CVn aukot ja työllistyminen
Haluaisin työllistyä, mutta iso ongelma kohdallani on se, että minulla on isoja aukkoja CVssä mielenterveysongelmien takia. Työhistoriani on täynnä pätkätöitä, koska olen opiskellut ja tehnyt lähinnä osa-aikaista hommaa. Sitten pää hajosi,enkä käynyt ollenkaan töissä tai opiskellut. Yliopisto-opinnot siis kesken ja vaikea lähteä etenemään tästä mihinkään. En usko että valmistuisin ja nyt haluan vaan työn jolla voi elättää itsensä. Miten selitän aukot CVssä? Pitäisikö olla rehellinen?
Kommentit (89)
Ja koska joku ehdottaa politiikkaan lähtemistä niin alaahan ei saanut vaihtaa enää muuhun jos on jo koulutus jollekin toiselle alalle niin sitä ei saa vaihtaa politiikkaan=)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä peitin aukot luettelemalla oman alan työt normaalisti ja lisäämällä lyhyen kappaleen "Muut työt", johon kirjoitin jotain tyyliin "Tein opintojen ohella töitä xx työntekijänä ja xx työntekijänä. Lisäksi olen toiminut xx tehtävissä ja valmentanut vapaa-ajalla xx joukkuetta."
En maininnut noista muista töistä mitään päivämääriä tai vuosilukuja, eikä kukaan ole niistä koskaan mitään kysynytkään. Suosittelen lämpimästi.
Entäs jos ne oman alan työt on kaikki määräaikaisuuksia? Mihis ne sitten laitat CV:ssä? Ja turha sanoa, että se on sun vika, työnantajan vika se on kun ei tarjoa muuta kuin määräaikaisuuksia vaikka kuinka hakisi toistaiseksi voimassaolevia ja ainoat toistauseksi voimassaolevat menevät omalla vaimolle tai vakipanolle.
Et pääse töihin, koska et tiedä miten m
Ei vaan ei saa toistaiseksi voimassaolevaa oman alan työtä kun aikaisemmat on määräaikaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole ketään joka olisi onnistunut saamaan ihan oikean työpaikan työhistorian aukoista huolimatta?
Minä tavallaan. Kouluttauduin uudestaan sossuksi. Ei työt lopu! Mutta toki se oli vaikeaa eikä kaikille mahdollista rahankaan puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole ketään joka olisi onnistunut saamaan ihan oikean työpaikan työhistorian aukoista huolimatta?
Minä tavallaan. Kouluttauduin uudestaan sossuksi. Ei työt lopu! Mutta toki se oli vaikeaa eikä kaikille mahdollista rahankaan puolesta.
Niin, mutku ei saa enää kouluttautua eikä saa enää opintolainaa kun edellisetkin on maksamatta ja edellisiä ei saa maksaa pois kun pitää mennä töihin, mutta kuitenkaan ei saa tehdä töitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa olisi parasta, että saisit jäätyä lopulliselle työkyvyttömyyseläkkeelle. Työllistymisesi alkaa olemaan jo prkeleen vaikeaa, vaikka olisit vielä nuori.
Mutta se työkyvyyttömyyseläkkeelle jääminen ei ole omassa päätösvallassa. Tarvitaan lääkärinlausunto, sekä työpaikka, jossa todetaan työkyvyttömyys ihan käytännössä. Työttömien työkyvyttömyyseläkehakemuksista hylätään 90%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
Ei vaan ei saa toistaiseksi voimassaolevaa oman alan työtä kun aikaisemmat on määräaikaisuuksia.
Siis väitätkö, että sinulle on sanottu, että et saa toistaiseksi voimassa olevaa työsuhdetta, koska sinulla on määräaikaisuuksia pohjalla?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa olisi parasta, että saisit jäätyä lopulliselle työkyvyttömyyseläkkeelle. Työllistymisesi alkaa olemaan jo prkeleen vaikeaa, vaikka olisit vielä nuori.
