Laihduttamalla ei koskaan saa samanlaista vartaloa
kuin jos olisi alun perin pitänyt itsensä hoikassa kunnossa. Vartalomalli menee aina lihomisen myötä pilalle eikä palaudu ennalleen. Laihtuneista näkee, että ovat olleet ennen lihavia.
Kommentit (54)
Mitä häh? Ei mulle jäänyt mitään taikinamahaa, mutta ei jäänyt raskauksista mitään pussiakaan, eikä tullut raskausarpia. Kudostyyppikysymys siis.
Vierailija kirjoitti:
Iho palautuu kyllä, jos ei laihduta liian nopeasti. Palautuuhan naistenkin keho synnytysten jälkeen.
Ei palaudu läheskään kaikilla.
Niinpä. Parasta on, kun ei ikinä päästä itseään lihomaan ihan muodottomaksi. Pari kiloa on helpompi tiristää pois kuin parikymmentä. Eikä muutos vaadi fysiikalta niin suurta mukautumista.
Laihdutin n. 20 kiloa lievästä ylipainosta alipainoon 20-vuotiaana. Ehkä näyttäisin nytkin paremmalta, jos en olisi koskaan ollut pyöreämpi, mutten kyllä ole kärsinyt näkyvästä ylimääräisestä ihosta. Rinnat taisivat kärsiä eniten. Viimeiset pari kuukautta ollut suunnitelmissa nostaa painoa ja liikkua enemmän, mutta luulen jääväni aika rinnattomaksi.
Ai. Seuraan instassa suomalaista kahdesti synnyttänyttä naista joka laihdutti jotain 30 kg ja vyötärönympärys nykyään varmaan 65 cm eikä mitään ylimääräistä ihoa ole. Eli aina kannattaa yrittää eikä luovuttaa, koska luovuttamalla ei ainakaan pääse haluamaansa tavoitteeseen.
No jos on ollut laiha viimeksi 20 vuotiaana ja sitten välissä lihoo ja laihduttaa nelikymppisenä, niin kyllä se iho ohenee ja löystyy ihan sen iän mukana, riippumatta laihtumisesta.
Pitää poistaa neliömetri venynyttä nahkaa.
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Se iho ei enää kutistu ja oikein paljon laihtuneella tulee niitä roikkuvia iholaskoksia. Oikeastaan nätimpi pikkuisen lihavana kuin iholiehukkaiden kanssa.
Pitäisi maksaa melkoinen summa, että niistä iholiehukkeista pääsisi eroon eli yksityiskirurgin veitsen avulla ja monellakaan ei siihen ole varaa.
Ja todella karseat pitkät arvet jää. Ei kesävaatteissa enää voi olla.
Riippuu laihdutetun rasvan määrästä ja siitä, pitääkö lihaskunnostaan huolta.
Itse olin nuorena 58kg ja ns. laihaläski. Kolmannen raskauden jälkeen lihoin ja olin parhaimmillani, siis pahimmillani 74kg. Aloitin laihdutuksen v. 2014 ja sain painon 1,5 vuoden aikana putoamaan. Se on ollut siitä lähtien vakiona 62-63kg.
Samalla vuonna 2014 aloin käymään salilla 3 kertaa viikossa ja käyn edelleen sen 3 kertaa. Kun vertaan nykyistä vaikkapa bikinikuvaa lomareissulta vuonna 2005 otettuun valokuvaan, huomaan, että kroppa näyttää huomattavasti paremmalta ja on silminnähden kiinteämpi kuin silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskinta on se että usein tehdään omia johtopäätöksiä lihomisen syistä. Taustalla voi olla sairaus, joka vaikuttaa oleellisesti aineenvaihduntaan, vaikka ihminen söisi terveellisesti. Aina ei ole herkut ja roskaruoka syynä.
Se on kuitenkin suhteellisen harvinainen sairaus joten kyllä se ylipaino 99% johtuu ylensyömisestä.
Jep. Kyllä se lihominen johtuu ihan vain siitä mättämisestä. Missään lääkkeissäkään ei niitä kaloreita ole. Ei myöskään ikä lihota, siinäkään ei kaloreita. Eli se mättäminen juuri näkyy päällepäin. Elämänhallinnan heikkous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iho palautuu kyllä, jos ei laihduta liian nopeasti. Palautuuhan naistenkin keho synnytysten jälkeen.
Ei palaudu läheskään kaikilla.
Ei ehkä kaikilla, mutta elimistö pyrkii parantamaan itseään näin esimerkkinä valkosolut jotka hyökkäävät taudinaiheuttajien kimppuun tuhoten ne
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskinta on se että usein tehdään omia johtopäätöksiä lihomisen syistä. Taustalla voi olla sairaus, joka vaikuttaa oleellisesti aineenvaihduntaan, vaikka ihminen söisi terveellisesti. Aina ei ole herkut ja roskaruoka syynä.
Se on kuitenkin suhteellisen harvinainen sairaus joten kyllä se ylipaino 99% johtuu ylensyömisestä.
