What???? Vain alle puolet jätteestä lajitellaan
Tänään HS:ssa. Iso osa ihmisistä ei kierrätä. Tiesin toki, että osa luistaa, mutta lähes puolet????
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiön muovijätekeräys siirtyi 100m päähän, nyt menee muovit sekajätteessä polttoon.
Ompa pitkä matka.
Omakotiasujalla on kilometrejä jätelajitteluun...
Niin? Markettien kyljessä yleensä ovat ja marketeista vissiin sinäkin perunasi haet. Vie mennessäs, tuo tullessas, autoilija.
Lidlissä ei oo jäteasemaa...
Voi ei! Matkanvarrellakaan ei ole kierrätyspönttöjä eikä etupyörät käänny muihin suuntiin. Näinkö? Ihme venkoilua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiön muovijätekeräys siirtyi 100m päähän, nyt menee muovit sekajätteessä polttoon.
Ompa pitkä matka.
Niin? Markettien kyljessä yleensä ovat ja marketeista vissiin sinäkin perunasi haet. Vie mennessäs, tuo tullessas, autoilija.
Lidl ei ole Suomen ainoa kauppa...
Joo, mutta oon ihmetellyt, miksei niissä ole pihalla kierrätysasemaa. Eikö saksalaiset oo kuitenkin aika viherpiipertäjiä?
Niissä on jonkinlainen lajittelu panttikoneen vieressä, enemmän pullonkierrätyksestä syntyvälle roskalle tosin.
Saksassa on pakko suojella sikäläistä vähäistä luontoa, ihme tosiaan etteivät ole (pakostakaan) liittyneet täkäläiseen systeemiin.Se "lajittelu" on vain palautuspullojen kasseille/pahvilaatikoille!!!
T: Lidlissä työskennellyt
Sitähän minä tuossa kirjoitin. Ja paristoille. Ja sekajätteelle, mitä palauttamisessa syntyy, esim. käsipyyhkeille. Ainakin niissä Lidleissä, missä olen asioinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkaa olla sellainen ongelma, ettei mulla oo roskapusseja sekajätteelle, kun käytän aina kaupassa kestokasseja. Ja ihan periaatteesta en osta roskapusseja. Nehän on vain Hölmölän peiton jatkoa, en osta muovikasseja, vaan osta sittenkin - eri nimellä.
No osta vaan niitä roskapusseja, johonkin ne roskat on pakattava.. Ne on paljon halvempia ja ohuempaa muovia kuin ne kaupan muovikassit.
Puhtaisiin, uusiin pusseihin roskia! Sori vaan, mutta oon niin vanha ja pihi, että ahdistaa.
Monilla jotka ei käytä kestokasseja on muovipussikokoelma allaskaapissa. Kysele tutuilta, ihan varmasti joltain löytyy ja lahjoittaa ilomielin sulle pussinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä näyttää olevan käytössä ylimääräistä rahaa, eivätkä viitsi lajitella, vaan kaikki menee sekajätteeseen ja mieluimmin maksavat.
Itse lajittelen kaiken mahdollisen, kun näen miten kallista sekajäte, kun maksan laskun ja se on merkittävä kuluerä vuodessa.
Sama tietysti, asui sitten rivi- tai kerrostalossa, jätemaksut peritään hoitovastikkeissa ja vuokrissa.Joskus laskin, säästän 60-70% kun lajittelen jätteet, jos kaiken laittaisin sekajätteeseen.
Ei roskiksen tyhjennys kovin kallista ole, saisi olla vielä kalliimpaa niin alkaisi lajittelu kiinnostaa.
Noin satasen kuutio. Ja siihen kuutioon ei paljon sekajätettä mahdu. Monessa taloyhtiössä merkittävä kuluerä.
Muovit, pahvi, lasi jne. on kierrätystä, eikä maksa mitään.
Eikös noista muistakin joudu jotain maksamaan?
Ei kylläkään niin paljoa mitä sekajätteestä
Ei joudu muovista, pahvista, lasista yms maksamaan rivi-ja kerrostalossa, vaan se menee suoraan kierrätykseen veloituksetta.
Maksu tulee sekajätteestä, biojätteestä ja jos esim. pahvinkeräykseen on laitettu sekajätepussi, silloin se menee kokonaan sekajätteeseen ja maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkaa olla sellainen ongelma, ettei mulla oo roskapusseja sekajätteelle, kun käytän aina kaupassa kestokasseja. Ja ihan periaatteesta en osta roskapusseja. Nehän on vain Hölmölän peiton jatkoa, en osta muovikasseja, vaan osta sittenkin - eri nimellä.
No osta vaan niitä roskapusseja, johonkin ne roskat on pakattava.. Ne on paljon halvempia ja ohuempaa muovia kuin ne kaupan muovikassit.
Puhtaisiin, uusiin pusseihin roskia! Sori vaan, mutta oon niin vanha ja pihi, että ahdistaa.
Kaada niihin vaikka vähän kahvinporoja, niin tulevat oikean näköisiksi. Ei ahdista enää niin paljon.
