Paras ruokavalio painonpudotukseen
Olen pudottanut aikoinaan painoa vähähiilarisella ruokavaliolla ja paino pysyikin 10 vuotta normaalipainon alarajalla. Sitten paino alkoi yhtäkkiä nousta vauhdilla ja nyt ylipainoa on jonkin verran. Olen yrittänyt saada painoa pois jättämällä hiilarit minimiin ja liikkumalla päivittäin, mutta paino ei liiku alas ollenkaan. Onko kenelläkään vinkkejä, jolla saada paino alas? Tässä tapauksessa kuluta enemmän kun syöt ei auta..
Kommentit (70)
Ap syö liian vähän ja on ehkä myös pienentänyt kalorimäärän liian yhtäkkiä. Kroppa säästöliekillä ja aineenvaihdunta jumissa. Toimiiko edes vatsa kunnolla noilla syömisillä?
Itse samoissa mitoissa eli en ole paras neuvonantaja, mutta syön PALJON enemmän.
Aamulla aina kaksi ruisleipää oivariinilla ja kinkulla+kasviksilla. Lounas on vielä ns normaali, mutta siitä eteenpäin syön ihan liikaa. Päivällisen annoskoko esim. 20 lihapullaa, 4 perunaa ja pari kauhaa kermasoossia. Iltapalaksi vielä noin 500kcal edestä herkkuja, kuten pötkö keksejä, suklaata, jädeä tai karkkia.
Tähän on oikeastaan turha kommentoida sellaisen, kenellä ei kokemusta.
Itse olen pian ryhtymässä periaatteestani poiketen kaupalliselle ns. dieetille. Toiveena saada vinkkejä ja tsemppiboosti lopettaa tämä mässäys lopullisesti.
Ite kans oon syöny vaan kaks salaatinlehteä päivässä kolmen kuukauden ajan eikä paino putoa vaikka lenkkeilen 4 tuntia päivässä. Miten tän säästöliekin saa sammutettua?
Laittakaapa asiantuntijat kasvissyöjän esimerkilliset päivän ruoat?
Hallitusohjelma mikäli on vähävarainen. Ns. paremmalle väelle suosittelen kavalakärpässientä joko muhennoksena, salaattina tai naturell.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt vuodessa laihtunut 15 kg. Minulle tuli ylipaino sairauksien myötä. Vielä pitäisi toiset 15 tiputtaa. Hidasta hommaa kun en voi liikkua niin paljon kuin haluaisin.
Itse syön päivässä esimerkiksi näin:
kaurapuuro, vesimelonia
lounas kasvispasta kasvisproteiinilla esim. seitan, nyhtökaura. Tomaattia, salaattia ja muita kasviksia, raasteita.
päivällinen perunaa ja linssipihviä tai linssipata, tomaattia ja muita kasviksia. Jos syön kasvispyöryköitä niin syön 5-6 kpl, perunoita 2-3.
välipalaksi marja-proteiinismoothieta, ruisleipää tofulla tai hedelmiä ja pähkinävoita
Syön noin 1700-1900 kcal, joskus vähemmän joskus enemmän. Tärkeintä laihdutuksessa on mielestäni pitkäjänteisyys, pitää löytää itselle sopiva tapa jota jaksaa jatkaa pitkään. Ei saa luovuttaa jos runsaita tuloksia ei tule kuukaudessa tai parissa. Itselläni paino saattaa junnata viikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt vuodessa laihtunut 15 kg. Minulle tuli ylipaino sairauksien myötä. Vielä pitäisi toiset 15 tiputtaa. Hidasta hommaa kun en voi liikkua niin paljon kuin haluaisin.
kaurapuuro, vesimelonia
lounas kasvispasta kasvisproteiinilla esim. seitan, nyhtökaura. Tomaattia, salaattia ja muita kasviksia, raasteita.
päivällinen perunaa ja linssipihviä tai linssipata, tomaattia ja muita kasviksia. Jos syön kasvispyöryköitä niin syön 5-6 kpl, perunoita 2-3.
välipalaksi marja-proteiinismoothieta, ruisleipää tofulla tai hedelmiä ja pähkinävoita
Syön noin 1700-1900 kcal, joskus vähemmän joskus enemmän. Tärkeintä laihdutuksessa on mielestäni pitkäjänteisyys, pitää löytää itselle sopiva tapa jota jaksaa jatkaa pitkään. Ei saa luovuttaa jos runsaita tuloksia ei tule kuukaudessa tai parissa. Itselläni paino saattaa junnata viikkoja.
