CVn aukot ja työllistyminen
Haluaisin työllistyä, mutta iso ongelma kohdallani on se, että minulla on isoja aukkoja CVssä mielenterveysongelmien takia. Työhistoriani on täynnä pätkätöitä, koska olen opiskellut ja tehnyt lähinnä osa-aikaista hommaa. Sitten pää hajosi,enkä käynyt ollenkaan töissä tai opiskellut. Yliopisto-opinnot siis kesken ja vaikea lähteä etenemään tästä mihinkään. En usko että valmistuisin ja nyt haluan vaan työn jolla voi elättää itsensä. Miten selitän aukot CVssä? Pitäisikö olla rehellinen?
Kommentit (89)
Määräaikaisuudet ovat nykyään niin yleisiä, että niiden esiintymistä cv:ssä ei kannata hävetä. Myös akateemisesti koulutetuilla on niitä usein.
Olen samassa veneessä. Tosin, oma cv:ni on pelkkää aukkoa. Tutkinnon sain kasaan.
En vaan ymmärrä, kuinka tästä eteenpäin.
Mitä sanoa mahdollisessa työhaastattelussa? En voi tietenkään luvata, etteivät ongelmat uusiutuisi.
En haluaisi olla hylkiökään. Olen kateellinen kaikille, joilla on töitä, edes pikku pätkiä.
Mitä jos hakeutuisit johonkin koulutukseen alalle, jossa on työpaikkoja? Oppisopimus olisi hyvä ratkaisu, saisit palkkaa ja valmistuisit ammattiin.
Tämä toimisi myös näyttönä tuleville työnantajille siitä, että sinulla on työhaluja ja osaamista. Kysy lisäneuvoja TE-toimistosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen samassa veneessä. Tosin, oma cv:ni on pelkkää aukkoa. Tutkinnon sain kasaan.
En vaan ymmärrä, kuinka tästä eteenpäin.
Mitä sanoa mahdollisessa työhaastattelussa? En voi tietenkään luvata, etteivät ongelmat uusiutuisi.
En haluaisi olla hylkiökään. Olen kateellinen kaikille, joilla on töitä, edes pikku pätkiä.
Tsemppiä! Ainakin tuo tutkinto on plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos hakeutuisit johonkin koulutukseen alalle, jossa on työpaikkoja? Oppisopimus olisi hyvä ratkaisu, saisit palkkaa ja valmistuisit ammattiin.
Tämä toimisi myös näyttönä tuleville työnantajille siitä, että sinulla on työhaluja ja osaamista. Kysy lisäneuvoja TE-toimistosta.
Hyvä idea, kiitos! Ap
Onko kellään kokemusta työhaastattelusta aukkoisen cv:n kanssa? Kun aukot johtuvat terveysongelmista.
Mitä olette sanoneet? Vai onko edes kysytty mitään.
Eipä ole siitä kukaan valittanut. Mulla on aukko CV:Ssä 11/2016-11/2021. Vakiduunia en ole saanut, mutta neljään paikkaan jo jo työllistynyt sen jälkeen.
Tommoset 5-10v aukot on ihan normaaleja. Laita että tehny freelancer hommia.
Minä peitin aukot luettelemalla oman alan työt normaalisti ja lisäämällä lyhyen kappaleen "Muut työt", johon kirjoitin jotain tyyliin "Tein opintojen ohella töitä xx työntekijänä ja xx työntekijänä. Lisäksi olen toiminut xx tehtävissä ja valmentanut vapaa-ajalla xx joukkuetta."
En maininnut noista muista töistä mitään päivämääriä tai vuosilukuja, eikä kukaan ole niistä koskaan mitään kysynytkään. Suosittelen lämpimästi.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemusta työhaastattelusta aukkoisen cv:n kanssa? Kun aukot johtuvat terveysongelmista.
Ei ole kysytty. Paljon tärkeämpää on se, että on sopiva koulutus, oman alan työkokemusta ja muutenkin jotenkin "sopivan" oloinen ihminen juuri siihen hakemaansa työhön. Jos muut asiat on kunnossa, niin noilla aukoilla ei ole mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Et kertonut ikääsi mutta kesken jääneet opinnot ja pätkätyötä silloin tällöin ei kyllä hyvältä kuullosta. Valitettavasti kohdallasi realistisen vaihtoehto lienee palkkatuettu puolenvuoden-vuoden diili kunhan olet oikeutettu palkkatukeen.
Tiedoksi vaan, että kaikki mitä tarjotaan on kokoaikaista pätkätyötä lukuunottamatta jotain siivoustyötä. Vaikka kuinka hakisit vakituista kokoaikatyötä niin kaikki mitä tarjotaan on määräaikaista kokoaikatyötä. Vika on työn tarjoajassa eikä hakijassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kysytty. Paljon tärkeämpää on se, että on sopiva koulutus, oman alan työkokemusta ja muutenkin jotenkin "sopivan" oloinen ihminen juuri siihen hakemaansa työhön. Jos muut asiat on kunnossa, niin noilla aukoilla ei ole mitään väliä.
