Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kellään muulla tullut suvun kanssa riitaa perinnöstä kieltäytymisestä?

Vierailija
31.07.2023 |

Kuulun kuolinpesään ja muut eivät halua että kieltäydyn perinnöstä. Itse haluaisin, mut sekin pitää tehdä "taistellen".

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet jo ottanut perinnön vastaan, et voi siitä enää kieltäytyä.

En ole vielä ryhtynyt perintöön. Olen ollut kyllä perunkirjoituksesta, mutta en ole vielä ryhtynyt perintöön. Lakimies sanoi että vielä on mahdollista kieltäytyä "täydellisesti" vai mikä se termi nyt oli.

Minä taas olen saanut sellaosen ohjeen, että perunkirjoitukseen osallistuminen on perintöön ryhtymistä.

Ohis, mutta eikö tuo ole vähän ihmisen oikeusturvan vastaista? Eikö ensin pitäisi saada tietää, mitä on perimässä, jotta tietää, mistä kieltäytyy? Omituista, että pitäisi kieltäytyä tai ottaa perintö vastaan sokkona.

No tätä minäkin olen miettinyt. Toisekseen ajattelin että perunkirjoitus tyyppi olisi kysynyt meiltä että halutaanko ottaa perintöä vastaan, voisihan jollain meillä olla rahaongelmia jolloin ei kannattaisi ottaa vastaan, mutta hän ei kysynyt, enkä itse jaksanut nostaa asiaa enää kun olin edeltävänä päivänä taistellen aiheesta muiden kuolinpesän osakkaiden kanssa niin olin henkisesti aivan rikki.

Minkä ikäinen olet?

En oikein ymmärrä tätä taistelua, eihän sinulla ole siinä mitään selittämistä tai keskustelemista. Ei kyse ole siitä, että joudut taistelemaan oikeutesi puolesta, koska ei ole yhtään mitään millä ne muut voisivat sinua mihinkään pakottaa.

Paitsi tietysti jos annat märinän, kitinän, nalkutuksen ja sen sellaisen vaikuttaa päätöksiisi. Siksi kysyin ikää, että oletko kovin nuori jos et ole vielä oppinut sitä, että koirat haukkuu mutta karavaani kulkee?

Vierailija
82/103 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tullut riitaa. Kun isäni kuoli ja kieltäydyin perinnöstä, äitini ja siskoni suuttuivat, koska siskoni joutui maksamaan isommat perintöverot. En välittänyt. Ei edes olisi ollut muuta jaettavaa kuin kerrostalo-osake. Osuuteni olisi mennyt lapsilleni, mutta hekin kieltäytyivät samasta perinnöstä.

Kun ex-mieheni kuoli, poikani kieltäytyi perinnöstä ja nosti vain isänsä henkivakuutuksen, koska oli sen edunsaaja. Velkainen pesä jäi leskelle.

Kieltäytyminen on yksinkertaista. Kirjallinen ilmoitus perunkirjoitukseen ja välit poikki niihin jotka vänkäävät vastaan.

Ei ole mahdollista kieltäytyä vain osasta perintöä. Eli esim kieltäytyä kiinteistöistä ja ottaa vain rahaa/vakuutusrahat.

Ei kukaan ole niin väittänytkään. Henkivakuutuksen edunsaajalla ei ole mitään tekemistä perinnön kanssa.

Pariskunnalla voi olla esim. avioehto, jolloin toinen ei peri, mutta se perimätön puoliso voi silti olla henkivakuutuksen edunsaaja. Tai naapurin kissa*, joka ei missään nimessä perisi mitään. Kaksi täysin eri asiaa, katsos.

Joku jaettu eläkevakuutusrahasto perinnön osana on eri asia kuin henkivakuutuksen edunsaaja, jos sitä ajattelit. Henkivakuutuksessa on kyse siitä, että vakuutuksen turvaama riski realisoitui, joten vakuutusyhtiö maksaa. Säästetty eläkevakuutusrahasto taas puretaan, kun tyyppi kuoli eikä sitä tule koskaan käyttämään, ja tämä raha sitten ON perintöä. Koska edunsaaja olisi ollut se edesmennyt.

