Onko kellään muulla tullut suvun kanssa riitaa perinnöstä kieltäytymisestä?
Kuulun kuolinpesään ja muut eivät halua että kieltäydyn perinnöstä. Itse haluaisin, mut sekin pitää tehdä "taistellen".
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet jo ottanut perinnön vastaan, et voi siitä enää kieltäytyä.
En ole vielä ryhtynyt perintöön. Olen ollut kyllä perunkirjoituksesta, mutta en ole vielä ryhtynyt perintöön. Lakimies sanoi että vielä on mahdollista kieltäytyä "täydellisesti" vai mikä se termi nyt oli.
Ilmoitat lakimiehelle kirjallisesti, että kieltäydyt perinnöstä. Se ei kuulu muille kuolinpesän osakkaille.
Näin siis on aikomus tehdä.
Aluksi olin soittanut yhdelle lakimiehelle joka neuvoi että pitää antaa kuolinpesän osakkaille paperit, mutta koska en luota siihen että he vievät asiaa eteenpäin, niin hommasin itselleni lakimiehen ja maksan nyt siitä ilosta että saan kieltäytyä perinnöstä
Onko sulla perillisiä? Jos luovut perinnöstä, meneekö perintösi heille? Mitä omaisuutta perintö on, onko se helppo muuttaa rahaksi?
Vierailija kirjoitti:
Kieltäytymisestä tulee hirveä paperisotku joten siksi monet eivät halua jonkun kieltäytyvän. Kokemusta on ja silloin päädyttiin, että kaikki ottaa omansa ja laittaa vaikka hyväntekeväisyyteen jos ei rahoja halua ja myy osuutensa eurolla muille jälkikäteen. Kieltäytymisellä tienaa vain lakimiehet.
Jos kieltäytyy perinnöstä niin se osuus menee sitten kieltäytyjän perillisille. Aivan hullua olla kieltäytymättä jos itse ei perintöä halua, menee tuplaverot jos sen perinnön haluaa ohjata esim lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vattuako se muille kuuluu otatko perintöä vastaan vai et?
Ei se kuulukaan. Olen vuosikausia koittanut takoa näiden ihmisten päähän että olen aikuinen ihminen ja elän omaa elämääni ja olen itse vastuussa omista teoistani jne, mutta he eivät ole koskaan ymmärtäneet. Kuvittelevat että minun pitää kaikessa kysyä heidän lupaa. Olen ollu yhteyksissä vain tämän perinnönjättäjän kanssa, mutta nyt kun hän on poissa niin minulla ei ole enää mitään syytä pitää heihin yhteyttä tai olla tekemisissä.
Kuulostaa nyt kyllä todella erikoiselta. Et ole ollut heidän kanssaan yhteydessä, siis omien perheenjäsentesi tai hyvin lähisukulaisten kun kerran perillinen olet, ja silti olet vuosia takonut heidän päähänsä jotain...? Miksi kuvittelevat että sinun pitäisi kysyä omiin asioihisi lupia heiltä, kun et ole kysellyt...?
Oli tarkoitus kirjoittaa "olen ollut heihin yhteyksissä vain tämän perinnönjättäjän kautta/takia"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä ryhtynyt perintöön. Olen ollut kyllä perunkirjoituksesta, mutta en ole vielä ryhtynyt perintöön. Lakimies sanoi että vielä on mahdollista kieltäytyä "täydellisesti" vai mikä se termi nyt oli.
Ilmoitat lakimiehelle kirjallisesti, että kieltäydyt perinnöstä. Se ei kuulu muille kuolinpesän osakkaille.
Aluksi olin soittanut yhdelle lakimiehelle joka neuvoi että pitää antaa kuolinpesän osakkaille paperit, mutta koska en luota siihen että he vievät asiaa eteenpäin, niin hommasin itselleni lakimiehen ja maksan nyt siitä ilosta että saan kieltäytyä perinnöstä
Mihin sä siinä sitä lakimiestä tarvitset? Kirjoitat lapun missä sanot että kieltäydyt sen ja sen perinnöstä ja päivämäärä ja allekirjoitus, ja toimitat sen perukirjan tekijälle, se menee sitten sen mukana verottajalle. Tietysti itselläsi pidät yhden paperin myös, kuten kaikki viralliset asiakirjat on useampia samanlaisia kappaleita jotta jokainen asian osapuoli saa omansa. Voithan sinä kirjoittaa niitä lappuja vaikka miten monta, ja toimittaa jokaiselle jota asia kiinnostaa, myös verottajalle. Ja asian varmistamiseksi asiakirjaan kaksi todistajaa.
