Hei sinä anestesialääkäri joka pidit kädestä kiinni kun nukutit
Niin kiitos sinulle <3
Olin todella peloissani. Muistan vieläkin kuinka pidit kädestä kiinni kunnes vintti pimeni.
Kommentit (75)
Menin kilpirauhasleikkaukseen ja mun rintakehä vedettiin äkkinykäisyltä jonkun akkahoitsun toimesta paljaaksi siten, että olin siinä tissit pystyssä eikä mitään nukutusta ollut edes aloitettu. Vetäisin vihaisesti sen kaavun takaisin suojaksi ja akka mutisi jotain, että no otetaan sitten myöhemmin...
Vierailija kirjoitti:
Anestesialääkäri pajasi mun käden ja höpötti minulle, kertoi vaimosta, lapsista ja matkoista kunnes nukahdin, vaikka en ollut peloissaan. Mieslääkäri oli.
Asun yksin ja mulla ei ole ketään, (normaalielämässä kukaan ei välitä musta tai mun tunteesta, enkä saa koskaan halausta tms) niin se että hän oli kiltti minulle tuntui niin mukavalta, kun en tiennyt heräänkö enää.
No ne nukkumatit on kivoja :) Kiva kokemus sulla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anestesialääkäri pajasi mun käden ja höpötti minulle, kertoi vaimosta, lapsista ja matkoista kunnes nukahdin, vaikka en ollut peloissaan. Mieslääkäri oli.
Asun yksin ja mulla ei ole ketään, (normaalielämässä kukaan ei välitä musta tai mun tunteesta, enkä saa koskaan halausta tms) niin se että hän oli kiltti minulle tuntui niin mukavalta, kun en tiennyt heräänkö enää.Ihana kokemus. Haluaisin halata sinua, jos voisin. Lähetän kuitenkin sinulle virtuaalisen halauksen ja lämpimiä ajatuksia. Sinä olet tärkeä <3
Kiitos!! :)
Vierailija kirjoitti:
Se oli hoitaja. Muuten kiva tarina.
Mistäs sinä sen muka tiedät? On se voinut olla anestesialääkärikin. Suomessa jollain itsestään liikoja kuvittelevilla hoitajilla tuntuu olevan käsitys, että hoitaja hoitaa kaikki anestesiat. Ei se aina niin mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jotain puudutusta tai nukutusta voi pelätä niin paljon että tarvii rauhoittavia (esilääkitys) ja vielä sen päälle vielä jotain paapomista. Ikinä en ota edes esilääkitystä.
Eihän sitä edes kysytä, haluatko esilääkityksen vai ei, se joka tapauksessa annetaan, jos nukutetaan.
Ei anneta jos kieltäytyy. Olen ollut useammassakin leikkauksessa, niin selkäydinpuudutuksessa ja nukutuksessa ja aina on yhdellä sanomisella uskottu kun olen sanonut että en tarvitse esilääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jotain puudutusta tai nukutusta voi pelätä niin paljon että tarvii rauhoittavia (esilääkitys) ja vielä sen päälle vielä jotain paapomista. Ikinä en ota edes esilääkitystä.
Eihän sitä edes kysytä, haluatko esilääkityksen vai ei, se joka tapauksessa annetaan, jos nukutetaan.
Tätä minäkin ihmettelin, luulin että se olisi ihan automaatio. Spinaalipuudutuksessa minulle ainakin annettiin rauhoittavia ihan kyselemättä ja leikkauksen alussa vielä lisää kun elintoiminnoista päättelivät että taitaa vieläkin vähän jännittää.
Se on automaatio. Joku lapsi kommentoi asiaa, josta ei mitään tiedä. Oikeasti nukutusta ei tehdä ilman esilääkitystä, koska se ei olisi turvallista.
kummasti minä olen aina saanut siitä kieltäytyä. Yhden kerran kysyin mitä se on ja sitten vastasin ei kiitos. Aina ovat kunnioittaneet sitä. Yhden kerran ovat tosin kysynyt että olenko ihan varma.
