CVn aukot ja työllistyminen
Haluaisin työllistyä, mutta iso ongelma kohdallani on se, että minulla on isoja aukkoja CVssä mielenterveysongelmien takia. Työhistoriani on täynnä pätkätöitä, koska olen opiskellut ja tehnyt lähinnä osa-aikaista hommaa. Sitten pää hajosi,enkä käynyt ollenkaan töissä tai opiskellut. Yliopisto-opinnot siis kesken ja vaikea lähteä etenemään tästä mihinkään. En usko että valmistuisin ja nyt haluan vaan työn jolla voi elättää itsensä. Miten selitän aukot CVssä? Pitäisikö olla rehellinen?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kertonut ikääsi mutta kesken jääneet opinnot ja pätkätyötä silloin tällöin ei kyllä hyvältä kuullosta. Valitettavasti kohdallasi realistisen vaihtoehto lienee palkkatuettu puolenvuoden-vuoden diili kunhan olet oikeutettu palkkatukeen.
Mulla on kaks keskenjäänyttä tutkintoa ja tein palkkatyötä ekan kerran 25-vuotiaana, cv:n mukaan 26-vuotiaana kun meni sukset ristiin tuon toisen paikan kanssa ja en viitsi karhuta työtodistuksia kun oli niin pätkittäinen työ. Nyt oon vakityössä ja palkka melkein 5000 :)
No kakskutosena palkkatyön aloittaminen on täysin normaalia. Vähän eri juttu kuin aloittaa esim nelikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kertonut ikääsi mutta kesken jääneet opinnot ja pätkätyötä silloin tällöin ei kyllä hyvältä kuullosta. Valitettavasti kohdallasi realistisen vaihtoehto lienee palkkatuettu puolenvuoden-vuoden diili kunhan olet oikeutettu palkkatukeen.
Mulla on kaks keskenjäänyttä tutkintoa ja tein palkkatyötä ekan kerran 25-vuotiaana, cv:n mukaan 26-vuotiaana kun meni sukset ristiin tuon toisen paikan kanssa ja en viitsi karhuta työtodistuksia kun oli niin pätkittäinen työ. Nyt oon vakityössä ja palkka melkein 5000 :)
No kakskutosena palkkatyön aloittaminen on täysin normaalia. Vähän eri juttu kuin aloittaa esim nelikymppisenä.
En tunne ketään muuta mun ikästä joka ei olisi tehnyt päivääkään palkallista työtä (ei siis edes kesätyötä) tuohon ikään mennessä, mutta kiva kuulla että olenkin normaali.
Mulla on korkeakoulututkinto ja pitkiäkin työpätkiä, mutta myös aukkoja CV:ssä. Oon asunu useampaan otteeseen ulkomailla ja reppureissannut yhteensä 7 vuotta.
Aikoinaan mua peloteltiin, että kukaan ei mua noilla aukoilla palkkaa, jos vaan pyörin maailmalla, vaan toisin kävi. Aina oon saanut töitä halutessani nopeasti.
Asioiden esittämistavallakin on paljon väliä. Esim. sanooko olleensa hukassa elämänsä kanssa haahuilemassa vai halunnut uusia kokemuksia ja parantaa vaikkapa kielitaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CV:n aukoilla ei oman kokemukseni mukaan ole juuri merkitystä. Niiden vahingollisuutta liioitellaan vahvasti, luultavasti sellaisten toimesta jotka eivät jostain muusta syystä työllisty. Minulla on cv reikäjuustoa, mutta silti olen saanut käytännössä aina töitä kun olen halunnut. Toki olen korkeakoulutettu ja minulla on aukoista huolimatta oikein hyvä työhistoria. Isompi ongelma ap:lla on se varsinainen osaaminen, tai sen puute, kun ei ilmeisesti ole mitään tutkintoakaan. Korjaisin sen asian ihan ensin.
Hienoa kuulla että ne aukot eivät sinällään ole olleet ongelma. Olet varmasti ihan oikeassa siinä että tarvitsisin tutkinnon, mutta minusta ei ole kyhäämään gradua valmiiksi. Pitäisi varmaan opiskella joku lyhyt tutkinto.