Vierailija kirjoitti:
Arvaa vaan miten monta kertaa. Aina kun kyseessä on köyhä sukulainen, jolta jää puolilahko mökki/talo, jota ei saa myydyksi millään. Aina kun on sukulainen, jonka omaisuutta on mahdotonta jakaa tasan kenekään kesken, koska omaisuuden myyminen vie vuosikymmeniä ja ei todennäköisesti edes onnistu.
Aina kun sukulaiset päättävät haluta perinnöstä jonkun tietyn osan, mutta eivät sitten halua jotain muuta osaa, jota kukaan muukaan ei halua.
Olen tähän mennessä taistellut ainakin 20 perinnöstä eroon ja rankaa on ollut.
Hyvät ihmiset kun vanhenette myykää omaisuutenne ennen sitä ja älkää jättäkö asioita perikunnan hoidettavaksi
Perinnöstä ei voi kieltäytyä osittain. Eli joko kokonaan tai sitten ei ollenkaan. Jos on osakkeita ja laho mökki niin ei voi valita että otan osakkeet mutta en mökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aluksi olin soittanut yhdelle lakimiehelle joka neuvoi että pitää antaa kuolinpesän osakkaille paperit, mutta koska en luota siihen että he vievät asiaa eteenpäin, niin hommasin itselleni lakimiehen ja maksan nyt siitä ilosta että saan kieltäytyä perinnöstäOnko sulla perillisiä? Jos luovut perinnöstä, meneekö perintösi heille? Mitä omaisuutta perintö on, onko se helppo muuttaa rahaksi?
Ei ole perillisiä, ja on periaatteessa helppo muuttaa rahaksi, mutta pesän osakkaat eivät halua että muuttaisin omaa osuuttani(jota siis ei ole vielä mitenkään määritelty) rahaksi. He haluavat että pidän osuuteni ja että he voisivat minun kauttani hallita sitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaa vaan miten monta kertaa. Aina kun kyseessä on köyhä sukulainen, jolta jää puolilahko mökki/talo, jota ei saa myydyksi millään. Aina kun on sukulainen, jonka omaisuutta on mahdotonta jakaa tasan kenekään kesken, koska omaisuuden myyminen vie vuosikymmeniä ja ei todennäköisesti edes onnistu.
Aina kun sukulaiset päättävät haluta perinnöstä jonkun tietyn osan, mutta eivät sitten halua jotain muuta osaa, jota kukaan muukaan ei halua.
Lakiosaa voi vaatia
Olen tähän mennessä taistellut ainakin 20 perinnöstä eroon ja rankaa on ollut.Hyvät ihmiset kun vanhenette myykää omaisuutenne ennen sitä ja älkää jättäkö asioita perikunnan hoidettavaksi
Perinnöstä ei voi kieltäytyä osittain. Eli joko kokonaan tai sitten ei ollenkaan. Jos on osakkeita ja laho mökki niin ei voi valita että otan osakkeet mutta en mökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aluksi olin soittanut yhdelle lakimiehelle joka neuvoi että pitää antaa kuolinpesän osakkaille paperit, mutta koska en luota siihen että he vievät asiaa eteenpäin, niin hommasin itselleni lakimiehen ja maksan nyt siitä ilosta että saan kieltäytyä perinnöstäMihin sä siinä sitä lakimiestä tarvitset? Kirjoitat lapun missä sanot että kieltäydyt sen ja sen perinnöstä ja päivämäärä ja allekirjoitus, ja toimitat sen perukirjan tekijälle, se menee sitten sen mukana verottajalle. Tietysti itselläsi pidät yhden paperin myös, kuten kaikki viralliset asiakirjat on useampia samanlaisia kappaleita jotta jokainen asian osapuoli saa omansa. Voithan sinä kirjoittaa niitä lappuja vaikka miten monta, ja toimittaa jokaiselle jota asia kiinnostaa, myös verottajalle. Ja asian varmistamiseksi asiakirjaan kaksi todistajaa.
