What???? Vain alle puolet jätteestä lajitellaan
Tänään HS:ssa. Iso osa ihmisistä ei kierrätä. Tiesin toki, että osa luistaa, mutta lähes puolet????
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiön muovijätekeräys siirtyi 100m päähän, nyt menee muovit sekajätteessä polttoon.
Ompa pitkä matka.
Omakotiasujalla on kilometrejä jätelajitteluun...
Minä maksan vastiketta siksi, että joku hoitaa asiat puolestani. Lähimmälle jätekatokselle menen kyllä, mutta en ala kävelemään kahdelle.
Pääasiassa kierrättäminen nykyään sujuu. Se vain, että biojätettä saattaa tulla päivän aikana ehkä vain yksi banaaninkuori. En kierrätä silloin erikseen vaan se menee sekajätteeseen. Muovia ja kartonkia tulee ihan kiitettävästi.
Kun asuin pienessä rivitaloyhtiössä, siellä ei ollut omaa lehtikeräystä. Kerättiin iso satsi ulkovarastoon ja muutaman kerran vuodessa vietiin autolla erilliselle kierrätyspisteelle. Samoin isojen pahvipakkausten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiön muovijätekeräys siirtyi 100m päähän, nyt menee muovit sekajätteessä polttoon.
Ompa pitkä matka.
Meillä lähin 3km päässä ja silti muovit viedään kierrätykseen. Tuollainen 100m matka kuulostaa pieneltä happihypyltä.
Lajittelen töissä hyvin. Mutta siellä on helppoa, kun kaikelle on paikkansa. Kotona oon vähän luistanut, mutta nyt on sekajätteen tyhjennys niin kallista, että päätin ryhdistäytyä jätteen lajittelussa, kun se kerran siellä töissäkin luistaa. Tai no oonhan mä aina kierrättänyt juomapullot, elektroniikan, lehdet, poltettavat ym nää tavalliset. Mutta nyt päätin kierrättää KAIKEN. Aikaa ja bensaahan siinä palaa, kun omakotiasujana pitää autolla kuskata kaikkea kierrätykseen. Luulen, että ihmiset kierrättäisi enemmän, jos niitä kierrätyspisteitä olisi omakotialueellakin yhtä tiuhassa kuin paperikeräystä. Itse vien siis kierrätettävät roskat ruokakaupan kierrätysrinkiin ja kaatikselle.
Yksi ongelma on mun jätevaunu. Vaikka se on todella iso, oon säilyttänyt siellä myös myrkylliset tiskiaineet. En tiedä, minne ne nyt laittaisin. En halua niitä ruokien kanssa samaan kaappiin. Ne on vieneet 2 roskisämpäriä viidestä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompa pitkä matka.
Meillä lähin 3km päässä ja silti muovit viedään kierrätykseen. Tuollainen 100m matka kuulostaa pieneltä happihypyltä.
Unelmalta.
T: Lähin yli 5 km:n päässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompa pitkä matka.
Minä maksan vastiketta siksi, että joku hoitaa asiat puolestani. Lähimmälle jätekatokselle menen kyllä, mutta en ala kävelemään kahdelle.
No nyt ei ole enää kyse omasta mukavuudesta. Vaan kaikkien pitäisi kierrättää maapallon puolesta. Ja tietäisitpä kuinka paljon omakotiasuja maksaa yhden pienen roskiksen tyhjennyksestä! Satasia vuodessa.
Olen sinkku ja kaikki roskat samaan pussiin. En ala lajittelemaan omenan, perunan, kanamunakuoria ja muovirasioira. Banaaninkuoret ja perunankuoret alkavat haisemaan ja kärpäsiä alkaa keittiössä pyörimään. Yhteen pussiin menee kaikki ja sillä siisti. Ei tähänkään mennessä kukaan roskien perään kysellyt eikä taida olla kerrostalossa roskapoliisia.
Vierailija kirjoitti:
Pääasiassa kierrättäminen nykyään sujuu. Se vain, että biojätettä saattaa tulla päivän aikana ehkä vain yksi banaaninkuori. En kierrätä silloin erikseen vaan se menee sekajätteeseen. Muovia ja kartonkia tulee ihan kiitettävästi.