Aika paljon hiilaria ja sokereita.
Keho ei kuluta, jos syöt liian vähän rasvaa.
Fit Färm juttisdietti ei ainakaan toimi näköjään enää vaihdevuosi-iässä. 🤣🤣🤣 Nyt on armollisuus ja kilot. Sama pätee viulu-Raakkeliin. 🤮
Olen lukenutkin, että jos on vähähiilarisella pitkään, niin kroppa ei suvaitse kohta yhtään mitään hiilaria ja seurauksena on juurikin lihominen.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan minulta. Täälläkin kasvissyöjä 172 cm, mutta paino jo 100 kg. Kilpirauhasarvot tutkittu, kaikki normaalia. Lääkäri ei uskonut, että en oikeasti syö niin paljon.
Todella masentavaa. Lisäksi vatsa on aina turvoksissa, vaikka en söisi mitään. Paino noussut neljän viime vuoden aikana 30 kg....
Ibs turvotusta? Kokeile maitohappobakteereita ja kevennä samalla syömisiä.
Sellainen, jota jaksaa noudattaa. Toki jokaiselle toimii elämäntilanteesta riippuen muutenkin hieman eri jutut, mutta seuraavia ohjeita noudatan itse. Aloitin painonpudotuksella, mutta nyt olen päässyt tavoitepainooni ja pysyttelen siellä.
- säännöllinen ruokarytmi
- annoskoot (itseäni helpottaa, että teen ruoat valmiiksi kerran viikossa-parissa ja pakastan annoksina)
- runsaasti kasviksia, maltillisesti täysjyväviljaa/perunaa ym hiilihydraatteja mutta keho tarvitsee näistä energiaa, joten ei pidä jättää kokonaan pois. Salaatinkastikkeeksi etikka-öljyseos kermaisen kastikkeen sijaan
- kevyttä proteiinia. Itse syön vain punaista lihaa (nauta, hevonen, lammas) ja kalaa. Lihansyönti jää aika vähälle, mutta ruokavaliossani on paljon palkokasveja, tofua ja tempehiä.
- ...ja se herkuttelu. Välillä saa herkutella, mutta jos herkuttelet paljon niin yritä vähentää. Ei tarvitse vetää 300: n gramman karkkipussia. Mä syön _joka päivä_ jonkun herkun iltapäiväkahvin kanssa. En pullaa tai viineriä, mutta pienen suklaapatukan. Dacapo, Jim, Pätkis tms. Joskus laku.
Mitä liikuntaan tulee, niin säännölliset kävelylenkit on paljon parempi, kun salilla hutkiminen. Verensokeri pysyy tasaisempana, eikä tule liikaa liikunnan aiheuttamia stressihormoneita häiritsemään verensokeritasapainoa.
Yleisestikin siis kohtuus kaikessa ja armollisuus itseään kohtaan. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenutkin, että jos on vähähiilarisella pitkään, niin kroppa ei suvaitse kohta yhtään mitään hiilaria ja seurauksena on juurikin lihominen.
Ei pidä kaikkea uskoa, mitä lukee. Totta on kuitenkin se, että laihduttaa millä tyylillä tahansa ja sitten palaa entiseen, niin tietenkin lihoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kasvissyöjä, mutta et oikeastaan syö niitä kasviksia? Ei taida tulla 500 g lähimainkaan täyteen päivässä tuolla lounaalla? Ei niissä kasviksissa, erityisesti vihreissä ole juurikaan hiilareita.
Samaa mietin, että missä ne kasvissyöjän kasvikset nyt ovat, kun eihän ne nyt lihota.
Vai syökö nykypäivän kasvissyöjät vain jotain pastaa ja muita hiilareita, mutta eivät vain käytä sitä lihaa.