. Rauhoittelin itse lasta ja samaan aikaan anelääkäri kysyi pilkallisella äänellä lapselta että laitetaanko kanyyli vai maskin kautta nukutus, saat itse päättää. Voi kuvitella miltä paniikissa olevasta lapsesta olisi tuntunut pakkonukutus maskilla.
Olet ymmärtänyt kyllä väärin, näin toimitaan aina, jos lapselle ei tippaa saada. Ei ole mikään pakkonukutus, vaan maskinukutus.
Olen ollut työpaikassa, jossa kaikki lapset nukutettiin maskilla ja vasta sitten laitetaan tippa.
Siellä katsottiin, että noin on vähemmän traumaattista lapselle, kuin pistäminen.
Vierailija kirjoitti:
. Rauhoittelin itse lasta ja samaan aikaan anelääkäri kysyi pilkallisella äänellä lapselta että laitetaanko kanyyli vai maskin kautta nukutus, saat itse päättää. Voi kuvitella miltä paniikissa olevasta lapsesta olisi tuntunut pakkonukutus maskilla.
Olet ymmärtänyt kyllä väärin, näin toimitaan aina, jos lapselle ei tippaa saada. Ei ole mikään pakkonukutus, vaan maskinukutus.
Minä en ole ymmärtänyt yhtään mitään väärin. Tiesin että lapselle saa kanyylin kunhan häntä itse rauhoittelen. Ymmärtänet kuitenkin mitä tarkoitin maskin kanssa pakkonukutuksella paniikissa olevalle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vastasin tuohon ylemmäs, mutta jatkan, että toimenpide vaati myös kaasuanestesiaa, mutta en pitänyt sitä hyvänä anestesian aloituksena, vaan korkin kautta annettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työpaikassa, jossa kaikki lapset nukutettiin maskilla ja vasta sitten laitetaan tippa.
Siellä katsottiin, että noin on vähemmän traumaattista lapselle, kuin pistäminen.
Eikö teillä käytetty taikarasvaa ennen unikorkin laittoa vai miksi noin?
Syvä uni se nukutus muuten on.
Done that, been there.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä katsottiin, että noin on vähemmän traumaattista lapselle, kuin pistäminen.Eikö teillä käytetty taikarasvaa ennen unikorkin laittoa vai miksi noin?
Taikarasvaa ja unikorkki
Olen itse ollut lapsena paljon sairaalassa, mutta ensimmäistä kertaa kuulin nuo sanat :)
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemus ei todellakaan ollut noin miellyttävä. Menin lonkkaleikkaukseen ja operaatio tehtiin spinaalipuudutuksessa. En ole ollut ennen sellaisessa ja pelotti aikas paljon, ei mitään lääkityksiä saanut paniikkiin. Sit siinä perseen paljastavassa paitulissa hiihtelin porukkaa täynnä olevaan leikkaussaliin ja yritin epätoivoisesti peitellä itseäni niin hoitsu tai nukutustyyppi sanoi mulle tosi äkäisesti vittumaiseen tyyliin että luuletko ettei täällä ennen ole paljaita hanureita nähty. En osannut odottaa tommosta empatian puutetta niin sanoin vaan et no sori. Sit olin vaan niin väsynyt ja hädissäni et itkin koko leikkauksen ajan. Enkä ikinä enää mene leikkatavaksi mihinkään.
Meillä lonkkaleikkaukseen menevät käyttävät lämpöhaalareita. (Miljoona vetoketjua).
Salissa on todella kylmä.
Missä noin vanhanaikaista toimintaa? Usa?
Ihana kokemus. Haluaisin halata sinua, jos voisin. Lähetän kuitenkin sinulle virtuaalisen halauksen ja lämpimiä ajatuksia. Sinä olet tärkeä