Ennen perunkirjoitusta olin soittanut lakimiehelle varmistaakseni että perunkirjoituksen jälkeen voi kieltäytyä, kun olin perunkirjoituksessa, kysyin siinä lopussa kun muu olivat menneet ulos, että milloin pitää kieltäytyä, niin hän vastasi että nyt olisi pitänyt kieltäytyä.
Olen nyt päättänyt ottaa itselleni lakimiehen joka hoitaa asian puolestani ja lähettää niitä lappuja niille ketä tämä asia koskee ja ketä kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
On tullut riitaa. Kun isäni kuoli ja kieltäydyin perinnöstä, äitini ja siskoni suuttuivat, koska siskoni joutui maksamaan isommat perintöverot. En välittänyt. Ei edes olisi ollut muuta jaettavaa kuin kerrostalo-osake. Osuuteni olisi mennyt lapsilleni, mutta hekin kieltäytyivät samasta perinnöstä.
Kun ex-mieheni kuoli, poikani kieltäytyi perinnöstä ja nosti vain isänsä henkivakuutuksen, koska oli sen edunsaaja. Velkainen pesä jäi leskelle.
Kieltäytyminen on yksinkertaista. Kirjallinen ilmoitus perunkirjoitukseen ja välit poikki niihin jotka vänkäävät vastaan.
Ei ole mahdollista kieltäytyä vain osasta perintöä. Eli esim kieltäytyä kiinteistöistä ja ottaa vain rahaa/vakuutusrahat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitää ilmoittaa muille osakkaille, että mitä teet?
Näin minua ohjeistettiin tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen saanut sellaosen ohjeen, että perunkirjoitukseen osallistuminen on perintöön ryhtymistä.
No ei ole. Perunkirjoitus on vainajan velkojen ja varojen luetteloiminen, sillä ei ole perinnönjaon kanssa mitään tekemistä muuta kuin siitä selviää mitä mahdollisesti jaetaan ja kenelle. Eihän ennen sitä edes tiedetä keitä mahdollisesssa testamentissa on mainittu.
Veljeni ei ole vieläkään antanut anteeksi että kieltäydyin perinnöstä. Samapa tuo minulle koska tein oman elämäni kannalta parhaan ratkaisun. Perintö josta ei pääse millään eroon eli joskus ennen sotia rakennettu talo syrjäseudulla itärajan vieressä. Käytännössä alkuperäiskuntoinen. Pihapiiri täynnä romua. Veljeni ei voinut kieltäytyä kun hällä oli silloin vielä alaikäisiä lapsia. Minulla ei lapsia joten kyseistä kiviriippaa kieltäydyin jakamasta hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tullut riitaa. Kun isäni kuoli ja kieltäydyin perinnöstä, äitini ja siskoni suuttuivat, koska siskoni joutui maksamaan isommat perintöverot. En välittänyt. Ei edes olisi ollut muuta jaettavaa kuin kerrostalo-osake. Osuuteni olisi mennyt lapsilleni, mutta hekin kieltäytyivät samasta perinnöstä.
Kun ex-mieheni kuoli, poikani kieltäytyi perinnöstä ja nosti vain isänsä henkivakuutuksen, koska oli sen edunsaaja. Velkainen pesä jäi leskelle.
Kieltäytyminen on yksinkertaista. Kirjallinen ilmoitus perunkirjoitukseen ja välit poikki niihin jotka vänkäävät vastaan.
Ei ole mahdollista kieltäytyä vain osasta perintöä. Eli esim kieltäytyä kiinteistöistä ja ottaa vain rahaa/vakuutusrahat.
Vakuutusrahat eivät ole perintöä vaan vakuutusrahoja.
Vierailija kirjoitti:
Veljeni ei ole vieläkään antanut anteeksi että kieltäydyin perinnöstä. Samapa tuo minulle koska tein oman elämäni kannalta parhaan ratkaisun. Perintö josta ei pääse millään eroon eli joskus ennen sotia rakennettu talo syrjäseudulla itärajan vieressä. Käytännössä alkuperäiskuntoinen. Pihapiiri täynnä romua. Veljeni ei voinut kieltäytyä kun hällä oli silloin vielä alaikäisiä lapsia. Minulla ei lapsia joten kyseistä kiviriippaa kieltäydyin jakamasta hänen kanssaan.