-eri-

*Oikeasti naapurin kissa ei voi olla edunsaaja, koska ei ole oikeushenkilö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuolinpesästä voi enää kieltäytyä, vaan olet siihen sitoutunut perukirjoituksessa ja jos olisit halunnut kieltäytyä perinnöstä, se olisi pitänyt tehdä perukirjoituksessa.

Vierailija
84/103 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tullut riitaa. Kun isäni kuoli ja kieltäydyin perinnöstä, äitini ja siskoni suuttuivat, koska siskoni joutui maksamaan isommat perintöverot. En välittänyt. Ei edes olisi ollut muuta jaettavaa kuin kerrostalo-osake. Osuuteni olisi mennyt lapsilleni, mutta hekin kieltäytyivät samasta perinnöstä.

Kun ex-mieheni kuoli, poikani kieltäytyi perinnöstä ja nosti vain isänsä henkivakuutuksen, koska oli sen edunsaaja. Velkainen pesä jäi leskelle.

Kieltäytyminen on yksinkertaista. Kirjallinen ilmoitus perunkirjoitukseen ja välit poikki niihin jotka vänkäävät vastaan.

Ei ole mahdollista kieltäytyä vain osasta perintöä. Eli esim kieltäytyä kiinteistöistä ja ottaa vain rahaa/vakuutusrahat.

Vakuutusrahat eivät ole perintöä vaan vakuutusrahoja.

Tämän jutun yhteydestä päättelin että henkivakuutuksen korvaus on mennyt kuolinpesälle. Näin menetellään jos henkivakuutuksella ei ole muuta edunsaajaa. Silloin se on osa kuolinpesän jaettavia varoja..

Opettele lukemaan niin ei tarvitse päätellä. Lainaamassasi viestissä sanottiin aivan selvästi, että poika nosti henkivakuutusrahat, koska oli sen edunsaaja.

Turha tulla pätemään jos ei edes lue, mihin vastaa.

Vierailija
85/103 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä ryhtynyt perintöön. Olen ollut kyllä perunkirjoituksesta, mutta en ole vielä ryhtynyt perintöön. Lakimies sanoi että vielä on mahdollista kieltäytyä "täydellisesti" vai mikä se termi nyt oli.

Minä taas olen saanut sellaosen ohjeen, että perunkirjoitukseen osallistuminen on perintöön ryhtymistä.

Ohis, mutta eikö tuo ole vähän ihmisen oikeusturvan vastaista? Eikö ensin pitäisi saada tietää, mitä on perimässä, jotta tietää, mistä kieltäytyy? Omituista, että pitäisi kieltäytyä tai ottaa perintö vastaan sokkona.

No tätä minäkin olen miettinyt. Toisekseen ajattelin että perunkirjoitus tyyppi olisi kysynyt meiltä että halutaanko ottaa perintöä vastaan, voisihan jollain meillä olla rahaongelmia jolloin ei kannattaisi ottaa vastaan, mutta hän ei kysynyt, enkä itse jaksanut nostaa asiaa enää kun olin edeltävänä päivänä taistellen aiheesta muiden kuolinpesän osakkaiden kanssa niin olin henkisesti aivan rikki.

Minkä ikäinen olet?

En oikein ymmärrä tätä taistelua, eihän sinulla ole siinä mitään selittämistä tai keskustelemista. Ei kyse ole siitä, että joudut taistelemaan oikeutesi puolesta, koska ei ole yhtään mitään millä ne muut voisivat sinua mihinkään pakottaa.

Paitsi tietysti jos annat märinän, kitinän, nalkutuksen ja sen sellaisen vaikuttaa päätöksiisi. Siksi kysyin ikää, että oletko kovin nuori jos et ole vielä oppinut sitä, että koirat haukkuu mutta karavaani kulkee?

1. Olen joutunut kuulemaan vuosia näiden koirien haukkumista tämän perinnönjättäjän vuoksi, häneen minulla oli hyvät välit

2. Perinnönjättäjä kuoli yllättäen ja oli aivan painajaista järjestää hautajaisia näiden muiden kanssa.

3. En ole koskaan aikaisemmin ollut perijän osassa, joten en tiedä miten asiat käytännössä menee.

Tuon kaiken summa heikensi omaa arviointikykyäni, mutta kyllä minä nyt ymmärrän mitä minun tulee tehdä ja olen sen täällä kertonutkin pariin otteeseen, mutta tuossa kriisin keskellä oli vaikea nähdä kokonaisuutta. Minä tein sen mitä silloin pystyin, jos olisin tietänyt kaiken tämän mitä nyt tiedän, niin tottakai olisin perunkirjoituksessa kieltäytynyt heti ensimmäisenä.

