Saako rautalisää syödä omin päin?
Jos on runsaat menkat. Jossain luki et oli tullut niistä hyytymä?
Kommentit (24)
Mä olen syönyt muutaman kerran tuollaisen 3kk:n satsin rautaa ihan omin päin, koska pitäisin pienenä ihmeenä ellei näin +40-vuotiaana olisi jo jonkinlaista puutosta rautavarastoissa.
Aina ei ruokavalio (ja elämäntavat) ole olleet aivan oppikirjan mukaiset ja varsinkin kun olossa oli juuri sellaisia tuntemuksia ollut jo pidemmän aikaa, jotka sopii ihan yks yhteen raudanpuutteen aiheuttamien oireiden kanssa.
Ja nopeasti nämä oireet myös lievittyy/katoaa tuon rautakuurin aloittamisen myötä vaikkakaan ei ne pysyvästi ole poissa kuurin myötä vaan muutamassa kuukaudessa alkaa olla olo taas samanlainen kuin ennen rautakuuria.
Arvoja en ole ikinä mittauttanut koska ei täällä niitä terveyskeskuksessa saa mittautetuksi ja yksityiselle ei ole mahdollisuutta mennä.
Syötkö punaista lihaa? Jos et, niin tuskin voit saada liikaa rautaa. En ole kyllä varma. Itse olen kasvissyöjä ja olen vuosia syönyt pari rautakuuria vuodessa ilman että käyn joka kerta erikseen lääkärillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei runsaat menkat aiheuta anemiaa. Se on hölmöläisten myytti.
Siitä en tiedä, sanotaanko sitä anemiaksi, mutta kyllä runsas veren menetys ainakin hemoglobiinin laskee kovin alhaiseksi.
Jos olet synnyttänyt, imettänyt ja vuosikausia ollut todella runsaat menkat, niin kyllä monen rautavarastot on tyhjät. Hölmöläinen taidat olla sinä?