Tämä kommentti kertoo, että et ole kyvykäs työelämään. Mt taustaa, hommat jääneet kesken ja vaikka sanoit, että mieli on nyt kunnossa, niin päättäväisyys asioiden loppuun saattamiseksi puuttuu täysin. Elämässä ei voi mennä sieltä, missä aita on matalin..tai voi, mutta silloin ne on niitä tuettuja työkokeiluita, tukia ja työkyvyttömyyseläkeosastolle meneviä vaihtoehtoja. Jos haluat ja olet sitä mieltä, että pärjäät, niin hoida keskeneräiset asiat kunnialla loppuun. Lyhytkin tutkinto sisältää mahdollisesti jotain ikävämpää ja puuduttavampaa tehtävää. Elämä ei ole pelkkää helppoa ja mukavaa tekemistä, joten jos asenne on en pysty en saa aikaiseksi niin silloin ei kannata mennä niihin kunnon töihinkään muiden taakaksi.
Niputa cv:ssä pätkätyöt, esim: "2008-2020 ravintola-alan keikka- ja kausiluontoiset työt, useita työnantajia. 2005-2007 ja 2021 eteenpäin siivousalan työt, useita työnantajia". Lisäksi "olen opiskellut xx alan tutkintoa töiden ohella" selittämään opintojen kestoa. Jos sinulla on lapsia, sen voi lisätä hakemukseen aukkoja selittämään, "nyt lasten ollessa kouluikäisiä haluaisin löytää kokoaikaisemman työn".
Voit aivan hyvin todeta että saatavilla olleet työt ovat olleet niin heikkoja tarjouksia, että olet katsonut paremmaksi käyttää sosiaaliturvaa. Työnantaja yrittää tehdä siitä moraalikysymyksen, sinä voit todeta sen olevan vain looginen seuraus.
Jos kyse on ihan oikeasta työnantajasta jolla on oikeat tarpeet palkata joku, kyllä sellainen työnantaja selvittää myös sen onko sinulla ne oikeat kyvyt siihen tehtävään mihin tekijää tarvitaan, ja CV työhistorian puutteineen ei välttämättä ole se paras eikä ainoa tapa jolla asia selvitetään.
Älä tee mitään alehintasopimuksia, jos sellaiseen taivut, niissä tulet sitten pysymään ikuisesti. Työnantajalta löytyy kyllä aina veruke siihen, miksi ei juuri nyt voisi maksaa normaalia palkkaa, sinä voit ihan hyvin todeta että se on juuri se syy miksi ei työtäkään sitten valitettavasti voi tehdä vaan sen sijasta käytetään sosiaaliturvaa kunnes maksuhalut ja sopimushalut jälleen löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Niputa cv:ssä pätkätyöt, esim: "2008-2020 ravintola-alan keikka- ja kausiluontoiset työt, useita työnantajia. 2005-2007 ja 2021 eteenpäin siivousalan työt, useita työnantajia". Lisäksi "olen opiskellut xx alan tutkintoa töiden ohella" selittämään opintojen kestoa. Jos sinulla on lapsia, sen voi lisätä hakemukseen aukkoja selittämään, "nyt lasten ollessa kouluikäisiä haluaisin löytää kokoaikaisemman työn".
Joo ne useat työnantajat pitäisi kyllä mainitakin, vähintään kuukauden tarkkoine päivämäärineen. Ei ne rekrytoijat ihan niiiin tyhmiä ole että tuo menisi läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CV:n aukoilla ei oman kokemukseni mukaan ole juuri merkitystä. Niiden vahingollisuutta liioitellaan vahvasti, luultavasti sellaisten toimesta jotka eivät jostain muusta syystä työllisty. Minulla on cv reikäjuustoa, mutta silti olen saanut käytännössä aina töitä kun olen halunnut. Toki olen korkeakoulutettu ja minulla on aukoista huolimatta oikein hyvä työhistoria. Isompi ongelma ap:lla on se varsinainen osaaminen, tai sen puute, kun ei ilmeisesti ole mitään tutkintoakaan. Korjaisin sen asian ihan ensin.
Hienoa kuulla että ne aukot eivät sinällään ole olleet ongelma. Olet varmasti ihan oikeassa siinä että tarvitsisin tutkinnon, mutta minusta ei ole kyhäämään gradua valmiiksi. Pitäisi varmaan opiskella joku lyhyt tutkinto.
Tämä kommentti kertoo, että et ole kyvykäs työeläm
Siis mitä häh? Ap ei ole sopiva työelämään? Mihin jäi "mene töihin" -kehotukset? Ap:han juuri laski rimaa ja haluaisi vain tehdä jotakin ihan tavallista, josta saa palkkaa. On se nyt kumma, jos joka tavisduuniin pitää olla joku täydellinen olento. Aika suuri osa ihmisistä ei ikinä tee gradua, se on normaalia.
Samalla lailla kuin kaikki muutkin. Fake it till you make it.
Aika harva CV aivan täysin päivänvaloa kestä 😄