Höpö höpö..siinä oikee valehtelija
Työpaikkaa kannattaisi vaihtaa noin neljän vuoden välein, muuten ei pääse kehittymään eikä opi uutta. Eli ei ne pätkätyöt haittaa nykyään.
Miksi määräaikainen työsuhde ei kelpaa?
Samaa mietin itsekin. Minulla oli nuorempana vaikea sosiaalisten tilanteiden pelko ja masennus. Sen takia kävin lukion loppuun muutamia vuosia ikäisiäni myöhemmin, pääsin ylioppilaaksi 23-vuotiaana. Sen jälkeen olen hakenut töitä, mutta ilman työkokemusta en ole töitä saanut. Samalla hakenut jatko-opiskelupaikkaa korkeakouluista.
Nyt ikää on tullut muutama vuosi enemmän. Edelleenkään ei työkokemusta. Opiskelualaksi täytyy valita ainakin jokin satavarmasti työllistävä ala, että valmistuttuani pääsisin työelämään kiinni. Hävettää tämä tilanne ja huomaan vältteleväni tilanteita, joissa tästä joutuisi kertomaan muille. Sellaisia suhteitakaan ei ole, joilla töitä voisi saada.
Minä sain ensimmäisen vakituisen työni kolmekymppisenä. Sen jälkeen en ole ollut päivääkään työttömänä ja olen edennyt hyvin uralla. Ennen tuota oli vain määräaikaisia pätkiä, kesätöitä ja harjoitteluja. Ja niitä aukkoja CV:ssä.
Älkää murehtiko tai hävetkö sitä, ettei vielä ole vakituista työtä löytynyt. Aukot eivät ole este työllistymiselle, vaikka niin välillä uskotellaankin.
Itselläni oli sama ongelma. Selvisin a) tekemällä jatkuvasti huonopalkkaisia töitä, joita saattoi tehdä opintojen ohessa b) valikoimalla ihan vaan raakasti sellaisen alan, joka täytti kriteerit lähes varmasta työpaikasta ja mediaanipalkasta. Ei mitään kutsumushömpötyksiä eikä mitään sellaista, koska ei ollut siihen varaa. En ole ikinä ollut työttömänä, olen opiskellut varmaan 13 vuotta putkeen kolme korkeakoulututkintoa plus pari kesken jäänyttä, töiden ohessa toki suurelta osin. Ns vähän koulutusta tai osaamista vaativat perusduunit mahdollistivat minulle suurelta osin tämän, millä Kelan tuilla ei olisi siihen ollut mahdollisuutta. Ja välillä oli tosiaan todella vaikeaa, koska minulla oli nuorena vakavia mielenterveysongelmia, eikä minkäänlaista osaamista tai kokemusta omalta alaltani tai edes siihen liittyvältä plus sosiaaliset taitoni olivat olemattomat. Jotkut pärjäävät toki sosiaalisilla taidoillaan ja verkostoillaan pitkälle plus sillä, että kertyy jotain osaamista joltain alalta. Puolisoni on tällainen, minun totaalinen vastakohtani. Hän on aina saanut töitä ja edennyt sillä, että on käytännöllinen, oppii asiat nopeasti ja ennen kaikkea on hyvä suustaan ja sosiaalinen. Pitää tuntea itsensä ja omat vahvuutensa toisin sanoen, kun miettii omaa työllistymistään. Kaikille ei voi antaa samoja neuvoja.
Miten Riikka Purra on työllistynyt, vaikka sillä on aukkoja CV:ssä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
Siis väitätkö, että sinulle on sanottu, että et saa toistaiseksi voimassa olevaa työsuhdetta, koska sinulla on määräaikaisuuksia pohjalla?
Kyllä. Minulle on sanottu esim.