Kun asuin pienessä rivitaloyhtiössä, siellä ei ollut omaa lehtikeräystä. Kerättiin iso satsi ulkovarastoon ja muutaman kerran vuodessa vietiin autolla erilliselle kierrätyspisteelle. Samoin isojen pahvipakkausten kanssa.
Sama. Nyt kesällä oon jaksanut kipittää sen yhden kuoren bioastiaan, mutta talvella sekajäte houkuttaa kummasti.
Tuntuu että kaikki aika mene tähän näpertelyyn kierrätyksen parissa.
En ala kaikkia muoviastioita pesemään puhtaaksi että ne kelpais kierrätykseen
Vierailija kirjoitti:
Monilla on matkaa lähimmille kierrätysasemille. Me kierrätetään kotona metalli, lasi, paperi, pahvi ja bio(oma komposti) ja se on jo paljon maalla asuvalle.
Kuerrätysasemat ovat yleensä kauppojen vieressä. Kyllä kait maallakin ihmiset käyvät kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
En ala kaikkia muoviastioita pesemään puhtaaksi että ne kelpais kierrätykseen
Miksi niitä täytyisi pestä? Eihän ne erityisemmin oo likaisia. Nuolet puhtaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla on matkaa lähimmille kierrätysasemille. Me kierrätetään kotona metalli, lasi, paperi, pahvi ja bio(oma komposti) ja se on jo paljon maalla asuvalle.
Kuerrätysasemat ovat yleensä kauppojen vieressä. Kyllä kait maallakin ihmiset käyvät kaupassa.
Joo mutta on niissä nyssyköissä aika kuskaaminen. Varsinkin huonolla säällä. Ja niitä nyssyköitä täytyy säilyttääkin jossain, harva käy kaupassa joka päivä tai monta kertaa päivässä.
Veikkaan ettei suurin osa kyllä heitä esim. Isoja pahvilaatikoita ja panttipulloja sekajätteeseen.
Kaiken jätteen lajittelu taas on tehty turhan hankalaksi ja epäloogiseksi; lasinkierrätykseen kelpaa vain väritön lasi, muovinkeräykseen vain tietynlaiset pakkaukset ja bioska-pussi ei kelpaa biojätteeseen. Sekin vielä että roskat pitäisi ilmeisesti myös pestä.
Vierailija kirjoitti:
Ala sitten itseään sotkemaan jonkin biojätteen kanssa.
Vinkki: kaupassa myydään niille omia jätepusseja. Se laitetaan kannelliseen astiaan. Kun astia on täynnä, pussin sangat solmitaan, otetaan kippo käteen ja kipataan siitä jätteet bioastiaan.
Kommarien touhua tuollainen hiusten halkominen ja määräily.
minä laitan roskat roskiin ja se sipuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierrättääkö kerrostaloasujat kauppojen kierrätyspisteisiin? Sehän alentaisi heidänkin vastikkeitaan, kun tulisi vähemmän jätettä.
Aivan, hirveä vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala sitten itseään sotkemaan jonkin biojätteen kanssa.
Vinkki: kaupassa myydään niille omia jätepusseja. Se laitetaan kannelliseen astiaan. Kun astia on täynnä, pussin sangat solmitaan, otetaan kippo käteen ja kipataan siitä jätteet bioastiaan.
Helpompi vaan kerätä sankoon, ja huuhdella se sanko joka kippauksen jälkeen.
Sinkkutalous kirjoitti:
Olen sinkku ja kaikki roskat samaan pussiin. En ala lajittelemaan omenan, perunan, kanamunakuoria ja muovirasioira. Banaaninkuoret ja perunankuoret alkavat haisemaan ja kärpäsiä alkaa keittiössä pyörimään. Yhteen pussiin menee kaikki ja sillä siisti. Ei tähänkään mennessä kukaan roskien perään kysellyt eikä taida olla kerrostalossa roskapoliisia.
Miksi ne haisevat vain biojäteastiassa?
Vierailija kirjoitti:
Kommarien touhua tuollainen hiusten halkominen ja määräily.
minä laitan roskat roskiin ja se sipuli.
Saadaanhan niistä kierrätetyistä materiaaleista raaka-ainetta.
Mä oon aina sulkenut. Yli 50 vuotta.