Jep. Kyllä se lihominen johtuu ihan vain siitä mättämisestä. Missään lääkkeissäkään ei niitä kaloreita ole. Ei myöskään ikä lihota, siinäkään ei kaloreita. Eli se mättäminen juuri näkyy päällepäin. Elämänhallinnan heikkous.
En ole lääketieteen ammattilainen, mutta masennuslääkkeet aiheuttavat lihomista, koska lääkkeet sotkee potilaan omaa aivokemiaa ja usein lääkitys nostaa ruokahalua ja lisää väsymystä joten lihominen on taattu
Mitä v#ttua sitte?!?
Hanki ap elämä.
Veikö joku laihduttanut ex-läski sun miehen ku oot noin katkera?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskinta on se mentaaliakrobatia, johon ihmiset venyvät valehdellessaan muille ja ennen kaikkea itselleen.
En kyllä jaksa katsoa mutta ei kaikki lihavat ole kuitenkaan noin lihavia. Tämän palstan dr now-palvoja tuntuu ajattelevan että ei ole muuta kuin normipainoinen ja jos siitä menee yli niin on heti 200-kiloinen amerikkalainen suursyömäri.
terv. 15 kiloa laihduttanut
Juuri tuttu mies sanoi uimarannalla että kylläpä olen kiinteä vaikka on painoa tullut. Kun syö terveellisesti ja liikkuu paljon niin ei paikat roiku pluskokoisenakaan.
Vierailija kirjoitti:
Jännä ajatus tuo, että rasva muuttaisi vartalonmallia pysyvästi. Vartalonmalli kun on kiinni lähinnä luustosta. Itse olen elämäni aikana kahdesti lihonut 15+ kiloa. Ekan kerran joskus 25-v, toisen kerran vähän ennen neljääkymppiä. Molemmilla kerroilla rasva kerääntyi peppuun ja reisiin ja lähti niistä myös pois laihduttaessa. Nyt on paino pysynyt samana vuosia ja vartalonmalli on sama kuin aina ennenkin hoikkana ollessani.
Ja myös tiedän hyvin, mitkä mitat minulla on ollut milloinkin, koska olen aina tehnyt itse vaatteita. Nykyään käytän samoja kaavoja kuin mitä käytin ennen kumpaakaan lihomista ja myös niiden välissä. Lihomiset eivät ole muuttaneet vartalonmalliani mihinkään.
Tuo peppu-reisiläski on lähinnä kosmeettinen ongelma. vyötäröläski on se vaarallinen.
Kyllä, luusto pääasiassa määrittelee vartalon mallin. Toinen mikä määrittelee, on ihonalainen rasvakudos. Jotkut ovat luonnostaan "kuivia" eli lihakset erottuvat helposti. Joidenkin pitää laihduttaa itsensä alipainoisiksi, jotta lihakset alkaa näkyä. Esim. Marilyn Monroe oli "palleroinen" hoikkanakin.
Luustoon vaikuttaa myös ikääntyminen. Eli liikunta pitää luuston nuorena. Luusto on myös "elävää".
Toinen mikä vaikuttaa, on faskia eli sitkeä kalvo lihasten ja luiden ympärillä. Jos olet sohvaperuna, niin faskia muokkautuu tukemaan löhöilyasentoa. Tämän takia sohvaperuna "äkkilaihtuneena" voi vaikuttaa kropaltaan erilaiselta kuin ikänsä liikkunut hoikka.
Kun istut paljon, niin vyötärösi menee lyttyyn. Sinulle tulee pömppämaha ja lyhyt torso.
Pehmeällä alustalla, esim. trampoliinilla pomppiminen "nuorentaa" koko kehoa varpaista päälakeen asti. Tästä on olemassa tutkimuksia.
Jooga, jossa on dynaamisia venytyssarjoja ja vahvistavia liikkeitä, auttaa saamaan hyvän ryhdin ja venyttää torsoa niin että vyötärö alkaa erottumaan.
Laihtumisen tarkoitus ei olekaan saada parikymppisen kroppaa takaisin. Iho vanhenee muutenkin. Eikä tässä maassa alasti kuljeta, kuin muuan hassu kesäpäivä rannalla.
Laihtumisesta saa niin paljon kaikkea muuta positiivista, että se jos iho vähän roikkuu.... pysyypähän pinnalliset loitolla. Hymy hyytyi mieslääkärilläkin pieniin jenkkakahvoihin.
Myöhemmin jäikin sitten asiattomista puristeluistaan kiinni.
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ellalla-36-on-kasittamaton-vartalo-…
Siinäpä terve ihanne. Alalla toimiva isäkin on menehtynyt nuorena.
Laitapa perään vielä video jolla kuullaan Ellan ääntä, onko kenties möreä?
Oikeasti oli melkoinen järkytys tajuta, että maha jää ikuisesti samannäköiseksi ja saman tuntoiseksikin kuin leivinpaperin päälle kaulittu pullataikina.
Joo, on tämä tietty kivempi mitä se roikkumaan alkanut röllykkämakkara mutta oikeasti aivan järkky.