- sinulla on paljon näitä määräaikaisuuksia, miksi? Seurusteletko sinä? Ai et. Sinä siis et ole kovin sitoutuvaa tyyppiä. No, me haemme tähän sellaista sitoutuvaa työntekijää
- ai jai, sinulla on parin viikon tyhjä aukko tässä, mahtaakohan asiakasyritys tykätä ollenkaan
- sinulla ei siis ole sukulaisia meillä töissä? Me palkkaamme vain työntekijöiden sukulaisia.
- Sinulla on liian hieno takki. Asiakas haluaa töihin jonkun, joka on valmis likaisissa olosuhteissa työskentelemään. Emme suosittele sinua asiakkaalle (haettaessa toimistotyöhön, kokemusta likaisista siivoustöistä)
- onko sinulla poikaystävää? Aha, ei ole. No, emme palkkaa sinua.
- sinulla ei ole kokemusta juuri tämän esimiehen alaisuudesta (juu, mutta samalta työnantajalta ja samoista työtehtävistä on kokemusta), emme palkkaa sinua
- sinulla ei ole ajokorttia ja autoa (töihin, joita tehdään sisällä eikä liikuta autolla minnekään)
- palkkaamme tällä kertaa työpaikan sisäisellä haualla meillä jo töissä olevan (kun hain ulkoisella haulla) ja sitten kun hain samaan paikkaan sisäisellä haulla niin palkkaamme tällä kertaa ulkoisella haulla
- olet liian vanha (silloin 29v), emme palkkaa sinua, haluamme palkata nuoren (21v)
- olet liian vanha (18v)
- väärä horoskooppi
ja sitten vielä
- etkö voisi irtisanoa itseäsi (esimiehen suusta) ?
- voisitko irtisanoa tämän työsuhteen (te-virkailijan suusta)
Ja sitten vielä töissä ollessa:
- etkö voisi mennä töihin
- mene töihin
- tuo ei ole oikeaa työtä, mee oikeisiin töihin
- mene opiskelemaan
Ja sitten vielä töitä hakiessa:
- kuulemma aiot mennä opiskelemaan, emme siis palkkaa sinua
Itse olin työttömänä kaksikymppisestä yli kolmekymppiseksi. Googletin vuokrafirmat parin kilsan säteellä ja haastattelussa kerroin olleeni sairaana ja että nyt olisin tekemistä vailla.
Siinä se, ei ollut sen monimutkaisempaa. Ja tämä ihan muutama vuosi sitten. Aloitan opiskelut syksyllä.
CV-aukkoja liioitellaan, ihan hassua nykyään kun porukka tuntuu tosissaan ajattelevan että elämä on liki pilalla jos ei pysty "selittämään" jotain vuoden aukkoa ansioluettelossa. Ja vuokrafirman listoille pääsee kunhan pulssi enemmän kuin kymmenen lyöntiä minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut tuossa tilanteessa, mutta valmistuin ja teen diplomi-insinöörin hommia 70000 euron vuosipalkalla. Älkää luovuttako.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
Kyllä. Minulle on sanottu esim.
- sinulla on paljon näitä määräaikaisuuksia, miksi? Seurusteletko sinä? Ai et. Sinä siis et ole kovin sitoutuvaa tyyppiä. No, me haemme tähän sellaista sitoutuvaa työntekijää
- ai jai, sinulla on parin viikon tyhjä aukko tässä, mahtaakohan asiakasyritys tykätä ollenkaan
- sinulla ei siis ole sukulaisia meillä töissä? Me palkkaamme vain työntekijöiden sukulaisia.
- Sinulla on liian hien
Mitä sieniä tai mömmöjä sä vedät? Oli taas semmoista tekstiä, että tossa on se selitys, miksi sua ei uskalla toistaiseksi voimassa olevalla sopparilla kukaan palkata.
Et pääse töihin, koska et tiedä miten määräaikaiset oman alan työsuhteet laitetaan CV:seen? Jos ongelmanratkaisukykysi on tuota luokkaa, on ihan sama mitä sun CV:ssä lukee.