Paras ruokavalio painonpudotukseen
Olen pudottanut aikoinaan painoa vähähiilarisella ruokavaliolla ja paino pysyikin 10 vuotta normaalipainon alarajalla. Sitten paino alkoi yhtäkkiä nousta vauhdilla ja nyt ylipainoa on jonkin verran. Olen yrittänyt saada painoa pois jättämällä hiilarit minimiin ja liikkumalla päivittäin, mutta paino ei liiku alas ollenkaan. Onko kenelläkään vinkkejä, jolla saada paino alas? Tässä tapauksessa kuluta enemmän kun syöt ei auta..
Kommentit (70)
Oman kokemuksen mukaan kasvisruokavalio on tosiaan se paras. Ainut kerta vegenä kun olen päässyt lihomaan, johtui jälkikäteen ajateltuna stressistä, unettomuudesta ja uupumuksesta. Kun olen nuo paholaiset saanut hallintaan, niin ei ole tarvinnut rääkkäämällä harrastaa liikuntaa tai kieltää itseltään tiukasti mitään ja normalipaino palasi ja pysyy siinä nyt taas ihan itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Minua ainakin maitotuotteet lihottaa, jos vielä noin paljon söisi niitä
Minä taidan saada iriitin 🥴
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat kaloreita enemmän tai kulutat vähemmän kuin luulet jos paino ei ollenkaan lähde putoamaan.
Niinhän sitä voisi äkkiä ajatella ja varmaan totta onkin, mutta sitten herää kysymys, miksi elimistöni ei kuluta? Syön aamulla maitorahkan, päivällä salaatin, johon kuuluu vihanneksia ja ehkä raejuustoa ja illalla vielä rahkan. Lenkkeilen päivittäin 1-1,5h, olen 172cm pitkä ja painan 90kg, joten kuvittelisin kuluttavani tuon määrän ruokaa päivittäin, mutta jostain syystä en
Kyllä se siitä lähtee kun jaksat vaan. Muista pitää välillä cheattipäivä ja syö vaikka jätski tai muuta herkkua ja sitten taas ruotuun
Vierailija kirjoitti:
Helpoin tapa on vain pienentää annoskokoja ja herkut minimiin ellei ne jo ole.
Kasviksia voi myös laittaa lautaselle, ota kahden perunan sijaan yksi...
Herkkuja syö vaikka kerran kuukauteen ja juo vettä koska se vie näläntunnetta.
Tämä.
Monet ihmiset tekee laihduttamisesta liian vaikeeta koska yksinkertaisesti syömällä vähemmän laihtuu jos haluaa ruokavaliota muuttamalla laihduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Rauta-arvot? Onko ferritiini mitattu?
Liha on oikeasti ihmiselle tarpeellinen ja terveellinen. Tiedän paljon pullukoita kasvissyöjiä.
Huonosti koostettuna mikä tahansa ruokavalio saattaa olla yhteydessä painonnousuun.
Riittävästi ja monipuolisesti kasviksia. Marjoja ja hedelmiä 1-3 annosta päivässä. Ettei tule liikaa sokereita.
Kuituja, antioksidantteja, välttämättömiä rasvahappoja, vitamiineja, hivenaineita, fytoravinteita...
Viljat minimiin, höttöhiilarit ja valkoisen sokerin käyttö mielellään pois kokonaan. Ainakin hyvin vähäiseen käyttöön.
Ravintoköyhä ruoka syötättää enemmän, koska elimistö ei saa tarvitsemiaan ravinteita, kuitua ja rasvoja.
Hitaita hiilihydraatteja, proteiineja ja rasvoja 😍
Tsemppiä painonpudotukseen ja onnistumisia 😊
Lihavat laittakaa sormet kurkkuun ja oksentakaa koska se laihduttaa
Lopsahtaako siihen salaattiin mitä? Nimittäin salaatit on yllättävän kaloripitoisia, kun sinne heittelee vähän aurinkokuivattuja tomaatteja, oliiveja ym. rasvassa lilluvaa ja ennen kaikkea se salaatinkastike.
Lataa luuriisi kalorinlaskentaohjelma ja kirjaa sinne ihan kaikki mitä syöt, juomiset myös. Kyllä se totuus sieltä paljastuu.
Vierailija kirjoitti:
Lopsahtaako siihen salaattiin mitä? Nimittäin salaatit on yllättävän kaloripitoisia, kun sinne heittelee vähän aurinkokuivattuja tomaatteja, oliiveja ym. rasvassa lilluvaa ja ennen kaikkea se salaatinkastike.
Lataa luuriisi kalorinlaskentaohjelma ja kirjaa sinne ihan kaikki mitä syöt, juomiset myös. Kyllä se totuus sieltä paljastuu.
Salaattiin lopsahtaa 1 tomaatti, vähän kurkkua, vihreää salaattia kourallinen, vähän ituja, joskus paprikaa tai höyrytettyä parsakaalia. Ja välillä sitä raejuustoa. En käytä salaatinkastiketta, tietenkään. Enkä oikeastaan ymmärrä miksi valittaisin painon junnaamista jos vetäisin pizzaa ja sipsiä ja muuta rasvassa lilluvaa..
Liian vähän rasvaa ruokavaliossa? Elimistö pitää kynsin hampain kiinni rasvavarastoista, jos ruuasta ei tule tarpeeksi rasvaa.
Iän myötä lihakset pienenevät jos niitä ei treenaa tarpeeksi, ja pienemmät lihakset kuluttavat lepotilassa vähemmän energiaa, joten samalla ruokamäärällä alkaa lihoa. Suosittelen lihaskuntoharjoittelua, varsinkin isoille lihaksille, niin lihakset alkavat kuluttaa energiaa enemmän. Laihduttaessa lihaskuntoharjoittelu on erityisen tärkeää, koska muuten paino voi lähteä lihaksista eikä rasvakudoksesta, jolloin lepokulutus pienenee entisestään.
Itse laihdutan vähähiilihydraattisella dieetillä. Ketodieettiin en pysty. Siinä pitää olla niin tarkka, kun hiilihydraatteja on monissa kasviksissa aika paljonkin ja käytän maitotuotteita. Syön n 1500 kcal päivässä ja syön rasvoja kunnolla, jotta nälkä pysyy poissa. Saadusta energiasta n 120-150 g on rasvaa.