Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatus Helsingissä on iso vitsi

Vierailija
31.07.2023 |

Olen niin turhautunut tähän tilanteeseen ja siihen että mikään ei muutu kuin huonompaan suuntaan. Lapseni aloitti tänään kolmannen päiväkotivuotensa eikä tänäkään vuonna ryhmässä ole opettajaa eikä kaikkia ryhmän aikuisia ole saatu palkattua. Koko päiväkodissa on kaksi opettajaa ja toinen heistä on ymmärrettävästi sijoitettu eskariin. Loput ryhmät saavat opettajakseen jonkun lastenhoitajista kun pätevää opettajaa ei löydy.
Tuotakin enemmän silti minua turhauttaa ne jatkuvat sijaiset. Ymmärrän että jos sijaisia ei ole, heitä ei ole, mutta silti olen hyvin surullinen lasten puolesta. He aloittavat jokaisen päiväkotipäivänsä tuntemattoman aikuisen kanssa.

Jos minulla olisi rahaa jäädä pois töistä, en todellakaan veisi lastani päiväkotiin. Päivittäin vaihtuvien sijasten kanssa ei voi toteuttaa mitään varhaiskasvatusta vaan lapsia vain säilötään päiväkodissa. Ihan naurettavaa yrittää saada kaikki lapset varhaiskasvatuksen pariin. Ellei lapsi ole täysin heitteillä kotona, hän ei hyödy päivähoidosta mitään.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatus tuli käyttöön vasta viime vuosikymmenellä. Sitä ennen kaikille lapsille oli pelkkää päivähoitoa. Olivatko päiväkodit turhia siihen aikaan?

Vierailija
2/74 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on iso vitsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatus tuli käyttöön vasta viime vuosikymmenellä. Sitä ennen kaikille lapsille oli pelkkää päivähoitoa. Olivatko päiväkodit turhia siihen aikaan?

Ongelma on henkilökunnan vähyys ja jatkuvasti vaihtuvat aikuiset. Turvattomuus.

Ennen päivähoidon aikaan oli ihan sama sääntö että ryhmässä pitää olla lto:ja ja lastenhoitajia. Minun lasten ryhmissä suhde oli 2 lto ja loput hoitajia.

Vain eskarissa oli avustajana epäpätevä sivari.

Ja silloi pystyi myös vielä valikoimaan sitä päiväkotia. Minäkään en ottanut sitä huonoa ekana tarjottua vaan jonotin parhaaseen.

Vierailija
4/74 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei halua sinne hälinään töihin. Päiväkoti on äärimmäisen stressaava ympäristö. Hoitajilla on pahimmillaan 7-20 lasta yksin vastuulla joista osa erityislapsia.

Vierailija
5/74 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen päivähoidon aikaan oli ihan sama sääntö että ryhmässä pitää olla lto:ja ja lastenhoitajia. Minun lasten ryhmissä suhde oli 2 lto ja loput hoitajia.

Ja silloi pystyi myös vielä valikoimaan sitä päiväkotia. Minäkään en ottanut sitä huonoa ekana tarjottua vaan jonotin parhaaseen.

Mikä on lto?

ohis

Osallistut keskusteluun aiheesta jota et tunne???

Vierailija
6/74 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voisin mennä töihin näihin hommiin mutta ei kiinnosta istua jossain mädätyslaitoksessa vuosia tällaista varten.

Pitäkää tunkkinne.

Vierailija
7/74 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on lto?

ohis

En osallistunut yhtään mihinkään vaan kysyin sinulta että mikä on lto vi tun aivokuollut re tardi.

Ketjuun kirjoittaminen on keskusteluun osallistumista. Älä osallistu ketjuihin joiden aihetta et tunne.

Vierailija
8/74 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotienkin pitäisi jotenkin joustaa tuosta "opettaja" vaatimuksesta. Pienten ryhmille riittää jaettu opettaja, kunhan ne hoitajat ovat pysyviä ja vakituisia. Tuohon auttaisi parempi palkka. 