Missä ap:n palvokasvit myös. Kuka kasvissyöjä vetää jotain rahkaa pitkin päivää ja jättää ne itse kasvikset syömättä lähes kokonaan. Monet kasvissyöjät ovat lihavia, kun syövät vaikka liikaa pastaa ja muita hiilareita jollain kasviskastikkeella, pahimmassa tapauksessa jotain pestoa vaan. Pääasia vaan ettei ole mitään lihaa. He eivät vaan viitsi tehdä kunnon kasvisruokaa, joka sisältää myös proteiinia sisältäviä palkokasveja.
Ne kasvissyöjän kasvit ovat siinä salaatissa. Ja jos yhtään huomaat lukea tarkemmin, ruokavalio on aiemmin sisältänyt paljon enemmän kasviksia ja sitä ruokaa ylipäätänsä enemmän. Nyt sitä on tässä vähennetty, sillä paino nousi suuremmalla määrällä. Tässä ei ole nyt vedetty pastaa ja pestoa. Sinä et voi tietää muun kuin oman tuttavapiirisi ruoanlaitosta, joten et voi yleistää näin etteikö kasvissyöjät viitsisi tehdä kasvisruokaa.
Näissä laihdutuskeskusteluissa toistuu usein tämä sama, että "kyllä ainakin minä laihdun tällä kaurapuurolla, niin kyllä kaikki muutkin. Koska minulla toimii tämä, niin kyllä kaikilla muillakin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaurapuuro, vesimelonia
Sopivasti on kaikkea, runsaasti kuitua ja vitamiineja. Karppaaminen ei ole terveellistä, siinä puuttuu vitamiinit ja kuitu. Hiuksetkin menee huonoksi ja ohueksi ja iho harmaantuu. Tykkään hyväkuntoisesta ihosta ja paksusta tukasta jotka saa kun syö hiilaria sisältäviä ravinteikkaita kasviksia ja hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaurapuuro, vesimelonia
Sopivasti on kaikkea, runsaasti kuitua ja vitamiineja. Karppaaminen ei ole terveellistä, siinä puuttuu vitamiinit ja kuitu. Hiuksetkin menee huonoksi ja ohueksi ja iho harmaantuu. Tykkään hyväkuntoisesta ihosta ja paksusta tukasta jotka saa kun syö hiilaria sisältäviä ravinteikkaita kasviksia ja hedelmiä.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, miksi sinun mielestäsi vhh-ruokavaliosta puuttuu vitamiinit ja kuitu?
Oletko käsittänyt sen ruokavalion syömisistä jotain väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaurapuuro, vesimelonia
Ihan mielenkiinnosta kysyn, miksi sinun mielestäsi vhh-ruokavaliosta puuttuu vitamiinit ja kuitu?
Selviää ihan laskemalla. Esim. fineli. Monista ravinteista tulee vajausta. Ruisleipä kasvattaa paksun tukan sanon minä.
Helpoin tapa on vain pienentää annoskokoja ja herkut minimiin ellei ne jo ole.
Kasviksia voi myös laittaa lautaselle, ota kahden perunan sijaan yksi...
Herkkuja syö vaikka kerran kuukauteen ja juo vettä koska se vie näläntunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaurapuuro, vesimelonia
Selviää ihan laskemalla. Esim. fineli. Monista ravinteista tulee vajausta. Ruisleipä kasvattaa paksun tukan sanon minä.
Totta, selviää laskemalla, että vhh-ruokavaliolla ravinteista ei tule vajausta. Sä et taida edes tietää, mitä vhh-ruokavaliossa syödään.
Samaa mietin, että missä ne kasvissyöjän kasvikset nyt ovat, kun eihän ne nyt lihota.
Vai syökö nykypäivän kasvissyöjät vain jotain pastaa ja muita hiilareita, mutta eivät vain käytä sitä lihaa.
Missä ap:n palvokasvit myös. Kuka kasvissyöjä vetää jotain rahkaa pitkin päivää ja jättää ne itse kasvikset syömättä lähes kokonaan. Monet kasvissyöjät ovat lihavia, kun syövät vaikka liikaa pastaa ja muita hiilareita jollain kasviskastikkeella, pahimmassa tapauksessa jotain pestoa vaan. Pääasia vaan ettei ole mitään lihaa. He eivät vaan viitsi tehdä kunnon kasvisruokaa, joka sisältää myös proteiinia sisältäviä palkokasveja.