Ja kyllä, olen nuori

Vierailija
86/103 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin taistellen? Ilmoitus riittää.

No onko kellään muulla menny välit siitä että on kieltäytynyt perinnöstä?

Kysymys kuuluu, mitä sinä siitä välität? Itse näkisin, että jos saat välit poikki niinkin pienellä hinnalla kuin perinnöstä kieltäytyminen on, pääset vähällä. Tuskinpa tuollaiset ihmiset tuovat mitään lisäarvoa elämääsi.

Nyrkkisääntö on: jos pelkäät, että välit menee poikki johonkin ihmiseen kun teet mitä haluat, go for it. Kukaan ei tarvitse elämäänsä ihmisiä, jotka uhkailevat välien pilaantumisella, jos teet mitä itse haluat, etkä mitä ne haluaa.

Ihminen, joka tekee mikä on itselleen hyväksi, ei ole itsekäs. Se, joka yrittää saada toisen toimimaan tämän omaa etua vastaan, sen sijaan on.

Olen samaa mieltä, että se hinta on pieni. Tulin tänne vähän purkamaan paineita ja on ollut kiva huomata miten kaikki ovat olleet sitä mieltä että se mitä minä teen ei kuulu muille, kun oon koko elämäni saanut kuulla kuinka tilivelvollinen minä olen joillekkin ihmisille. Tiedän, tosi typerää. Toisille tälläiset asiat ovat itsestään selviä, toiset oppii kantapäänkautta.

Vierailija
87/103 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ole niin väittänytkään. Henkivakuutuksen edunsaajalla ei ole mitään tekemistä perinnön kanssa.

Pariskunnalla voi olla esim. avioehto, jolloin toinen ei peri, mutta se perimätön puoliso voi silti olla henkivakuutuksen edunsaaja. Tai naapurin kissa*, joka ei missään nimessä perisi mitään. Kaksi täysin eri asiaa, katsos.

Joku jaettu eläkevakuutusrahasto perinnön osana on eri asia kuin henkivakuutuksen edunsaaja, jos sitä ajattelit. Henkivakuutuksessa on kyse siitä, että vakuutuksen turvaama riski realisoitui, joten vakuutusyhtiö maksaa. Säästetty eläkevakuutusrahasto taas puretaan, kun tyyppi kuoli eikä sitä tule koskaan käyttämään, ja tämä raha sitten ON perintöä. Koska edunsaaja olisi ollut se edesmennyt.

-eri-

*Oikeasti naapurin kissa ei voi olla edunsaaja, koska ei ole oikeushenkilö.

Eläkevakuutukseenkin voi liittyä henkivakuutus, jonka korvaussumma on eläkevakuutuksen suuruinen.

Vierailija
88/103 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se muiden halusta kiinni ole.

Ei olekkaan, mutta eikö olekkin käsittämätöntä miten jotkut voivat suuttua ja loukkaantua siitä ettet ota perintöä vastaam?

Vierailija
89/103 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Taistellen"

Minä: olen päättänyt kieltäytyä perinnöstä

Muut: Hei mutta entä jos blaa blaa blaa. Ota perintö vastaan

Minä: ei kun minä olen päättänyt kieltäytyä perinnöstä

Muut: oletko ihan varma?

Mä:olen minä. Tietääkö joku miten se tehdään?

Muut:mutta kun blää blää blää ota perintö vastaan

Maanittelua, vähättelyä, kiristystä, piikkittelyä

X100

......

Sovinnossa

Mä: olen päättänyt kieltäytyä perinnöstä

Muut: ok

Mä: tietääkö kukaan miten se tapahtuu?

Muut: ei ole varmoja mut se perunkirjoittaja varmasti tietää, kysy siltä

*perunkirjoituksessa*

Mä: miten kieltäytyminen tapahtuu?

Perunkirjoittaja: allekirjoita tämä

*allekirjoitan*

Loppu

Vierailija
90/103 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitat lakimiehelle kirjallisesti, että kieltäydyt perinnöstä. Se ei kuulu muille kuolinpesän osakkaille.

Näin siis on aikomus tehdä.

Aluksi olin soittanut yhdelle lakimiehelle joka neuvoi että pitää antaa kuolinpesän osakkaille paperit, mutta koska en luota siihen että he vievät asiaa eteenpäin, niin hommasin itselleni lakimiehen ja maksan nyt siitä ilosta että saan kieltäytyä perinnöstä

Mihin sä siinä sitä lakimiestä tarvitset? Kirjoitat lapun missä sanot että kieltäydyt sen ja sen perinnöstä ja päivämäärä ja allekirjoitus, ja toimitat sen perukirjan tekijälle, se menee sitten sen mukana verottajalle. Tietysti itselläsi pidät yhden paperin myös, kuten kaikki viralliset asiakirjat on useampia samanlaisia kappaleita jotta jokainen asian osapuoli saa omansa. Voithan sinä kirjoittaa niitä lappuja vaikka miten monta, ja toimittaa jokaiselle jota asia kiinnostaa, myös verottajalle. Ja asian varmistamiseksi asiakirjaan kaksi todistajaa.

Tuo ei riitä, pitää olla myös DVV:ltä tilattu sukuselvitys perinnöstä kieltäytymistä varten (tai jos on srk:n jäsen, niin seurakunnasta). Tämän tulisi olla tehtynä jo ennen perunkirjoitusta, koska sen jälkeen perinnöstä luopuminen on aidosti hankalaa.

Järkevämpää olisi maksaa perintövero ja lahjoittaa osuus muille pesän osakkaille. Veroahan ei ole, jos pesällä ei ole mitään arvoa.

Se pitää tietysti olla kaikilta pesän osakkailta muutenkin, ja sittenhän tieto laitetaan perukirjaan jos joku kieltäytyy. Mutta sehän ei ole sen henkilön tehtävä joka kieltäytyy vaan perukirjan tekijä hommaa ne todistukset ketkä kuuluu kuolinpesän osakkaiksi eli ovat perillisiä.

Vierailija
91/103 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä saat kutsun perunkirjoitustilaisuuteen, jos olet perillinen. Silloin voit ilmoittaa perunkirjoituksen tekijälle, että luovut perinnöstä. Ja siitä vielä kopio verottajalle, niin pitäisi olla pätevä ilman mitään taistelua.

Eli kertaus vielä

1. Sain kutsun perunkirjoitukseen

2.kysyin lakimieheltä miten kieltäydytään vastaus: kirjallinen ilmoitus muille

3.taistelin asiasta muiden perillisten kanssa ja "hävisin"

4.varmistin lakimieheltä että voin kieltäytyä perunkirjoituksen jälkeen.

5.osallistuin perunkirjoituksen.

6. Perunkirjoituksen lopulla kun muut olivat menneet, kysyin milloin pitää kieltäytyä, vastaus: olisi pitänyt jo

7. Soitto lakimiehelle, vastaus: voi kieltäytyä vielä.

8. Aika varattu lakimiehen tapaamiseen

Eli istuit vaan hiljaa perunkirjoituksessa ja laitoit nimesi alle perukirjaan jossa hyväksyt sen, vaikka siitä puuttui tieto että kieltäydyt? Mitä helvettiä? Mikä idiootti se lakimies oli?

Vierailija
92/103 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuolinpesästä voi enää kieltäytyä, vaan olet siihen sitoutunut perukirjoituksessa ja jos olisit halunnut kieltäytyä perinnöstä, se olisi pitänyt tehdä perukirjoituksessa.

Kyllä voi. Perukirja on tehtävä kaikille, myös niille, joiden kuolinpesää ei jaeta.

Vierailija
93/103 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä saat kutsun perunkirjoitustilaisuuteen, jos olet perillinen. Silloin voit ilmoittaa perunkirjoituksen tekijälle, että luovut perinnöstä. Ja siitä vielä kopio verottajalle, niin pitäisi olla pätevä ilman mitään taistelua.

Eli kertaus vielä

6. Perunkirjoituksen lopulla kun muut olivat menneet, kysyin milloin pitää kieltäytyä, vastaus: olisi pitänyt jo

Eli istuit vaan hiljaa perunkirjoituksessa ja laitoit nimesi alle perukirjaan jossa hyväksyt sen, vaikka siitä puuttui tieto että kieltäydyt? Mitä helvettiä? Mikä idiootti se lakimies oli?

Laitoin nimen että olin ollut läsnä siellä tilaisuudessa, se oli vähän eri kuin että olisin ollut todistaja. Lakimies oli erimies kuin tuo perunkirjoittaja ja minä siis ajattelin että minulta kysyttäisiin jossain vaiheessa että haluanko ylipäätään osallistua perintöön, koska ei kaikkien kannata ottaa perintöä vastaan jos itsellään on rahaongelmia.

Ja siis tosiaan olin ollut henkisesti tosi rikki ja väsynyt läheisenpoismenosta, painajaismaisesta hautajaisjärjestelyistä, sekä noista "taisteluista" muiden periöiden kanssa että en ajatellut siinä hetkessä kirkkaasti enkä tosiaan tiennyt siinä hetkessä kaikkea sitä mitä nyt tiedän.

Vierailija
94/103 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitat lakimiehelle kirjallisesti, että kieltäydyt perinnöstä. Se ei kuulu muille kuolinpesän osakkaille.

Näin siis on aikomus tehdä.

Aluksi olin soittanut yhdelle lakimiehelle joka neuvoi että pitää antaa kuolinpesän osakkaille paperit, mutta koska en luota siihen että he vievät asiaa eteenpäin, niin hommasin itselleni lakimiehen ja maksan nyt siitä ilosta että saan kieltäytyä perinnöstä

Mihin sä siinä sitä lakimiestä tarvitset? Kirjoitat lapun missä sanot että kieltäydyt sen ja sen perinnöstä ja päivämäärä ja allekirjoitus, ja toimitat sen perukirjan tekijälle, se menee sitten sen mukana verottajalle. Tietysti itselläsi pidät yhden paperin myös, kuten kaikki viralliset asiakirjat on useampia samanlaisia kappaleita jotta jokainen asian osapuoli saa omansa. Voithan sinä kirjoittaa niitä lappuja vaikka miten monta, ja toimittaa jokaiselle jota asia kiinnostaa, myös verottajalle. Ja asian varmistamiseksi asiakirjaan kaksi todistajaa.

Tuo ei riitä, pitää olla myös DVV:ltä tilattu sukuselvitys perinnöstä kieltäytymistä varten (tai jos on srk:n jäsen, niin seurakunnasta). Tämän tulisi olla tehtynä jo ennen perunkirjoitusta, koska sen jälkeen perinnöstä luopuminen on aidosti hankalaa.

Järkevämpää olisi maksaa perintövero ja lahjoittaa osuus muille pesän osakkaille. Veroahan ei ole, jos pesällä ei ole mitään arvoa.

Se pitää tietysti olla kaikilta pesän osakkailta muutenkin, ja sittenhän tieto laitetaan perukirjaan jos joku kieltäytyy. Mutta sehän ei ole sen henkilön tehtävä joka kieltäytyy vaan perukirjan tekijä hommaa ne todistukset ketkä kuuluu kuolinpesän osakkaiksi eli ovat perillisiä.

Edellinen tarkoitti varmaan, että tarvitaan selvitys _kieltäytyjän_ tilalle tulevien kieltäytyjän perillisten selvittämiseksi. Ei siis sen vainajan.

Vierailija
95/103 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kertaus vielä

Laitoin nimen että olin ollut läsnä siellä tilaisuudessa, se oli vähän eri kuin että olisin ollut todistaja. Lakimies oli erimies kuin tuo perunkirjoittaja ja minä siis ajattelin että minulta kysyttäisiin jossain vaiheessa että haluanko ylipäätään osallistua perintöön, koska ei kaikkien kannata ottaa perintöä vastaan jos itsellään on rahaongelmia.

Ja siis tosiaan olin ollut henkisesti tosi rikki ja väsynyt läheisenpoismenosta, painajaismaisesta hautajaisjärjestelyistä, sekä noista "taisteluista" muiden periöiden kanssa että en ajatellut siinä hetkessä kirkkaasti enkä tosiaan tiennyt siinä hetkessä kaikkea sitä mitä nyt tiedän.