Mun isovanhemmilla oli maalla aikoinaan 70-luvulla vain yksi roskis: jätesanko biolle. Muu poltettiin saunan kiukaassa tai tuvan uunissa. En kyllä muista mihin laittoivat patterit. Olisikos vaan haudattu maahan? Tai muovit? Polttikohan ne vaan ne uunissa? Lasipurkit käytettiin uudelleen, ja muovikassit moneen kertaan. Metallinkeräystä en kyllä muista sitäkään.
Muistaako joku paremmin vanhanajan kierrätyksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaada niihin vaikka vähän kahvinporoja, niin tulevat oikean näköisiksi. Ei ahdista enää niin paljon.
En juo kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätehuolto on järjestetty ahneuden kautta - eli toimimattomasti, ettei maksaisi liikaa.
Sitten rutistaan että miksi ihmiset eivät tee mahdotonta- esim köyhä autoton kuskaamaan kulmasohvaa kaatikselle taskussaan!
Kun ostat uuden huonekalun/kodinkoneen, ne vie maksusta pois vanhan.
He-le-vetin hieno neuvo köyhälle, jolla ei varaa kaatikselle kuljetukseen! Tosi syvällisesti mietitty!
(hohhoijaa)
Vierailija kirjoitti:
Kotona kierrätetään, töissä laitetaan vain bio ja paffit erilleen. Ajattelisin että teollisuus ja muutenkin työpaikat ei lajittele niin tarkasti, yritetään säästää. Se on harmi, haluisin töissä kun lajitella tarkemmin, esim. Lasi menee vaan kaatikselle😭
Älä itke, kaatiksetkin lajittelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla jotka ei käytä kestokasseja on muovipussikokoelma allaskaapissa. Kysele tutuilta, ihan varmasti joltain löytyy ja lahjoittaa ilomielin sulle pussinsa.
:)
No niin mullakin on, mutta ei sinne tuu nykyään pusseja. Toivottavasti roskien kanssa käy samoin joku kaunis päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätehuolto on järjestetty ahneuden kautta - eli toimimattomasti, ettei maksaisi liikaa.
Sitten rutistaan että miksi ihmiset eivät tee mahdotonta- esim köyhä autoton kuskaamaan kulmasohvaa kaatikselle taskussaan!
He-le-vetin hieno neuvo köyhälle, jolla ei varaa kaatikselle kuljetukseen! Tosi syvällisesti mietitty!
(hohhoijaa)
No tulee se halvemmaksi kuin ostaa auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(hohhoijaa)
Miten sillä on varaa uuteen sohvaan ja sen kuljetukseen, hoh hoijaa? He-le-vet-ti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä käytetään sekajätteelle leipäpusseja, kaikki muu kierrätetään. Ja se riittää useammaksi päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompa pitkä matka.
Voi ei! Matkanvarrellakaan ei ole kierrätyspönttöjä eikä etupyörät käänny muihin suuntiin. Näinkö? Ihme venkoilua...
Ei oo matkanvarrella. Siksi käyn usein Prismassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En juo kahvia.
Lakaise sitten vaikka roskaa lattialta, jos se auttaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(hohhoijaa)
Kierrätyskeskukset ottaa vastaan käytettyjä huonekaluja. Lisäksi niiltä saa joiltain palvelun, että vievät tarvittaessa kotoa kaatikselle. Kierrätysmaksu maksettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä käytetään sekajätteelle leipäpusseja, kaikki muu kierrätetään. Ja se riittää useammaksi päiväksi.
Joo mäkin käytän vaikka mitä pussia (luovasti). Eihän se oo niin nöpönnuukaa, missä pussissa ne sinne roskalaatikkoon päätyy. Ei tarvi olla co-ordinated siellä roska-astiassa.
Noista ohuista roskapusseista vielä sellainen muistutus, että niitä ei voi käyttää ostoskasseina, eivät kestä. Olin kerran kaupassa kun äiti ja tytär ostivat roskapussirullan ja pakkasivat sitten ruokaostoksensa niihin pusseihin. Satasella ruokaa, mutteivat pihiyttään ostaneet kauppakasseja. Sitten ne ostokset levis siihen kassanpäähän, kun kassit hajos, ja jonotin heidän jäljessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(hohhoijaa)
Kierrätyskeskukset ottaa vastaan käytettyjä huonekaluja. Lisäksi niiltä saa joiltain palvelun, että vievät tarvittaessa kotoa kaatikselle. Kierrätysmaksu maksettava.
Köyhän huonekalut käytetään niin loppuun, ettei niistä oo kierrätyskeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Mun isovanhemmilla oli maalla aikoinaan 70-luvulla vain yksi roskis: jätesanko biolle. Muu poltettiin saunan kiukaassa tai tuvan uunissa. En kyllä muista mihin laittoivat patterit. Olisikos vaan haudattu maahan? Tai muovit? Polttikohan ne vaan ne uunissa? Lasipurkit käytettiin uudelleen, ja muovikassit moneen kertaan. Metallinkeräystä en kyllä muista sitäkään.
Muistaako joku paremmin vanhanajan kierrätyksen?
70-luvulla piti viedä itse kaatopaikalle palamattomat jätteet. Se oli silloin ilmaista. Palavat poltettiin pesässä. Ennen kaatopaikkoja palamattomia jätteitä ei juuri ollut, ja ne vähäiset saatettiin hävittää esim. tiputtamalla järveen.