Kyllä se kieltäytyminen onnistuu alaikäiseltäkin. Vaatii vain viranomaisen luvan ja tuollaisen murheenkryynin kanssa sellainen pitäisi kyllä onnistua. Viranomainen siis katsoo asiaa ja päättää onko lapsen edun mukaista kieltäytyä.
On rohkaisevaa lukea niiden kirjoituksia jotka ovat pitäneet oman puolensa näissä perintöasioissa. Kiitos myös muillekkin kun olette osallistuneet tähän keskusteluun. On hienoa että teille on itsestään selvää että omay asiat eivät kuulu muille, itselleni tämä on vielä vähän uusi asia. Tai olen aikaisemminkin ymmärtänyt sen, mutta nyt olen vasta siinä pisteessä että voin katkaista välit. Aikaisemmin sorruin yhä uudestaan ja uudestaan perustelemaan asioitani muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat kutsun perunkirjoitustilaisuuteen, jos olet perillinen. Silloin voit ilmoittaa perunkirjoituksen tekijälle, että luovut perinnöstä. Ja siitä vielä kopio verottajalle, niin pitäisi olla pätevä ilman mitään taistelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se muiden halusta kiinni ole.
Mutta jos kieltäytyminen pitää kirjallisena antaa muille jotka eivät halua minun lähtevän, niin mikään ei takaa sitä että he ottavat sitä kieltäytymistä todesta. Todennäköisesti vaan kehystävät sen ja laittavat sen seinilleen.
Ei sitä tarvitse kuolinpesän osallisille antaa.
Minä olen ymmärtänyt että pitää.
Ei pidä. Ei tarvitse muiden lupaa. Pesänjakajalle ilmoitus.
EI kaikissa kuolinpesistä ole mitään pesänjakajia, siis virallisia
Saattaa vain olla yksi henkilö pesänhoitajana, joka järjestää perunkirjoituksen ja hoitaa vainajan asioita.
Pesänjakajia on AINA käräjäoikeudet määräämä, ja sellainen on vain riitaisissa ja suurissa perintöasioissa.
Pesänjakaja laskuttaa työstään kuolinpesää, perijöitä, ja on tosi kallis asioden hoitaja.
Miten sitten kuolinpesä jaetaan jos ei ole virallista jakajaa?
Pari vuotta sitten pesänhoitajana, valtakirjoilla myin omaisuuden jokaisen hyväksyttyä ko. Kaupat. Sitten pankkiin ja rahat yhtä suureen seitsemään osaan jotka virkailija nakutti menemään kullekin ja lopetti tilin. Veronpalautukset oli odotettu tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitää ilmoittaa muille osakkaille, että mitä teet?
Näin minua ohjeistettiin tekemään.
Kuka ohjeisti, naapurin Kaisako? Ei tarvitse ilmoittaa kuin verottajalle ja hyvä olisi olla tiedossa jo perunkirjoituksessa, koska silloin se olisi ajoissa tiedossa.
Mutta tottahan se on, että eihän muut osakkaat tiedä tehdä perinnönjakoa ilman sinua, jos et ole siitä ilmoittanut vähintään pesänjakajalle, jos sellainen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat kutsun perunkirjoitustilaisuuteen, jos olet perillinen. Silloin voit ilmoittaa perunkirjoituksen tekijälle, että luovut perinnöstä. Ja siitä vielä kopio verottajalle, niin pitäisi olla pätevä ilman mitään taistelua.
Eli kertaus vielä
1. Sain kutsun perunkirjoitukseen
2.kysyin lakimieheltä miten kieltäydytään vastaus: kirjallinen ilmoitus muille
3.taistelin asiasta muiden perillisten kanssa ja "hävisin"
4.varmistin lakimieheltä että voin kieltäytyä perunkirjoituksen jälkeen.
5.osallistuin perunkirjoituksen.
6. Perunkirjoituksen lopulla kun muut olivat menneet, kysyin milloin pitää kieltäytyä, vastaus: olisi pitänyt jo
7. Soitto lakimiehelle, vastaus: voi kieltäytyä vielä.
8. Aika varattu lakimiehen tapaamiseen
Perunkirjoituksessa käydään läpi kuolinpesän varat ja velat. Aina ei ole mitään perittävää, mutta kuolinpesän osakkaiden täytyy osallistua perunkirjoitukseen vähintään valtakirjalla, tai jos kieltäytyy perinnöstä, ilmoittaa siitä etukäteen.