Joo, mutta se mitä tarjotaan on aina määräaikaista kokoaikaista työtä. Kukaan ei tarjoa toistaiseksi voimaesaolevaa kokoaikaista työtä paitsi pskaduunipaikat. Aivan turha syyllistää työnhakijaa tässä asiassa kun itse tarjoavat vain ja ainoastaan määräaikaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minä peitin aukot luettelemalla oman alan työt normaalisti ja lisäämällä lyhyen kappaleen "Muut työt", johon kirjoitin jotain tyyliin "Tein opintojen ohella töitä xx työntekijänä ja xx työntekijänä. Lisäksi olen toiminut xx tehtävissä ja valmentanut vapaa-ajalla xx joukkuetta."
En maininnut noista muista töistä mitään päivämääriä tai vuosilukuja, eikä kukaan ole niistä koskaan mitään kysynytkään. Suosittelen lämpimästi.
Entäs jos ne oman alan työt on kaikki määräaikaisuuksia? Mihis ne sitten laitat CV:ssä? Ja turha sanoa, että se on sun vika, työnantajan vika se on kun ei tarjoa muuta kuin määräaikaisuuksia vaikka kuinka hakisi toistaiseksi voimassaolevia ja ainoat toistauseksi voimassaolevat menevät omalla vaimolle tai vakipanolle.
Ap valittelu, ettei ole suorittanut opintoja loppuun.
Meillä on hyvässä asemassa paljon ihmisiä ilman mitään yo-tutkintoa ylempää tutkintoa; mm. Eva Biaudet, Pekka Haavisto ja lukuisat kansanedustajat. Kehottaisinkin kaikkia jo nuorena liittymään johonkin top4-puolueeseen tai rkp:hen. Ei muuta pätevyyttä tai osaamista tarvita, kunhan nauttii puhumisesta ja pitää itseään tärkeänä. Ja vaikka kuinka paljon sikailee ja töppäilee, niin puolue hommaa aina uuden suojatyöpaikan (tai oikein viran), jossa voi hyvällä palkalla odotella eläkepäiviä tai kirjoittaa vaikka dekkarin ajankuluksi.
Oppisopimuksella laitoshuoltajan tutkinto. Työllistyin vakiduuniin valmistumisen vaikka ikää melkein 40 eikä suunnilleen päivääkään töitä tehnyt (mt ongelmia koko ikä).
Voin sanoa että kannatti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos ne oman alan työt on kaikki määräaikaisuuksia? Mihis ne sitten laitat CV:ssä? Ja turha sanoa, että se on sun vika, työnantajan vika se on kun ei tarjoa muuta kuin määräaikaisuuksia vaikka kuinka hakisi toistaiseksi voimassaolevia ja ainoat toistauseksi voimassaolevat menevät omalla vaimolle tai vakipanolle.
Niin kuin kirjoitin tuohon, niin oman alan työt merkitään normaalisti päivämäärineen, oli ne määräaikaisia tai ei. Loput sekalaiseksi mössöksi, jonne kaikki aukot häviää. On minullakin melkein kaikki oman alan työt olleet määräaikaisia.
Tiedän kyllä miten vaikeaa ja turhauttavaa varsinkin sen vakituisen, oman alan työpaikan löytäminen on. Niitä voi silti saada muutkin kuin vaimot ja vakipanot, kannattaa vaan sinnikkäästi jatkaa yrittämistä.
Jos on työvoimapulasta kärsivä ala, sinne melkein kävelee sisään nykyään. Ei ne katso papereita. Esim tarjoilija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin kirjoitin tuohon, niin oman alan
No niin, sitten kun oman alan työt merkitään päivämäärineen ja ne on kaikki määräaikaisuuksia niin haastattelija sanoo, että voi voi sinulla on niin paljon aukkoja täällä CV:ssä ja voi voi, sinå et taida olla sitoutunut työhön kun sinulla on näitä määräaikaisuuksia niin ei me taideta palkata sinua.
Vierailija kirjoitti:
Jos on työvoimapulasta kärsivä ala, sinne melkein kävelee sisään nykyään. Ei ne katso papereita. Esim tarjoilija.
Nyt oli kyse omasta alasta ja oma ala määritellään niin, että se ala mihin on koulutus olemassa. Ja niin, vaihtaa ei saanut alaa eikä saa lähteä opiskelemaan mitään muutakaan. Myöskään oman alan ulkopuolisia töitä ei saa tehdä eikä hakea vaan se pitää olla jämptisti niin, että justiinsa se mihin on koulutus jo olemassa eikå mitään muuta.
Siinä vois tietysti olla yksi työnantajaa arveluttava asia, kun en ole käynyt pitkiä opintoja loppuun.
Ap