. Eivät halua yksinkertaisesti laittaa tikkua ristiin yhtään missään asiassa. Ei toiminnassa ei suunnittelussa ei yhtään missään. He haluavat juoruta ja sitten mennä kotiin.
T. Ope
ei vaan ope ei tarvitse olla koko aikaa ryhmässä
Odotahan kun lapsi tuo sieltä syyhyn kotiin.
Olin hakea jokin aika sitten avoinna olevaan Helsingin varhaiskasvatusjohtajan virkaan. Pätevyyttä olisi ollut. Mutta itsesuojeluvaisto toimi.
En iole ikinä ollut päiväkodissa, ihminen tuli, ei keskaria näytetty tiedetty edes, ei kiroiltu ja kotona opittiin käytöstavat. No se oli sitä aikaa niinku monessa muussakin maalaiskodissa vuosikausia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Odotahan kun lapsi tuo sieltä syyhyn kotiin. Täit joka vuotinen riesa, norot jne. Vanhemmat käy työssä ja lapset täytyy laittaa päivähoitoon.
Isompia yksiköitä. Selllaisia 200 ja 300 lapsen yksiköitä ja pienet päiväkodit suljetaan. Se on ratkaisu.
Tämä se on tilanne nyt, kun ei riitä työntekijät, lapsia on hoidossa paljon, kun subjektiiviseen päivähoitooikeuteen vetoavat kotiäipät hoidattavat lapsensa päiväkodeissa, vaikka itse ovat kotona.
On se kumma, että rahaa on yhteiskunnalla ylläpitää vanhempien laiskuutta hoitaa lapsiaan. Pitää päästä kuntosalille treenaa. Kun uusi vauva syntyy, niin isompi lapsi roudataan päivähoitoon. On mennyt pahasti pieleen, kun tällainen sallitaan.
Ne lapset, jotka oikeasti tarvitsevat päivähoitoa vanhempien työssä ollessa eivät välttämättä saa hoitopaikkaa, koska tungosta on liikaa päivähoitoon eikä hoitajia riitä.
Tämä se vasta lapsen edun mukaista on!
Tietyt ihmisryhmät tuo sairaat lapset hoitoon, niin tietysti myös hoitajat sairastuvat. Inhottava työ, jos pitää olla koko ajan kipeenä.