Vierailija
9/74 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armas maamme tekee kaikkensa syntyvyyden lopettmiseksi kokonaan. Nythän se vaan pienenee kovaa vauhtia. Hallitus antaa lisävauhtia tukien leikkauksilla.

Vierailija
10/74 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatus lähti käsistä kun alettiin huutamaan että kaikkea kaikille, yksilöllinen varhaiskasvatus jne. ja samalla säilötään 30+ lasta samaan tilaan....lapsia tulee ja menee päivisin ihan milloin vaan, sekä lomia pidetään ihan milloin vaan, mitään jatkuvuuttaa tai rytmiä ei ole. Olin suu auki eskarin vanhempian illassa kun yksi äiti kysyi että miten te valmennatte kouluun, kun tuo meidän poika on niin vilkas? Päiväkodin johtaja vastasi että täällä saa olla ihan niinkuin haluaa, että jotkut oppii parhaiten makaamalla mahallaan nurkassa tai jotenkin muuten kun kynän kanssa (ihan varmaan joo, mutta tuossa hyvä syy antaa lasten tehdä ihan mitä vaan, sitten ne jotka hyötyisi selkeistä rajoista failataan, samoin ne ketkä haluasivat hiljaisuudessa keskittyä) Sitten ihmetellään että koulussa ei ole mitään kuria. Itseohjaatuvuutta on vaikea olla, ilman että siihen olemiseen on joku malli. 

Vierailija
11/74 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei halua sinne hälinään töihin. Päiväkoti on äärimmäisen stressaava ympäristö. Hoitajilla on pahimmillaan 7-20 lasta yksin vastuulla joista osa erityislapsia.

Entisaikaan erityislapsia ei ollut. Silloin puhuttiin kurittomista lapsista ja lääke kurittomuuteen oli kurin tiukentaminen.

Vierailija
12/74 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelle pormestarina, voiko se muuta olla kuin vitsi?

Vierailija
13/74 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko kotona olevat vanhemmat hoitaa jälkikasvunsa ihan itse! Ei ne lapset oikeasti tartte mitään varhaiskasvatusta, se on vain rahastuskeino.

Vierailija
14/74 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on lto?

ohis

En osallistunut yhtään mihinkään vaan kysyin sinulta että mikä on lto vi tun aivokuollut re tardi.

Kylläpä kirjoitat ilkeästi.

Tämä viestini on ensimmäinen tähän ketjuun ja en minäkään pidä lyhenteiden käytöstä, jollei niitä ensin selitetä.

Tuon tiedän. Lto on lastentarhanopettaja.

Vierailija
15/74 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on lto?

ohis

Joo, ilmoitin asiattomaksi :D

Vierailija
16/74 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos näitä erityislapsia on niin miksei heille ole omaa ryhmää? Pilataan kaikkien oppiminen kun muut ei saa työrauhaa ja nämä erityislapset eivät saa tarpeeksi tukea.

Vierailija
17/74 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko kotona olevat vanhemmat hoitaa jälkikasvunsa ihan itse! Ei ne lapset oikeasti tartte mitään varhaiskasvatusta, se on vain rahastuskeino.

Helsingissähän painostetaan kaikin keinoin laittamaan lapset hoitoon viimeistään yksivuotiaina.

Vierailija
18/74 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen rahastuskeino. Kuntahan maksaa melkein koko hoidon.

Syynä lienee se, että varhaiskasvatuksen avulla muualta tulevat kotoutetaan kantislasten avulla ennen koulun alkua.

Vierailija
19/74 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisaikaan erityislapsia ei ollut. Silloin puhuttiin kurittomista lapsista ja lääke kurittomuuteen oli kurin tiukentaminen.

Tuo taisi olla sitä aikaa, kun oli "tarhat" missä työskenteli "tätejä" eikä varhaiskasvatuksesta oltu kuultukaan?

Vierailija
20/74 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Armas maamme tekee kaikkensa syntyvyyden lopettmiseksi kokonaan. Nythän se vaan pienenee kovaa vauhtia. Hallitus antaa lisävauhtia tukien leikkauksilla.

Persuilla on yksi tavoite, Suomen alasajo. Työttömät ja köyhät ne Aatunkin valtaan äänesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi