Miten saan teinit nukkumaan kun koulu alkaa?
Ovat nauttineet täysillä kesästä, nukkuneet kun nukuttaa ja valvoneet öitä. Ovat itse sitä mieltä, että 1.8 alkaa uusi rytmi. En edes puhunut siitä heille vaan itse totesivat. Mutta mitä jos eivät rauhoitu? Otanko puhelimet pois ja tietokoneen piuhan pois? Ideoita?
Nuoret ovat fiksuja, ajattelevia ja humaaneja nuoria.
Kommentit (40)
Siideriä ja lonkeroa reippaasti niin nukahtavat.
Sinähän niiden liittymiä kuitenkin hallinnoit joten niihin kaikki tarvittavat estot päälle niin loppuu luurin räplääminen.
Olisi järkevämpää yrittää saada teinit heräämään koulun alkaessa. Nukkuvan teinin opettaminen on melko turhaa hommaa.
No eipä siitä ole hyötyä mennä sänkyyn makaamaan silmät selällään. Aamuherätykset ainoa mikä toimii. Onneksi koulu alkaa Helsingissä torstaina niin ainakin pehmeämpi lasku.
Tämä on mielenkiintoinen. Vanhempi on antanut teinien sekoittaa vuorokausirytminsä täysin siihen puuttumatta. Kun koulu on alkamassa niin miettii rangaistuksia miten saa pakotettua teinit takaisin ruotuun.
Jos olisit alunperinkin hoitanut kasvatuksen oikein, pelkkä sanominen nyt nukkumaan riittäisi.
"Biologiset, psykologiset ja sosiaaliset syyt siirtävät murrosikäisen unirytmiä myöhemmäksi. Ystävien kanssa seurustelu, somettaminen ja pelaaminen palkitsevat, mutta myös siirtävät nukahtamista edistävän hormonin, melatoniinin, erityksen käynnistymistä myöhäisemmäksi.
Unirytmiä säätelevä sirkadiaaninen vuorokausirytmi ja unipainetta säätelevä homeostaattinen rytmi ovat usein juuri nuorilla pahimmin epätahdissa. Illalla ei vain nukuta.
Nuorena aivoissa tapahtuu paljon mullistuksia, jotka ovat yhteydessä nukkumiseen. Aivojen kehitysmuutokset ja unen muutokset tapahtuvat vuorovaiheisesti, toteaa psykologian tutkijatohtori Liisa Kuula Helsingin yliopistosta."
Helsingin yliopisto
Tämä kannattaa kaikkien muistaa, eli eivät ne nuoret tahallaan ja ärsyttääkseen mene myöhään nukkumaan ja nuku pitkään, vaan se vaan menee niin, on aina mennyt ja menee varmasti tästä eteenpäinkin. Jos ette itse muista enää nuoruuttanne, niin voi voi vaan. Minä muistan hyvin, vaikka olenkin pian 50 vuotias. Ihan hyvin sain silti noustua kouluun aamuisin, vaikka väsyttikin.
Se on eri asia, jos nuorta ei koulu huvita ja hän jää sen takia nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit alunperinkin hoitanut kasvatuksen oikein, pelkkä sanominen nyt nukkumaan riittäisi.
Hahaa, sinulla ei ole lapsia!! 😀
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mielenkiintoinen. Vanhempi on antanut teinien sekoittaa vuorokausirytminsä täysin siihen puuttumatta. Kun koulu on alkamassa niin miettii rangaistuksia miten saa pakotettua teinit takaisin ruotuun.
Sinullakaan ei ole lapsia. :-)
Kiitos runsaista kommenteista. Minä alan herätellä teinejä aikaisemmin.
Teki ne kyllä fiksusti kun oli luvattu mopolla ajamista mökillä niin 8.30 poika oli herättämässä minua, että milloin lähdetään mökille. Toisellakin oli vaatteet sukkelaan päällä. Taidan olla kuitenkin ihan riittävän hyvä äiti.
Ap
Luonnonmukaisen nukutuksen saa miehen sukilla jotka ovat päivän muhineet kumisaappaissa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne teinit itse tajua koska pitää nukkua? Ei mun vanhemmat ikinä puuttuneet nukkumiseen, tajusin itse.
Teinin normaaliin kehitykseen kuuluu myöhemmin nukkumaan meno (eivät saa unta) hormooneista ja aivotoiminnasta johtuen ja nukkuisivat aamulla pitempään ja teini tarvitsisi unta 10-12h. Teinin kehitys lyhyessä ajassa on valtavaa.
Ja usein käy sama heidän äidilleen, kun alkavat vaihdevuodet ja oireet.
Vierailija kirjoitti:
"Biologiset, psykologiset ja sosiaaliset syyt siirtävät murrosikäisen unirytmiä myöhemmäksi. Ystävien kanssa seurustelu, somettaminen ja pelaaminen palkitsevat, mutta myös siirtävät nukahtamista edistävän hormonin, melatoniinin, erityksen käynnistymistä myöhäisemmäksi.
Unirytmiä säätelevä sirkadiaaninen vuorokausirytmi ja unipainetta säätelevä homeostaattinen rytmi ovat usein juuri nuorilla pahimmin epätahdissa. Illalla ei vain nukuta.
Nuorena aivoissa tapahtuu paljon mullistuksia, jotka ovat yhteydessä nukkumiseen. Aivojen kehitysmuutokset ja unen muutokset tapahtuvat vuorovaiheisesti, toteaa psykologian tutkijatohtori Liisa Kuula Helsingin yliopistosta."
Helsingin yliopisto
Tämä kannattaa kaikkien muistaa, eli eivät ne nuoret tahallaan ja ärsyttääkseen mene myöhään nukkumaan ja nuku pitkään, vaan se vaan menee niin, on aina mennyt ja menee varmasti tästä eteenpäinkin. Jos ette itse muista enää nuoruuttanne, niin voi voi vaan. Minä muistan hyvin, vaikka olenkin pian 50 vuotias. Ihan hyvin sain silti noustua kouluun aamuisin, vaikka väsyttikin.
Se on eri asia, jos nuorta ei koulu huvita ja hän jää sen takia nukkumaan.
Tän lisäksi on juuri sukukypsyys saavutettu, himo kovimmillaan ja hedelmällisyys parhaimmillaan. Erikoista mitähän luonto tällä hakee?
Eikö oleellisempaa ole saada ne heräämään, kun koulu alkaa?
Vierailija kirjoitti:
Sitä kynnät, mitä kylvät. Turha tänne siitä on nyt ruikuttaa.
Idiootti! Ei kylvettyä kynnetä! Ensin kynnetään, sitten kylvetään ja lopuksi niitetään. Eli sitä niität mitä kylvät!
Vierailija kirjoitti:
Teki ne kyllä fiksusti kun oli luvattu mopolla ajamista mökillä niin 8.30 poika oli herättämässä minua, että milloin lähdetään mökille. Toisellakin oli vaatteet sukkelaan päällä. Taidan olla kuitenkin ihan riittävän hyvä äiti.Ap
Jos jo mopoikäisiä teinejä niin ei ole kyllä äidin asia enää miettiä millä saa heidät nukkumaan tai herätettyä kouluun. Kyllä ton ikäisen pitää ottaa jo vastuuta itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Teki ne kyllä fiksusti kun oli luvattu mopolla ajamista mökillä niin 8.30 poika oli herättämässä minua, että milloin lähdetään mökille. Toisellakin oli vaatteet sukkelaan päällä. Taidan olla kuitenkin ihan riittävän hyvä äiti.Ap
Mitä fiksua tossa oli? Huveja varten herätään mutta ei koulua.
Eihän se väkisin nukuttaminen onnistu. Ennemminkin tosiaan että jos vähän aikaisemmin herättäisi.
Mutta toisaalta kyllä sitä nuorena jaksaa vaikka tulisikin sitten vähän äkkilähtö normirytmiin sitten kun koulu alkaa.