Tietenkin on ymmärrettävää että voi  olla monenlaisia henkilökohtaisia vaikeuksia ja onglemia hoitaa asioita hankalien sukulaisten kanssa. Mutta juridiset kuviot eivät valitettavasti ota huomioon tuollaisia asioista vaan kyllä ne asiat pitäisi pystyä aina hoitamaan kaikkien sääntöjen mukaan. Jos itsellä ei ole voimia niin kannattaa pyytää tueksi vaikka joku hyvä ystävä, puoliso tai vaikka lakimies niin saa vähän perspektiiviä asioihin eikä alistu liian helposti ylikävellyksi.

Vierailija
96/103 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Taistellen"

Minä: olen päättänyt kieltäytyä perinnöstä

Muut: Hei mutta entä jos blaa blaa blaa. Ota perintö vastaan

Minä: ei kun minä olen päättänyt kieltäytyä perinnöstä

Muut: oletko ihan varma?

Mä:olen minä. Tietääkö joku miten se tehdään?

Muut:mutta kun blää blää blää ota perintö vastaan

Maanittelua, vähättelyä, kiristystä, piikkittelyä

X100

......

Sovinnossa

Mä: olen päättänyt kieltäytyä perinnöstä

Muut: ok

Mä: tietääkö kukaan miten se tapahtuu?

Muut: ei ole varmoja mut se perunkirjoittaja varmasti tietää, kysy siltä

*perunkirjoituksessa*

Mä: miten kieltäytyminen tapahtuu?

Perunkirjoittaja: allekirjoita tämä

*allekirjoitan*

Loppu

Opiskele netissä 2min miten perinnöstä luovutaan.

Printtaa luopumislomake.

Täytä ja allekirjoita.

Toimitä pesää hoitavalle.

Älä kysele tai neuvottele kenenkään kanssa mitään.

Asia hoidettu ja aikaa kului vartti.

Vierailija
97/103 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, erään mielestä kieltäytymällä jätin asioiden hoitamisen kesken. Omasta mielestäni hoidin asian loppuun asti juuri sillä kieltäytymisellä. Ei siitä kylläkään pientä sanasotaa kummempaa tullut.

Vierailija
98/103 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kertaus vielä

Tietenkin on ymmärrettävää että voi  olla monenlaisia henkilökohtaisia vaikeuksia ja onglemia hoitaa asioita hankalien sukulaisten kanssa. Mutta juridiset kuviot eivät valitettavasti ota huomioon tuollaisia asioista vaan kyllä ne asiat pitäisi pystyä aina hoitamaan kaikkien sääntöjen mukaan. Jos itsellä ei ole voimia niin kannattaa pyytää tueksi vaikka joku hyvä ystävä, puoliso tai vaikka lakimies niin saa vähän perspektiiviä asioihin eikä alistu liian helposti ylikävellyksi.

Joo ymmärrän ettei ihmissuhdekuvioita oteta lukuun, otin ne vain esille kun jotkut kysyivät miksi olen toiminut niin erikoisella tavalla ja joo asiat pitää tehdä kaikkien sääntöjen mukaan, siksi pelaan varmanpäälle ja otin itselleni juristin.

Vierailija
99/103 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

PERINNÖN saaminen on vienyt yhä useamman suomalaisen taloudellisiin vaikeuksiin. Vuonna 2019 noin 4 miljoonan euron edestä perintöveroja päätyi ulosottoon, mutta viime vuonna määrä olis kasvanut jo lähes 12 miljoonaan euroon, kertoo Helsingin Sanomat Verohallinnon tietojen perusteella.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009503023.html

Vierailija
100/103 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kenelle lakimiehelle?

Luuletko tollo, että tavallisissa kuolinpesissä on joku LAKIMIES?

Ja jos on, kuka sen maksaa, kun heidän tuntiveloituksensa on lähemmäs 300 euroa.

Kallista palkata itselleen lakimies, jos tuleva perintö on pieni.

Et ole koskaan ollut minkään kuolinpesän osakas, jos olisit, et noin typeriä kommentteja tänne heittelisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän