What???? Vain alle puolet jätteestä lajitellaan
Tänään HS:ssa. Iso osa ihmisistä ei kierrätä. Tiesin toki, että osa luistaa, mutta lähes puolet????
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isovanhemmilla oli maalla aikoinaan 70-luvulla vain yksi roskis: jätesanko biolle. Muu poltettiin saunan kiukaassa tai tuvan uunissa. En kyllä muista mihin laittoivat patterit. Olisikos vaan haudattu maahan? Tai muovit? Polttikohan ne vaan ne uunissa? Lasipurkit käytettiin uudelleen, ja muovikassit moneen kertaan. Metallinkeräystä en kyllä muista sitäkään.
Muistaako joku paremmin vanhanajan kierrätyksen?
70-luvulla piti viedä itse kaatopaikalle palamattomat jätteet. Se oli silloin ilmaista. Palavat poltettiin pesässä. Ennen kaatopaikkoja palamattomia jätteitä ei juuri ollut, ja ne vähäiset saatettiin hävittää esim. tiputtamalla järveen.
Kiitos tästä. Lapsena ei kaikkea tiennyt. Muovipussikeräyksen muistan, kun mummolla oli ommeltu kankaasta sitä varren sellainen taskuja täynnä ollut seinävaate, ruokahuoneen seinällä roikkui. Vähän kuin itse ommeltu joulukalenteri, mutta isommilla taskuilla. Sinne sitten taiteltiin muovikassit. Kauppakassina oli kylläkin iso vahva nahkalaukku.
Ai niin muoveistahan virkattiin tuolloin mattoja ja kasseja, esim. kahvipusseista. Nyt muistankin!
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä näyttää olevan käytössä ylimääräistä rahaa, eivätkä viitsi lajitella, vaan kaikki menee sekajätteeseen ja mieluimmin maksavat.
Itse lajittelen kaiken mahdollisen, kun näen miten kallista sekajäte, kun maksan laskun ja se on merkittävä kuluerä vuodessa.
Sama tietysti, asui sitten rivi- tai kerrostalossa, jätemaksut peritään hoitovastikkeissa ja vuokrissa.Joskus laskin, säästän 60-70% kun lajittelen jätteet, jos kaiken laittaisin sekajätteeseen.
Ei tosiaan säästä. Eniten säästää kun ottaa ison 660 litran sekajäteastian jonka tyhjentää mahdollisimman harvoin. Kaikki samaan lootaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isovanhemmilla oli maalla aikoinaan 70-luvulla vain yksi roskis: jätesanko biolle. Muu poltettiin saunan kiukaassa tai tuvan uunissa. En kyllä muista mihin laittoivat patterit. Olisikos vaan haudattu maahan? Tai muovit? Polttikohan ne vaan ne uunissa? Lasipurkit käytettiin uudelleen, ja muovikassit moneen kertaan. Metallinkeräystä en kyllä muista sitäkään.
Muistaako joku paremmin vanhanajan kierrätyksen?
70-luvulla piti viedä itse kaatopaikalle palamattomat jätteet. Se oli silloin ilmaista. Palavat poltettiin pesässä. Ennen kaatopaikkoja palamattomia jätteitä ei juuri ollut, ja ne vähäiset saatettiin hävittää esim. tiputtamalla järveen.
Kiitos tästä. Lapsena ei kaikkea tiennyt. Muovipussikeräyksen muistan, kun mummolla oli ommeltu kankaasta sitä varren sellainen taskuja täynnä ollut seinävaate, ruokahuoneen seinällä roikkui. Vähän kuin itse ommeltu joulukalenteri, mutta isommilla taskuilla. Sinne sitten taiteltiin muovikassit. Kauppakassina oli kylläkin iso vahva nahkalaukku.
Ai niin muoveistahan virkattiin tuolloin mattoja ja kasseja, esim. kahvipusseista. Nyt muistankin!
Ja vanhoista tekstiileistä kudottiin räsymattoja.
Maksaa se multa kaupassakin. Eli kannattaa se kompostointikin. Jos vaan tietää, mitä tekee...
Säälittävää vuonna 2023 olla lajittelematta roskiaan.
Pakettiauto vieläpä.